Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
hjulets höjd vs varvtid?
<<   1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (19509 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Större diameter ger mer gummi i däcket, mer kylning och alltså kan man köra hårdare innan det överhettar.

Utväxlingar är helt omöjligt att svara generellt på eftersom man måste ta hänsyn till banan, bilens fart på de olika delarna alltså och motorns effektkurva och växellådan.

BMW 330i -05
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

Däck

Diskutera bredd.profil och diameter på däck är väl egentligen bara relevant för gatbilsåkare?!

Tävlingar som F1, STCC,JTCC, Camaro Cup Porsche, SSK diverse långlopp med flera har med få undantag enhetsdäck.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Björn skrev:
Däcksida:

Summa sumarum är det samma bredd så ska man vara duktig för att åka fortare med lågprofil. (ellerhur Dude)

Bredare, större däck med mjukt gummi och låg profil går fortare när allt är optimalt, det är just det sista som är svårt.....

Detta är vad jag kommit fram till, rätt eller fel?

I min lilla värld där jag testat, så går den lägre profilen fortare (förutsatt samma bredd), men är mer svårkörd.

Att bredare däck går fortare är väl solklart (om det är samma gummiblandning och att bilen klarar att få upp temp i bägge)

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: Däck

Rolf.osbeck skrev:
Diskutera bredd.profil och diameter på däck är väl egentligen bara relevant för gatbilsåkare?!

Tävlingar som F1, STCC,JTCC, Camaro Cup Porsche, SSK diverse långlopp med flera har med få undantag enhetsdäck.

Pratade vi inte BMW-Cup?

BMW 330i -05
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006

BMW Cup

Hej Maz

Jag har inte noterat att frågan är specifik för BMW cup men om så är fallet så är det inte troligt att regler ändras så att profilen blir fri, men om så är fallet självklart låg profil och stor diameter med utväxling som passar diametern. Sprintlopp är ju korta så den reducerade luftvolymen kanske inte hinner att överhetta däcket.

Hej Dude

Tack för just leverans av fälgar och slicks som pojken hämtade i veckan.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

OT:
Dude skrev:
Att bredare däck går fortare är väl solklart (om det är samma gummiblandning och att bilen klarar att få upp temp i bägge)
Har du nån empirisk tumregel/hum om hur mycket vikt det behövs för att motverka prestandaökningen av bredare däck (anta konstant vikt/ettekt).
An mina lekmannaefterforkningar verkar det inte vara 1:1 (dvs 20% bredare kompenserar 20% mera vikt) men vilken lutning vette katten.

Specfikt exempel. 800kg, 160hk, 205or. Vilken däcksbredd skulle behövas för att matcha det med 1000kg och 200hk (215, 225, 235,245,255)?
255or blir det om förhållandet är 1:1, men jag tror inte det behövs så mycket? (låt oss utgå från samma däckleverantör/modell/gummiblanding)

Jag kan ta ev svar och utläggningar i PM (eller så splittar vi det till en annan tråd). Jag borde hantera detta på annan plats också...

ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Jag tror du tjänar (tid) på att köra 15". De flesta standardbilar är så pass slöa att det man vinner i lägre utväxling är mer än det man förlorar i grepp.

En annan fördel med lägre profil är ju att höjden på bilen blir lägre med mindre lastförskjutningar som fäljd.

Provade detta på Clion jag körde i Fyndbörsen Cup. Gick från 15" -> 14", körde på Yoko A032. Det gav bättre varvtider, men kommer inte ihåg hur stor skillnad det var.

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

ege skrev:
Jag tror du tjänar (tid) på att köra 15". De flesta standardbilar är så pass slöa att det man vinner i lägre utväxling är mer än det man förlorar i grepp.

En annan fördel med lägre profil är ju att höjden på bilen blir lägre med mindre lastförskjutningar som fäljd.

Provade detta på Clion jag körde i Fyndbörsen Cup. Gick från 15" -> 14", körde på Yoko A032. Det gav bättre varvtider, men kommer inte ihåg hur stor skillnad det var.

Det blir ingen (väldigt liten) skillnad i höjd med 205/50-15 alt 205/45-16 alt 205/40-17 och diskussionen var ju huruvida profilen påverkade varvtiden.

Att mindre rullomkrets gör skillnad vet vi ju (med reservation för alla andra parametrar som spelar in )

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Som vanligt så finns det lika många svar som människor på denna fråga
Köpte på mig 4st 205/40/17 R888 så nu skall det provas mot 205/50/15 R888 så fort banorna öppnar igen efter vinter idet thumbs up

Tystberga
Här sen Mar 2004

Prova däck är svårt då tillverkningsdatum, gummiblandning, väderförhållande, bankaraktär, körtid däcken skall vara optimerade för, optimalt chassie till just det däcket, hur däcket har hanterats, förvarats, monterats, fälgbredd, är några parametrar att ta hänsyn till. Givetvis är det beroende på bil och kräver en riktigt duktig chafför som kan anpassa körningen efter däckens egenskaper och kan utnyttja dem max.

När jag tävlade gokart hadde vi däck som höll allt från 4 varv till hela sommaren, när det var fritt är det väldigt svårt att välja rätt däck för rätt tillfälle. Vet ett VM där Bridgestone tagit fram däck till just den banan och de förhållanden man räknat med men en förare hittade en tillverkningserie som han tyckte var ännu bättre som efter transporter och förvaring hadde blivit optimala.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Som vanligt råder regeln att ju mer man vet/kan/lyckas gissa rätt, ju bättre blir det.

När man gick från 18" till 19" i gammla Super Touring kapade toppteamen ca 4 tiondelar per varv. Dessa team gjorde då även högst troligen ändringar på fjädring och framför allt dämpning.
Privatisterna som bytte, även dom mitt i säsongen, sa att kännslan blev bättre och att det gick lite snabbare, men det var mkt mer noga med att alla hjulvinklar stod rätt. Minns dock inte att det var så många privatister som kapade nga 4 tiondelar per varv, men lite tid blev det.

Så ja, en lägre och troligen då styvare däcksida ger snabbare tider eller upplevs iaf som en förbättring kännslomässigt. Dock skulle jag inte ge upp eller sluta direkt om det visar sig att skillnaden är liten eller ingen utan att ha lekt lite med minst dämpningen. Fjädrar och krängare kommer såklart oxå med i spelet till viss del. Hjulvinklarna måste ju såklart oxå ses över om de är de rätta för det styvare däckets egenskaper.

Så en jämförelse "på lika vilkor" är mkt omfattande, men absolut inte ogörbar.

Så med rätt utfört test kommer Patrik åka 17" nästa år...och han minns att använda sin fina nya justerskruvar på de dyra hjulklapparna.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
OT:
Dude skrev:
Har du nån empirisk tumregel/hum om hur mycket vikt det behövs för att motverka prestandaökningen av bredare däck (anta konstant vikt/ettekt).
An mina lekmannaefterforkningar verkar det inte vara 1:1 (dvs 20% bredare kompenserar 20% mera vikt) men vilken lutning vette katten.

Specfikt exempel. 800kg, 160hk, 205or. Vilken däcksbredd skulle behövas för att matcha det med 1000kg och 200hk (215, 225, 235,245,255)?
255or blir det om förhållandet är 1:1, men jag tror inte det behövs så mycket? (låt oss utgå från samma däckleverantör/modell/gummiblanding)

Jag kan ta ev svar och utläggningar i PM (eller så splittar vi det till en annan tråd). Jag borde hantera detta på annan plats också...

OT2:
Har ingen regel som jag skulle rista ens i smör. Bara erfarenheter jag samlat på mig.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Så med rätt utfört test kommer Patrik åka 17" nästa år...och han minns att använda sin fina nya justerskruvar på de dyra hjulklapparna.

