Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"ofjädrad vikt" och andra viktigheter..
1, 2   >>
5724 besök totalt
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Eftersom detta är min första fråga i forumet så kanske det är på plats att presentera sig först.
Benny Waenerlund heter jag och bor i Stockholm. Jag är "nörd" till profession och har racing - i första hand då banracing - som passion.

Nu till mina frågor... (fick 402 träffar av sökmotorn på "ofjädrad vikt" men inget av dessa passade in)

Jag hörde en gång när en rallymek sa till en annan mek "jo, det gäller ju att hålla ner den ofjädrade vikten". Jag undrar vad han kan ha menat med det? Till saken hör att de satt med huvudena instuckna i ett främre hjulhus (hjulet avskruvat).

Nästa fråga handlar om fälgvikt. Det skiljer som bekant ganska mycket mellan olika fäljar, och vill man spara vikt så "många bäckar små"., men, finns det fler skäl till låg vikt på just fälg/hjul, typ gyroeffekt?

om man dessutom kopplar det min första fråga så blir det ännu underligare eftersom just rallyhjul inte brukar vara särskilt lätta.

Skänninge
Här sen Maj 2003

1:a frågan undrar du vad som innefattas i ofjädrad vikt?
isf är det iaf den vikten som följer hjulets rörelse... dvs hjul, spindel, broms osv..

2:a tja ofjädrad vikt?

Ang rallyhjul så har jag iofs inte kännt på ett men är dom inte lätta så är det
nog för att dom ska hålla för behandlingen dom kommer utsättas för...

Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003

Trådstartare
[quote="Eric Josefsson"]1:a frågan undrar du vad som innefattas i ofjädrad vikt?
isf är det iaf den vikten som följer hjulets rörelse... dvs hjul, spindel, broms osv..

2:a tja ofjädrad vikt? ;)

Ang rallyhjul så har jag iofs inte kännt på ett men är dom inte lätta så är det
nog för att dom ska hålla för behandlingen dom kommer utsättas för...[/quote]

Jo så långt är allting klart, att det handlar om just hjul, spindlar osv... Nu är det kanske så att jag har hakat upp mig på just ordalydelsen "ofjädrad vikt" och frågan skulle kanske ha förtydligats / skrivits om till: Varför skulle avsaknaden av ofjädrad vikt vara särskilt viktig? Hade han sagt "jo, det ju viktigt att hålla ner vikten" sa hade jag antagligen inte ens "hört det". För den kan väl inte viktigare än någon annan viktminskning? :conf:

och sedan är det som du säger att det är pga hållbarheten och "mos'et" i däcken som gör rallyhjul tunga men det i sig gör bara hans kommentar ännu mer kryptiskt. Jag har aldrig hört någon liknande kommentar i någon bandepå.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det kommer säkert någon med en utförligare förklaring men jag gör ett litet försök:

Det är viktigt att däcket hålls mot vägbanan så att du behåller greppet. Om du åker över ett hål eller ett litet gupp så hjälper det väldigt mycket om vikten som ska "trilla ner" eller "åka upp" väldans fort är så liten som möjligt. Acceleration och vikt du vet. Fast på höjden i det här fallet...

Sen vill man alltid ha så lätta fälgar som det går. Men i rally så måste fälgarna vara mycket tåliga (av uppenbara orsaker ) men du kan räkna med att man lägger mycket pengar i WRC på att ha lättast möjliga fälgar.

Anledningen till att man vill ha lätta fälgar (och lätta hjul) är två saker. Det ena är den ofjädrade vikten och det andra är att ett hjul är som ett tungt svänghjul du måste få fart på OCH få stopp på. Dvs du ska inte bara accelerra det framåt som resten av bilens vikt. Utan du ska få faslig snurr på det _också_. Dvs lätta hjul (med låg vikt långt ut från hjulcentrum) ger bättre acceleration och bättre bromsförmåga. 1kg lättning i fälgens periferi betyder betydligt mer än 1kg lättning av bilen. Finns någon tumregel på hur stort mervärdet är men det minns jag inte

Göteborg
Här sen Nov 2002

Hur räknar man ofjädrad vikt på stela axlar och de-Dion rör?

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Hur räknar man ofjädrad vikt på stela axlar och de-Dion rör?

man kan väl enkelt säga att det är allt som hänger i stötdämparen förutom delar som är infästade och ledade mellan chassi och del som hänger i dämparen.
dessa delar måste beräknas om hur mkt som skall tillfalla ofjädrad kontra fjädrad vikt.
t.ex. dedionrör typ alfa med en led i framkant som fäster i chassiet och
bärarmar faller in i den kategorin

med en stel axel kommer allt att bli en ofjädrad vikt som hänger i dämparen om inte den har ett transaxelrör typ Opel kadett/ascona m.fl

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

dude skrev:

dessa delar måste beräknas om hur mkt som skall tillfalla ofjädrad kontra fjädrad vikt.

Jag upprepar, Hur räknar man på det?
Per hjul?

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

MaZ skrev:
dude skrev:

Jag upprepar, Hur räknar man på det?
Per hjul?

vil du ha den enkla vägen eller den krångliga

1. palla upp bilen under chassiet ta bort fjädern men behåll stötdämparen.
ställ en våg under hjulet och palla upp vågen så hjulet sitter i rideheight i bilen. läs av skalan.

2. samma som 1 men med det andra hjulet, alternativt ta samma vikt som det första och var nöj med det.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Men stötdämparen trycker ju ner hjulet...
Hmm, kanske om jag monterar av stötdämparen och trycker ihop den som om den vore @ ride height och kollade hur mycket den trycker isär liggande ner...
Sen är jag skeptisk till att det blir bra med den där metoden, det funkar säkert bra om alla leder är friktionsbefriade, men det är de inte.

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
1. palla upp bilen under chassiet ta bort fjädern men behåll stötdämparen.
ställ en våg under hjulet och palla upp vågen så hjulet sitter i rideheight i bilen. läs av skalan.

2. samma som 1 men med det andra hjulet, alternativt ta samma vikt som det första och var nöj med det.

Lite mer petigheter
Sen ställ fjäden på vågen ock lägga till halva fjädervikten.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus:

Jag räknade lite på tröghetsmomentet för en normalt däck/fälgkombination (225/50-16 på 6 kg med stålfälg på 7 kg) och kom fram till att för acceleration rakt fram och bromsning är 1kg lättning på hjulet värt ca. 1,5kg på bilen.

För de av er som pluggat lite, vilka rätt många verkar ha gjort, så blev den ekvivalenta massan för tröghetsmomentet 26 kg på en 52 kg fälg/däck-sats. Totalt tröghetsmoment per hjul runt 0,6 kgm^2. Ett ensamt däck ligger runt 0,35 kgm^2

Så om 1 kg/st lättare fälgar kostar 20000:- (dvs. 4kg fälg) så kan man se om man kan hitta något i bilen som väger ca. 6 kg som man inte behöver och som kostar mindre än 20000:- att ta bort...

/ Jonas Jarlmark
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Gäller det alla andra roterande komponenter också?

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

MaZ skrev:
Men stötdämparen trycker ju ner hjulet...
Hmm, kanske om jag monterar av stötdämparen och trycker ihop den som om den vore @ ride height och kollade hur mycket den trycker isär liggande ner...
Sen är jag skeptisk till att det blir bra med den där metoden, det funkar säkert bra om alla leder är friktionsbefriade, men det är de inte.

prova att göra detta på beskrivet sätt och sen gör du samma sak när du tryckt upp hjulet 10mm från rh och sänk ned till 10mm under rh, jämför sedan värdena för att se om det blir stora skillnader.

du kan också helt enkelt ta bort dämparen och göra testet utan den för att se skillnaden där också.

självklart kan man ju räkna ihjäl sig på allt och frågan är om det är värt besväret och om man någonsin kommer märka skillnaden.

valet är ditt.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Tänkte mest på att de-Dionen hänger kvar även om jag skruvar bort stötdämparna pga att bussningen i främre infästningen är "ganska" stum, poly...
Så nog spelar de roll för hur mycket tryck som hamnar på vågen...

Man kan ju fejka en upphängning "löst" utan bilen och då hänga skrotet i linor, det borde ju funka.

BMW 330i -05
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nej det gäller bara för ett komplett hjul. Om vill veta ekvivalent massa för en bromsskiva måste man räkna ut den separat.

Tex. bromsskiva, yd=300mm id=200mm, medeltröghetsradie=133mm, vikt=5 kg
Tröghetsmomentet, J=vikt*radie^2=5*0,133^2=0,0885 kgm^2

Ekvivalenta massan ges av förhållandet mellan rotationen och den linjära rörelsen, hjulets rotationsacceleration i förhållande till bilens acceleration.

Eftersom sträckan S=Rr*vh (Rr=rullradien, vh=hjulets vinkel i radianer) så fås samma förhållande mellan accelerationerna va*Rr=a, så att ekvivalenta massan, me=J/Rr^2. En normal rullradie ligger runt 300 mm.

För bromsen blir det 0,0885/0,3^2=1.0 kg. Dvs en 5 kg tung bromsskiva har ett tröghetsmoment som motsvarar 1 kg.

Så, när man accelererar bilen kommer bromsskivan verka som om den väger 6 kg för att den både ska accelereras linjärt och i rotation.

En 5 kg broms upplevs som 6 kg, dvs förhållandet blir 1,2 för en bromskiva istället för 1,5 som för däck/fälg.

Sorry för den dåliga strukturen, jag ska gå hem och äta tror jag.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Gäller det alla andra roterande komponenter också?

Ja, principen gäller. Men "uppskalningsfaktorn" eller vad vi ska kalla den varierar med hur långt från "rotatotioncentrumet massan ligger" och varvtalet. Mycket massa långt ut och högt varvtal ger högre sådan "uppskalningsfaktor".

Ska jag posta en formel? (med risk att jag räknar fel )

Edit: medans jag skrev här så hann ju Jonas presentera ett färdigt uttryck....

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Jonas Jarlmark skrev:
Så om 1 kg/st lättare fälgar kostar 20000:- (dvs. 4kg fälg) så kan man se om man kan hitta något i bilen som väger ca. 6 kg som man inte behöver och som kostar mindre än 20000:- att ta bort...

Nja, nu ser du enbart till viktbesparing...

Effekterna av att lätta "den ofjädrade vikten" är inte bara viktbesparingen på så sätt, utan även att man kan ställa in dämpare/fjäder mycket enklare eftersom deras "last" (så att säga) blir simplare.

Hmm... Nej jag skall gå och fundera på ett bättre sätt att beskriva detta...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Men tjena, pratar ni om hur mycket effekt som åtgår till att accelerera de olika delarna? Masströghetsmoment + vikt kontra bara vikt?

Trodde vi pratade ofjädrad vikt och inte roterande kontra icke roterande (men det kanske var jag som puffade diskussionen i den riktningen?).

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Nänä det är helt i spår med ursprungsfrågan fortfarande.. den gällde faktiskt inte bara ofjädrad vikt utan även andra fördelar med t.ex lätta fälgar

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

JAg har hört nånstans att 1kg på fälg/däck motsvarar 10kg lättning på bilen. OBS! Hört, inte vet.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

om det ändå vore så illa då hade jag bytt fälgar direkt..160kg vill man ju gärna bli av med..

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
5724 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande