Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
12 besök senaste veckan (11146 totalt) |
Det finns ju något som heter bums.
Vet dock inte om det finns att köpa längre. Detta medel löser upp lacken mkt bra, en garage granne använde detta på en mustang -66 som hade minns 4lager lack. /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
En sak som tar bort lacken bra (i alla fall när man inte vill det
![]() Kanske inte speciellt nyttigt att slabba med och inte heller miljövänligt, men det kan kanske vara värt att testa ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Min bror använde en produkt som jag tror heter "Der Krähe" på sin Chevelle. Där blev det inte mycket färg kvar och han penslade på, gick och fikade och spolade sen av bilen.
Den produkten köpte han hos nån billackerare, men det är väl 15 år sen nu så den kanske är förbjuden. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
även kallad kråkan i sverige. det finns en ny (mindre bra/miljövänlig) att köpa nuförtiden. den bästa/giftigaste/miljöovänliga slutade säljas för ca 10år sen. vet att jag hittade ett antal burkar av den bra sorten hos mekonomen i berget för ett par år sen (gömda långt under/bakom andra saker på lagret). kan kolla med lelle om det finns nån mer undangömd. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag har provat en massa olika färg bortagnings medel, men det finns bara ett som fungerar det är HAGLUNDs TAKE OFF som fungerar. Bäst är att hyra ett högtrycksaggrigat med värme och roterande munstycke.
Vi har kört två bilar i år. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Der Krähe betyder just "kråkan" på tyska. Märkligt namn... Fågelskit lär ju inte vara särskilt skonsamt mot lacken. Kan det vara baserat på något sådant tro? ![]()
Jag är något helt fruktansvärt otroligt intresserad om det skulle råka finnas något kvar. Vad som helst som äter färg men inte plåt är annars av intresse (någon som har något kul husdjur att låna ut?). ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Det finns väldigt effektiva lackborttagare som är baserade på metylenklorid. Mycket giftigt och hälsofarligt och altså otrevligt att jobba med. Dessutom förbjudna i sverige sedan ett antal år. Gör en sökning på nätet så kan man läsa hyllmeter med rapporter om hur giftit det är.
Men det finns fortfarande att handla i Danmark så jag var där förra året och handlade ett par burkar. Ju giftigare saker är deszto effektivare brukar de vara. ![]() och det är skrämmande effektivt! Efter ett par minuter så är lacken helt upplöst och han enkelt borstas/spolar av. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
12 besök senaste veckan (11146 totalt) |