| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur mycket gör modifieringar på varvtiderna?
|
1879 besök totalt |
|
Hur mycket gör modifieringar på varvtiderna?
En rätt intressant fråga väcktes av Top Gear, avsnitt 3 säsong 12 (kan ses på http://www.hessmo.com/Hessmo/TG_Seas Detta går inte särskilt bra, vissa av modifieringarna ökar på tiden. Detta är förvånande i vissa fall. Visst är Top Gear ett bra underhållningsprogram och långt ifrån ett seriöst bilprogram men lite ligger det nog i reportaget. Att större bromsar och R-däck inte gav någon större förändring har jag svårt att acceptera. Kan det vara att rullmotståndet ökade? Fräcka coilovers av vissa fabrikat kan jag mycket väl tänka mig kan ge en bättre upplevelse av bilen men inte bättra på varvtiderna. Eller var de bara inte rätt inställda? En bra stol betyder mycket och även lättning. Men vad tror ni andra, vad har mest påverkan på varvtider och vilka vanliga modifieringar ger minst? _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||
|
Här har det diskuterats en hel del: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Jag tror vidareutveckling av föraren ger mer i 98% av fallen än vad blala prylar på bilen ger.
Stora däck och bromsar ökar väl f.ö. vikten, och speciellt den ofjädrade vikten. Mågnar skurvar nog dit det mera för racigheten och placeboeffekten än prestandaförbättring. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Det stämmer fint träning & åter träning ger nog mest per krona ibörjan helt klart.
Sen är det ju inte fel att se över bilen så den klarar bankörningen utan att få en massa problem då belastningen på vissa delar ökar vid bankörning. Det först & viktigaste är att se till att bromsarna är friska. vätska & belägg som tål högre tempratur är en bra investering för att slippa bromsbortfall. Att lära sig bromsa rätt är en anna sak som gör att bromsarna lever längre. Ser man även till att dra in kylluft till skivans centrum så klarar man sig länge. R-däck kan vara en bra investering då de dels ger bättre grepp roligare att köra dels inte överhettar så fort som gatdäck har en tendens att göra. För att slippa åka runt inne i bilen skulle jag rekomender att man köper sig en riktig stol så man slipper sitta & klamra sig fast i ratten. När man börjat köra med r-däck börjar man märka hur mjukt chassit är så då kan det vara läge att köpa på sig hårdare dämpare & fjädrar inga vanliga sänk satser utan rejält hårdare fjädrar & dämpare för att det ska göra nytta på banan. Här börjar nog orginal bussningar säga upp sig om dom är i dåligt skick Justerbara topplager kan vara trevligt för att däcken fram ska kunna jobba på bästa sätt Tycker man fortfarande det kränger kan ett par grövre kräningshämmare var på sin plats Vill man köra snabbare utan att lägga dyra pengar på trimming kan man lätta bilen på allt onödigt detta ger ju bättre prestande på alla sätt bättre broms,kurvtagnings & accelerations prestanda Nu har vi snart en renodlad banåkarbil vill man ha extra säkerhet samt styvhet i chassit är en svetsad fullbur ett bra alternativ lämpligt att kompletera det hela med ett riktigt 6p bälte. Att tänka på dock är att bur & vardagskörning kan vara mindre bra i vissa lägen då buren är välfigt hård att slå skallen i
Inte ett ord om motortrim ännu nä det har nog inte behövts heller fast när man kommit så här långt har man nog hunnit köra sin bil rätt många varv på bana & tränat upp sin förmåga så då
kan det vara dax att se över motor & utv . Utv i slutväxeln kan man välja så man kan använde hela bilens hastighetsområde på banan dvs alla växlar man har inte så mycket nytta av en 5/6 vx som går till 260 km/h om man inte har ett 800 hk monster har man runt 200 hk i bilen kommer man upp i runt 200 km/h på våra
snabbaste banor. Enkelt motorfix kan vara att se till att motorn får kall & fin luft utan strypningar ivägen. Matcha kanalerna mellan insug & topp. Montera ett lämpligt grovt avgas med metallkatt som inte stryper så mycket Ett litet trimchip kan i vissa fall ge några extra kusar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re: Hur mycket gör modifieringar på varvtiderna?
Däcken, eller närmare bestämt deras grepp, är viktigast. Men frågeställningen blir lite bakvänd, man kan inte säga vilka förändringar som ger mest. Det är en fråga om hur den bilen man använder bäst anpassas till den bana man skall åka. Ändras det hela som om man anväder en annan bil på samma bana eller samma bil på en annan bana, så blir det tal om andra åtgärder. Detta syns med all tydlighet i F1. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Min erfarenhet av min bil är att jag kapade ca 4,5 sekunder på Knutstorp med nytt chassie. R-däck och ca 3ggr hårdare fjädrar, vettiga dämare och hårdare bussningar var melodin. Jag skulle tippa på att jag som förare har sänkt tiderna nästan lika mycket genom erfarenhet/tränig.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
|
Däcken är nummer 1 och kan göra många sekunder. Glöm inte att det skiljer mellan R-däck och R-däck. Med slicks blir det ännukänsligare med däck kontra chassie. Ju mer däck desto viktigare att prova ut chassiet väl.
Jag hävdar fortfarande att man innan sommaren bestämmer om man ska åka Gat eller R-däck. Vill man åka gatdäck som inte går så fort men är billigt då bromsar och chassie normalt tål det om det är friskt. Köp då gärna däcken hösten innan kör några mil gärna så däcken blir varma lägg dem i källaren över vintern så har gummit härdat och då håller de flesta gatdäck för ganska hög värme även om lite av greppet går förlorat. R-däck ska vara friska men sa man åka på dem så måste chassiet och till 90% bromsarna anpassas för det. Billigt trim. Tror att lätta bilen är nog bland det billigaste man kan göra för att trimma bilen, ut med allt onödigt kan göra sekuder beroende på bil, på med R-däck och hygglig fjädring så kapar man nog min 5sek till en billig peng. Räcker orginalbromsarna med lite bra klossar och vätska så blir det bara tyngre med stora bromsar. Ska man gå upp i dimension på hjul så krävs mjuka däck då de flesta större R-däcken är gjorda för tyngre bilar, tror man kan gå en del på belastningsindex. Hårda 205/60-15 håller hur länge som helst på en 1200kg bil men det kan vara svårt att få upp värmen, medan Hard 195/50-15 håller betydligt sämre men ger bättre grepp. Sätter man sedan på mjuka 195/50-15 får man vara lite försiktig så de inte överhettar men du får rejält fäste. Riktiga slicks är ytterligare lika mycket bättre.... Motorn är inte intressant innan bilen är lättad tycker jag. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Jag körde mantorp i våras med 318 is med endast några få mod -40 kg vikt,racestol & trimchip & luftfilter
denna gång med drygt 10 år gamla sommardäck i 195/60 - 15 på 7*15 fälg Denna gång gick det på 1.51.5 som snabbast
Erfarenheten jag hade innan detta av bankörning var licenstagningen på mantorp. Under sommaren averkades knutstorp & anderstorp så med ett antal mil bana så körde jag på mantorp igen efter sommaren. Nu var bilen lättad 230 kg, den rullade på Toyo r-däck 205/50-15 R888 på 7*15 fälgar Den hade nu nytt avgasystem,lättat svänghjul & något putsad i insuget. Dock var chassit fortfarande kapade fjädrar & orginaldämpare då mitt chassi inte kommit ännu. Nu blev bästa tiden 1.39.1 & med tanke på hur bilen gick efter jag fick på nya chassit bredare spårvidd med nya spacer, riktiga bromsbelägg & nya krängare så finns detr ett antal sec att kapa på denna tid _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Däcken har absolut betydelse.
Har legat och kört stadiga varvtider på 1:08, och idag bytte jag däck och kom snabbt ner i 0:47.1. (Jag bytte från vinterdäck till isdäck på min Ford RS2000 4wd. Banan är en mediumsnabb bana på isen... )
/H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
|
Jag byggde min Cortina GT-65 för att passa in i historic std-65 klassen, reglerna är hårt satta och tillåter nästan ingenting utom de tillägg som är homologerade för respektive bil. Detta gjorde att jag byggde en "maxad" bil från början och utrymmet för modifieringar var i stort sett noll.
Cortinan körde jag aktivt 5 säsonger och ändrade under tiden enbart hjulinställningarna. Ändå sjönk mina varvtider med 1-1½ sekund / år på samtliga banor. Att utmana mig själv och låta bli att "säkerhetsbromsa" lite på en del ställen, att våga ligga kvar på en högre växel genom kurvan trots att förnuftet skriker, det går inte..det går inte....kapade nån 10:del här och där. Jag klarade aldrig att plocka ut max ur cortinan, det är bara att erkänna. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
|
Re:
Insåg detta när jag läst alla dina böcker om hjulupphängning...
/H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur mycket gör modifieringar på varvtiderna?
|
1879 besök totalt |

