Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ni som kan det här med bromsar...
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10024 totalt)
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare

Är detta fejk???

Bilden är från en Evolve S60Rs.

Team Swedish Racing Mates
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Ser äkta ut. (Visserligen sitter jag och dricker lite öl)

Men varför 2 ok ??
Är det till en fördel eller bara en överdrift ??

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I somras på BMWCS tillställningen på Knutstorp så fanns denna bil på plats.

Den hade dessa bromsar.

Bilden du visar, Niklas, är således troligen inte fejk. Men frågorna Jani ställer ploppar upp hos mig också.

Det ser ruskigt effektivt ut. Men är det det? Det verkade inte bättre ute på banan men vad säger teorierna om detta?

Trollhättan
Här sen Feb 2003

Citat:
Bilden du visar, Niklas, är således troligen inte fejk. Men frågorna Jani ställer ploppar upp hos mig också.

Det ser ruskigt effektivt ut. Men är det det? Det verkade inte bättre ute på banan men vad säger teorierna om detta?

Blir inte skivan väldigt mycket varmare av att man har 2 ok ????

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det var just teorin bakom varför man har 2 ok som jag tyckte var intressant....

Kolla in en annan detalj ovan på Volvon. Oken verkar väldigt smala! De verkar ta på ca 60% av ytan bara. Det ser man på skivans slitning.

Team Swedish Racing Mates
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Vill minnas att det satt dubbla bromsok även på de Volvo 850 som tävlade i STCC för några år sedan.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Hmm jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.
Jag skrev: Det ser ruskigt effektivt ut. Men är det det? Det verkade inte bättre ute på banan men vad säger teorierna om detta?

Jag menade: Det ser ruskigt effektivt ut. Men är det det? Det verkade inte bättre än att det ute på banan funkade bra, men vad säger teorierna om detta?

Varmare borde det bli, men kanske vägs det upp av den kortare bromstiden?

Jag tycker inte jag är kunnig nog att förstå mig på det här, så jag överlämnar det till er som är kunniga nog.

Borlänge
Här sen Nov 2003

Anton Lillsund skrev:
Hmm jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.
Jag skrev: Det ser ruskigt effektivt ut. Men är det det? Det verkade inte bättre ute på banan men vad säger teorierna om detta?

Jag menade: Det ser ruskigt effektivt ut. Men är det det? Det verkade inte bättre än att det ute på banan funkade bra, men vad säger teorierna om detta?

Varmare borde det bli, men kanske vägs det upp av den kortare bromstiden?

Jag tycker inte jag är kunnig nog att förstå mig på det här, så jag överlämnar det till er som är kunniga nog.

Du har ju samma energimängd som ska omvandlas från rörelse till värme i bromsarna oavsett bromstid. Blir bromstiden kortare får du fortfarande samma energimängd. Det blir inte svalare, utan varmare eftersom bromsarna inte hinner kylas lika mycket under den kortare tiden.

Men istället har du en större massa (troligen är det tyngre med två ok) som kan absorbera värmen. Jag gissar på att det inte är några större skillnader mot ett ok.

En fördel kan ju vara att man sprider ut krafterna över ett större område och då kan göra en lättare spindel.

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Hmmm....

Just i detta fallet, med den trimmade Volvo S60Rs så skulle jag tro att det är mera show än go...

Som Mikael Arnberg redan beskrivit: Det man i praktiken gör är att omvandla rörelse energi till värme energi. Och till sin hjälp har man en massa delar, som bromsok, bromsskivor, däck och underlag. Som vanligt, ingen Big Brake Kit kan överträffa friktionen mellan däck och underlag... Men visst, två bromsok att sprida värmen på kanske kan vara en fördel ut uthållighetssynvinkel. Men det väger ju multum, och varför använda en bromsskiva som dom inte ens använder fullt ut, utan enbart lite på kanten ??? Det är tungt det med, helt i onödan.

(Jag har iofs alltid prioriterat superlätta hjul, dvs. jag optimerar - när jag så kan och får - alltid lätta däck, fälgar, bromsar osv. Allt som ingår i ofjädrad vikt alltså...)

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

320 Anton skriver om är Kenneth Hurtigs och gick tidigare i STCC. Det är en -98 och den modernaste ST E36 som finns i landet och en av få överhuvudtaget. Som sagts så hade Volvo två ok oxå under ngt år, men butte senare tbx. Liksaså vet jag att BMW rekomenderade ett ok per skiva...om minnet nu är med.

