| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjulbas inte lika viktigt som bakaxelns utförande!?
|
4388 besök totalt |
|
Enligt min erfarenhet är det inte hjulbasen som avgör om bilen är lättkörd på tvären. Min åsikt är att det är bilar med delad bakaxel som är svårkörda och de med stel axel som är lättkörda. En gammal bakhjulsdriven Opel Kadett är t. ex enkel att köra kontrollerad sladd med trots kort hjulbas. Medans en Ford Scorpio har lång hjulbas, men beter sig nervöst när man åker på tvären. De med delad axel "talar inte om" vad som ska hända utan kan helt plötsligt tvärkasta ut baken utan att man egentligen får någon indikation att det är pågång. Framförallt i högre farter. Vet inte om det bara har slumpat sig så, men det är min erfarenhet (har haft körkort i 14 år och kört mycket på is och även ett par år folkrace). De jag kört en del på tvären med som haft delad bakaxel: Ford Scorpio, BMW 328, BMW 528, VW Bubbla och säkert någon fler. Alla har varit nervösa, framförallt när det börjar gå lite fort. De jag kört med stel bakaxel: Ett antal Opel Kadetter, Ascona B, Manta, Volvo 140, 240 & 740 och en lång rad till. Jag kör en 328 med diffbroms till vardags och gillar att åka brett. Men det är ju sjukt stor skillnad när jag lånar svärfars 240 och sladdar lite, den måste vara dubbelt så lätt/hälften så svår att sladda med. Får aldrig några tvära överaskningar med den. Så vad säger ni med mycket erfarenhet om mitt påstående att en bil med stel bakaxel och kort hjulbas är enklare att drifta med än en bil med lång hjulbas och delad bakaxel!? _________________ Erik Forsberg |
|
Har kör både stel och delad axel på tvären och det jag märkt är att fjädringen har en Stor betydelse i hur bilen uppförsig på tvären(Ingen nyhet ifs) = Hård fjädring = Mer lättsladdat,mer kontroll på vad bilen vill tavägen.
Min tävlings bil (Nissan S13) har delad bakaxel men väldigt lättsladdad sedan alla väghållnings prylar monterades(Coilovers,uniballs,polybussningar),den var lite "lurig" innan med original fjädring. Familje bilen Opel omega = Stor och tung(1600kg) med deladbakaxel är lite lurig när det går brett(på vintern) fast det sitter lite bättre fjädring än original. Även kört Manta B/Ascona A och B med original fjädring och racing setup = stor skillnad i uppförande. Så jag säger att oavsätt storlek,vikt,hjulbas så rätt setup på fjädringen gör all skillnad. Är ingen expert i detta ämne men detta är vad jag kommit fram till under mina 11år på sladd.
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
4388 besök totalt |