| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Är Öhlins TTX36 skräp? Erfarenheter av alternativa dämpare?
|
1 besök senaste veckan (2047 totalt) |
|
Vad jag förstått har TTX36 funnits några år för MC-Roadracing. Och sedan minst ett år finns de också till Sport/GT bilar. Jag var helt övertygad om att det var riktigt bra dämpare (åtminstonde säger varumärket det) och att det var dessa som skulle monteras på projektet. Men efter att ha pratat med div. roadracing folk är jag högst tveksam. Enl. dem så var funktionen bra i ca 30min därefter blev dämparn ordenligt varm och "fadade", något som senare också gick att bevisa i dämparigg. Sedan var tydligen schimsbrickorna veka vilket fick till följd att de "böjdes". Någon här som har likn. erfarenheter, eller som vill dela med sig av positiva erfarenheter? De jag nu varit i kontakt med istället är: KW 3 vägs Nitron 3 vägs Penske 8300 2 vägs Öhlins ST44 via USA som har ett restparti av de gamla hedliga... och ett litet underdog företag från UK som verkar ha riktigt fina grejer till bra priser: http://www.blackartdesigns.com/suspe Någon som testat någon av ovanstående? För/nack-delar? Bilen är en ren GT-tävlingsbil som kommer köras i Supercar Challenge! o nej jag har idag inte behov av 3 vägare men vill gärna köpa prylar att växa i! |
|
Vet inte vilka du har pratat med, men när jag tog upp dina intryck med teknikern som handlägger reklamationer här på Öhlins så såg han ut som ett levande frågetecken. Sedan man fått bukt på några barnsjukdomar på de första serierna, sprickbildning på ett par modellspecifika dämpare, så har man i princip inte fått ett enda klagomål på vare sig kvalitet eller prestanda på TTX36:an. Som du säkert vet använder nästan hela startfältet i WSBK och Supersport TTX36 och den är även mycket populär i många nationella roadracingserier. Jag tror inte att så hade varit fallet om dämparen hade varit kass och börjat fadea efter en halvtimme. Sen ang schimsen. TTX36 saknar ju schims i dess traditionella mening. Det enda som liknar schims finns i ventilpaketen som du kommer åt utifrån. Är det dessa du syftar på?
Det finns ett sätt att få dämparen att fadea, och det är om man kör med en alldeles för mjuk fjäder och drar åt förspänningen en massa. Då stressar man dämparen på ett onaturligt sätt. Det hade varit intressant att få se lite mer utförlig data från den där riggkörningen. Hoppas att du inte tar detta som kritik mot dina roadracingvänner utan mer som en dialog ang TTX36:ans egenskaper.
_________________ Fredrik Ljungkvist |
|
Stratos, jag uppskattar ditt engagemang och ser inte alls ditt svar som kritik bara en stor
Jag ska ställa dina motfrågor, förhoppningsvis kan vi få fram lite mer konkret fakta och kanske också data från riggkörning. Jag är själv tveksam till att Öhlins skulle leverera något som inte lever upp till tradiotionell nivå, därav frågan på detta forum. |
|
Skönt att du tog det på rätt sätt! Jag tvekade länge då det alltid känns lite kymigt att gå i något slags försvalstal för "sitt" företags produkter på ett publikt forum. Man förvandlas lätt till någon slag ofrivillig representant som helt plötsligt ska stå med alla svar på hand.
Ägna även en tanke åt dina behov efter införskaffandet. Vilka möjligheter finns för service och support? Vi har exempelvis en skakrigg i Jönköping som kan vara av intresse om din ambitionsnivå är på det planet. _________________ Fredrik Ljungkvist |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1 besök senaste veckan (2047 totalt) |