Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
U-sväng jag aldrig klarar.
2 besök senaste veckan (5191 totalt)
rcp-blover
Skåne
Här sen Dec 2008
Inlägg: 4


Trådstartare
Tja,
det finns en u-sväng på en bana som jag ofta kör på, som jag aldrig klarar utan att sakta ner och svänga lungt. Men jag ser en massa andra bilar som kan komma i hög fart och slira genom svängen utan problem.
Så är det någon som kan ge mig ett tips på hur jag ska klara svängen bra och slippa att sakta ned så himla mycket? Tacksam för goda svar!

Ha de!

_________________
Lucas Hofmann
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



om det är idioten på Knutan, känn dig inte ensam

om det är understyrt kan det löna sig att träna på olika tekniker för viktförskjutning framåt vid turn-in (broms (trailbraking) eller bara motorbroms (kan vid bakhjulsdrift även hjälpa till att styra ut baken)).

Annars gäller det ju att få till en lagom balans så det går att överleva i de snabba svängarna (där alltför överstryrt inte är så skoj) och ändå komma runt i de långsamma (det är inte ovanligt att en bil upplevs mer överstyrd i snabbarei svängar. Jag upplever det som mindre njutsamt när baken rör på sig i 120+ iaf).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Förmodligen är bilen rejält understyrd och styr inte in. Bygg om eller vänsterbromsa för att få den styra in.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



styvare bak fjärdar/krängare alternativt mjukare fram /fjädrar/krängare
eller som tidiagre nämts upp med kopplingen lite hårt i ingången så kommer rumpan runt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
rcp-blover
Skåne
Här sen Dec 2008
Inlägg: 4


Trådstartare
Björn skrev:
Förmodligen är bilen rejält understyrd och styr inte in. Bygg om eller vänsterbromsa för att få den styra in.
Vad är understyrd?

_________________
Lucas Hofmann
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Vilken bana, är detta i verkligheten eller dataspel?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



rcp-blover skrev:
Björn skrev:
Förmodligen är bilen rejält understyrd och styr inte in. Bygg om eller vänsterbromsa för att få den styra in.
Vad är understyrd?


Bilen styr mindre än vad du ger i rattutslag
Känns som bilen kasar över framhjulen

Övertyrning så vill den styra mer än du ger i rattutslag
Känns som bakvagnen vill köra om

Hur man botar & justerar se länken nedan

https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Tjenare Lucas och välkommen till rejsa.nu.

Jag tror inte du kunde valt en bättre start för att börja köra bil på bana.

Som med allt annat så börjar man på Noll och lär sig mer och mer efterhand.
Tyvärr tror många att de ju kan köra på bana för de kan ju köra bil, mer fel kan man knappast ha och många upptäcker det först när bilen ligger uppochner i grusfållan. Hade du lärt dig att flyga utan flyglärare?

Mitt tips är följande.
1) Läs (och förstå) min lilla kurs i bankörningens grunder här på rejsa. https://rejsa.nu/artiklar/Korteknik_Christian_Merheim.asp

2) Gå en kurs i bankörning. (Min rekommendation är att man går en licenskurs med Hyllinge MS, Porscheklubbens OR är väl en början men tyvärr med stora brister)

3) Häng på rejsa och läs på , hör finns oändligt mycket information, men inget som ersätter körträning med handledning.

PS: om du ska köra på Ringen så kör med Scuderia Hansaet eller annan välkänd kursverksamhet. Kanske känns dyrt men är definitivt billigare än en mulad 4S cabbe. DS

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
U-sväng jag aldrig klarar.
2 besök senaste veckan (5191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande