Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är det svårt att köra en "riktig" räser-bil ?
1919 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Är det svårt att köra en "riktig" räser-bil ?

Jämfört med att köra ex en Grp N bil ( r-däck, ~ 150 hk ~ 1000 kg ) vs ex en GT3 eller STCC bil med slicks, seq låda och hela baletten.
Filmer man ser så ser det ganska enkelt ut vilket det troligtvis inte är

Någon med erfaranheter att ratta en riktig räser som vill dela med sig ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Re: Är det svårt att köra en "riktig" räser-bil

Josen skrev:
Jämfört med att köra ex en Grp N bil ( r-däck, ~ 150 hk ~ 1000 kg ) vs ex en GT3 eller STCC bil med slicks, seq låda och hela baletten.
Filmer man ser så ser det ganska enkelt ut vilket det troligtvis inte är

Någon med erfaranheter att ratta en riktig räser som vill dela med sig ?


Såg på topgear när han den lille skiten vad han nu heter skulle köra en f1 bil. Han körde för långsamt för att hålla värmen i däcken så han snurrade hela tiden.

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Är det svårt att köra en "riktig" räser-bil

Josen skrev:
Jämfört med att köra ex en Grp N bil ( r-däck, ~ 150 hk ~ 1000 kg ) vs ex en GT3 eller STCC bil med slicks, seq låda och hela baletten.
Filmer man ser så ser det ganska enkelt ut vilket det troligtvis inte är

Någon med erfaranheter att ratta en riktig räser som vill dela med sig ?


Svårt är väl inte riktigt ordet, att köra den innebär att man tar en åktur runt banan, och det bör väl dom flesta klara. Däremot kan en avancerad räserbil kräva mycket inkörningstid för att lära sig behärska
på marginalerna. Den ger andra signaler om vad som händer med greppet till föraren och då blir det helt plötsligt mycket svårt och är ingenting man klarar utan lörotid.
mvh
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Re: Är det svårt att köra en "riktig" räser-bil

Jonaazz skrev:
Josen skrev:
Jämfört med att köra ex en Grp N bil ( r-däck, ~ 150 hk ~ 1000 kg ) vs ex en GT3 eller STCC bil med slicks, seq låda och hela baletten.
Filmer man ser så ser det ganska enkelt ut vilket det troligtvis inte är

Någon med erfaranheter att ratta en riktig räser som vill dela med sig ?


Såg på topgear när han den lille skiten vad han nu heter skulle köra en f1 bil. Han körde för långsamt för att hålla värmen i däcken så han snurrade hela tiden.


nu skall du inte klanka ner på "plutten"

Såg ett svenskt progam, där man åxå provade en F1 bil (samma bil kanske...) han hade precis samma bekymmer !
kommer dock inte ihåg vilket program, det var, men det var INTE Motorjournalen iaf !

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Hör är klippet när The Hamster ska testa F1

http://se.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Re:

Michael Bäck skrev:
Hör är klippet när The Hamster ska testa F1

http://se.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo


Riktig racer är nog inte så himla enkelt, har man aldrig åkt en bil med vingar så är det nog svårt att förstå hur fort man verkligen ska åka i ett F1-monster.
Tycker han gör rätt bra från sig trots allt.
Tror inte någon svensk STCC-förare, om man inte åkt ving-bil innan, skulle sätta sig i en F1'a och direkt plocka av dryga 30 sekunder på varvet på anderstorp..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Haha! Stackars Hammond!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Re: Är det svårt att köra en "riktig" räser-bil

P-son skrev:
Jonaazz skrev:
Josen skrev:
Jämfört med att köra ex en Grp N bil ( r-däck, ~ 150 hk ~ 1000 kg ) vs ex en GT3 eller STCC bil med slicks, seq låda och hela baletten.
Filmer man ser så ser det ganska enkelt ut vilket det troligtvis inte är

Någon med erfaranheter att ratta en riktig räser som vill dela med sig ?


Såg på topgear när han den lille skiten vad han nu heter skulle köra en f1 bil. Han körde för långsamt för att hålla värmen i däcken så han snurrade hela tiden.


nu skall du inte klanka ner på "plutten"

Såg ett svenskt progam, där man åxå provade en F1 bil (samma bil kanske...) han hade precis samma bekymmer !
kommer dock inte ihåg vilket program, det var, men det var INTE Motorjournalen iaf !


Var en renult han körde. inte lagg (som förhindrar kärringastopp) gick in 8 gånger på raken. Tog honom som exempel just för han ändå borde var ganska hyfsad på att köra bil. Bilsport hade ju en tävling i somras där man först skulle köra gokart i danmark och sen fick vinnarna åka vidare till england och köra lite olika bilar innan totalvinnaren skulle utses och få % varv i en wiliamsbil. Min sambo (hur pinsamt är det inte att man fick åka med och va nanny till sin egna 3 månaders son) var med och körde gokart. Då sa nico rosberg att en fi bil är inte ett rymdskepp det är fortfarande en vanlig bil med ratt gas och broms ( han själv hade stirrat upp sig inför sitt första F1 test)

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Josen - ska du byta klass?
Var väl en plats ledig i Toro Rosso va?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:
Josen - ska du byta klass?
Var väl en plats ledig i Toro Rosso va?


Hedersamt att du tror jag platsar
Kul att se repotaget från Top Gear, man inser vilka gubbar det är som skall tygla dessa bestar. Dessutom kunna ta ut max ur dem

Citat:
Då sa nico rosberg att en fi bil är inte ett rymdskepp det är fortfarande en vanlig bil med ratt gas och broms ( han själv hade stirrat upp sig inför sitt första F1 test)



_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: Är det svårt att köra en "riktig" räser-bil

Ja det är "svårare" att få ut all potential ur en snabbare bil. Marginalerna på det mesta sjunker och man behöver vara mer bestämd. Som tidigare nämnt så bör man känna bilen bra, det är som med bättre däck tiden från när bilen säger till tills det släpper är kortare.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Är det svårt att köra en "riktig" räser-bil ?
1919 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande