| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Obesiktigat på banträff
|
<< 1, 2 4285 besök totalt |
|
Re:
Ingen kan ju vara garannterad nåt, men det är ju skönt att veta att det finns tolkningsutrymme att använda om olyckan är framme. |
||||||||||
|
Tilbaka till huvudfrågan
Vad hindrar dig att istället ta ut en SBF vagnbk på bilen? Så lär du ju kunna åka tillsammans med övriga icke gatreggade på div träffar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
|
Re:
Fast då är det ju bashastighet på 70km/h som gäller. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
|
Re:
Jo men trafikförsäkringen gäller ovasätt hur fort du åker på allmän väg. Min advokat hade ett fall där en rattfull kille utan körkort skrotat ordentligt och han fick full ersättning. Dock ska inte vagnskadan blandas ihop med trafikförsäkringen utan det jag pratar om är trafikförsäkringen och ersättningar vid perssonlig skada. Klippt från VV Vad är en trafikförsäkring? Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken. Några exempel: Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare. om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, kan ersättningen minska. om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Om det är du som har orsakat olyckan ersätts skadorna genom din försäkring. Är den person som du krockat med ansvarig för olyckan, ersätter den personens trafikförsäkring skadorna. om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna som regel av din trafikförsäkring. observera att du inte får ersättning för skador på det egna fordonet varor som transporteras om du själv har orsakat skadan. Enligt trafikskadelagen (1975:1410) ska alla motordrivna fordon som används i trafik vara trafikförsäkrade. Andra fordonsförsäkringar, hel- eller halvförsäkringar, kan du teckna om du vill. _________________ /Petter Ledin |
||||||||||
|
Re:
Jag är inte insatt i gotlandring och dom diskussionerna du nämner Sören. Men jag har, som du, hört att dom pågått. Jag vet att LF lokalt har sagt att det var max 70 km/h och att dom hade svårt att frånsäga sig försäkringsansvar. Detta var ett par bilar sedan...(år) Skulle gissa på att dom, som Petter nämnde, är bundna till trafikförsäkringen. Men vagnskadan tar dom inte. Inte heller maskin, då dom vägrat ersätta en skoda rs med trasig vxl låda. "Hastighetskörning under tävlingslikande former" är ett brett begrepp..... Nu drivs väl allmänhetens körning av den lokala racingklubben, men jag hoppas det finns en polecy och en strategi för hur man tänkt detta. Det har ju blandats rätt friskt.... man köper 996 cup och åker med gatbilarna... slicks är väl oxå ok? Nu vill jag inte på något sett inskränka på saker då frihet är ett svårfunnet begrepp. Har man bara en polecy så _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
|
Vad gäller trafikförsäkringen:
Försäkringsbolag brukar inte bry sig om detta alltid men lagen finns där med denna texten om för när trafikförsäkring inte gäller och de kan när de vill luta sig emot den och få rätt i att inte betala ut något på trafikförsäkringen. En lag går över ett skrivet kontrakt och egna bestämmelser som ni säkert förstår. http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19 Inledande bestämmelser 1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på 1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående, 2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde, 3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret. Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562). Sedan kan man självklart diskutera vad inhägnat tävligsområde är och vilka banor som är det. Trygg gick i ett fall med på att se Kinnekulle som trafikövningsplats och grinden var inte stängd. Men det är bara ett fall och gick inte till rättsinstanns utan det tog bara ca 4 månaders påtryckningar. _________________ Christian Lange 458 |
||||||||||
|
Då är det ju vad man ska tolka ett "tävlingsområde" till då?
Kan ju bli en del problem med halkskolekörningar samt helt vanliga trafikskolor som kör mellan lite konor på flera banor. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||||||
|
Re:
Det är redan uppmärksammat sedan flera år, bla ett möte som Magnus åkte till på min förfrågan som var hos justistiedepartimentet. Men som vanligt vad gäller politiska saker så går det långsamt eller händer inget alls... mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||||||
|
Re:
Vad menas med att ta ut vagnbk igentligen? alltid trot att bilen måste vara "riktig" för at man ska kunna ta det? _________________ Jonne Carlsson Fiesta Xr2 113hk Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk Mitsubishi Galant V6 163hk |
||||||||||
|
Re:
Klippt från mailkontakt med Gotland Racing Club. Bilen behöver inte vara registrerad. Man behöver inte vara medlem för att registrera sig på hemsidan. Så länge bilen inte läcker oljor eller andra vätskor så spelar det ingen roll vad det är för slags bil. Den behöver inte vara påställd eller reggad heller. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Obesiktigat på banträff
|
<< 1, 2 4285 besök totalt |