| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW originalförsäkring och bankörning för gatbilar
|
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (23021 totalt) |
|
Re:
Sjöströmarn, Det finns fortfarande några frågetecken att reda ut gällande BMWSC. Jag återkommer så snart jag kan med information. EDIT: All information finns nu tillgänglig inför 2009 i första inlägget i tråden. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Kort fråga
Försäkringstagaren har i förväg meddelat BMW originalförsäkring att sådan körning skall ske. Gäller detta inför varje körning eller vid tecknande av försäkring tro? Jag har inte sagt nåt om detta då jag missat att man skulle göra det, kanske måste ringa och förtydliga mig då?
Johan,
Du gör det själv när du tecknar/förnyar försäkringen. Sedan tar BMWSC hand om denna kommunikation med BMW OF via vår träffanmälan inför varje banträff. I träffanmälan finns det ju en fråga huruvida medlemmen har BMW OF, och det är ju inte bara av ren nyfikenhet vi ställer den frågan. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
En vettig försäkring, får jag säga.
Men en synpunkt har jag: tidtagning (ej offentlig) borde vara tillåten. På de träffar jag brukar åka på är ju tidtagningen på t ex Superstage halva grejen. Utan tidtagningen har man noll koll på hur man utvecklas som förare. Klockan ljuger inte, som vi alla vet. Så, ett vänligt förslag: det vore bra om villkoren för försäkringen kunde omförhandlas på denna punkt, så att ej officiell tidtagning skulle tillåtas. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
|
Re:
Problemet då är att man får horn och vill förbättra sig då ser dom det som tävlingskörning också och då kan man glömma att försäkringen gäller, tycker det är ett vettigt argument, så det kommer nog aldrig kunna bli så. _________________ Viktor Starkman |
||||
|
Erik,
BMWSC har kört Bilsport Superstage ett par gånger, och då har vi fått OK av BMW OF vad det gäller tidtagningen efter samtal mellan klubb och BMW OF. Dock var ingen sammanställning och publicering av tiderna tillåtna. SS är ju en ganska ljummen tillställning utan tidtagning
Dessutom är det skillnad på SS och bankörning. BMW OF är inte alls omöjliga - det gäller bara för klubben att föra en vettig och öppen dialog. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
När jag tänker efter blir inte hornen större för att man har en tid att kolla på, dom är stooora hela tiden
, gäller att tänka innan inlägg, även om dom nu som Måns säger inte är omöjliga så låter det lite för bra för att vara sant om man skulle få ha tider också, men klart man kan hoppas att det skulle gå
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Re:
Nej det vet jag ju, jag har faktiskt varit vaken vid alla genomgångar
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Re:
Hur många följer det
Har tyckt mig se en och annan tid i olika trådar
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Roffe,
Som allt annat i världen oavsett om det gäller att tränga sig förbi på Essingeleden, eller att köra om under gulflagg: Det finns alltid någon/några. Antingen väljer man att basera sin uppfattning på denna avvikelse, eller på vad den överväldigande majoriten gör om man anser sig behöva generalisera eller sätta en norm. I övrigt såsom vän av ordning till diskussionssugna: Syftet med denna tråd är att ge informations om BMW OF. Vill någon fortsätta diskussionen om tidtagning bland gatbilar så går det alltid att skapa en sådan tråd. Det underlättar för samtliga om vi försöker hålla trådarna hyfsat nära deras ämne. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Jag tror de flesta följer regeln om tidtagning. Själv har jag jätteroligt utan tidtagning på banträffarna och man känner ju om man får till ett bra varv eller ett dåligt.
Sen finns ju BMW Cup för de som vill ha tider, och tävlingskörning är mycket roligare än gatbilskörning!
|
||||
|
Rolf,
Vid varje genomgång vid varje banträff går vi instruktörer och gatbilsansvariga igenom vilkoren för denna körövning med samtliga. Detta med tidtagning är inget undantag. Det är ett mandat vi fått av OF, att försäkringen gäller men utan tidtagning. Givetvis kan det finnas någon eller några som inte delar uppfattningen om vilkoren klubben ställer, och tar tid i smyg. Dock är det så, att blir dom påkomna så riskerar dom att inte få köra mera den dagen. Och i och med att vi har en överenskommelse med OF är det mycket viktigt att vi uppfyller vår del i detta. _________________ Stefan Larsson |
||||
|
Re:
Vad händer vid en olycka om det kommer fram att man har tidtagning/driftbox osv ?? Samma sak om man blir inblandad i en incident där motparten har en bil som aldrig skulle klara sbp genom gång. Kanske dumt och väcka björnen som sover..men rolf har helt rätt för sig. _________________ Pelle Persson |
||||
|
Pelle,
Som svar på din vad-händer-fråga: Ett definitivt resultat är att BMW OF drar sig ur sitt samarbete med oss. Övriga svar på vad som händer med den den enskilde individen/deltageren kan du säkert få ett riktigt svar på om du kontaktar BMW OF. I övrigt: Kontroller genomförs varje banträff då varje gatbil besiktas. 100% rätt blir det aldrig, men vi gör vad som går att göra med våra resurser. Trots detta kan det påpekas att kontrollen av deltagare och/eller bil även kan sägas vara mer noggrann än i BMW Cup emellanåt om vi nu tillåts att jämföra äpplen med päron. Dessutom har vi som Stefan påpekar ovan en riktig långkörare i form av förargenomgång där regler och önskade beteenden klart framgår. Tyvärr finns inget reglemente som gäller för gatbilar så gatbilsvärlden är och förblir en gråzon, men det är ju kul att det finns BMW Cup-folk som engagerar sig i denna fråga. Inte ens SBP kan redovisa en enhetlig bedömning om vad som är godkänt eller inte godkänt under en besiktning utan det är upp till den enskilde besiktningmannen. "Gentleman's racing", dvs att lita på individen/deltagaren, gäller inte bara i BMW Cup utan även bland gatbilar då det är individen som är ytterst ansvarig. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Tilläggas kan att långt innan det så snyggt ordnades till med BMW originalförsäkring för BMWSCs körningar så beslöt klubben att tidtagning skulle vara förbjudet. Skälet för detta var att deltagaren skulle ha så stor möjlighet som bara gick att kunna göra sin vagnskadeförsäkring gällande mot sitt F-bolag. En del bolag jämställde/jämställer nämligen tidtagning med "tävlingsliknande förhållanden", mao om tidtagning inte var förbjuden så gällde per automatik inte vagnskadeförsäkringen.
Det var alltså inte en "hornen växer ut"-teori som grundlade beslutet utan en anpassning till de flestas vagnskadeförsäkringsvillkor och ambition att inte fälla dem gentemot deras försäkringsbolag. Därmed inte sagt att vagnskadan skulle gällt bara för att tidtagningen var förbjudet. Föv är det inte min erfarenhet att horn växer mer eller mindre pga av en klocka i bilen. På somliga bara de växer. Just my
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Jag tycker du fick bra svar av Måns och Micke ovan, men eftersom du citerar mitt inlägg tänkte jag oxå bidra.
Som svar på din första fråga så rapporterar vi oavkortat detta till träffledningen som troligtvis gör det samma i sin rapport till OF. Vederbörande är med stor sannolikhet rökt gällande försäkringsersättning. Vagnskador vid bankörning är mycket ovanligt. Att det är två fordon inblandade är än mer ovanligt. Bedömningen görs då av respektive försäkringsbolag. Det vi gör är att repportera till OF om en inblandad har deras försäkring. Sedan sköter dom resten. Allt från bedömningar, ersättningar, kontakter med andra förs.bolag osv. _________________ Stefan Larsson |
||||
|
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
|
Re:
Men nu gällde det frågan om tidtagning vs BMW originalförsäkring. Jag ser på de träffar jag deltar på, att de allra flesta väldigt gärna vill ha tidtagning, eftersom de anser tid vara ett mycket bra mått på deras utveckling som bilförare. och då är det ju synd om tidtagning inte tillåts för att kanske 1 av 10 deltagare har försäkring som inte tillåter det. Alternativt, att träffen ändå har tidtagning och att de med OF inte kan nyttja sin försäkring. om nu BMW OF ändå inte vill tillåta tidtagning, så vore väl följande rimligt: att tidtagning inte är tillåtet när de med BMW OF kör på banan. Enkelt ordnat t ex på Superstage. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
|
Gäller det superstage går det att ordna dispens för OF det har redan skett 2008, där är nog snarare problemet att det är svårt att få åtkomst till Superstage banan
Förövrigt tror jag det blir mkt enklare när det gäller konbana och andra enbilåtgångenevent att få till vettiga dealar med OF och ett ok med tidtagning.
Sen är det ju fritt fram för alla att lämna in motioner till styrelsen gällande saker man vill försöka ändra på. För det är ju trots allt så att ett styrelsebeslut är taget i frågan och det måste tas den rätta vägen om en ändring överhuvudtaget skall kunna ske. Jag tror i grund o botten inte det är dealen med OF som är anledningen till att vi inte tillåter tidtagning på gatbilskörningen. Utan att kasta sten i glashus så är det ju förarutveckling som det så fint heter vi pysslar med på gatbilskörningen, för tävling och tidtagning finns ju BMW Cup.
Allmänt banåkaforum
BMW originalförsäkring och bankörning för gatbilar
|
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (23021 totalt) |