Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 16052 besök totalt |
Re: Ford Mustang 1969
okej, tyckte det såg lite roligt ut bara. Men är säkert utprovat sen innan. Varför väljer du att köra panhard? |
||||||
Re: Ford Mustang 1969
Jaa.. dels för att det är en enklare kontruktion som gör samma jobb, samt att det tar lite mindre plats. Min fjädringsväg kommer inte bli jättestor så förhoppningsvis blir inte förskjutningen i sidled jättestor den heller. Känns bara som mindre bök helt enkelt, verkar funka bra också vad jag hört/läst. Givetvis blir det justerbart så man kan ställa rollcentrat ![]() Bra, dåligt? ![]() ![]() |
||||||
Re: Ford Mustang 1969
Godkänt ![]() ![]() |
||||||
En annan anledning för att köra med panhard: det finns plats kvar att få dit avgasrören.
Jag har precis gjort om det högra röret över bakaxeln för att fästet till panhardstaget ska gå fritt. Med wattlänk hade det varit svårt om inte omöjligt att få dit avgasrören. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Sant! Dock så har ju jag funderingar på att låta mina pipor gå ut och sluta framför bakhjulen, trans-am style. Men med subframe-connectors så blir ju detta lite svårt eftersom då måste piporna gå under connectorsarna och det finns det helt enkelt inte plats till. Eller det blir jäkligt ont om plats till marken i alla fall. Men eftersom jag ska ha bur i bilen så funderar jag på om subframe-connectors ens kommer behövas, om dom kommer tillföra något som inte redan buren gjort. om man tittar på bilarna dom rejsade med på 60-70-talet så hade dom bur men inga connectors (tvivlar på om det ens va påkommet då).. men som sagt detta var ju på 60-talet. Janne, vad tror du? du har ju labbat lite med subframes på din Mustang, och bil med bur har du väl också erfarenhet av sen tidigare. |
||||||
Buren gör väldigt mycket för stabiliteten i karossen, men mustangen är klen i chassiet, speciellt mitt under golvet.
Har du förstärkningsplåten under golvet där den främre rambalken tar slut? Egentligen är det nog bara cabbarna som har den när jag tänker efter. Som ett alternativ kan du om du inte har förstärkningsplåten göra nya balkar i plåt som blir en förlängning av de främre rambalkarna bakåt, se det som "permanenta" subframe connectors. Konstruktionen blir inte så klumpig som subframe connectors ( som ju är tänkta som en enkel eftermarknadsdel) och känns mer integrerad med bilen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Mjo tror att det bara var cabbarna som hade den extra plåten, dom hade också en "spegelvänd" tröskel på insidan av befintliga tröskeln, rätta mig om jag har fel.
Allt sådant skulle man ju kunna addera på min bil men ska man ändå i med en bur vill man ju inte ösa på massa onödigt plåt som mest resulterar i dövikt. Har sett sådana subframes du nämner, både hemsnidade och en färdig modell. Det är ju en idé, men hur man än gör kommer det ju inkräkta mer eller mindre på avgaset om det ska gå ut på sidorna.. ![]() |
||||||
Avgasrör ut i sidorna är knöligt när man har subframe connectors. Ibland ser man i amerikanska tidningar att de bara sätter en dieselkrök efter ljuddämparen mitt under bilen
![]() Läste en artikel i senaste PHR där någon hade gjort en platt trumpetliknande avgasrörsände under tröskeln för att inte sabba markfrigången, jag inbillar mig att man får ett ganska häftigt ljud på köpet.. Det är krångligt att få en sänkt bil och 2½ tums rör att samsas, ska man sedan få dit ett panhardstag också är det millimeterpassning. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Ja jag vet det är bekymmer, men det finns värre saker ![]() Dieselkrök, jo har funderat på det om det inte går att få ut på sidorna, sen om man får in avgaser i kupén är val ingen höjdare iofs. Men som du säger, det är mer än vanligt på bilar i usa att dom kör så att det slutar precis innan axeln. Sånna platta rör går ju inte för sig på en Trans-Am racer ![]() Här är en kille som dragit rören ut på sidorna under subframesen, ser ju inte så upphetsande ut, gynnar inte markfrigången heller. hans bil är inte jättelåg heller. ![]() Edit: Fler bilder på bilen ovan finns här: http://www.mustangdon.com/listing.ph och här: http://www.performanceautosport.com/ |
||||||
Re:
Ja det funkar även om det inte känns optimalt kanske, men jag har sett folk som kör så främst tillsammans med IRS då det är extra trångt om utrymme. |
||||||
Ang avgasböjar osv.. vet en rallybil, hmm om det var celica tror jag, aja skit samma. När avgasystemet skulle över bakaxeln så plattade dom till det, hmm eller ja dom breddade det så hade lika stor area men tog mycket mindre plats på höjden. Kanske vore något?
Here http://www.mat.fi/n_index.php?nav=ga Sida 179-184 |
||||||
Re:
Mm joo förstår hur du menar, det var lite det som Janne J var inne på också, att man skulle ta ett platt brett rör (mer en platt tratt i det här fallet kanske) och använda på sidan, under subframe connectoren. Nu på rak arm vet jag inte vad eller var det kan tänkas ta i runt bakaxeln på bilen, jag har ju lixom inte kommit till det stadiet än, men alla förslag mottages. Hursomhelst så kommer det bli lite pulandes när man kommer till avgasbygge. ![]() |
||||||
Du behöver nog inte subframe connectors om du har en bra bur med strävor som tar upp krafter i alla riktningar, det är nog att göra bilen tyngre utan anledning.
Det är skillnad på min cabbe där jag bara kommer att ha en båge med strävor bakåt mot hjulhusen och framåt mot torpeden. Har gjort en hel del mätningar på hur styv karossen är när man hissar upp ett hjul i taget och mina förstärkningar och subframe connectors har gjort stooor skillnad. Men som sagt, jag saknar ett tak så jämförelsen haltar en smula. Ha det bra. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Jasså så du ska ha båge i bilen? Ngt jag missat i din tråd eller det kanske inte är "officiellt" än? Spännande ska hålla ögonen öppna. Ja buren min kommer bli ordentlig, tanken är att den ska ligga tajt mot karossen så det går att sömma den mot stolpar osv. |
||||||
Ang. avgasystem och var de skall mynna ut.
Jag har haft ut bakom bakdäcken tidigare, men byggde om pga jag inte orkade med ljudet. När man kör nedvevat längs med tex en vägg, avbärarräcke, annan bil eller liknande, studsar ljudet in i kupén igen. Detta händer oftare än vad man tror och är inte ens roligt de första fem minutrarna. Låter gör det, massor och man blir snabbt trött i huvudet. Det är kanske en smaksak, men jag hade inte rekommenderat det. Gör i alla fall inga synliga modifieringar på karossen som gör att du får lacka om bilen när du tröttnat på att ha det åt sidan... Kul bygge för övrigt! Funderat på att sömmsvetsa karossen? Tror det hade gjort rätt mycket på en jänk med tanke på den kreativa punktsvetsningen som gjordes på fabrik. Är karossen rensad är det inte ett jättearbete att sätta igång med det... |
||||||
Re:
Ja avgassystemet kommer inte än på ett tag så jag får klura ut något. Som jag skrivit så är fronten på bilen redan sömmad, blir nog inte så mkt mer än kanske lite runt bakvagnen när den ska dit. Kommer ju bli bur så den blir nog stiff och fin ![]() Sömnad: ![]() ![]() |
||||||
_________________ Christian Lindén |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 16052 besök totalt |