Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Vad för pc-hårdvara?
1104 besök totalt
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Vad för pc-hårdvara?

Hade egentligen tänkt köpa mig en konsoll, ps3 eller xbox. Men eftersom sim på dem ännu inte riktigt vara
fulländat med spel, ratt etc. Så lutar det åt att man köper en pc iaf.
Har dock numer inte någon koll på vad det krävs för hårdvara för att köra de vettiga spelen idag?
Dessutom förvirrar namnsättningen på intel/amd-propparna mig numer, har noll koll eftersom man jobbar med sparc och power och riktig arkitektur om dagarna...
Så vad behöver man i grafikkorts-väg, cpu-väg etc? Kan tänka mig att försöka bygga ihop någon multimedia-maskin. Är dock inte särskilt sugen att slänga ut 15-20kkr på en pc som är värd 1500 efter en månad, om det skulle räcka med att köpa något färdigt på el-giganten för 4-5kkr?

Har inte köpt någon pc sen 2000-2001, utan levt med jobb-laptopen, som numer dessutom är rätt hårt låst, sitter på en t60 ibm/lenovo med 2GB ram och ett ati radeon, räcker det kanske? Inte ens testat..

Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kolla här för lite tips: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51484

Sen skaffar du en Logitech G25a eller Porsche 911 GT3RS-ratt: http://www.fanatec.de/html/index.php?id=230&lang=en

För 6 papp cirkus får du en dator som det går att spela rätt så hyffsat på idag. Lägger du ner ca 12 papp får du en lite mer framtidssäker dator. Dock är även den säkert värt en spottstyver efter 2-3 år.

Team Swedish Racing Mates
Citera
Broddan
Gävle
Här sen Okt 2008

Jag fyllar nästan 2 krav för dej

Elgiganten: Ja
5000kr= nästan
om den är bra för spel= får någon annan svara på

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigante . . . .
Citera
Joule413
Västernorrland
Här sen Nov 2008

Vet inte hur det är med processorn (tri-core låter i alla fall fint men jag har inte uppdaterat mig om hårdvara på ett tag) men grafikkortet på den där datorn går nog att få bättre lika billigt skulle jag tro...
Jag skulle tro att det 8800GT är bättre och ungefär samma prisklass. Men lite inte helt på vad jag sa nu, jag kan ha fel

Der drüben
Här sen Dec 2002

Packard Bell har jag kallat Pucko Bello i många år, dom gör sällan något bra, har även suttit och suporterat dessa burkar och det var MYCKET strul. Det finns en anledning att dom nästan bara säljs av prispressare som on off /SIBA/Media Markt osv...

Avråder oxå från AMD processorer baserat på en hel del erfarenhet av dessa.

9500gs är troligtvid ett lite klent grafikkort om du skall få bra flyt i Simulatorerna.

Jag hade lagt några lappar till på en vettigare maskin baserad på en Intelprocessor Kanske en E8400 som är både rapp och inte tokdyr. grafikkorts namnsättningen har jag dåligt koll på så jag får rek ett kort jag själv kör som funkar MYCKET bra Geforce 9800GT. Gott om minne är alltid trevligt och det är billigt nu så snåla inte där. Ett kvalitativt nätaggregat lönar sig i längden.

Pallar du och klarar av det bygg en egen burk av handplockade komponenter, det blir troligtvis dyrare men det blir rätt från början.

Folk kommer kanske inte att hålla med och jag kommer inte att orka försvara mina argument

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Har inga problem att bygga ihop något, meckat datorer sen barnsben och jobbar med skiten, bara det att man inte håller på i wintel-världen längre och inte direkt med hem-pc's, har inte följt x86-världen på länge.
Så mer vilken intelprop, vilket chipset på moderkort, vilket grafikkort etc.
Färdig burk som man kanske uppdaterar med bättre grafik-kort? Så länge moderkort och nätagg klarar att mata det?

Det enda jag är säker på är att jag inte tänker köpa the latest and the greatest eftersom det kostar mer än det smakar.

Strömsnål och tyst är ju något önsvärt också.. Så det kanske är att börja bygga egen låda som gäller ändå?

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Bara litet snabbt hopplock på en av alla leverantörer (Dustin)
Moderkortet i fråga är inget jag känner till specifikt i övrigt kan jag rek. komponenterna. (grafikkortet förvisso enbart kretsen inte tillverkaren av kortet)

OS lämnade jag åt sidan då folk ofta har alternativa lösningar här..

Riktigt trevlig låda med kvalitativt nätagg, tyst,gedigen, snygg och lättbyggd

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Racingsimulatorer
Vad för pc-hårdvara?
1104 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande