Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 24 besök senaste veckan (20506 totalt) |
Första bilen som fick underkasta sig den Franzénska mekläran var en Opel Manta från 1972.
Detta kan ha varit 1991-1993 någon gång. Motor byttes, bromsarna uppgraderades och två nya stolar åkte i. Hade väl ingen direkt avsikt att tävla med den, men det var med denna apparat som man lärde sig köra brett på grusväg. om jag fick välja idag skulle jag aldrig åkt med mig själv då. ![]() ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
Första bilen, köptes när körkortet var taget! (2000) Inte så mkt racer kanske, men gud vad jag älskade den!
(rejsades en del vid rödljusen dock) Såhär i efterhand så är man lite lessen att man inte hade mer pengar då att fixa till den. Såldes i allafall till förmån för en VW Corrado VR6. Jag har kontakt med köparen då och då, han har bytt ca 2m2 plåt, stoppat i kralligare växellåda, helrenoverat motorn med massa godis, fixat bättre dämpare osv. ![]() ![]() _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||
Första racern var en Escort som jag härjade runt i västsverige med på div rallytävlingar i sju säsonger totalt. Jag byggde den själv från skratch. Den hade pintomotor, en quife rocket (4-vxl) dogbox och en sk baby atlasaxel med 5,1 utväxling och ZF-diff. Sålde den till en kille på gotland.
![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Första racebilen var en ascona b som aldrig kom ut på banan och inte blev fotad heller för den delen förutom det lilla man kan se i bilden nedan
![]() Andra racebilen var en ascona a som såldes efter rostlagning och omlackering! Tappade suget innan den kom ut på banan ![]() ![]() Första racebilen jag har fått ut på bana! Är grymt underhållande ![]() ![]() Mvh |
||
Fortsätter på Ascona B då
![]() Första racebilen - höll inte så länge och såldes sen vidare till förmån för en Audi. ![]() Har väl hållt bättre spår i mina dagar ![]() men har punka på ett bakhjul om jag inte minns fel. _________________ Daniel Steiner |
||
Jag hade en riktig rejsa.nu-ikon* som första banbil..
Billig i inköp och väldigt betalande i efterhand ![]() ![]() ![]() Alltid lika tipsgivande herre på sidan av bilen är Lars Falk och bilden är tagen av hans son Niklas Falk ![]() Bilden togs tagen på gelleråsen då Peugeot Sport Club hade hyrt bana och vänligt bjudugt in rejsa.nu ekipage. En dag jag aldrig kommer att glömma ![]() ![]() *det har tidigare varit ett evigt tjat om BMW 318is här på rejsa.. Den som söker och läser lite (läs mycket) förstår vad jag menar. För mig själv var det dock den bilen som fick mig att leta mig mot er mer liksinnade. _________________ /Anton Lillsund |
||
Jag roade mig med rattlåsrejsing innan jag började svänga. Här är föremålet jag körde mest med.
![]() De första stapplande stegen på konbana togs med en BMW M5 som jag inte har bild på. Första riktiga banan jag provade var A1 Ring i Österrike med en 318is E36. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Borträknat ett par gOKarts, så var den första bilen jag tog ut på banan min Miata -99a. Inköpt kontant i Raliegh, NC, 2005. En mycket snäll jänkare hjälpte mig få hem bilen, trots att jag varken hade Amerikanskt körkort, försäkring eller nummerplåt till den. Pga "homeland security control" tog det 6 veckor innan jag kunde registrera bilen och köra den. >
![]() Kom i kontakt med 2 kollegor som körde Porsche och Subaru på bana, hängde med en helg och blev FAST! Bilen användes flitigt på track days medan jag bodde i USA och blev snart så moddad att en gammal Nissan 200sx behövde köpas in som bruksbil. Bilen fick följa med hem till Sverige och ska debutera på de svenska ban-träffarna i sommar... ![]() ![]() I USA hade Miatan förresten dragkrok och drog en liiiten liten släpa med sina egna R-däck + utrustning till banan. Men så kul får man inte ha i det här landet. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
Första bilen var en Opel Ascona A som köptes -91 för en 5hundring som 16åring, bilen renoverades och kröntes med en 2L motor från Rekord.
Bandebuten togs på en "dag på räserbanan -98" med en Opel Manta GTE -84. Den första riktiga räsern var dock nedanstående Primera som jag byggde med hjälp av kollegorna när jag jobbade hos Nissan Stockholm: Vi byggde bilen, åkte ned och tog licens allihopa på fredagen, körde rejset på lördagen och kom 2:a i klass 5 MSLS (eller Östgöta långloppsserie som då året var 2000). ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
![]() Här kommer bil på min andra Racer en kraftigt ombyggd Spitfire med Ford C/F camber head motor Delorto 48or 2000E låda stel baxael mm (bilen finns kvar i samma utförande i dag hos han jag sålde till för 30år sedan) _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Tja, racer och racer, jag testade den runt Mantorp och på Kinnekulle iallafall.
1.17 blev tiden på kullen minns jag iallafall. ![]() Köpte den 1987 och sålde den 1990, när också nuvarande vagn köptes. Det gäller att ha rotation på sin bilpark. Den nya ägaren lyckades att frontalkrocka med den efter ett par veckor och så var dess saga slut. ![]() Kanske kan tillägga att han även klistrat dit ett märke på instrumentpanelen. Bättre en back i hallen än ett hack i ba**en. På min fina och seriösa bil... Lägg också märke till nummerskylten fram. Årtionden innan andra kom på att det var tufft. ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
I USA hade Miatan förresten dragkrok och drog en liiiten liten släpa med sina egna R-däck + utrustning till banan. Men så kul får man inte ha i det här landet.
![]() Hehe det är nog en rätt rolig syn på vägarna! Men är du helt säker att man inte får sätta dragkrok på mx-5? Jag jobbar som säljare på Mazda, jag hade en kund som hade en förfrågan på dragkrok och jag var rätt säker på att det gick. Dock osäker på vilken årsmodell det var. _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||
Första bilen var en Nissan Micra ifrån -88a, visst piskades den hårt på landsväg men det vart inget bankörande med den.
Sen var det 2 BMWs en 520 e34 totalt osportig, sen en 318Is e36 lite sportigare men med en hel del problem.Efter det den bilen som fick upp mit intresse för bankörningen, en porsche 944 85B ganska så sjyst originalskick, kördes lite slalomträffar med den men inte så mycket mer. Kändes fel att riva ner den bilen till banbil. Så första rejsern är faktiskt denna: När jag köpte den 07. ![]() I augusti 08. ![]() Har dock inte varit ute på banorna ännu ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Den första bilen jag åkte bana med var den här Spitfiren.
På den tiden (80-83) fanns något som hette Lagom Race ett något spektakulärt "prova på", som jag åkte några gånger. Bilen, lite inspirerad av Pers Spitfire med lite småtrimmad Ford X-flow och dropstop i bakvagnen. ![]() ![]() _________________ Robert Gustafsson |
||
Året var 2002
Några Klubbmästerskapskörningar gjordes med första racern 1988 års Caterham, stel bakaxel, fyrpetad Escort Mexico låda och en vass Ford Xflow/twincam motor byggd av Roger Svensson på tidigt 80tal för en rallybil ca 146 drivhjulshästar Minnsbergs backtävling MGCC 2002, observera trafikskylten ![]() ![]() olyckan samma år efter kontakt med container ![]() ![]() / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Har du koll på vad det blev av denna bilen? Har du nåt reg eller chassienummer på den? Jag har haft en röd LC -67a som hade varit rallybil... _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Costin : Cortinan var en äkta Lotus Den köptes till Sverge av en Bo Hedlund Vredstorp Van iskuppen ??
och kördes fltitgt i rally svängen. Jag ringde Bo och han trodde att den gått ca 150 tävlingar. Det syndes i bilen att den hadde varit slagen,men snygga repparationer var utförda. Som vanligt så är sverge är litet när jag några år senare hamnade på SAAB ANA i Örebro som bilplåtslagare så hadde jag en läro måstare som hette Torsten från Halsberg och han hadde utfört alla reparationer på Corinan. Jag sålde bilen till en PUNKARE i Kopparberg köpte sedan tillbaka den för att sälja den i delar.Enligt ryckten så hamnaden i Snåland till en snubbe som skulle åka Classic Rally cup med den men då var det fram till 65 och den blev stånde. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Första räsern...
Ja, jag hade såklart fuskat en hel del på bana med lite olika tyska bilar tidigare, men första räsern var definitivt som en del av några goda vänners långloppsteam "Austin Powers", där första och hittills enda segern kom på Mantorp 2005: ![]() ![]() Efter en minst sagt händelserik säsong för teamet, så fick vi till slut den välförtjänta titeln "Rookie of the Year". ![]() _________________ -- |
||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 24 besök senaste veckan (20506 totalt) |