Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rally med asfaltsvängbilen?
1, 2   >>
8483 besök totalt
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Trådstartare

(Denna fråga kanske egentligen hör hemma i "Nybörjarsvängåkaforum", men då den handlar om Rally lägger jag den här)

Vad behövs/krävs om jag skulle vilja ställa upp i någon form av Rally-tävling med min Monza??
(årsmodell 1975, om det har betydelse för ev. klassindelning)

Hur gör man? Var börjar man??

Finns det "Pröva-På"? Jag gissar att det inte gör det... det känns som om man skulle vilja komplettera bilen med en del säkerhetsutrustning innan man ger sig ut bland träden:)

Jag har redan kollat runt lite och fått en del svar, men jag skulle vilja få lite mer tips!

- om jag ska försöka specificera vad jag i första hand tänkt mig så blir det något i stil med:

1. Jag är f.n. inte intresserad av att börja med Rally i en annan bil (ex en Volvo som redan är anpassad för någon klass), utan det är möjligheten till att köra med Monzan på grus som är det primära.

2. Billigast möjligt! (Åtminstone tills man bestämt sig hur kul det är)

3. Helst vill jag fortfarande (lagligt!) kunna använda bilen som vanligt på gatan.

4. Jag känner (litegranna) till Regularity, kan ev. tänka mig även det som alternativ, pga punkt 2 ovan!

Alla tips mottages tacksamt

Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Hmm....här var det tyst!

Lite Rally-folk finns det väl här, eller någon annan som kan bistå med lite tips?

Jag har hört mig för lite själv ang. detta, och det kanske helt enkelt är på det viset, att för att över huvudtaget kunna ställa upp i nån form av Rally-arrangemang så måste bilen utrustas med följande:

Homologeringskostnad, avgift SBF 5000 kr
Bälten 2 x 2000 4000 kr (FIA godkända inte äldre än 5 år)
Stolar 2x 4000 8000 kr (FIA godkända inte äldre än 5 år)
Burbåge 10000 kr
Brandsläckare 2000 kr
Div (dekaler, etc) 500 kr

Alltså ca 30.000kr innan man ens mekat med bilen

Självklart förstår jag att dessa säkerhets-investeringar är nödvändiga om man verkligen ska börja köra Rally seriöst. Men jag tänkte ändå (utan att egentligen tänka HUR) att det ev. skulle finnas nån form av Prova-På där tex begränsningar på hastighet fanns. Typ.

Så om nån känner till något sådant så tar jag tacksamt emot tips!

Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Tinsfci skrev:
Hmm....här var det tyst!

Lite Rally-folk finns det väl här, eller någon annan som kan bistå med lite tips?

Jag har hört mig för lite själv ang. detta, och det kanske helt enkelt är på det viset, att för att över huvudtaget kunna ställa upp i nån form av Rally-arrangemang så måste bilen utrustas med följande:

Homologeringskostnad, avgift SBF 5000 kr
Bälten 2 x 2000 4000 kr (FIA godkända inte äldre än 5 år)
Stolar 2x 4000 8000 kr (FIA godkända inte äldre än 5 år)
Burbåge 10000 kr
Brandsläckare 2000 kr
Div (dekaler, etc) 500 kr

Alltså ca 30.000kr innan man ens mekat med bilen

Självklart förstår jag att dessa säkerhets-investeringar är nödvändiga om man verkligen ska börja köra Rally seriöst. Men jag tänkte ändå (utan att egentligen tänka HUR) att det ev. skulle finnas nån form av Prova-På där tex begränsningar på hastighet fanns. Typ.

Så om nån känner till något sådant så tar jag tacksamt emot tips!

Problemet med det hela är väl att även om det går relativt sakta så finns det en överhängande risk att braka ut i skogen, eftersom det finns rätt stor risk för att träffa ett träd eller sten så bör man inte åka utan skyddsutrustning.
om man ska köra så fort att man kan åka på ställ så är ju farten redan för hög för att vara säker om man gör en miss.
Vanliga skogsvägar är ju ofta omärkta vilket betyder att det är 70 knyck som är max hastighet på dom, det räcker gott och väl om du vill testa på att sladda men du vet ju aldrig när du möter en timmer lastbil eller en unge på cykel.

Mitt tips är nog att kolla om du inte hittar nån is som nån har plockat upp en bana på nu när det är vinter, där kan du testa att åka brett utan risk för att krocka bara att kolla så att isen bär först.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Har haft funderingar i liknande banor: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42098

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Det finns nog inga enkla, billiga eller legala former där du kan testa grusåka med din Nova. Tyvärr.
Att hyra en egen väg skulle ju kunna vara en lösning.

Ekerö
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Det finns nog inga enkla, billiga eller legala former där du kan testa grusåka med din Nova.

Nu blev jag förnärmad, det är en Cheva MONZA!

Åter till ämnet, det är väl antagligen så (som jag var inne på redan i mitt första inlägg), att ska man ge sig ut bland stock och sten, diken (eller varför inte stup på 150m utan räcken som jag hördes omnämnas i San Remo Classico Rally ) så vill man nog ha en bil som är anpassad säkerhetsmässigt för det. (150m stup kan nog bli svårt ändå)

Karl V:s förslag med iskörning kan ju också vara ett alternativ.

Hur är det med RallyCross-banor då? Där finns väl inte så mycket träd?
Inget Prova-På på såna banor?

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Tinsfci skrev:
Nu blev jag förnärmad, det är en Cheva MONZA!
Hur är det med RallyCross-banor då? Där finns väl inte så mycket träd?
Inget Prova-På på såna banor?

Jag skyller på att jag blev distraherad när jag skrev inlägget. Att hyra/låna en
rallycross-/folkracebana är förstås en smidig lösning.

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Du kan väl åka en debutanttävling med din standardbil?
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Re:

Magnus Sjögren skrev:
Du kan väl åka en debutanttävling med din standardbil?

Intressant, vad innebär det?

Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004

Man skaffar väl sig en kartläsare och går en kurs för tror det kostar 400kr/pers sedan kör du en dubutanttävlig och så får du ut din licens, debutanttävlingen kan du köra med din vanliga bil. Sen blir det väl lite mer krav på säkerhetsutrustning bur/bälte/stolar mm. Om du vill fortsätta. men här finns säkert de som kan ge dig bättre svar..

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Dan P skrev:
Man skaffar väl sig en kartläsare och går en kurs för tror det kostar 400kr/pers sedan kör du en dubutanttävlig och så får du ut din licens, debutanttävlingen kan du köra med din vanliga bil. Sen blir det väl lite mer krav på säkerhetsutrustning bur/bälte/stolar mm. Om du vill fortsätta. men här finns säkert de som kan ge dig bättre svar..

Går det att köra debutanttävling med en bil som exempelvis redan har vagnbok & fullbur med ?
Eller klassas det annorlunda ?

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

KristianAE86 skrev:
Dan P skrev:

Går det att köra debutanttävling med en bil som exempelvis redan har vagnbok & fullbur med ?
Eller klassas det annorlunda ?

Ska nog inte va några problem. Bilen besiktas som alla andra bilar innan så om den går igenom där.

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Att tänka på innan du kör en debutanttävling i rally

oftast får debutanterna åka sist av alla. Det är inte helt ovanligt att vissa vägsträckor förvandlas
till två 30 cm djupa hjulspår. Enda sättet att ta sig fram är att ta fart och åka på underredet.
Eller så blir det som när min kompis skulle ta sin licens i Örebro (f.ö. samtidigt med skidåkaren Torgny Mogren):
En sträcka bestod i princip av halvmeterdjup lera med många spännande stenar att slå sönder bilen på.
Vägen (om man nu kan kalla den så) kan i princip se ut hur som helst och sätten att
slå sönder bilen på är oändliga. Specialsträckor i grusgropar (eller nästan lika illa) eller på folkracebanor förekommer.
Själv slog jag en rätt rejäl buckla i ojetråget på min gatbil (en Fiat 124 SC), men klarade mig trots allt.

Tänk på detta innan du tar ut din banpärla i rallyspåren.

PS Notera den toppmoderna och svindyra mobiltelefonen på motorhuven.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Skrev ett långt inlägg som bara dog bort?

Debutanter kör alltid först numera, men är väl inget man ska missbruka för att sladda med kanske.

5 års regeln gäller inte på så gamla bilar. Vet inte ens om det finns papper på Monzan ens. Men annars har du rätt i din uträkning + lite andra småsaker.

Det står att man inte får köra debutant med "extrema" bilar, lite luddigt men din plastraket är nog svår att få igenom Kristian.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Svartlock skrev:
.........

Det står att man inte får köra debutant med "extrema" bilar, lite luddigt men din plastraket är nog svår att få igenom Kristian.

Både SBP-besiktigad samt innehar vagnbok = "borde" funka ju - men vi får se det.
Skall se vad det går att göra åt det isf om de emotsäger sig.

Har man följande licenser sedan flertalet år så borde det ju vara nån form av undantag som klickar in...

Banracing 10 år
dragracing 5 år
drifting 4år

Alla inom SBF

Men vi får se som sagt.

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

KristianAE86 skrev:
Svartlock skrev:
.........

Både SBP-besiktigad samt innehar vagnbok = "borde" funka ju - men vi får se det.
Skall se vad det går att göra åt det isf om de emotsäger sig.

Har man följande licenser sedan flertalet år så borde det ju vara nån form av undantag som klickar in...

Banracing 10 år
dragracing 5 år
drifting 4år

Alla inom SBF

Men vi får se som sagt.

Meningen är ju att man ska ta sig runt och lära sig om Tk in och ut och sånt. inte köra fort.

Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
5 års regeln gäller inte på så gamla bilar. Vet inte ens om det finns papper på Monzan ens.

Menar du homologeringshandlingar för Monzan? Det finns

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/F1738402CD97FDC3C125739A0053B . . . .

För min egen del och deltagande i "Rally-aktiviteter", efter tipsen i denna tråd så tror jag att det som skulle passa bäst för mig att börja med är - Regularity. Både för mig och Monzan!

Till att börja med i alla fall, sen får vi se vart det barkar...

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Tinsfci skrev:
Regularity.

Körs på vanliga vägar i lagliga farter (eller lägre).

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Jag ställde lite frågor om rally med min crx men den var visst för snabb för att passa...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Jag ställde lite frågor om rally med min crx men den var visst för snabb för att passa...

Beror ju på vilken klass du vill köra.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Babbe skrev:
Roger Gustafsson skrev:

Beror ju på vilken klass du vill köra.

Ja det var väl grupp E med en bil med dubbla hästarna typ =P

1, 2   >>
8483 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande