Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Färgborttagning för billack?
12 besök senaste veckan (11146 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Nån som har ett bra tips på detta? Vill helst bara rolla på, ta en kopp kaffe medas det verkar och sen bara spola av hela lacken...

Huddinge
Här sen Nov 2002

Det finns ju något som heter bums.

Vet dock inte om det finns att köpa längre.

Detta medel löser upp lacken mkt bra, en garage granne använde detta på en mustang -66 som hade minns 4lager lack.

/Peter

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

En sak som tar bort lacken bra (i alla fall när man inte vill det ) är ju vanlig hederlig bromsvätska...

Kanske inte speciellt nyttigt att slabba med och inte heller miljövänligt, men det kan kanske vara värt att testa

MGB GT 1967
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Min bror använde en produkt som jag tror heter "Der Krähe" på sin Chevelle. Där blev det inte mycket färg kvar och han penslade på, gick och fikade och spolade sen av bilen.
Den produkten köpte han hos nån billackerare, men det är väl 15 år sen nu så den kanske är förbjuden.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Min bror använde en produkt som jag tror heter "Der Krähe" på sin Chevelle. Där blev det inte mycket färg kvar och han penslade på, gick och fikade och spolade sen av bilen.
Den produkten köpte han hos nån billackerare, men det är väl 15 år sen nu så den kanske är förbjuden.

även kallad kråkan i sverige.
det finns en ny (mindre bra/miljövänlig) att köpa nuförtiden.
den bästa/giftigaste/miljöovänliga slutade säljas för ca 10år sen.

vet att jag hittade ett antal burkar av den bra sorten hos mekonomen i berget för ett par år sen (gömda långt under/bakom andra saker på lagret).
kan kolla med lelle om det finns nån mer undangömd.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Jag har provat en massa olika färg bortagnings medel, men det finns bara ett som fungerar det är HAGLUNDs TAKE OFF som fungerar. Bäst är att hyra ett högtrycksaggrigat med värme och roterande munstycke.
Vi har kört två bilar i år.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

dude skrev:
även kallad kråkan i sverige.

Der Krähe betyder just "kråkan" på tyska. Märkligt namn... Fågelskit lär ju inte vara särskilt skonsamt mot lacken. Kan det vara baserat på något sådant tro?

dude skrev:
kan kolla med lelle om det finns nån mer undangömd.

Jag är något helt fruktansvärt otroligt intresserad om det skulle råka finnas något kvar. Vad som helst som äter färg men inte plåt är annars av intresse (någon som har något kul husdjur att låna ut?).

Lund
Här sen Jan 2003

Det finns väldigt effektiva lackborttagare som är baserade på metylenklorid. Mycket giftigt och hälsofarligt och altså otrevligt att jobba med. Dessutom förbjudna i sverige sedan ett antal år. Gör en sökning på nätet så kan man läsa hyllmeter med rapporter om hur giftit det är.

Men det finns fortfarande att handla i Danmark så jag var där förra året och handlade ett par burkar. Ju giftigare saker är deszto effektivare brukar de vara.
och det är skrämmande effektivt! Efter ett par minuter så är lacken helt upplöst och han enkelt borstas/spolar av.

magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Nitrometan funkar med.. kanske inte nåt man har i källaren .. men ändå..

// Magnus

Allmänt banåkaforum
12 besök senaste veckan (11146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande