Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avgassystem Porsche 993 TURBO?
658 besök totalt
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Trådstartare

I Köp- och säljtråden har jag lagt in en blänkare om att jag är intresserad av att köpa ett nytt avgassystem till Porschen. Det slog mig dock att jag kanske snarare ska ställa frågan till forumdeltagarna om vilket system som skulle rekommenderas.

Bakgrunden är följande:
En korrigering i bilens bakre plåtregioner föranleder inköp av ovan nämnda, och då ett som INTE är original. Bilen är nämligen förberedd för lättare trimning (funderar på ca 490 hk istället för originalets 408) genom extra oljekylare, större turbos etc, och det enda som f n hindrar mappning och högre effektuttag är enligt vad jag kunnat läsa mig till i frågan just original-avgassystemet (och förvisso plånbokens tunna profil).

Jag är därför på jakt efter ett (givetvis nytt) komplett avgassystem, och eftersom det är försäkringsbolaget som står för slantarna så finns det en övre beloppsgräns. Denna är 75000 kr, inkl moms.

Med komplett avses alles, tutti, tous osv, dvs inkluderande värmekammare, slutrör, ljuddämpare, kattar och annat trams. Min källa till kunskap i det avseendet är den gode Hr. Karlsson på K3, lystrande till förnamnet Jocke. Det är också han som kommer att fälla avgörandet avseende valet av system, baserat på vad som är bäst för bilen.

Skulle därför vara tacksam för råd av allehanda slag...

PS. Fabspeed, Milltek, Cargraphic, Techart och Ruf har rekommenderats. Frågan är bara om syftet med bytet till något av ovanstående överensstämmer med mitt. Huruvida ljudet blir annorlunda struntar jag nämligen i. Det enda som är relevant är att avgassystemet inte i onödan fungerar som restriktor. DS.

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Allmänt banåkaforum
658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande