Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (66081 totalt) |
ska bli intressngt att se hur det går, kan ju vara så att brytningen kan tas up av bussningar om det är tillräckligt lite,finns ju en variant på stag som har som en triangel link med 3 fästpunkter, där mitten i triangeln sitter i samma bult som främre bladfjäderfästet och de nedre sitter momentstaget. i det övre/bakre sitter en stång ovanför bladfjädern som vid acceleration trycker ned fjädern i framkant då momentstaget skjuts framåt av bakaxelns rotation. kanske funkar, det fina är ju att vid normal fjädring så påverkas inte fjädern av stången i teorin ialafall.
_________________ Micke Lundkvist |
||||
Har monterat mina momentstag provisoriskt för att kolla eventuella låsningar.
Vid 15 cm utfjädring låser inte stagen någonting och även när jag vinklar axeln genom att hissa ena sidan låser inte stagen rörelsen. Det känns bra med andra ord och jag kan påbörja den permanenta monteringen. I nästa andetag kommer funderingarna på panhard eller wattlänk? Visst är wattlänk overkill, men..det kan ju vara kul att testa, eller ska jag nöja mig med panhard ![]() ![]() När jag satt och slösurfade på forumet hittade jag 2 bilder på mig i cortinan, den från Gelleråsen är kuslig ( min bil är den röda med vitt tak på tvären inne i lågorna! dekalerna på bilen smälte och hängde som trasor, lacken hade blåsor overallt, hua!) ![]() Ja, det var tider det.. ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Janne,
När jag läser din beskrivning av hur stagen skall monteras förstår jag inte att det inte bryter när du hissar bara ena sidan. Vad händer om du drar ur ena främre fästskruven och snedhissar 10-15 cm, kan du skjuta i skruven igen då? Dessutom borde ett stumt stag parallellt med främre delen av bladfjädern få till följd att bladfjädern inte böjer sig framför axeln vid infjädring (om det inte ger sig i bussningarna). Eller tänker jag fel? Det du monterat liknar väldigt mycket en ladder bar och det brukar inte rekommenderas för annat än dragracing så vitt jag vet. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Re:
Det går bra att röra fästskruven även när det är snedhissat, jag har provat på alla olika sätt. Jag har byggt en modell på arbetsbänken av hur fjäder och stag rör sig för att få en uppfattning om vad som är möjligt och omöjligt. Mina förutsättningar kanske är lite speciella då min bladfjäder är i det närmaste helt rak när bilen står på marken, hade den haft en mer utpräglad u-form i det läget hade stagen kanske inte fungerat. Det som jag kom fram till vid mina "bänktester" är att det främre fästet måste ligga exakt i linje med fjäderns främre fäste annars får man direkt låsningar. Titta på min superenkla paintskiss: ![]() Min cortina gt hade liknande stag på ovansidan av bakaxeln och det funkade bra. Men jag är inte helt säker på hur det beter sig vid körning, som sagt, lite trial and error finns med i projektet.. Lyssnar gärna på åsikter från er. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Lägg till ett läge en axelrördiameter upp och en dito ner i samma bild och rita in röda staget också så får du se. Du får inte vrida axelröret eftersom det sitter fast i ursprungsläget på andra sidan bilen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
shelby 65 har sådant stag på ovansidan av axeln och 66 har på undersidan för att det var enklare och snabbare att bygga om så, monterades för att motverka hjulhopp vid gaspådrag och inbromsning, fungerar mycket bra! Finns att köpa färdiga satser på http://www.mustangsunlimited.com/EM_
Mvh _________________ Christian Lindén |
||||
Såg även att du funderar över panhard/wattlänk, jag håller på att bygga en enklare version av denna till min 65a ht och jag tror att det kummer att fungera utmärkt! http://www.mustangdepot.com/onLineCa
Jag tror att ett rätt justerat långt panhardstag är nog så bra till mycket avancerad körning om man inte har allt för lång fjädringsväg. Jag kommer att ha 7cm total fjädringsväg bak och med panhard injusterat så är man inte så långt utanför sweet spot vid max in/ut = sidoförflyttningen lär vara ganska minimal under normal fjädringsrörelse! _________________ Christian Lindén |
||||
Re:
Jag uppfattar det som att dessa stag ligger rakt under (eller över) fjädern, då blir funktionen en helt annan än när främre fästpunkten är i linje med främre fjäderfästet. Shelbystaget funkar tillsammans med främre halvan av bladfjädern som en fyrlänksupphängning. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Re:
Det där minns jag! var det 2004? Jag var där på den bortre läktaren och tittade, såg riktigt otäckt ut. Fick alldrig klart för mig vad som hände egentligen, var det en Elan som tog eld? Starkt att va ute i garaget den 25:e redan ![]() |
||||
Ja du Marcus, det var en skrämmande upplevelse. Rolf " myggan" fick drivaxelbrott i starten på sin elan och blev stående, bilarna i leden bakom uppmärksammade vad som hände och kunde väja undan men från ett av de bakre leden kom Dan Johansson i sin amazon, han hade fått upp bra fart i starten och rammade myggans elan bakifrån. Amazonen formligen mosade elanen, tanken sprack och eldhavet var ett faktum.
Christian: Jag har kollat på precis samma saker! Antagligen blir det ett panhardstag likt det från Maier som jag tillverkar. Hur ser din bil ut? har du en tråd här på rejsa? Guson: Jag har klurat en del runt det här. Blir det så stor skillnad på om staget sitter som mina skisser visar eller som en vanlig traction bar? Jag funderar så här: ![]() Jag tror det är max 10 cm fjädringsrörelse från neutralläget. Med tanke på hur fjädern ser ut, bladen ligger ej symmetriskt, snarast med betoning fram, och att det är ett fjäderhänke bak. Har jag fått för mig att det är i första hand den bakre delen av fjädern ( B-C ) som böjer sig. Den främre delen ( A-B ) är väldigt stabil och på 10 cm upp/ner är den snarast att anse som en länkarm. Mina momentstag ska ha gummibussningar för att minimera att de spjärnar mot. Intressant diskussion, jag kan ha snöat in på fel spår... ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Re:
Jo så är det, axelfästet bultas i klamrena som håller bladpaket och axeln, och det främre svetsas i karossen. Du har nog rätt i att det lär bli brytningar men har man mjuka bussningar i bladen kanske det går, men helt klart är ju att det är mycket bättre att ha stagen pararellt med bladpaketet och stummare bussningar då blir ju bakvagnen en hel dimension ännu bättre! Man ska ju inte bygga in flera olika geometrier i fjädringsrörelsen om det går at lösa! _________________ Christian Lindén |
||||
Re:
Nej inte på rejsa men här, http://forum.savarturbo.se/viewtopic Det är ju inte i profil geometrin blir galen utan att stagen sitter en bit in i förhållande till bladen, så om du sätter stagen mitt under bladen så blir det kanon! Men bäst vore ju att bygga bort bladen helt såklart! Antingen med en k-länk upphängning eller 4-länk med kortare övre stag typ Heidts http://www.mustangdepot.com/onLineCa Bolt on k-länk lite dyrare men går ju att bygga själv ![]() Mvh _________________ Christian Lindén |
||||
Panhardstag var nästa del i förbättringen av bakvagnen.
Ett fäste till axeln tillverkades av vanligt plattjärn ![]() och svetsades fast ![]() Själva panhardstaget är en del som har blivit över sedan ett tidigare projekt, en smidd historia som går att justera i längd. Infästningen i karossen tillverkades av en rektangulär profil och ett extra stag bultades längst ner som stöd. ![]() ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Bak sitter det trumbromsar original. Mina fungerade men en hjulcylinder läckte, bra anledning att konvertera till skivor..
Jag utgår från ett Audi ok med integrerad handbroms. Efter lite efterforskande hittade jag skivor från Nissan Maxima med rätt bultcirkel. Fästet får jag tillverka själv. ![]() Fästet består av 3 delar, en inre som också är distans för att kompensera för den ursprungliga trumbromsskölden i fastsättningen av drivaxeln. En liten mellandel svetsad i den inre delen. En yttre del som bultas utanpå fästet för drivaxeln. Tillsammans blir det 9 mm tjockt och oket hamnar perfekt på skivan. ![]() Fästet fastskruvat ![]() ![]() Fästet för handbromswiren behövde bara flyttas 3 cm bakåt sedan gick det att använda original wire! ![]() Slutresultatet ![]() Nu ska det bli roligt att få testa vad modifieringarna har gjort för någon skillnad. Mustangklubben har hyrt Sviestabanan den 16 maj så där kommer en bra möjlighet att prova. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Riktigt fint Janne!
Ska bli kul att få läsa rapport från sviestad sen. Mitt projekt har hamnat lite på is kan man säga. Tjejen beslutade sig för att göra slut så mina "Mustang-pengar" blev "köpa-lägenhet-pengar" istället. ![]() ![]() Ha det bra! |
||||
Summering från körning på Sviestad:
Negativt först: Bara ett körpass, sedan började motorn ryka ur vänstra avgasröret vid motorbroms. I början när jag lät automaten sköta växlingarna själv märktes inget men när jag började trycka på lite mer och växla manuellt kom röken. Antagligen är det otätt i ventilstyrningar och eller tätningar och den ökade belastningen drar genom olja ner i förbränningsrummet. Det syns mest i den vänstra pipan vilket tyder på att det är den högra cylinderbanken som är den skyldige ( x-pipan korsar avgaserna ). Jag har ett litet tickande ljud från den sidan också som har funnits där sedan jag köpte bilen. Positivt då? Väghållningen fungerade över förväntan, bra balans, mycket bra grepp ( förvånansvärt bra faktiskt ), styrningen suverän, bilen går att placera precis där jag vill, lite bättre stötdämpare är det enda jag önskar just nu. Bromsarna skötte sig bra utan tendes till mattning eller överhettning, dock kan man tänka sig att frambromsarna behöver uppgraderas och kylas om det börjar gå fortare. Känslan av att bilen har haft mer motor än chassie har vänt, nu kan chassiet klara högre effekt..mersmak, mersmak ![]() ![]() _________________ _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Hej! Såg ditt inlägg på Mustangklubben och länken till filmen, men var på banan är det filmat? Var det en extrasväng efter där chikanen brukar vara där filmen är tagen? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||
Efter körningen på Sviestad i våras fortsatte jag att fundera på förbättringar av chassiet. Jag har efter bästa förmåga mer ingående räknat på fjäderkonstanter och chassiefrekvens.
Fjädrarna som satt fram på bilen på Sviestad var på 15,2 kg/mm och gav en frekvens på 3.2 Hz. Det var ganska uppenbart att mina stötdämpare inte klarade pressen men även karossen flexade lite väl mycket. För att minska problemet bytte jag till fjädrar med 8,7 kg/mm och frekvensen hamnade på lite mer sansade 2,4 Hz. Mina stötdämpare var vanliga Gabriel gastrycksdämpare, en ok dämpare till landsvägskörning men med uppenbara brister när det kom till lite mer inspirerad körning.. Det vettigaste alternativet blev röda Koni, har kört med dem tidigare och varit nöjd. Skillnaden i fysisk storlek är påtaglig: ![]() Bytet blev en hit! All gungighet som har funnits i höga hastigheter på ojämna vägar försvann och bilen känns mycket mer alert. Fram valde jag att ha dämparen i det mjukaste läget ( vilket ändå vid helt ovetenskapliga test är dubbelt så hårt som Gabriel ), bak har jag laborerat med olika inställningar och satt dämparen i ett ½ varv hårdare än fram, effekten blev att nigningen över framvagnen när man går in i en kurva bromsas och reaktionerna blev snabbare. Efter det här hade jag ingen mer möjlighet att testa på någon bana men en liten konkörning vid en mustangträff gav positiv mersmak, det var rattandet som satte gränserna inte chassiet, lägre utväxling på kuggstången kanske..? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Hösten har kommit och säsongen känns över, nu är det dags att ta tag i motorn. Egentligen är den här 302:an inte vad jag vill ha i bilen men i väntan på att jag ska hitta en 5.0 Ho med rullkam original och en 5-växlad låda kör jag ett budgetmek på 302:an.
Ett tickande ljud från en ventillyftare är den främsta orsaken men lite allmän klåfingrighet är väl också inblandat. Motorn ska bli lagom trimmad, fokus ligger på vrid och inte hysterisk toppeffekt. Topparna är original gjutjärnsklumpar och eftersom att budgeten är strikt blir det inget byte till alutoppar. Förbränningsutrymmet mättes upp till ca 59cc vilket säger att det är 9,5-1 i komp ![]() Ventilerna är 45mm på insug och 36,8mm på avgas. Insugskanalerna är ganska ok från början och behöver bara lite putsning. Avgaskanalerna är riktigt dåliga, trånga och med en gjutning som är avpassad för amerikansk avgasrening. Bilden visar en oberarbetad avgaskanal, ringen visar gjutklumpen i kanalen. ![]() Portmatchning mot mina nyinköpta HiPo grenrör ( vill inte ha headers så detta är det näst bästa alternativet ) ![]() Jämförelse mellan original grenrör och HiPo ![]() Avgaskanalen kan tas upp i storlek uppåt vilket känns gynnsamt då kanalen rätas ut en smula. ![]() Efter en stunds jobb är den mest finputs kvar, kanalen är förstorad och passagen vid ventilstyrningen justerad. ![]() Nu är det bara en topp till som ska göras... Utifrån förutsättningarna med Holley 4-port förgasare, edelbrock insug, HiPo grenrör med tillhörande avgassystem med x-pipa har jag börjat fundera på kamaxel. Comp cams har ett simuleringsprogram där man kan knappa in mina förutsättningar och få lämpliga alternativ. Just nu lutar det mot en kam med ca 260 graders duration och ett ventillyft på 12,3 mm. Simuleringen ger en förväntad effekt på 273 hp och 340 ftlb. Ska fundera en stund till innan jag beställer. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (66081 totalt) |