Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banracingserie för dieselbilar
1448 besök totalt
1800skold
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Hej

Finns det några långlopps serier i Sverige på lägre nivåer där det är tillåtet att åka med dieselbilar?

Mvh
Mattias

Yamaha XS650

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

MSLS har det varit godkänt och i SLC vad jag vet.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ji har åkt diesel sedan...skitlänge!

Tror det var 2003 eller så som vi byggde första dieselsaaben.

Mestadels har vi kört SLC och under senaste året nga lopp i MSLS.
Dock hamnar man i värsta klassem, Kl6, pga turbo när man kör MSLS.

Heeelt utan framgång har vi väl inte varit trots/tack vare moderat ombyggd bil.

I MSLS går det även en BMW 330D som är sjukligt snabb.

Vad hade du tänkt bygga på?

Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Jag tänker inte komma o lukta...

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Argentaperra skrev:
Jag tänker inte komma o lukta...

Ja, ja vi vet ju hur en Fiat luktar

Fast faktum är att med partikelfilet som vi självklart kör med så luktar nog dieseln mindre än många våra medtävlares bensinbilar.
För visst är det synd om alla som kommer efter och får känna lukten. 35 pallplatser på 37 starter gör att dom nog är rätt många

Är faktiskt rätt förvånad över att vi är så få i Sverige som åker dieselbil i racing. I tyskland, Frankrike och även italien england är det betydligt vanligare. T.o.m. i landet bakom kör man numera en entypsserie med VW-dieslar.
Fräckast dieselklassen var väl annars den formelklass med dieselmotor (Alfa-Romeo) som körder för ett antal år sedan bl.a. i Frankrike.

Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005

Sök dispens.

Vi har diskuterat i ERCup hur vi ska få det rättvist mellan bensinare o diesel, men eftersom ingen sökt dispens så har det bara blivit lite bollande av tankar hittills. Vill nån köra diesel så får vi ju fundera på allvar...

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Mia skrev:
Sök dispens.

Vi har diskuterat i ERCup hur vi ska få det rättvist mellan bensinare o diesel, men eftersom ingen sökt dispens så har det bara blivit lite bollande av tankar hittills. Vill nån köra diesel så får vi ju fundera på allvar...
Dispensökande har ju den nackdelen att det bara är de riktigt intresserade som gör det (eftersom det inte står nånstans att man kan).

Jag sitter ju i en liknande organisation där alla dispenser gör att det inte går att läsa sig till ett klart svar utan man får fråga runt och skapa sig en sannolikhetsbild med hjälp av all ströinformation man kan hitta.

Men turbodieslar blir ju jobbiga (kanske med nån specad stor maxtrycksventil som begränsar max turbotryck).

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Mia, jag vet att Rickard Binnås i vårt team haft lite dialog med ERC om detta.
Kul att ni är öppna för att prova på om det går att få in i ert reglmente på ett bra sätt också.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att vi anmäler någon av våra Diesel Saabar till en tävling i ERC.
Helt ok om det sker under dispens och t.o.m. utom tävlan om det kan ge er en möjlighet att utvärdera hur ni ska hantera dieselbilarna i ert reglmente.
Vi åker ju med ganska standardbetonade bilar, istort sett enligt Gr N.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Mia skrev:
Sök dispens.

Dispensökande har ju den nackdelen att det bara är de riktigt intresserade som gör det (eftersom det inte står nånstans att man kan).

Jag sitter ju i en liknande organisation där alla dispenser gör att det inte går att läsa sig till ett klart svar utan man får fråga runt och skapa sig en sannolikhetsbild med hjälp av all ströinformation man kan hitta.

Men turbodieslar blir ju jobbiga (kanske med nån specad stor maxtrycksventil som begränsar max turbotryck).

I FIA.s Gr N reglemente anväednr sig man av restriktorbricka som räknas utifrån ett antal parametrar.
Det har vi använd oss av i SLC klass 1. Ger nog en gaska rättviss utjämning.

Citera
Allmänt banåkaforum
1448 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande