Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TIG-Svetsning för dummies
1, 2   >>
20 besök senaste veckan (22672 totalt)
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Jag har ju fyllt de sissta sidorna med min problem i tråden "köpa svets" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17507&highlight=tig+svetsa

Tänkte att det kanske är bättre att samla alladessa frågor i en separat tråd...
Förutsätter att det är fler än jag som har frågor lite då och då, eller ofta

Mitt senaste problem kvarstår, dvs att jag jag bara får båge när jag "duttar" elektroden mot materialet, på den avstånd det normalt tänder händer det inget...
Det uppkom emellan 2 fogar s.a.s.
Dvs, jag la en fog, flyttade på mig, och skulle fortsätta, men då var det slut.
Eftersom gasflaska var i slutfasen kunde det ju vara det som var boven.
Provade med ny flaska idag, samma visa.
Provade med annan elektrod, elektrodhållare och "den där rosa grejen" (fackspråk ?? )
Provade byta slangpaketet, men det hjälpe inte,

Vad kan det vara ??

Kan jag ha eldat upp något i det skedet då jag hade skiftat + och - i startskedet ?
Då borde den ju inte ha funkat så bra emellan ??

Gasen startar som den skall, samt att stöm-mätaren reagerar ihop med tryckningarna på pedalen.

En annan grej med:
Finns det något enkel regel om hur man vet vilken tjocklek på elektroden som är aktuell vid given tjocklek på materialet man skall svetsa ?

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Här finns en fin liten instruktions Video jag hitta som jag kan dela med mig av. Höger klicka och "Spara som..."

Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Har du vattenkylning på din svets? Min kempi startar inte när ja trycker på knappen ifall kylaren inte är igång. Gasen startar men inget mer händer..

Du har inte ändrat inställning till att den skall tända när du skrapar istället för vid knapptryck?
Sitter det en microbrytare i fotpedalen eller är det bara en potentiometer?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: TIG-Svetsning för dummies

P-son skrev:
Jag har ju fyllt de sissta sidorna med min problem i tråden "köpa svets" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17507&highlight=tig+svetsa

Mitt senaste problem kvarstår, dvs att jag jag bara får båge när jag "duttar" elektroden mot materialet, på den avstånd det normalt tänder händer det inget...
Det uppkom emellan 2 fogar s.a.s.
Dvs, jag la en fog, flyttade på mig, och skulle fortsätta, men då var det slut.
Eftersom gasflaska var i slutfasen kunde det ju vara det som var boven.
Provade med ny flaska idag, samma visa.
Provade med annan elektrod, elektrodhållare och "den där rosa grejen" (fackspråk ?? )
Provade byta slangpaketet, men det hjälpe inte,

Vad kan det vara ??

Kan jag ha eldat upp något i det skedet då jag hade skiftat + och - i startskedet ?
Då borde den ju inte ha funkat så bra emellan ??

Gasen startar som den skall, samt att stöm-mätaren reagerar ihop med tryckningarna på pedalen.

En annan grej med:
Finns det något enkel regel om hur man vet vilken tjocklek på elektroden som är aktuell vid given tjocklek på materialet man skall svetsa ?

Är väl ganska vanligt att de inte vill tända själva, ett lätt knack i svetsmaterialet med tillsatsmaterialet brukar kunna tända och ingen risk för fastsvetsning av elektroden.

Svetsar jag över 200A brukar "~2mm elektroderna bli ledsna, en ~3a fixar biffen.

Gävle
Här sen Dec 2007

Du har inte tjabblat med någon inställning på slope-up/down som gör att den inte tänder?
2-takt eller 4-takt?

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

om du köpt samma maskin som Ajden och jag så finns det en justering man kan göra för att få den att vara mer tändvillig. Lätta på kåpan och titta nere på botten till vänster strax innanför fronten. På ett litet kretskort sitter där ett gnistgap vilket utgör del i HFtändningen. Gapet är justerbart, de två elektroderna är skruvade. Mät avståndet med bladmått, justera ner gapet med en halv millimeter och prova om den inte tänder lättare. Jag gjorde denna justering på min och det gjorde susen. Om du trycker på knappen med kåpan av så ser du direkt var gnistgapet är. Två grafitpinnar som sitter skruvade riktade mot varandra med nån millimeters avstånd

och så med stora bokstäver: RÖR INGET I MASKINEN NÄR SLADDEN SITTER I. DRA UR KONTAKTEN OCH VÄNTA EN MINUT INNAN DU RÖR NÅT I MASKINEN.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Galne skrev:
Här finns en fin liten instruktions Video jag hitta som jag kan dela med mig av. Höger klicka och "Spara som..."

Fick tips om den innan !! thumbs up
Kanonbra introduktion

Birdy_sx skrev:
Har du vattenkylning på din svets? Min kempi startar inte när ja trycker på knappen ifall kylaren inte är igång. Gasen startar men inget mer händer..

Du har inte ändrat inställning till att den skall tända när du skrapar istället för vid knapptryck?
Sitter det en microbrytare i fotpedalen eller är det bara en potentiometer?

Ja, vattenkylning finns och har varit igång var gång, förutom när jag provade slangpaket nr 2.
Vet ine om avkänning finns på min maskin, Det är en Jasic Welder 315A från "kinesen på ebay" (weldershop tror jag den heter)

Rolle Scirocco skrev:

Är väl ganska vanligt att de inte vill tända själva, ett lätt knack i svetsmaterialet med tillsatsmaterialet brukar kunna tända och ingen risk för fastsvetsning av elektroden.

Svetsar jag över 200A brukar "~2mm elektroderna bli ledsna, en ~3a fixar biffen.

okej, tack för tipset !
är inte uppe på den strömmarna än riktigt än dock vad jag har sett på displayen iaf !

Holme skrev:
Du har inte tjabblat med någon inställning på slope-up/down som gör att den inte tänder?
2-takt eller 4-takt?

Inte i samband med att det la av, justerade in det som det är nu, sen funkade det kalas fram till att det la av.

2-takt står den på.

2fast4u skrev:
om du köpt samma maskin som Ajden och jag så finns det en justering man kan göra för att få den att vara mer tändvillig. Lätta på kåpan och titta nere på botten till vänster strax innanför fronten. På ett litet kretskort sitter där ett gnistgap vilket utgör del i HFtändningen. Gapet är justerbart, de två elektroderna är skruvade. Mät avståndet med bladmått, justera ner gapet med en halv millimeter och prova om den inte tänder lättare. Jag gjorde denna justering på min och det gjorde susen. Om du trycker på knappen med kåpan av så ser du direkt var gnistgapet är. Två grafitpinnar som sitter skruvade riktade mot varandra med nån millimeters avstånd

och så med stora bokstäver: RÖR INGET I MASKINEN NÄR SLADDEN SITTER I. DRA UR KONTAKTEN OCH VÄNTA EN MINUT INNAN DU RÖR NÅT I MASKINEN.

Tjo !

Jodå, likadan maskin är det.
Blev din/era med såhär under "inkörningsperioden" eller ??
Iom att det funkade perfa innan !!

Skall testa detta !
Tack för tipset !

Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Re: TIG-Svetsning för dummies

P-son skrev:

Mycket fint initiativ, hoppas det är någon moderator som tycker att det är lämpligt att bogsera hit delar av den andra tråden. Fram för fler "kurser" här på rejsa thumbs up

Har inte svetsat så mycket med min men har i.a.f. snidit ihop en vattenkyl bestående av rostfritt skrot som jag hade liggandes, ett värmepaket från en bil, akvariepump + en fläkt. inte provkörd ännu....

P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

2fast4u skrev:

hittar inte detta gnistgap tyvärr !

du är inte sugen på att slänga upp en bild på var det är någonstans ??

Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Trådstartare
fyller på med lite mer bekymmer....

att få den att tända utan att dutta i materialet felet kvarstår.... men men...

har fått till svetsarna i de "tunna" aluminiumet
nu skall jag sammanfoga en kopplingskåpa med en adapterplatta jag har fått utskuren efter mina behov.

Dvs Gjuten aluminium skall sammanfogas med 7075 aluminium

lyckades få ett par ganska lyckade pungtsvetsar, men när jag får inte till det riktigt längre.
Har gått upp till 3 mm elektråd, den duger att smälta saker med iallafall
plattan är 18mm tjock ca och kåpan är nog på stället den skall svetsas ungefär lika tjock...

blir tokig ! får liksom inte smältan samtidigt i båda materialen

är det jag som gör jättefel, har jag fel inställning, eller är det ngt galet med svetsen min ?!?
ökade bara lite på måfå på ett par av rattarna som kändes rätt....

skulle ju tro att det är en blandning av mig som gör fel och fel inställning....

ha kollat x antal ggr på vidon med svetsgurun
men känner ändå att jag inte har full koll på vad alla rattarna har för olika funktioner...
har ju liksom dubelt så många minst som han har på miller:n i videon...

ett par mobilbilder...

och såhär står rattarna

Citera
Bylund
Varberg
Här sen Okt 2004

Det som kan vara lite krångligt tycker jag när man svetsar i aluminium är ju att värmen leds ju bort så sjukt fort, så har man olika stora stycken, eller olika godstjocklekar så får man gå på den största/tjockaste delen först och stå där och "nöta" lite först, för att sen föra smältan över till den andra delen om du förstår vad jag menar, man får fånga upp smältan liksom. En 18mm platta kommer suga åt sig värmen du försöker föra in i den under väldigt lång tid innan du får en fin smälta, kan vara en ide att förvärma eventuellt.

Elektrodtjocklekar har som någon var inne tidigare på, med strömstyrkan att göra, elektroden blir ledsen när man krämar på för mycket ström, men en 2:a borde väl klara över 150A skulle jag tro, det var ett tag sedan jag svetsade måste jag erkänna. Jobbade som TIG svetsare för några år sedan, mest rostfri tunnplåt.

Fortsätt nöta, det kommer nog så småningom!

Angående tändningen så skall det ju funka med HF 2-takt, du kanske kan få nån på en svetsfirma att felsöka kretsarna? Det är ju inte så roligt att skicka tillbaka till kina antar jag...

Mvh
Tobias

Färingsö
Här sen Dec 2002

Mera mos!

Som det såg ut på effektvredet (peak currant) så verkar du ha den inställd på mitten, borde vara ungefär 150A, skulle tippa på att du bör lägga på ungefär 100A till iaf! och sen får du inte ha för bråttom att lägga till tillsatsmaterial, måste få till en bra smälta i båda materialen först.

Förvärming är inte fel när det är så tjocka prylar som ska svetsas.

Kumla
Här sen Jul 2008

AC balancen

Prova att experimentera lite med AC balancen för att bryta oxidskiktet...

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Re: AC balancen

magnus428 skrev:
Prova att experimentera lite med AC balancen för att bryta oxidskiktet...

efter att man gjort jättereeeeeent, nyslipad blank yta överallt i närheten av svetsen.

En tanke, kan den gjutna kåpan ha föroreningar i sig i porer t.ex? en tanke bara....

Edit: tror annars det där med att få upp värmen kan vara något, ha tålamod & gasa med pedalen i början tills smältan verkligen finns där. Jag är helt nybörjare på alu och blev förvånad över hur länge/mycke man måste ösa innan det börjar funka.

Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Utan att egentligen tillföra något så tycker jag att ditt arbetsstycke ser oerhört smutsigt ut. Ett rent material är a och o, annars blir det skräp av allt.

Höör
Här sen Jun 2005

Trådstartare
tack för tipsen !

ang renligheten, båda delarna är naturligtvis ordentligt borstade och även förvärmda för att även få bort oxider som jag läste någonstans !
värmt (ser att det försvinner beläggnig)
borstat ordentligt
å värmt lite igen !

skall ratta upp peak currekt en bit till och ge full malle på pedalen igen, så får vi se vad det ger för resultat

Citera
Anders H
Luleå
Här sen Sep 2003

hej

har precis lärt mej att tigg svetsa hjälpligt, blir det någon skillnad om man har 1,5 eller 2 mm tillsatsmaterial när man svetsar 2 mm aluminium?

jag har 1.6 elektroder och 2 mm tillsatsmaterial och jag tycker det blir för mycket material, vid varje dutt...

om jag ska svetsa ihop två plåtar i 90 grader och svetsen blir för bred, vad gör jag då för fel?

Anders

Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75
Ford Capri 2.0 -77
Volvo PV 544 -58

Tack för hjälpen!
www.mrtuning.se
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004

Re:

Hur gick det med detta egentligen?
Roten till problemet är ju att man aldrig skall svetsa i 7xxx och tror jag 2xxx däremot är det fritt fram på 1xxx , 5xxx och 6xxx.
//
Frerik

P-son skrev:
tack för tipsen !

ang renligheten, båda delarna är naturligtvis ordentligt borstade och även förvärmda för att även få bort oxider som jag läste någonstans !
värmt (ser att det försvinner beläggnig)
borstat ordentligt
å värmt lite igen !

skall ratta upp peak currekt en bit till och ge full malle på pedalen igen, så får vi se vad det ger för resultat

Skanör
Här sen Sep 2004

Re:

Hej.

Problemet med tunt tillsatsmaterial är att det smälter och bildar en boll på änden av pinnen innan man har kommit fram till smältan, så allt är beroende på hur stora delarna är och hur mycket ström du behöver för att få en fin smälta.

Man skall inte heller dra ut tillsatsen långt ifrån ljusbågen så den svalnar iom att den då kommer ut ur det skyddande gasflödet.

Man kan rikta ljusbågen rakt mot fogen istället för i färdriktningen för att få en lite svalare tillsats.

Gasflödet har även det en betydelse, jag kör aldrig med mer än 7l/min, om man skruvar upp det till 12-15 får man en hel del konstigheter.

En tummregel är att ta lika tjockt tillsatsmaterial som godstjocklek och sen prova sig fram från det.

Sen har vi ju problemet med att små mängder tillsats i fogen gör att den pga krympning drar itu sig själv, prova med att göra en häfta utan tillsats så som man gör med stål så skall du se att den ligger och spricker av sig själv en liten stund efter att du gjort den, detta händer inte på alla men på en klar majoritet.

Lycka till, det är något härligt terapeutiskt med att bara sitta och lägga fina strängar på en plåt :-)

Anders H skrev:
hej

har precis lärt mej att tigg svetsa hjälpligt, blir det någon skillnad om man har 1,5 eller 2 mm tillsatsmaterial när man svetsar 2 mm aluminium?

jag har 1.6 elektroder och 2 mm tillsatsmaterial och jag tycker det blir för mycket material, vid varje dutt...

om jag ska svetsa ihop två plåtar i 90 grader och svetsen blir för bred, vad gör jag då för fel?

Anders

Luleå
Här sen Sep 2003

Re:

Busabyggare skrev:
Hej.

Problemet med tunt tillsatsmaterial är att det smälter och bildar en boll på änden av pinnen innan man har kommit fram till smältan, så allt är beroende på hur stora delarna är och hur mycket ström du behöver för att få en fin smälta.

Man skall inte heller dra ut tillsatsen långt ifrån ljusbågen så den svalnar iom att den då kommer ut ur det skyddande gasflödet.

Man kan rikta ljusbågen rakt mot fogen istället för i färdriktningen för att få en lite svalare tillsats.

Gasflödet har även det en betydelse, jag kör aldrig med mer än 7l/min, om man skruvar upp det till 12-15 får man en hel del konstigheter.

En tummregel är att ta lika tjockt tillsatsmaterial som godstjocklek och sen prova sig fram från det.

Sen har vi ju problemet med att små mängder tillsats i fogen gör att den pga krympning drar itu sig själv, prova med att göra en häfta utan tillsats så som man gör med stål så skall du se att den ligger och spricker av sig själv en liten stund efter att du gjort den, detta händer inte på alla men på en klar majoritet.

Lycka till, det är något härligt terapeutiskt med att bara sitta och lägga fina strängar på en plåt :-)

jag sänkte gasen lite och riktade ljusbågen mera rakt mot fogen, och höll pinnen närmare smältan och det blev mycket bättre.
tack för hjälpen...

jag har också ett problem när jag ska börja, det vill inte riktigt komma igång och smälta. utan bildar en kula, som ligger på plåten och typ aldrig vill smälta. vad kan det vara för fel? har det bara satt igång så går det bra....

hur gör ni för att få en fin söm med jämna "fjäll" med tigen?

Anders

Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75
Ford Capri 2.0 -77
Volvo PV 544 -58

Tack för hjälpen!
www.mrtuning.se
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004

Hej.
Om man har för låg värme eller för mycket oxid eller annan förorening är det svårt att komma igång.
Så tvätta med t-röd eller aceton, borsta ( med rostfri stålborste som inte använts till annat innan ) om man borstar innan avfettning så borstar man ner skit i metallen och det blir som om man försöker svetsa en använd motordetalj, det finns olja i materialets porer som stör.

Ett bra sätt att se om man har rätt temperatur är att man skall inte sätta till tillsatsmaterialet fören man kan se ljusbågen spegla sig i smältan, prova med att bara tända och sen direkt sätt in tillsatsen så kommer det säga pof och sen bli svart, detta är extremläget på för lite värme, om du värmer för mycket kommer metallen bli grynig och inte ha en klar gräns mellan grundmaterial och tillsatsmaterialet.

Om du får stora matta områden bredvid fogen har du för mycket positiv ström så minska då på reningen tills att det bara är c:a 1-2mm.

1, 2   >>
20 besök senaste veckan (22672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande