Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Inför träffar 2009-02-28/03-01 24timmars SLC & 5papp+ Mantorp Park | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 59402 besök totalt |
Helgen den 28e Februari - 1 mars så kör vi ett 24timmars för 5papp plus bilar och SLC Kl.1/MSLS.kl.4-5 med start kl.15.00
SLC/5papp+ bjuder in till tävling på Mantorp Park den 28 Februari - 1 Mars 2009 och då kör vi 24timmars för 5papp+ Tävlingen kommer köras med full manskap på banan inklusive räddningspersonal, ambulans, transpondertidtagning med wlan utsändning och allt vad SLC har i organisationsväg. vi bjuder in till två klasser 5papp + som är femtusenkronorsbilar (Länk till reglemente) men i korthet så är det bilar som får kosta max 5000 exklusive säkerhetsutrustning (och till säkerhetsutrustningen så ingår minst halvbur enligt roadsportreglementet, stol, 4-6punktsbälte, bromsar, däck och fälg och säkerhetstank) SLC KL.1-2 , MSLS kl.4-5 och motsvarande. speciella krav för denna tävling..... Ljudnivå 92 Db (motsvarar vanlig bil, så 2tums system funkar INTE) Däck, endast standard sommardäck med minimum treadwear 200 eller normala vinterdäck med standard svensson dubbar om det är halt väglag..... startavgift 5000:- som skall betalas in till Bg 5832-8287 Tävlingen kommer köras på korta banan vid färre än 30 anmälda och på långa inklusive en bra konstruerad chikan på långa rakan vid fler. tävlingen körs under SMA med obligatorisk licens. Engånslicens kan tecknas på plats. anmälan skickas på mail till fredrik@slc.se senast 25 januari, efteranmälan kan endast ske efter ok med arrangör och med förhöjd startavgift. Anmälan är inte komplett utan bifogad startavgift. upplysningar och info på tel 0708 800 695 REGLER Regler 5 Papp+ Dessa regler arbetas på nu och tillägg kommer att ske fram till 20 december, därefter är dom slutgiltiga. 0. Grundmeningen med den här klassen och tävlingsformen är att det ska vara skoj och till en låg kostnad som alla kan vara med på, om ni inte kan vara med för att ha skoj, stanna hemma. Tävlingarna skall vara säkra och minimera risken för skador, vilket innebär att arrangören kommer ha ordentlig säkerhet i personal och utrustning men ändock är det ni tävlande som är den viktigaste säkerhet och därför är påkörningar, farlig körning och annat som kan skada funktionärer, andra tävlande eller sig själv inte tillåtet och kommer bestraffas hårt med tidsstraff, diskvalifikation av enskild förare eller team straff som tävlingsjuryn kan utdela enligt tycke och överklagan av såna beslut är INTE möjliga och gillar ni inte det.... synd men det är ändå vi som bestämmer...... 1. Bilen skall vara av standardbils variant, antingen 2 eller 4 dörrar, pickuper tillåts endast om det är av en bil som i standardskick väger under 1650Kg, Vi ska köra biltävling och inte Truckrace. Arrangören förbehåller sig rätten att avslå anmälan om det är fel sorts bil enligt våran jury. 2. Bilen skall vara värd max 5.000 exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning. Bilarna kommer besiktigas av en Jury som utdelar bullshit-poäng för överskridande av 5.000 gränsen och 100 bullshit-poäng innebär 1 varvsavdrag och så vidare, Juryns beslut är ej överklagningsmöjliga och gillar ni inte det, ANMÄL ER INTE....... 3. Säkerhetsutrustning som undantas från dom 5.000: obligatoriska : Bur byggd enligt SBFs normer och då minst halvbur (halvbur innebär direkt minst 500 bullshitpoäng) men med stark rekommendation av helbur enligt Kl Ekonomi reglementet , se t.ex www.finess.se som säljer sådana bursatser för 3.500 som är godkända. Bur SKALL vara professionellt svetsad, kan ni inte svetsa ordentligt själva så lej bort det till någon som kan. Stol, skall vara FIA klassad för Racing. Bälte, skall vara FIA klassad för Racing av 4 , 5 eller 6punktsmodell. Fönsternät, skall vara tillräckligt hållbart och monterad i fordonets karross och INTE i dörren. Frivillig säkerhetsutrustning som undantas från 5.000 regeln. Bromsar, stora är bra fast ordentlig kylning tillsammans med bra bromsvätska är bättre..... Däck och fälgar, Stora är bra men max 17tum och 205 breda gatdäck med minimum treadwear på 200 (om det är snöunderlag eller is så tillåts vinterdäck oavsett treadwear, dock får dom inte tilläggsdubbas med mer dubbar en ett normalt svenssondäck och endast använda svensson-dubb. Om tävlingen börjar på vinterunderlag och övergår till ren bana så tas tillståndet till vinterdäck bort när underlaget medger det, så det kan krävas bägge däcksvarianterna) Bensintank av FIA standard med en maxstorlek på 100liter, om en sådan används så skall alla FIA regler följas. 4. Motor får ha en maxstorlek på 2,5 liter , dock så kommer motorer på upp till 3,5liter tillåtas men ges bullshitpoäng enligt en formel som baseras på oändlig vishet och en smula känsla från vår Jury. Det kommer inte löna sig att medvetet skaffa sig en stor motor och hoppas på få bullshitpoäng.... 5. Kaross skall finnas och fortfarande se ut som en vanlig bil, självklart är spoilers och vingar som är hemtillverkade fullständigt tillåtna så länge som dom inte är farliga för medtävlare, den tävlande och vår känsla för skönhet, Alla typer av fabrikstillverkade vingelement är förbjudna. Av juryn utdömda vingar och spoilers skall åtgärdas innan tävling får startas 6. Inredning , all inredning får tas bort, dock skall förarsäkheten bibehållas med att förardörren är slät utan utskjutande delas som kan skada förare och övrig utformning av förarmiljön skall göras med tanke på förarsäkerheten..... 7. Lättningar och förstärkningar är i grunden tillåtet, dock alltid med en tanke på säkerheten både för egen förare likväl som annan förare... så t.ex en ordentlig bullbar framtill är inte ok. 8. Brandsäkerhet är viktig, brandsläckare behövs inte i bilarna, vi har i räddningsbilarna och på posteringarna, däremot är det obligatoriskt att bensin och motorutrymme är väl avskiljt från förarutrymme... så torpedvägg och bakvägg till bagage skall vara tätade ordentligt. Team skall däremot ha minst 9kg pulversläckare i egen depå, om släckare inte finns med så är det obligatoriskt att köpa en av oss för 1000:- på plats...... som ni får behålla då ;-) 9. Förarutrustning är det obligatoriskt med föraroverall av minst folkracemodell, godkänd hjälm och handskar och skor. Brandsäkra underkläder rekommenderas. |
||
Räcker det med en enklare ihopsvetsad bur "tillräckligt stark" och en gammal rejsstol i bra skick eller ska det vara FIA godkänd?
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
japp.... Bur modell minst huvudbåge och snedstöttor bakåt.... dvs samma som roadsport reglementet men oavsett så ska burrören vara sömlösa riktiga rör av riktig kvalite med ordentliga svetsfogar..... vid osäkerhet kontakta mig..... Men hel bur rekommenderas...... till ex så säljer Finess.se http://www.finess.se/varor.html ekonomiburar för 3500 i byggsats, men det finns även andra leverantörer som är bra och billiga.... stol, rejstol i bra skick duger bra.... |
||
Skulle en nybyggd folkrace bil i bra skick kunna delta? Elller ær det krav på att bilen skall vara registrerad? Egentligen kan væl frågan stællas, ær det ok med folkrace bur?
Hoppas hoppas, att det blir massa deltagare _________________ Nicklas Silfverlin The cost of racing hasn't increased in 30 years. Back then, it took everything you had. And it still does. |
||
Det är inget krav på att bilen ska vara reggad.... vi ställer krav på att burrören ska vara sömlösa av ordentlig kvalite .... (vet inte vad folkrace har för krav) |
||
Ärligt talat, vad var meningen med ditt inlägg? Påpeka att det är för mycket vinst? OM det kommer 40 bilar? Har du ens en aning om att t.ex banhyran för ett 12timmars lopp som det jag gjorde sista oktober i år var 125.000 bara för asfalten? och sen finns det ju lite fler kostnader än så....... |
||
Bra initiativ.
Hur bestäms om det är vinterdäck som gäller eller är det valfritt vid dåligt väglag? _________________ Andreas Södergren V70 2.4 tjänstebil V40 2.0T skjutsa till dagisbil S40 2.0 banbil konstigt, jag gillar ju inte ens Volvo... |
||
vid barmark, utan dubb...... vid snö/is underlag med dubb |
||
Hur skulle det vara om man väljer att köra en dieselbil på låt säga 90 inte så pigga originalhästar? En 1.9 liters turbodiesel? Eller faller det under "max 1.4 liter överladdat"
_________________ Kimmo Kononen |
||
näe, diesel är ok med turbo utan turbokoefficient.... |
||
|
||
När tänd lyse skylt visas från depån skall det finnas minst 2 fast lysande ljus bakåt (bromsljus skall alltid fungera) , framåt skall det finnas minst 2st och får vara av typen flodljus men det skall finnas minst ett ljus i varje hörn av bilen. (vi rekommenderar att man sätter på solskyddsfilm på backspeglarna för att minska bländningar) |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
ingen aning, jag har ju precis börjat seriöst göra reklam för tävlingen....... men det vore väl kul om det kom riktigt många..... |
||
Är det ok med en MSLS klass 4 bil som det är tänkt att bli trots att vi inte hunnit fått allt klart? Tänkte ta det som ett testrace (shake down)? Troligtvis finns det ingen vagnbok och liknande.
Eller blir det folkrace på banan? Godkänd hjälm, vilket reglemente, lätt jethjälm eller internationella med i stort sätt alla rimliga hjälmar? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
det är ok med en MSLS kl.4 bil utan vagnbok...... Och det ska absolut inte bli folkrace på banan utan tvärtom , kontakt är inte ok utan det ska vara snäll körning så att alla kan vara med.... |
||
Inför träffar 2009-02-28/03-01 24timmars SLC & 5papp+ Mantorp Park | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 59402 besök totalt |