Kan även vara så att man -97 hade två ok och till -98 bytte tbx. Kenneths bil är egentligen en uppdaterad -97:a. Vilket samtliga BMW egentligen är.

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Lamborgini Countach hade dubbla ok bak, men inte fram, om jag minns rätt.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

David Berglund skrev:
Lamborgini Countach hade dubbla ok bak, men inte fram, om jag minns rätt.

Var inte det ena till handbromesen isf? Har sett den lösningen på en del bilar.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Alfa Romeo Giulietta Turbo Autodelta hae två ok per skiva fram.

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Ni som kan det här med bromsar...

Niklas Maravic skrev:
Är detta fejk???

Bilden är från en Evolve S60Rs.

Beläggen tar inte hela slitytan, vilket INTE är rätt tänkt. Beläggen skall jobba över hela ytan. Annars skappar man meterialspänningar mellan olika upphettade partier. Vilket får mindre trevliga effekter som följd när
bromsarna pressas hårt. Den uppsättningen är show.

Bilen med AP ok visar hur monteringen skall se ut i denna fråga.

Det spelar ingen roll om det är två ok eller inte. Det som räknas är den kolvarea som används, som måste vara rätt i förhållande till huvudcylinder och dom andra oken.

För stor padyta försämrar kylningen. Det finns ok med flera belägg, ett för varje kolv. Poängen är att hantera snedslitage på beläggen. Samt att kunna ha en ryggbit kvar på oket för bättre stabilitet. (Man måste kunna byta belägg utan att ta bort hela oket). Man kan självfallet ha 2 st 2 kolvsok för samma effekt.

Göran Malmberg.

Partille
Här sen Feb 2003

Annars kan man ju montera dubbla skivor, tre bromsklossar och ett ok.

http://www.delphiautomotive.com/news/solutions/monthly/ms24695-09012003

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Utzon skrev:
Annars kan man ju montera dubbla skivor, tre bromsklossar och ett ok.

http://www.delphiautomotive.com/news/solutions/monthly/ms24695-09012003

Hmm, intressant!

Dom hävdar att kylningen blir bättre, mindre risk att skivorna slår. Men jag tycker det borde innebära ett delvis nytt problem med kylningen, såvitt jag kan förstå så måste man väl vara noga med att det kyler ungefär lika mycket på alla på yttersidan av en skiva som på insidan (insidan är alltså i sammahanget den friktionssida som är mittemot en friktionssida på andra skivan). annars kommer skivan av böja sig (bli skålformad).

Fast iofs borde det vara samma effekt när man har bromssköldar och ingen direkt forcerad kylning med traditionella bromskivor.

Antar att skivorna är flytande axiellt, det borde innebära att luftspalten mellan dom minskar i takt med förslitningen av mittenbelägget, vilket rimligen borde göra den ev. kylproblematiken ännu klurigare, dvs olika kylning av insidorna av skivorna beroende på mittenbeläggets förslitning.

Å andra sidan är kanske inte termiska spörsmål så aktuella i en SUV, som dom skriver är en målgrupp för dessa bromsar?

Här sen Apr 2003

Race-alfettorna körde med dubbla ok och jag tror att det var fabriksbilar.
Kan ha varit de som man klonkade ner V8or i också.

Det är tydligen ett riktigt bra budgetalternativ. Alternativet till dessa ok som man kan hitta på skroten är ju större skivor, fetare ok, större fälgar, större däck.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Först vill jag bara säga, som redan konstaterats, att energin för att bromsa ner ett fordon omvandlas till värme.

om inbromsningen sker från 100 till 0 på 6 sekunder är energin densamma som för en inbromsning från 100 till 0 på 3 sekunder.

E = mv^2 /2

Däremot är effekten dubbelt så hög i fallet 0 till 3 sekunder. P = E/t
Det saknar betydelse eftersom tiden är hälften så lång = energin är den samma.

I praktiken har det däremot betydelse eftersom bromsarna ska kylas också. Bromsarna kyls när man inte bromsar och därför gäller det att bromsa så hårt och kort som möjligt för att skona bromsarna från fade vid t.ex. bankörning.

Dubbla ok är nog en bra budgetlösning om man vill ha mer yta på beläggen, men bättre vore (ur viktsynpunkt) att ha ett stort ok med stor beläggsarea. Då blir det inte lika mycket död material i förhållande till bromsarean.

Stor bromsarea sprider värmeutvecklingen över en större yta vilket ger lägre temperatur på belägget. Större yta = större bromsar = mer massa behövs när det inte längre går att få tillräcklig kylning och temperaturtålighet på befintligt bromssystem.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

S60n är ju helt iditoisk med fjantok i ytterkant på skivan.

Två stora nackdelar med dubbla ok är ju ökad ofjädrad vikt=dödsstraff och minskad kylarea på skivan(pga täckande belägg).

Kan det vara så på BMWn att det helt enkelt är en "packaging solution" där man valt dubbelok för att kunna ha större skiva i reglemenstenliga fälgar och med två ok kunnat arbeta med mindre frigång???

I vilket fall som helst så är det så att huvudsaklig kylning sker från skivan. Kyleffektiviteten ökar av 1) ökad temperatur på skivan 2)ökat luftflöde genom/förbi skivan. 3) ökad kylarea på skivan 4) minskad temperatur på kylluften.

Problem med fading p.g.a. bromsvätskekokning sker ofta p.g.a. att man återvärmer bromsarna innan de hunnits kylas ner tillräckligt eller att man begränsar kyllufttillflödet (ex i depå). Om oktempen överstiger kokpunkten på bromsvätskan kokar det. Oken blir varma av 1) värmeledning från skiva till ok. 2)värmealstring i beläggytan. (obs bromsar är designade för att få lägre temp på beläggen genom mer värmeledning in i skivan.

Fading p.g.a belägg beror ofta på att skivans/beläggens temperatur i kontaktytan är så hög under en längre tid att värmeldening från skivan till beläggen gör så att beläggens maximala temperatur överskrids och friktionskoefficienten minskar kraftigt. Större massa på skivan ger mer värmeupptagningsförmåga vilket ger en lägre topptemperatur på skivan, detta kan minska beläggfading något.

och som någon sade låg vikt ger bättre kurvtagningsförmåga, lägre bromsbelastning och bättre ax.......och desutom så är det oftast gratis attt montera bort saker......

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

Har för mig att jag läst att vissa WRC-team använder dubbla 4-kolv ok vid grus och ett 6-kolv vid asfalt (eller om det var tvärtom ..hmmm ) så helt värdelöst borde det väl inte vara , men det känns ju som mer show än go på en gatbil iaf

Shoppingclion
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

De dubbla oken är där för att lösa problem med skivor som "slår sig".

om man stoppar in all bromsenergi på den korta sträcka som en bromskloss utgör värms ytan kraftigt just där. Eftersom principen med skivbroms egentligen är termo-geometriskt instabil, dvs om skivan är aningens tjockare på något ställe kommer det värmas mer, varpå den expanderar mer och då värms ännu mer osv. i all oändlighet. Denna instabilitet leder till att man på de flesta bromsskivor får ett mönster av varma resp. kalla fläckar som pulserande glider genom oket och över beläggytan. Antalet pulser på ett varv beror på saker som skivans tjocklek, material, beläggfriktion, presskraft och rotationshastighet. För normala bilar i nomal drift (GT / Touring car) leder det till mellan 3 och 5 fläckar per varv. Om man tittar på en skiva som varit hårt belastad kan man ibland skönja ett mönster av härdningar på ytan.

om man tex får ett bekymmer med 3 fläckar per varv kan man montera två ok och därmed halvera den effekt som överförs vid vardera beläggytan och därigenom minska uppkomsten av pulser. Om man dessutom monterar oken rakt motstående så blir man av med de flesta pulserna i pedal och bromskraft eftersom ett tjockt parti vid ena oket motsvaras av ett tunt vid andra oket. Har man 4 pulser får man montera oken i 135 graders vinkel på skivan för att uppnå samma effekt, har man 5 funkar 180 grader igen och för 6 kan man välja 150 grader.

Sen finns det fler fördelar. Om man ska köra grus behöver man 15" fälg med motsvarande mindre skiva fram (bak brukar den vara för 15" oavsett grus/asfalt för WRC). Då behöver man mer kolvarea i oket för att uppnå samma bromskraft med samma bromstryck, så det är ett fördelaktigt sätt att göra ett delat 8-kolvs ok av två 4-kolvare... 8-kolvare rikerar dessutom att bli veka i livet och då ge en svampig känsla i bromspedalen.

Men helt klart är att Volvo-svammlet är gjort av någon som inte gjort allt rätt. Eller har avsikter vi inte förstår. Sitter inte blinkersen lite skevt också?

/ Jonas Jarlmark
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (10024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande