| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälp med val av vardags/bana åka bil?
|
1605 besök totalt |
|
Ja som sagt en riktig I lands fråga ska köpa mig en rolig bil i slutet på vintern hade jag tänkt, pengarna har jag, så de är inte de som är problemet, utan vad jag ska köpa.
Har ägt följande bilar, en hel del olika BMWs var av en M3GT, en audi TT ts Quattro 270hk den var jäkligt rolig på bana också har jag ju Audi S3an nu, som ska säljas senare.
Men bilar jag ahr funderat på nu är följande, BMW M3 E46 01-03 och blir de en sådan ska jag ha kolfiber sug och nå schystare avgas, samt väghålning och eventuelt powerflex, har även funderat på Z3M coupe och då gäller samma för den som för E46 i modningar, sedan har vi då japarna Evo 8 eller 9 och då själv klart med ett besök hos JRM fan dom verkar ju seriöst va mest bang four the buk.
Men skriv gärna om ni har egna erfarenheter om desa bilar, och kan tipsa om något. MVH Fricke.W _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
|
Ja Evo kan jag tänka mig är roliga 4WD bilar, lär vell inte vara allt för svårt att få upp en JRM trimad Evo i härliga 4wd stäl
De ända jag har lite mot Evo är avsaknad av härligt motor ljud eller har jag fel? 4an på S3an jag har nu, är ju inge man direkt stänger av steron för att lysna på, där i mot är M3 svår slagen en sen sommar nat med stereon avslagen och en utmanande väg, sjunger så jäkla gött på höga registret, låter riktigt rejsigt. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
|
Jag har nån konstig tanke om ett en 4wd japsare (evo, subaru) borde vara den bästa kompromissen.
Bra grepp i alla väder, ganska låga driftskostnader (påstår de i alla fall) och det finns ju hur mycket eftermarknadsgrejer som helst. Nackdelen är väl att man måste köra japanskt :P Själv gillar jag tyska bilar även om det inte är ett måste med såna. Men i långa loppet vettefan om inte en Evo vore bäst.. Tänk om plånboken inte styrde allt
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
|
Jag velade mellan ungefär samma bilar för ett år sen. S4 föll bort för att den kändes tung och tråkig.
EVo-suget fanns en aning, gammal impreza-älskare som man är, älskar fyrhjulsdriften, turbon och att de är ganska lätta, men sen är det där med bakåtvänd-keps, stor vinge och stripes som man kände sig lite för gammal för. M3'an blev det för SMG-lådan och att den känns så rå, trots att den är rätt komfortabel. Ångrar inte mitt val, men det skulle gärna få stå en evo i garaget också så man kan ha lite kul på vintern också. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
|
Ja de är ju just de, vad ska man välja, en Evo har jag ju kul i åretrunt, skulle ju vägra att ställa av en sådan goding på vintern
men sedan är ju faktist som du säger M3 e46 med SMG2 de närmaste man kommer en bil med brutal motor sång och riktig rejs låda för dom pengarna också?
vet fortfarande inte vad jag ska ha
_________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
|
För att förtydliga, jag tror inte en sekund att du blir besviken på en M3
Det jag mest tänkte på var den ekonomiska aspekten, en M3 kostar förmodligen som en Evo+godis. Sen har vi ju allt annat (värdeminskning, service etc) men det har du förhoppningsvis redan tänkt på. Jag har nån konstig tanke om att det går bättre att pilla och experimentera med Evo/Subaru än med en M3. om det innebär att M3 är en mycket bättre bil från fabrik och att man inte behöver meka med den låter jag vara osagt för att inte ge bmw-fanatikerna här mera vatten på kvarnen :P _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
|
Har själv funderat om jag skulle kosta på mig något liknande i stället allt gammalt man har och tanken har gått till följande. BMW M3, Alfa GTA.
Bara en Subaru av 4st jag provat har gått bra på bana och den var ganska rejält påkostad. M3 är ju lite tung och sävlig (svängupträdandet) men funkar ganska bra orginal. GTAn är kul tills elektroniken tar över... _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
BMW m3 E46 alla gånger, fantastisk bil. Komfortabel, snygg, snabb, rolig på bana. relativt praktiskt, lite små status bil mer än en Evo
Annars har du ju RS4a Audi? _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||
|
Går i likande tankar och hakar på din fråga med ytterligare ett bakhjuldrivet bilval
Mazda rx8. Mina förutsättningar är två vuxna och två barn, bagage ska kunna medtagas och även vuxna ska kunna sitta bekvämt i denna vardagsrejser
_________________ Rikard Niva |
||
|
Har tittat på Audi RS4 också, efter som de är lite av en dröm bil också, men satan så tung dom är
och mazda RX8 är jag inte något jäte fan av, verkar vara svårt och framförallt dyrt att få snur på dom, finns de någon ens här i svergie som har en RX8 med mer än 230hk I? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
|
Re:
Tror nog att lasse wankel har , men jag håller med dig, dem har för lite mos, trökiga!
/Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1605 besök totalt |