| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (31202 totalt) |
|
Re:
Absolut.. Har velat dit länge nu men ekonomi, tid, familj har kommit emellan! Men skall göra ett nytt försök! Där har du mycket att lära mig! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||||||
|
Re:
I rest my case , trim och tuning :fly: :attentn2: Sorry kunde inte hålla mig. Nä nu får vi väl släppa in lite andra i tråden oxå, håller du inte med
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||
|
Det skiljer ju en hel del i tid mellan en vanlig m3 e46 och en csl. CSL'n är ju inte kraftigt modifierad från fabrik, utan rätt små saker som är ändrat, lägre vikt(visserligen på ett viktigt ställe), andra stötdämpare/fjädrar, lite större bromsskivor och lite aerodynamik, samt några få ponnys extra.
Att bmw får denna bil att gå på de tider som presenteras med "bara" 360hk är för klart imponerande. Gissar att det är 305-310hk på hjulen kanske? Sen har vi petters m3 e46, som iofs väger en hel del, men med erkänt schyssta dämpare samt 480hk på hjulen. Den är bra snabb, men det skiljer väldigt lite i tid mot Gaute. Borde inte detta monster gå ännu fortare? Eller tappar den allt effektövertag för vikten/dålig setup? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||||
|
Vad som ger vad vet man väl inte innan man testat det ena mot det andra under likartade förhållanden?
olika bilar på samma bana olika dagar skulle jag inte godkänna som ett "test", t ex. Samma bil, samma bana, likadana banförutsättningar, varierad setup... Då kan man göra slutsatser om setupen. Men om denna hållning vore accepterad skulle internet behöva ungefär hälften av bandbredden...
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||||
|
Har kört rätt många banträffar med min bil på Gotland Ring med min Renault 5 GTE -88 så detta är mina observationer. Grundförutsättningarna för alla är 950kg bil och 120-162hk motor. Bur, skalstol, lättning, öhlins dämpare är samma för alla. Har även kört bana med orginal sugmotor och det var rätt trist då den kändes undermotoriserad.
Banträff 1: Bästa tid 1:43 185 r-däck, orginal bromsar 238mm skivor och belägg Tar sin lilla tid att hitta runt banan men kör iaf hyffsat efter 2 dagar på banan. Bilen funkar bra men bromsarna överhettar och tar dåligt vilket resulterar i att man måste bromsa tidigare och tappar spår ibland. Kör 1.50 tider till en början innan jag lär mig ungefär hur man ska köra banan. 2: Bästa tid 1:42 Bytt turbo, grenrör och kamaxel i motorn, fortfarande samma laddtryck. 205 r-däck, 280mm skivor, 4kolvsok och belägg. Kör med lägre laddtryck (0.45 bar isf 0.7bar) än förra banträffen men motorn känns bra ändå. Har har svårt att få riktigt grepp i däcken då det är kallt ute. Banträffen var i mitten av oktober. 3: Bästa tid 1:39.8 Kör med det högre laddtrycket. Lyckas köra stadigt på under 1.40 och har hittat lite bättre spår. Är varmare ute så däcken greppar fint. Har fixat lite mer camber fram och ställt lite toe out i framvagnen vilket säkert hjälper till 4: Bästa tid 1:38.9 Har inte gjort något alls med bilen öht sen förra banträffen men kapar ändå en sekund på varvtiden pga bättre körning. (loggat med performance box) Är numera riktigt nöjd med bilen men det finns ytterligare tid att kapa. Delvis med enbart körträning och delvis med små modifieringar på bilen. Det som är anmärkningsvärt är den stora förbättringen mellan träff 3 och 4 utan att röra bilen öht. Tittar man dessutom på loggen så finns det stora möjligheter att förbättra varvtiden ytterligare. Jag trycker att det är kul att bygga om bilen då man kan göra rätt mycket med min bil utan att det kostar enorma pengar då jag har gjort allt själv på bilen förutom att lacka lite delar. Visst är det roligare att åka fort till viss del men den stora behållningen med att modifiera bilen ligger i att få den att kännas bra på banan vilket också gör det enklare att köra snabbt. Har ruskigt kul på banan med nuvarande utförande och den känns riktigt bra. Har även lärt mig massor på att bygga om den till det utförandet den har idag. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||||
