Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Olika däcksbredd vänster o höger? Går det??? Har testat!
1 besök senaste veckan (4617 totalt)

Hur gick det?
Ganska ok men snedrag vid inbromsning vilket liksom inte kändes 100% bra
10%
 10%  [ 3 ]
Ganska ok men skumt beteende av rumpan vid inbromsning/turn in i högersvängar
10%
 10%  [ 3 ]
Märkte ingen skillnad på något alls? Lattjo!
16%
 16%  [ 5 ]
Kanon! Inga problem ÖHT. Allt funkade perfekt och varvtiderna skönk markant
46%
 46%  [ 14 ]
Inte trevligt alls. Körde bara några varv och bytte tillbaka meddetsamma
10%
 10%  [ 3 ]
Nåt annat som jag inte berättat än, skriv ett inlägg o gissa
6%
 6%  [ 2 ]
Totalt antal röster : 30

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I somras var jag på Kinnekulle vid ett tillfälle då jag hade lite ont om däck. Corden hade kommit fram på ena framdäcket så jag fick istället ta två smalare däck fram till den här träffen. Så jag som normalt kör 235/40-18 i alla fyra hörnorna fick köra 225/45-18 fram och 235/40-18 bak. Alla däck var Yokohama A048'or.

Tog mig ut o runt en drös varv o, ja det blev ju markant sämre grep fram än vad jag är van vid. Överallt understyrde det gärna in i och inne i vissa svängar. Jag som kan vara lite het på gröten i turn in (som de absolut allra flesta tror jag, turn in abuse understeer ) fick justera mina "normala" spårval lite och med de justeringarna gick det ju bra. Lite mjukare i turn in helt enkelt o på flera ställen lite långsammare genom själva kurvorna. Men tveklöst stor skillnad mot min normala däckskonfig. En titt i logfiler vid senare tillfälle visade på uppemot någon sekund per varv faktiskt. Mest kanske för ovana vid den annorlunda balansen, tar ju lite tid att anpassa sig (EDIT: Körde denna kombo, dvs 225 fram 235 bak på Nürburgring i somras osså, där funkade det utan några som helst problem. Är ju lite olika de här två banorna ;-)

Men... under dagen dök en liten djävul upp i mitt huvud. Jag hade ju faktiskt ett hjul med mig som var 235/40-18. Kinnekulle. Kvarnen. Och kurvan ut på rakan.... Här ska provas. Bara o ta det lugnt o fint en bunt varv o blir bilen nervös vid inbromsning eller skitskum i vänstersvängar eller nåt annat så var det ju bara o byta tebax. Sagt o gjort, på med 235'an på vänster fram. Så nu hade jag olika bredd på däcken fram!!! Rena rama NASCAR-setupen

Jag ska skriva strax hur det fungerade. Men gissa gärna först

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Min gissing är att det gick yppligt pga att kullen käkar vänster fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Funkar säkert ypperliggt men du har 2,2% större rullningsomkrets på den enda sidan. Jag har ingen erfarenhet av hur stora toleranser diffbromsklarar men det känns som det sliter på lamellerna i längden.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag tror också att det funkade bra, åtminstone i högerböjar.

Men diffen lär ju inte kännt av det...då det var fram det var olika däck.

Skulle ha varit intresant att veta hur det funkat ......om du bytt till smalare på både höger fram och bak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul tråd...

Jag tror nog att det gick riktigt bra. Kanske lite bökigt att brotta in bilen till vänsterkanten vid TV-krönet eftersom höger framhjul fortfarande var lite smalare. I övrigt tror jag det gick bra. Jag skulle gissa att Kullen möjligen är den banan i Sverige som faktiskt har att vinna på en assymetrisk setup.

(Fast eftersom du skriver som du gör så var det väl nå'n hake, nå't oväntat som hände... )

_________________

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du hittade tid och du märkte inte ens att det var olika thumbs up
Vi körde med 205 VF 195 HF 185VB+HB på Kullen med Cittran. Vi hade dessutom olika camber HF och VF

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Jag ska skriva strax hur det fungerade...

Nu vill vi veta asså...

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Tror att det fungerade aldeles utmärkt. Har kört med lätt assymetrisk bil och det är inga större problem.

Tror att du lyckades hitta lite tid och inte märkte av några direkta nackdelar. På Kinnekulle borde vavtiden sjunka drastiskt om du kör med bredare däck på vänster fram. Skulle iofs kunna vara att ABS:en fick fnatt pga olika rullomkrets men det tror jag inte.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag ska skriva strax hur det fungerade...

Nu vill vi veta asså...


Hehe. Ja de flesta var ju relativt rätt ute i sina gissningar.


Det ena jag blev förvånad över var att bilen var 100,00% stabil vid inbromsning, det märktes absolut inte ett smack att det var assymetriskt (bilen har iof ABS då... )

Det andra jag blev förvånad över var att i kurvorna så var bilen tydligt kännbart olika i höger än i vänster, dvs jag fick som tidigare under dagen välja mjukare körstil in i och genom vänsterböjar och kunde köra min mer hårda pang in, bromsa runt bilen i alla högersvängar. Dvs bilen funkade utan problem, inga konstigheter, men det var en bil i vänster o en annan i höger vilket kändes lite egendomligt, "va, har jag bytt bil nu igen? Sen förra kurvan?!". Det var också egendomligt enkelt att köra "olika bilar" i varannan sväng och anpassa sig fram o tillbaka hela tiden liksom, det förvånade mig lite att det var så enkelt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det påverkar hörnvikten eftersomhjulen är olika höga. Ca 7 mm och om jag tänker okrokigt blir det mer överstyrt åt höger och mer understyrt åt vänster.

7 mm kan bli rätt mycket ändring i hörnvikt beroende vilka fjädrar du har, kanske 40-70 kg'


Edit, assymetriskt har man ju åkt mycket, dels på vilje, dels pga kajsa warg och dels pga misstag/slarv. Avser både hur hjulen pekar och hur dom är skodda samt hur fjädrarna är justerade. På vilje är ju för att det är fin tuningmöjlighet, det är ju t o m depåmeka!

En gång slarvade jag med att spänna fast justeringen på krängaren med resultat att den flyttade sig och förspände krängaren åt ena hållet, dvs flyttade hörnvikten. Kliade mig i skallen en stund innan det kopplade varför bilen undertyrde åt ena hållet och överstyrde åt andra

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Det påverkar hörnvikten eftersomhjulen är olika höga. Ca 7 mm och om jag tänker okrokigt blir det mer överstyrt åt höger och mer understyrt åt vänster.

7 mm kan bli rätt mycket ändring i hörnvikt beroende vilka fjädrar du har, kanske 40-70 kg'


För det första kan jag minnas fel om höjden det kan ha varit 40 profil även på det smalare däcket. Då blir det visserligen annorlunda omkrets men åt andra hållet o inte så mycket. Men... sen är min bil ganska mjuk så den är gissningsvis inte lika kinkig på cornerweight som många styvare satta bilar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Olika däcksbredd vänster o höger? Går det??? Har testat!
1 besök senaste veckan (4617 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande