| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Countach vridstyvhet.
|
<< 1, 2, 3 8 besök senaste veckan (14425 totalt) |
|
Ja men vilka moment för vi in i karossen?
Känns som krängingsstyvheten i fjädrar och krängre är en viktigare parameter. Allså att inte karossen/chassit är så vekare än krängningsstyvhetens skilnden mellan bak och fram är större så att bara chassit vrider sig. Ja vikten kommer in på ett eller annat sätt i slutändan. Men känns som man behöver lägga in mer än bara vikten för att kunna få ett bra gämnförelsetal mellan olika bilar. Måste suga på karramellen. _________________ Johan Sjölinder |
|
En hur "hårda" fjädringen blir på en bil är ju direkt avhängt hur tung den är. En 750kg hundkoja behöver ju bara hälften så hårda fjädrar som en 1500kg volvo för att vara lika "hårt" fjädrad.
Så 1500kg volvon måste ju vara dubbelt så styv (i grader/vridmoment) som hundkojan för att chassit ska fjädra med fjädringen lika mycket. Alltså borde man behöva ta direkt hänsyn till hur tung bil ett chassi sitter i för att avgöra hur styvt det är? _________________ Markus Ålind |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Countach vridstyvhet.
|
<< 1, 2, 3 8 besök senaste veckan (14425 totalt) |