Japp, så får det bli Andreas jag måste testa alla alternativ för att det skall gå fortare med min tunga bil. Testdagar är redan inbokade på Knutan så om det blir som tänkt så blir det chans att testa lite seriöst efter schema.

Göteborg
Här sen Jan 2007

Hej,
har nu läst igenom alla synpunkter och erfarenheter som var och en har. Det enda man kan vara helt säker på efter alla "experttips" är att ursprungsfrågan inte kan besvaras. Det finns omständigheter som inte har nämnts en enda gång i tråden som är minst lika bidragande som de som nämnts, dvs det som funkar på en bil/för en förare är värdelös för en annan bil/förare. En ofta förekommande uppfattning i tråden är att lägre profil ger mer känsla, snabbare varvtider och kräver mer av föraren. Jag tycker att de med den uppfattningen borde sätta sig ner och fundera över varför F1 och t e x Superkart har extremt mycket profil i förhållande till fälgstorlek. En fråga............hur många här tror att en tävlingsbil går fortare ju bredare däck den har?

Intressant frågeställning, ser fram emot intressanta svar .

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Peter Larsen skrev:
Hej,
har nu läst igenom alla synpunkter och erfarenheter som var och en har. Det enda man kan vara helt säker på efter alla "experttips" är att ursprungsfrågan inte kan besvaras. Det finns omständigheter som inte har nämnts en enda gång i tråden som är minst lika bidragande som de som nämnts, dvs det som funkar på en bil/för en förare är värdelös för en annan bil/förare. En ofta förekommande uppfattning i tråden är att lägre profil ger mer känsla, snabbare varvtider och kräver mer av föraren. Jag tycker att de med den uppfattningen borde sätta sig ner och fundera över varför F1 och t e x Superkart har extremt mycket profil i förhållande till fälgstorlek. En fråga............hur många här tror att en tävlingsbil går fortare ju bredare däck den har?

Inget svårt alls att svara på dina frågor ang Superkart och F1.
Dom åker på dom däck som stipulerats i reglementet. Detta oavsett vad som är snabbast i verkligheten.

Ja! En racerbil går fortare med bredare däck (generellt). Ytterligheter finns alltid

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Dude skrev:
Peter Larsen skrev:
Hej,

Dom åker på dom däck som stipulerats i reglementet. Detta oavsett vad som är snabbast i verkligheten.

Ja! En racerbil går fortare med bredare däck (generellt). Ytterligheter finns alltid

Dock minskar det ju bredare däcken är 10 cm på ett 205 gör mer än 10 cm på ett 305

är man inte elitförare kan det vara bättre med lite högre profil så det blir lite långsammare reaktioner
på gränsen & därav kör man snabbare. Dock är nog detta väldigt individuellt hur man vill att det hela
ska kännas & vilken respons man vill ha.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007

Re:

Dude skrev:
Peter Larsen skrev:
Hej,

Bäste Dude,
Var har du fått din erfarenhet och bildning i ämnet? Så du menar alltså att en F1-bil har den däcksprofilen för att hålla nere farten runt banan? Så du menar alltså att t e x en C30 STCC-bil med ca. 280-290 hk hade kapat tid på varvet om man gick upp 8-10 cm på däckbredden?
Kan du inte förklara för oss som är okunniga ?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Peter Larsen skrev:
Dude skrev:
Peter Larsen skrev:
Hej,

Bäste Dude,
Var har du fått din erfarenhet och bildning i ämnet? Så du menar alltså att en F1-bil har den däcksprofilen för att hålla nere farten runt banan? Så du menar alltså att t e x en C30 STCC-bil med ca. 280-290 hk hade kapat tid på varvet om man gick upp 8-10 cm på däckbredden?
Kan du inte förklara för oss som är okunniga ?

vad menar du med detta svar och följdfrågor

En F1-bil har den profil/bredd etcetc som stipulerats i FIA:s reglemente för F1 under innevarande regelperiod.
Likaså har F1 en aerodynamik/vikt/bredd etcetc som efterföljer reglementet.
Varför tror du att det finns ett reglemente för

Reglementet struntar högaktningsfullt i vad som är snabbast, utan ger bara dom tävlande ett format att jobba efter.

