Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ny klass i BMC Motorsport | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (27217 totalt) |
Sveriges Billigaste Långloppsserie för standardbilar och Hundkojor kommer att 2009 ha fyra klasser dvs 2st hunkojeklasser: standard och sport samt övriga standardbilsklasser: HT2 och HT1
HT-klassen utökas Som ett led i att få fler team till Sveriges billigaste racingserie har vi i sektionen kommit fram till att på prov under 2009 utöka HT-klassen med en ny klass kallad HT1. Klassen kommer att följas upp under och analyseras efter säsongen 2009. HT-klasserna kommer att se ut som följer: HT2 Endast mönstrade däck av standardtyp DOT eller E märkta godkända för gatbruk märkta med minsta Treadwear 200 fabrikat fritt med största tillåtna dimension 195 x 15 med min profil 50 är godkända. R-däck ej godkända. Det är upp till team att bevisa däckmärkning överensstämmer med kraven ovan för besiktningspersonal. Bränslebegränsning HT2 Bränsle ca 80 liter fördelade likt i fyra jeepdunkar. Kontrolleras genom vägning i samband med besiktning. Maxvikt på bränsle för fyratimmarstävlingar är 76 kg inklusive dunkar. Dunkvikten är beräknad till 3,8 kg/st. Vid övervikt korrigeras bränslemängden vid invägningen. ( Då bensinens sammansättning varierar och därmed vikt / volym förhållandet ) OBS! Maximalt 40 liter bränsle i tanken vid tävlingens start. Endast bensin i så kallade jeepdunkar är tillåtet vid besiktning och tävling. Dunkarna skall vara tydligt uppmärkta med tävlingsbilens nummer. Endast homologiserad grimma (anslutning) till dunk får användas. HT1 Endast mönstrade däck av standardtyp DOT eller E märkta godkända för gatbruk med största tillåtna dimension 205 x 16 med fri profil är tillåtna dvs så kallade R-däck tillåtna så länge de är DOT eller E märkta. Det är upp till team att bevisa däckmärkning överensstämmer med kraven ovan för besiktningspersonal Bränslebegränsning HT1 Bränsle ca 100 liter fördelade likt i fem jeepdunkar. Kontrolleras genom vägning i samband med besiktning. Maxvikt på bränsle för fyratimmarstävlingar är 95 kg inklusive dunkar. Dunkvikten är beräknad till 3,8 kg/st. Vid övervikt korrigeras bränslemängden vid invägningen. ( Då bensinens sammansättning varierar och därmed vikt / volym förhållandet ) OBS! Maximalt 40 liter bränsle i tanken vid tävlingens start. Endast bensin i så kallade jeepdunkar är tillåtet vid besiktning och tävling. Dunkarna skall vara tydligt uppmärkta med tävlingsbilens nummer. Endast homologiserad grimma (anslutning) till dunk får användas. För övrig information se reglemente 2009 samt kontaktpersoner på www.bmcmotorsport.com Nya team är hjärtligt välkomna HT2 Sektionen BMC Motorsport _________________ Roger Andersson |
||||
BMC Motorsport
Tävlingskalender 2009 Datum Bana Klasser 25/4 lördag Kinnekulle Licenskurs 26/4 söndag Kinnekulle BMC+HT1+HT2 31/5 söndag Mantorp BMC+HT1+HT2 16/8 söndag Kinnekulle BMC+HT1+HT2 12/9 lördag Sturup BMC+HT1+HT2 10/10 lördag Gelleråsen BMC+HT1+HT2 _________________ Roger Andersson |
||||
Det här med Ht1 Låter ju som en super ide'!! Kanske så man gör i ordning den gammla blå 240 som man har ståendes! Var med i serien när den gick på Anderstorp och utveklades till vad de är idag! Skit skoj att de händer lite med den gammla Arc klub rejs serien!!
MVH Andreas HJ Gammalt Ht2 nr 84 Blå volvo _________________ Andreas Hjalmarsson Ekehage |
||||
Ja Andreas det är bara till att damma av den blå så är du välkommen till fd Clubrace gänget som vi hade i ARC fast i en bättre tappning.
Lite info om BMC Motorsport BMC Motorsport är en klubb för dem som är intresserade av att köra racing med Hundkojor och övriga standardbilar till en billig kostnad. Klubben som bildades 1991 är ansluten till Svenska Bilsportförbundet och har i dag ca 325 medlemmar. Klubben anordnar licensutbildningar varje år inför säsongstarten. BMC Motorsport arrangerar fem långloppsrace i BMC Racing Cup, en serie speciellt för de som vill köra banracing till en låg kostnad. Klubben arbetar framförallt med att främja hundkojans fortsatta framgångar inom svensk motorsport, samt att bevara hundkojans racehistoria. Sedan ett par år tillbaka samarbetar vi med en standardvagnsserie som kör med bränslebegränsning och där bilarna måste vara minst 13 år gamla för att hålla nere kostnaderna, så inför 2006 års säsong infördes en klass till i BMC Racing Cup kallad HT2 samt HT1 (2009) där dessa representeras. Tävlingarna i cupen är fyra timmar långa. Då det inte är tillåtet att köra fyra timmar själv i ett sträck är det brukligt att man sätter ihop ett team bestående av minst två och upp till fyra förare per bil. BMC Motorsport välkomnar förare och team som vill tävla med hundkojor och standardbilar i en av Sveriges billigaste banracingserier med låga serie och startavgifter. Vi har kul tillsammans och är konkurrenter endast på banan. I depån hjälper vi varandra, då det viktigaste är att ha så roligt som möjligt. Vill du veta mera om 4-timmars racing, kontakta oss för mer information. BMC MOTORSPORT CLUB, C/o Bilskadespecialisten Tornväktargränd 6, 168 59 BROMMA, e-post: info@bmcmotorsport.com Styrelse BMC Motorsport ordförande: Christer Folkesson, BMC, 070-30 60 672 Kassör: Susanne Nilsson Styrelseledamot: Nils Jacobsson, BMC, 070-594 09 19 Styrelseledamot: Björn Annerstedt, BMC, 070-678 96 96 Styrelseledamot: Roger Andersson, HT2, 01046-79520 Styrelseledamot: Tomas Sjöö, BMC, 070-29 00 927 Styrelseledamot: Peder Arvidsson, HT2, 073-339 11 63 Styrelseledamot: Kristian Schildt, BMC, 070-873 95 00 _________________ Roger Andersson |
||||
Hej Gustav
Vad är det för typ av öppna bilar du tänkt dig? Formel eller cabriolet är det typ Miata funkar det ju med att montera en hardtop Anledningen till att vi inte har öppna bilar idag är det att vi inte haft frågan tidigare och om jag inte missminner mig så får inte öppna bilar som tex formel bilar inte köra samtidigt pga säkerhetsskäl. _________________ Roger Andersson |
||||
Hej!
Prefekt att man lade märke till denna klass nu när en färdig bil äntligen köpts. Håller på att sätta ihopa ett team med en Opel Corsa GSI (fd ssk standard), och känner spontant att den antagligen skulle platsa rätt bra i ex HT2. Vad tror ni som kör i serierna om val av bil? MVH en rejssugen _________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Sen kan man definera formelbil på lite olika sätt (oskärmade hjul, friliggande hjul (2 eller 4) etc). Mer specifikt; är en seven en formelbil? Sen har man ju Skyddsbur enligt TR eller om man acceptera Roadsports dispenser (Halvbur etc). |
||||
Hej Mattias
En Opel Corsa med GSI motor låter helt perfekt vi hade själva tankar på att bygga på en Corsa innan vi byggde Calibran. Vill ni ha mer information om serien kan ni ringa mig på 01046-79520 eller e-posta så berättar jag mer. _________________ Roger Andersson |
||||
Har pratat lite med ordförande i BMC Motorsport nu och allt verkar schysst! Tror bilen vi skaffat kommer platsa helt okej i HT2! Förhoppningsvis ses vi på banorna i sommar! _________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Opel är ett bra val.Håller på med en astra gsi som skall rulla ut på banan i år. Så eran corsa blir nog giftig. Åkte volvo innan så det blir ju en ny körstil man får lägga till med. Team Qvarnen Racing. _________________ Joakim Gustafsson |
||||
Det ska vi göra! Jag dyker upp på Elmia i varje fall! _________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Hej,
Har en undran till till er som kör med BMC motorsport. Vad är kostnaden för licenskursen ungefär? mvh / Mattias _________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Hej, Perfekt. Den är tagen! _________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Tyvärr, så är BMC open lagt på is tills vidare. BMC open idén startade som en komplettering med sprint-race före och efter 4-timmars racen. Men av organisationstekniska skäl bestämde vi oss för att försöka göra något inom 4-timmars formatet istället, eftersom det är ett inarbetat koncept. Därför satsar vi på utökning med HT1-klassen 2009! Mer info på: www.bmcmotorsport.com _________________ Christer Folkesson |
||||
Allmänt banåkaforum Ny klass i BMC Motorsport | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (27217 totalt) |