|
Re:
Hade tänkt låta denna tråd passera men så skrev jag ändå svar igår, men nu finns det inte med så jag måste gjort något
Att det går att uppgradera en orginalbil till det snabbare råder inget tvivel om. Men att få det prisvärt är inte alla gånger självklart. Jag kör tex snabbare på alla svenska banor än Gaute utom på GR som jag pga erfarenhet inte hanterar. Då har jag en m3 e46. Jag har kompressor och öhlinsdämpare. Nu är jag långt från mycket snabbare och det skiljer såklart mer på snabba banor som mantorp mot gelleråsen. Dock har vi väldigt lika tidsdiff till RG båda två så det tyder på att vi kör väldigt jämt som förare i alla fall. Det som påverkade mina tider överlägset mest var cambervinklar samt r-däck. Bromsarna (uppgraderade) ger inget mer än uthålligare bromsar men inget på varvtiden. Effekten gör inte mycket på dom flesta svenska banor om även en liten del såklart. Men när det är så effektstarka bilar från början så blir det inte alls lika påtagligt som en 230hk bil mot en 350hk bil. Jag tror som gaute förespråkar att det inte är lätt att få en orgbil snabbare men jag vill ändå påsta att det går om man satsar på rätt uppgraderingar. Min bil är ju dessutom tyngre än csl så enderast är jag mycket bättre chaufför eller så har mina uppgraderingar hjälpt till. Tyvärr får jag medge att det troligen är sistnämnda som gör mig snabbare. Sen om det varit prisvärt gentmot att köpa en csl för mig direkt kan ju verkligen diskuteras. _________________ /Petter Ledin |
||||||||||||
|
Re:
Tycker din bil är vettigt moddad, hästkrafter kan man aldrig få tillräckligt av En bil behöver ju ha hk i dina trakter för att flytta på sig bra rakt fram.. Du får se till att banta bilen en aning
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||||
|
Bjuder på vad jag har och hoppas att det kan glädja någon.
Bannreferens: SS med fotocells tidtagning (SS.en är en Emmaboda kopia, förlagd till ett flygfält i norra Sverige, så skillnader finns säkerligen.) Bilen skulle vid inköp vara reservdels bil till min rallycross bil och inhandlades för 5000kr. Motor: 100hk, KN filter i övrigt orörd till och med avgassystemet är original. Däck: Gislaved Nordfrost 175/70-13 (ur dubbade vinter) Vikt: 1100 kg. Viktbalans: 50/50 Drivning: Rwd 3:97, odiffad 1.a 1.42.00 Spec. enl. Ovan skree och skriii, men gav mersmak för "reservdels bilen" 2.a 1.34.44 Begagnade Michelin Pilot 195/60-15 på 7 ½" fälgar. Vebo/kap sänkning med 30mm fram och 40mm bak. 3mm tå ut fram. Minskade vikten med 40kg. Värt att notera är acceleration, som blev sämre pga. däcken (bredd och utväxling). 3.e 1.32.20 Bakre krängningshämmare borttagen 4.e 1.31.05 Toyo 888 205/50-15 på 7 ½" fälgar, sänkning 20mm runtom, viktminskning med 60kg, camber -2gr. Övrigt. Dessa däck behöver lite mer hk, än vad som finns i maskinen eller en avsevärt lättare bil. Sen märks också att chassit blivit mindre förlåtande vid viktförskjutning, broms/acc. Framföra allt vid inbromsning då det var svårt att förskjuta bromstillfället pga. att bilen inte hinner bli "neutral". Lite mer svårkörd... Går säkert att fila någon tiondel mer på tiden, med mkt mer träning och lite finjustering. _________________ Rikard Niva |
||||||||||||
|
Re:
Sen liknar nog den färdigjusterade bilen inte originalet vid vardagsbruxande heller (tillverkarens fokus låg nog inte på varken SS eller RC). Det är ju skönt med fler exempel än de som försöker optimera biltillverkares egna toppmodeller på biltillverkarens främsta testbana. Hur mycket gav K&N filtret jämfört mot friskt original vid första testet?
|
||||||||||||
|
Re:
Nopp skojar inte ang. vinterslicksen, de satt på och varför ska man stanna hemma när man kan sladda lite med det man har Bilen skulle ju "slaktas"... Och orginal dim. är 175/70-13 på den här gamla 82.an Sen kanske någon tycker att det är lite skön kontast till de tyngre inläggen på tråden
KN-filtret har jag tillskrivit 5hk, kanske lite i överkant , då motorn egentligen har 95 friska , men 5% är kännbart på en
_________________ Rikard Niva |
||||||||||||
|
Re:
Hade oxå tankar att inte kommentera dig Petter, eftersom vi faktiskt känner varandra lite och kommer väl överens ville jag låta bli. Tänkte det är ju egentligen oviktigt, men sedan tänkte jag jag försöker kommentera och försöker uttrycka mig så vi inte ska komma i en skrivdebatt. Jag håller inte med om att du är snabbare än mig och jag ska försöka beskriva nedan. Egentligen är det ointressant med eftersom det handlar om trimm/tuning så är det intressant ändå på flera sätt. Sverige har rätt många banor och mig veterligen har du kört en del snabbare på mantorp, men det är för att jag p g a erfarenhet inte hanterar mantorp
Jag antar att jag oxå kan använda mig av denna förklaring då den funkar för dig gällande GR, dock minns jag att jag visade dig exakt hur jag åker på GR så du borde haft lite fördel att ta tid där. På Gelleråsen Har du loggat ca en tiondel under mig, då körde du din moddade bil(480hk i motor eller på hjul, det vet jag inget om, öhlinare bromsar) och jag min orginal CSL. Dock om du ska göra dina tider gällande med modd-ja då är det väl ok för mig oxå antar jag. Således är du inte snabbare än mig på gelleråsen, jag har med en simpel däcks moddning kört och loggat 1.13.3 där. Vilket är en hel del snabbare än du kört där Låt mig oxå i samanhanget nämna att jag under samma dag körde cup däcken 1.14.0 och kom denna dag ej lägre.
För att 10min senare monterat de gammla smalare slicksen och o m g komma ner till 1.13.3 min. Således vet jag att mods ger en viss förbättring, likväl som Sport Auto vet det. Det jag ifrågassäter är att det inte alltid är så självklart att trim gör underverk, dessutom ger det oftast mest med ett billigt simpelt däcksbyte. Dessutom är det förknippat med minst strul, div ställbara chassin och motortrimm mm ställer ju ibland till det, inte minst vid besiktninstillfällen mm. Lättning ger oxå vid handen att tid tas, dock kan man ju ifrågasätta hur viktigt det egentligen är att kapa tid på en hobbyträff. För mig är det så intressant som den bilen jag råkar köra och vad den som den är kan erbjuda. Ev däck tuning. I övrigt gjorde jag mest slicks körningen som ett experiment. För mig denna dag 0.7 sek förbättring med gammla pluggade smala slicks(smalare än r-däcken), samma förare, samma dag vs r-däck, jag vann 0.7 sek lätt!! om slicksen varit nya samt lika breda som r-däcken skulle jag lätt vunnit mer tid än så! Notera att Sport Auto i testet jag pratar om i denna tråd får en skillnad på 2 sek på en lika lång banan som gelleråsen då de kör en audi på gatdäck vs r-däck. De får endast fram 0.7 sekunder i vinst med en motortuning(vs orginal motor som redan är stark och effektfull i sig) som är långt mycket mer kostsam än däcken. På GR är jag snabbare än dig och där har jag inte kört annat än orginal bil, däck. Dock till skillnad mot många här så vet jag till 100% vad en modd(däcksmodd) gör på min bil med mig som förare, då jag testat både med och utan modds på samma dag på gelleråsen, under samma förhållanden. Så jag kan till 100% oxå säga att eftersom jag tog 0.7 sek med min däcksmodd på åsen 2.4km, tar jag minst lika mycket på alla andra banor i Sverige som inte är kortare än åsen. Tar säkert mer på de lite längre banorna. Vad du kört på alla andra svenska banor har jag faktiskt aldrig hört, så där kan jag inte uttala mig. Men du kan säkert fylla i med logg då du säger att du är snabbare på alla Svenska banor utom GR. Nåväl jag är snabbare på Gelleråsen än dig med mina 1.13.3 samt jag är snabbare på GR. Du är snabbare på Mantorp, mer vet jag inte om. Själv har jag kört Sturup och Kinnekulle samt Svista med CSLen men har ingen logg, dock har jag tider som jag blivit klockad för. De andra svenska banorna har jag ej kört med CSL Dock skulle det ju varit intressant att se vad du körde en orginal M3 E46 med r-däck idag som jämförelse vad din bil ger för mervärde i prestanda vs de kostnader en kompressor samt öhlins chassi samt bromsar kostat. Jag har ju ett facit på vad en däcks mod gjorde för min tid, till en kostnad av 0 kronor i pricip gav det 0.7 sek bättre tider.......utprovat under samma dag, på samma banan, samma förhållanden, med samma förare...mig. I en bil jag kan väl och haft väldigt länge. Du nämner att du inte tror din effekt ger dig några fördelar på gelleråsen. Kan nämna att Sport Auto kom fram till att 45 hk samt ca 70 nm extra i en redan stark orginal bil gav i sig 0.7 sekunder på en bana lika lång som gelleråsen(lilla hockenheim) i den Audi TTS de testade, samma förare, samma dag. Personligen skulle jag gissa att du vinner tid vs en orginal M3 E46 på dina r-däck, mest av allt där kanske, vs gatdäck, där kommer den mesta av vinsten samt effekten, likt Sport auto vann tid i sitt test på detta. De tog 2 sek på en 2.4km lång bana bara med r-däck över gat ditto. Samt att de tog ca 0.7 sek på lite mer effekt(45hk/70nm) Den egentligen stora skillnaden mot dig och mig är att jag frontar inte med min tid från gelleråsen då jag körde 1.13.3 min med en moddad CSL(däcksmodd endast)med de gammla, slitna pluggade slicksen. Din tid du frontar med är moddad bil och inte orginal. Om än att jag inte frontar med min lägre 1.13.3 tid från gelleråsen men jag har jag logg på det, det är en snabbare tid än du gjort på åsen. Likväl har jag från den dagen jag körde där pratat om detta i flera trådar på rejsa.(söker man så finner man all info) Jag frontrar med min orginal bils tid på 1.14.0 och vs den är du med din moddade ca 1 tiondel snabbare där. Dock är jag hela 6 tiondelar snabbare än dig med ett däcksmodd som kostar 0kr(då slicksen var väldigt gammla fick jag dem i princip gratis) och tar ca 10min i anspråk att sätta dit. Hoppas du inte tar detta fel, men jag ville bara klargöra för hur det är. 1.13.3 min är mycket snabbare än du kört på åsen och vill man kalla min simpla däcksmodd som hjälpte mig till 0.7 sek lägre tider för fusk, vad ska man då kalla annat gällande lättning, trimmning, etc. Min tid på 1.13.3 på åsen är väl lika gällande som din tid från åsen på 1.13.9 min. Jag frontar dock inte min lägsta tid, utan min 1.14.0 som min orginal bil går. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||
|
Re:
Enligt Fastest laps: M3 e46 1.16.3 Hochenhiem M3 e46 CSL 1.13.5 Hochenhiem Skillnad 2,8 sek Tidsvinst enligt Gaute för Petters högre effekt ca 0,7 sek. Däck 2 sek(Vet ej om M3:an i SA test var testad med vanliga däck på H-Ring annars är ju Gaute rent av långsam jämfört med Petter) Öhlins ingen bättre tid enligt Gaute och diverse Sport Auto test refererat till tidigare i tråden.
Mao Borde en M3 CSL gå ungefär jämnt med Petters kittade M3 E46 allt enligt Gautes egen logik. Så vem är egentligen snabbast? Att räkna in tider körda på slicks känns ju bara underligt..
Sedan kan man fundera på hur mycket tid du tjänade på att välja en mycket dyrare CSL framför en billigare vanlig E46 M3:a?
/Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||||||
|
Ja att räkna slick som däck modds är bar konstigt håller jag med om..
Sen får vi inte glöma att att mr orginal har ju andra bromsbelägg,camber plattor, andra fram fälgar, 265 fram och har även haft powerflex och camber stag bak monterat så bilen är ju inte orginal även om ägaren bara har gjort moddsen för att det är bra at tkunna skifta runt däcken, slippa slita utsida fram,byta bromsbelägg ofta, inte för att moddsen skulle göra bilen snabbare på nått sätt..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||
|
Re:
Trim som trim, eller är det bara dyra trim som gills i trimvärlden?
_________________ Henrik Troeng |
||||||||||||
|
Re:
Där håller jag med dig, det börjar gå för fort när man ligger ca 10 sec snabbare per varv är den vanliga hobby träffen fel som tur finns det andra allternativ _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||
|
Min tanke var iofs inte att jämföra förare..
Att jag tog Göte och Petter som jämförelse var mest för att de kör liknande bilar, liknande tider och att RG kört deras bilar och då tappat ungefär lika mycket i tid mot ett proffs. Enligt mina upplevelser så skiljer det nämligen inte så mycket i tid mellan en "bra" bilförare och en riktig talang i samma bil, visst det skiljer några tiondelar, kanske där den "bra" bilföraren överkör en aning, eller kanske håller bromsen en tiondel för mycket.. För övrigt är jag snabbare än både Göte och Petter, fast med två hjul mindre och 260hk resp 450hk mindre
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||||
|
Re:
Förvisso alla får följa sin egen skola men på gatbils träffar är slicks nästan aldrig tillåtet.
I Gautes utläggning ovan tycker jag inte slicks är relevant i jämförelsen.
/Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||||||||||
|
Re:
Henrik, Puppan gör sig bara lite lustig. Det verkar som om han hugger mest på allt för att få upprättelse, kanske känner han sig sårad. Hoppas inte det har med mig att göra. Alltid kommer någon i klämm och det är ju inte meningen att såra. Lite skoj kan givetvis gå för långt och det är väl därför GT-R tråden är slut nu..? Alla känner väl att det blivit lite löjligt. Som jag sade Puppan,.................................................................................................... jag frontar inte min tid körd på gammla, pluggade smalare slicks(smalare än 265 r-däcken), om än har jag gjort det och min tidsvinst blev 0.7 sek. Om du misst det frontar jag min 1.14.0 tid med orginal CSL!! Samma dag, samma förare, jag, samma banan. Jag pressade på länge med r-däcken denna dag och kom ej under 1.14.0. Direkt efter 1 varv samma dag med slicksen var jag under 1.14.0 och efter några varv var jag nere på 1.13.3. sedan slutade jag, det går ju att ta mer, men detta var vad jag gjorde där och då. Skillanden mellan dig och mig Puppan, jag vet vad min lilla däcksmodd gjorde på tiden...0.7 sekunder runt gelleråsen. Vilket jag väljer att nämna här i denna tråd då Petter sade att han är snabbare än min på Gelleråsen, vilket han inte är! Samt att det är passande för tråden, trimm tuning vad ger det i tid. Det gav mig 0.7 sek till en 0 kostnad, inte strulade det heller som övrigt rimm och tuning har en tendens att göra. I övrigt är den tiden 1.13.3 min modd tiden med min CSL gällande däcken lika underlig som alla dina tider, liväl Petters alla tider, likväl alla som tunat eller strippat/trimmat eller gjort något på sina bilar här. Modd som modd. En totalt utstrippad bil, eller en bil med kompressor mm, mm, ja det är i såfall lika underligt att räkna era tider. Skillnaden mellan er och mig är att jag FRONTAR min orginal tid, inte min modd tid,.............................. det mina vänner är en väldig skillnad Så ge mig din eller Petters orginal tid då utan era mods om du inte vill räkna min 1.13.3 tid. Ta det lungt, jag frontar 1.14.0 i en orginal CSL och är glad och nöjd med det. Men jag vet vad en simpel grattis och strulfri modd gör för min tid runt gelleråsen....0.7sekunder. Varken mer eller mindre vid tilfället. Du har ingen aning vad du som förare eller vad din mod gör för skillnad i din bil. Ja du har rätt, vi kör ca lika Petter och jag på gelleråsen då jag kör orginal CSL. Mina 1.14.0 vs Petters moddade 1.13.9. Räknar vi min gratis däck modd, som dessutom var väldigt begage och gammla, så är jag nere på 1.13.3. Så du får se det hur du vill. Det är rätt uppenbart, är det inte. I övrigt har jag inte yttrat mig specefikt om Petters tidsvinst gällande effekten i hans bil, men drar slutsatser att r-däck samt effekten är det som ger mest.. Jag hänvisar att sport auto fick ut 0.7 sek med lite mer effekt i en Audi. Likaså att de fick ut 2 sek i r-däck vs gat ditto. Så jag menar att du hade t o m åkt lika fort med en orginal 996 Turbo med r-däck som du kör med din bil på Mantorp, helt strulfritt, helt gratis vid en jämförelse. Skillnaden mellan Petters och din bil verkar vara att han verkligen lyckats bra med jämförelsevis små medel vs dig. Du är ju inte ens i närheten av mina tider eller Petters tider med din bil och den har ju typ race spec, uttstrippad mm. Vad är felet, tappat turbotrycket, jag menar hur länge ska du skulla på den
Det enda du lyckas göra är att prata om hur andra kör, du visar inget med din egen körning direkt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||
|
Re:
Jag skulle tro du är snabbare än mig med hoj. Dock har jag kört en hel del cross och det var verkligen kul, något jag tänkte ta upp igen på äldre dar faktiskt Test din bil lite innan modd, ett par r-däck en stol och lite träning och en orginal M3 går riktigt fort ju som den är ju. Vinsten av allt annat torde vara försumbart jämfört vad det kostar i tid och strul ofta, för att inte säga användravänligheten blir lidande, strul med besiktninar etc. Klart om man ska köra race, kanske. Samt att det är ju lika kul på hobbykörningen oberoende om man kör 1 eller 2 sek snabbare/långsammare. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||
|
HTR, ska vi inte köpa Manteys vinnar race Porsche eller en BMW Shubert motorsport bil. Sedan gör vi allt vi kan för att få den regad med lagliga skyltar. Om vi ligger i lycks vi säkert med det. Lite kontakter, pengar och intresse så är den snart gatlegal med små mods. Därefter sätter vi oss i bilen med ett par hörslekåpor och kör till mantorp. Ganska fort sätter vi någon typ av icke officiellt gatbilsrekord för godkända gatbilar
Kan väl vara kul
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 7 besök senaste veckan (31202 totalt) |