Jag tror definitivt att ett Supertouringbil gått snabbare med ett bredare däck. Dock hade det förmodligen varit mjukare gumiblandning i det, för att kunna hålla temperaturen (om nu inte bilen klarade att göra det pga att den stressat det smalare däcken förbi gränserna redan)

Jag har ingen som helst bildning, om du menar formell trycksvärta på näsan från nåt universitet.
Men jag har skaffat mig en hel del kunskap (och vänner) i verkligheten från många kunniga människor thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007

Nu råkar det vara så här att en F1-racer oavsett reglemente INTE går fortare med lägre profil/större fälg utan istället dramatiskt mycket långsammare. När det gäller mera vanliga tävlingsbilar för oss dödliga (STCC, Seven, olika cup-bilar) så finns det en given däckbreddsgräns för när en bil med si och så många hästar samt si och så många kilon börjar förlora fart på bredare däck, oavsett gummiblandning och setup. Bilen orkar helt enkelt inte driva däckbredden lika snabbt.
Nu kan det ju vara så att du tvekar på mina uppgifter, rent av kallar dem för "nonsens" . Så jag tänkte ge dig en chans att ta reda på sanningen. Om du lämnar ditt mobilnummer, skall jag sms:a ett telefonnummer som går till en polare som heter Roland. Skulle tro att han totalt sett kan mer om racerbilar, däcktester, chassipåverkan än vad du, jag, och alla dina kompisar kan ta reda på på en hel livstid . Rolle har byggt några schyssta åk under 30 års tid, lagt ett par hundra tusen timmar på däcktester samt har faktiskt en nära polare på McLaren, visserligen inte arbetandes med däckfrågan, men som säkert kan bringa klarhet om du eller jag har rätt .
Självklart menade jag inte högskoleutbildning, var i Sverige lär man sig sådant här i skolan? När jag frågar dig var du lärt dig det du påstår, menar jag villken erfarenhet du har utav racing på tillräckligt hög nivå för att vara så tvärsäker på att du har rätt? Jag är inte ute efter att skapa en dålig stämning här på forumet, men det är klart att man reagerar när någon utan större ödmjukhet för fram vilseledande information till undrande människor. Du kanske bör vara mindre tvärsäker i framtiden? thumbs up Som sagt, mina ord kanske du inte har respekt för, men jag lämnar gärna ut telefonnumret.................

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Nu känner jag ingen som jobbar inom F1 (men några inom andra motorsportgrenar), men har nog iaf läst nån artikel eller 2

Kan du helt 100% säga att det är fel att det inte skulle gå fortare, så har vi ju båda fel, iom att ingen vet med säkerhet att det inte skulle kunna vara motsatsen

Min uppfattning i frågan kvarstår och du har helt andra slutsatser (och det är helt ok för mig) thumbs up

och ja! Jag respekterar andras åsikter, men delar inte alla kanske.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005

Att F1-bilarna idag går bättre med sina 13" däck är väl inte så konstigt. De får helt enkelt inte köra på något annat och har då byggt bilar som utnyttjar dessa däck maximalt. Något lågprofils F1-däck finns ju självklart inte heller då det inte finns någon anledning för däcktillverkarna att utveckla sådana däck.

Det här med däck har i alla fall jag lärt mig att man aldrig kan vara 100% säker på. "Svartkonst" även kallat. Gummi är ett extremt olinjärt material som ändrar sig hela tiden utifrån alla möjliga olika parametrar.

1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Däck för banåka
hjulets höjd vs varvtid?
<<   1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (19509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande