Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Diagonaldäck vs Radialdäck
2 besök senaste veckan (3341 totalt)
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
Diagonaldäck vs Radialdäck

Kör nu med Avon acb10 som är ett diagonaldäck men har fått för mej att ett radialdäck är bättre däck
Närapå alla nya däck är ju radialdäck så vilka fördelar kan ett diagonaldäck ha mot radialdäcket eller tvärtom?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Min uppfattning är att det är bättre att åka diagonal....om men inte kan optimera hjulvinklarna.
Tex. Om man har stel bakaxel.

Kanman optimera alla vinklar...är nog ett radial snabbare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621


Trådstartare
ok thumbs up , men vad gör radialdäcket snabbare vid optimala vinklar än diagonaldäcket?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re:

Kimmen skrev:
ok thumbs up , men vad gör radialdäcket snabbare vid optimala vinklar än diagonaldäcket?


Lekmannamässig analys men det verkar som om radialdäcken är "spetsigare" i greppet, dvs det behöver vara närmare "rätt" vinkel för att funka medans ett diagonaldäck är mera förlåtande och ger bra grepp även utanför det smala fönster som ett radialdäck funkar.
Så om man kan kontrollera vinklarna (och vet vad däcken gillar) så ger det mer grepp med radial men annars diagonal, precis som Håkan skriver.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 188



Som jag har lärt mig har ett radialdäck oftast en viss slip-vinkel som ger mest sidokraft. Går man över den vinkeln kommer däcket istället förlora sidokraft.
Radialdäcket däremot har inget "max" utan ger mer och mer sidokraft vid större slipvinkel.

Som tidigare talare också nämt kan också radialdäcken prestera större sidokraft än motsvarande diagonal.

Har också hört/läst att det tydligen var ont om raceförare som klarade av att hantera radialdäcken när radialdäcken kom, då det innebär en helt annan körstil gentemot radialdäcken. Från att köra på sladd genom kurvor till att ligga "precis" på gränsen.

/Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Däck för banåka
Diagonaldäck vs Radialdäck
2 besök senaste veckan (3341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande