| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997 Cab
|
<< 1, 2 5887 besök totalt |
|
Kan det inte vara utväxlingen på egget som spökar lite?
Sen behöver vikten ner en hel del till och effekten ökas rejält för att få markant bättre siffror 100-200? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
100 till 200, jo de e sant, de e ju inte riktigt startgrepp här på samma sätt som från stillastående. Jag var ute å åkte i höstas å satt å lekte med G mätaren. Accade från ungefär 100 å upp. Jag har ju Avon slicks 13" bred slitbana medelmjukt gummi. Yttertemperaturen var ur minnet 5+. Jag ligger väl på ungefär samma vikt å effekt som egget. 0,7g var max innan greppet släppte, jag ökede gasen på ett greppsvänligt sätt. Nu förefaller racingdäcken å bli lika hala som dom har fäste med rätt temperatur så dom kanske greppar sämre än eggets gatdäck i det läget. Får ta fram räknedosan å se vad konstantax ger vid 100-200 å 0,7g. Det skulle i så fall va det bästa jag kunde göra den dagen. Vid rätt temperatur så går jag över 1G. Jag har dock ingen redogörelse för hur acc kurvan ser ut 100-200. (Eller tid) Annars om greppet finns så är det ju bara effekten det hänger på, å i sånt fall så utnyttjas inte den till fullo av någon orsak. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Jo det verkar det ju som, denna baseng eller va han heter sa ju att den va skit dålig och hela bilen va som att brottas med en tjur _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Inte så konstigt då Marc Basseng sa att den var värdelös då han satte den i räcket annars hade man ju tolkat det som han inte kunde köra den
Fick ju hyfsad tid för att vara en skitkass bil
Sen är ju frågan om den inte mått bättre av annan utv på ringen för att kunna utnyttja vx lådan bättre. Hade Egg fabriken lagt lite mera timmar att optimera chassit så det även klarade den taskiga underlaget på ringen samt offrat lite topspeed så. Tror inte det skulle vara så svårt att få till det då grundkonstruktionen i sig är helt ok _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re: Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997
Man kan ju gissa att en sån premiss påverkar testtiderna, även för en extremt duktig förare.
Koenigsegg har ju lite dålig erfarenhet av tester och inte hålla sig på det svarta, kanske är de visa av erfarenheten?
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
|
Re:
Förutsättningarna i det testet var ju just att de skulle ha originalsettings på chassi etc., lika för alla. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
|
Re: Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997
Det ligger nog en del i det Egget har ju varit av banan ett flertal gången Sen vad det beror på kan man ju dikutera. Jag skulle gissa att met utv chassi skulle ge utdelning. Skulle va kul att se vad det skulle bli för tider med Loris Bicocchi bakom ratten en dag på mantorp under rätt förhållanden skulle var intressant nog skulle det kapas en hel drös sekunder _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Enligt uppgifter så körde Torbjörn von Braun 1.05 med Superleggeran på Rudskogen, samma tid som Tommy Rustad hade med Koenigsegg (okänd modell, men troligen en av de tidigare).
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
|
Re:
Sådana uttalanden tycker inte jag låter särskilt proffsigt, vad är "brottas med en tjur" för sorts kvalitetsbedömning? Det går ju att precisera vad som är bra och dåligt, och värderingarna och rykten är ytterst viktiga för en liten firma som Koenigsegg. Jag har själv passat mig noga för att inte figurera i vissa sammanhang för jag vet vad för sorts växlar man drar på en undermålig testgrund. Jag föreslog till exempel Bilsport att ge mig en vecka att kolla in samt ställa in min bil för ett seriöst Superstagetest, ta ett snack med Gullabo om problemen med banan osv, för att sedan göra ett försök att åka fort. Tror någon att man var intresserad??? Det som gäller är att åka ned på någon annans villkor för att dessa sedan skall kunna skriva något som dom tänker sig säljer. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
En bil "utan" justermöjligheter som provats fram på ringen borde ju inte ha svårt att framstå som bättre (än Egget med slumpmässig inställning). Godtyckliga tester som skall göra sig bra i högglossigt tryck(där själva testjobbet inte får kosta "nåt") blir ju som de blir. Timeattackserie för bilfabrikanter kanske? Det skulle ju ge segrarna i varje klass rätt bra YouTubePR (men risken att skjuta ett helt varumärke i sank finns ju också)
|
||||
|
Re:
Jag håller med dig i princip, Göran.. Men din skepsis mot pressens omdömen gäller väl också i de lägen där Egget har fått bra kritik?
Att se Jeremy Clarkson åka runt och vråla ut sin glädje på någon flygraka, eller läsa när någon skitnödig svensk blaska har fått den stora äran att låna bilen en stund - det ger nog helt klart mer för Koenigsegg än för mig som läsare.. Jag vill därför påstå att testet som Marc Basseng utförde var ett av de mer seriösa som jag har sett. Bra förare, rimligt rättvisa förhållanden och ett tydligt mål med testet. Tråkigt bara att Koenigsegg misslyckades.
Säljarsnack? Jag misstänker i stället att dom har haft väldigt svårt att hitta en bra grundinställning på bilen - vilket kan bero på en dålig grundkonstruktion - och så försöker man i stället lösa det á la Åsa-Nisse, med diverse "specialinställningar" och aerodynamiska justeringar för i princip varje test.
_________________ -- |
||||
|
Re:
Det finns ju en viss risk för att jag invecklar mig i en rörig diskussion, (vilket ofta händer). 1 Jo, så är det. Jag favoriserar inte Egget på något vis och har även här på rejsa ifrågasatt sk "världsrekord" i toppfart som utannonserats. I mina ögon är ett världsrekord sådan som man sätter under satta normer och omständigheter. Till exempel i Bonneville. 2 Jerry är inte ensam om sådana vokabulärer. Det är rätt o slätt show. Jag vet inte var man ska dra gränsen eller kalla informationen. 3 Det kanske det var, jag har ju som sagt inte läst det. Man måste som läsare ta liknande uppvisningar (shower) för vad det är. Det finns ju en publik förväntan att få se "vad bilen går för", om den är så fantastisk som XXXXX. 4 Vad man misslyckats med är att åka fortare än Porschen i enighet med uppgivna siffror, under den dagens rådande omständigheter. 5 Jag brukar jämföra med kameror, man köper en Hasselblad för 1000000:-, sen kollar man hur bra bilder man får för å se om den var bra eller dålig. Sen kommer det en polare som plåtat bättre bilder med en kamera för 1000:-. 6 Jag har tittat en del på Egget, men inte gjort någon regelrätt analys av geometrin. Men visuellt bedömt så är det mesta okay. Problemet är att kunna lägga så mycket testande bakom sig att man får tillräckligt med information. Ohyggligt kostsamt skulle jag säga. Att enbart få själva bilen att greppa upp från 100 till 200 på med effekten 800 hk är inte oöverkomligt svårt. Jag har svårt å tänka mig att inte Egget skulle klara det. Då är jag mer skeptisk till effekten eller föraren eller väglaget med valda däck. Hopas jag inte rör för hårt i grytan. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Nu går det ju att variera oändligt mellan skick på bilarna under ett test (allt från "som hittad på ICAs parkering" till "leverantörspreppad"). Är hjulinställningarna ens inom fabriksspec, inom vettig del av fabriksspec, i testoptimerat ändläge av justermån, ens lika vänster höger? Är däcken ändamålsenliga, har de ens vettiga lufttryck? etc etc. Det har ju inträffat att man hittat fotnötter i publicerade jämförelsetester att exemplaret "man fick tag på" hade "koreadäck" av fel dimension, men vi testade ändå... |
||||
|
Det "test" som ni pratar om där Basseng körde ett antal superbilar var ju inget egentligt test. Det var ju en privatperson som ville se vad hans samling gick för under någorlunda lika förhållanden. Black Falcon riggade bilarna med nya däck och hjulinställningar osv, så vi kan nog vara rätt säkra på att de använt de inställningar som är angivna av fabrikanten. Sedan att EVo var på plats och gjorde reportage är en annan femma. Men se inte Bassengs uttalanden som några officiella testutlåtanden...
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Robin Rudholm kör Könisegg CCR på Mantorp vs Porsche 997 Cab
|
<< 1, 2 5887 besök totalt |
