Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Strippen med en F1
<<   1, 2, 3
4178 besök totalt
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003

glömde lägga till att skilnaden mellan Porschen och Mercedesens broms kapsitet är ENORMT ! 100 - 0 km/h är nestan Mercedesen snabbare , men från 200 - 100 då skijer det mycket ! så fort vi tryckte ner pedalerna så var Mercedesen ca 2 billängder framför mig ! och i porschen så känns det när man bromsar ! (nästan så det flimrar i ögonen)

p.s Mecedesen har 4 kolvsok fram och 2 kolvs ok bak med större skiv diameter fram ! Porschen 4 kolvs runt om !
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003

Daniel Bengtsson skrev:
Ibbe 951 skrev:

så här har jag blivit upplärd , att som ja sa innan att om man dubblar massan så 4 dubblar man trögheten , samma princip för att stanna , dvs att om man ska stanna en bill från 200 km/h som väger 2000 kg lika fort som en bil som väger 1000 kg så krävs det 4 ggr större bromsar , grepp mm ,

Anders Ytterström , jag råkade lägga in ett ( ) på fel tillfälle ! jag menade inte att jag 100 bombsäker på att det var vikten som gjorde att jag inte kom i gång ! jag vill (ville) att ni ska rätta till det om jag har fel.

detta jag skriver är för att ni ska vidare utveckla det ! jag tycker att detta ämnet är mycket intresankt !!

Ibbe, om vi talar om rörelsenergi i translation för en stel kropp så är E= mv^2 /2. Energin som ska omvandlas från rörelse till värme i bromsarna är alltså dubbelt så stor för en bil som väger 2000kg jämfört med en som väger 1000 kg, inte 4 gånger.

OK ! var i från har jag fått 4 !!??
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ibbe 951 skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Ibbe 951 skrev:

så här har jag blivit upplärd , att som ja sa innan att om man dubblar massan så 4 dubblar man trögheten , samma princip för att stanna , dvs att om man ska stanna en bill från 200 km/h som väger 2000 kg lika fort som en bil som väger 1000 kg så krävs det 4 ggr större bromsar , grepp mm ,

Anders Ytterström , jag råkade lägga in ett ( ) på fel tillfälle ! jag menade inte att jag 100 bombsäker på att det var vikten som gjorde att jag inte kom i gång ! jag vill (ville) att ni ska rätta till det om jag har fel.

detta jag skriver är för att ni ska vidare utveckla det ! jag tycker att detta ämnet är mycket intresankt !!

Ibbe, om vi talar om rörelsenergi i translation för en stel kropp så är E= mv^2 /2. Energin som ska omvandlas från rörelse till värme i bromsarna är alltså dubbelt så stor för en bil som väger 2000kg jämfört med en som väger 1000 kg, inte 4 gånger.

OK ! var i från har jag fått 4 !!??

Ibland kommer man ihåg fel, thats life.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Strippen med en F1
<<   1, 2, 3
4178 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande