Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2505 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Loggning hårdvara?
Med anledning av andra trådar vill jag kolla av era åsikter. om man skulle få fram analysmjukvara för vettiga pengar (1000kr ?) så behöver man ju hårdvara att logga data med. Steg 1 med fokus på föraranalys är G-kraftsmätare. För att förfina precisionen kan man sen önska sig GPS, och ev. även hastighet tagen direkt från bilen. Därefter ser jag loggning av styr- och pedalutslag (kan annars videofilmas istället), lägesgivare på stötdämparna och växel/varvtal. Som ni ser så tänker jag helt i banorna av analys av förarprestation och inte loggning främst för bilbyggarna och tekniker. Då ligger nog prioriteringsordningen lite annorlunda än ovan. Nu till själva frågan: Förutom sensorer behöver man lagra datat när man kör. Det kan göras med en bunt minne i en specialbox man måste ta fram isf, en PDA (tex Palm) eller en laptopdator. Vilket som är billigast för användaren beror väl på om man ändå råkar ha en PDA eller laptop redan eller inte. PDA: - tålig för vibrationer - med ordentligt med minne kan den bli lite kostsam - finns billiga modeller! - en liten box med lite elektronik behövs för att koppla in sensorer - Extremt begränsad för analys, en PC behövs troligtvis ändå med till banan Laptop: - vissa laptops tål inte vibrationer så bra (ställer krav på val av laptop + krav på monteringen i bilen) - kan i vissa fall även användas till att samtidigt spela in video med en highend USB webkamera - massa dineros om man inte _ändå_ har en laptop - För analys ute på banan så är en PC iaf något man måste ha - en liten box med lite elektronik behövs _eventuellt_ för att koppla in sensorer Specialbox: - kan göras tålig mot stötar - samma låda för både lagring och anpassning till sensorer - klart mer omfattande projekt - kanske ett projekt som kan göras av en _grupp_ entusiaster - Ingen vettig analysmöjlighet, en PC behövs osså.... --------- Som sagt, min tanke är ett _billigt_ upplägg fokuserat på analys och utveckling av förarprestationen. Kom gärna med åsikter och ideer! _________________ ![]() |
min ide är att köpa en begagnad laptop för en billig peng, som man låter vara i depån.
dataloggning, så köper man något färdigt lågkosthårdvarulogging, som även kan rita upp banan man körde. har kollat på den här http://www.aim-racing.se/produkter/m verkar rätt vettig. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
Jag håller faktiskt på att bygga en loggerhårdvara som ska användas i en medicinsk applikation. Men jag har "råkat" designa in en 2-axelaccelerometer på samma kort, av en ren händelse ..
![]() En fin finess med den som jag inte sett på någon annan är att loggningen sker till ett SD-kort (billigt frimärksstort flashkort med typiskt 16-256 MB utrymme, passar tex. i Palm) som man då kan byta enkelt tex. när man byter förare i långlopp. Sen kan man läsa av SD-kortet med en laptop eller PDA i lugn och ro. Nu kommer ju räserloggern i andra hand (den andra har redan en massa beställare! ![]() ![]() |
hårdvaru logger som sparar till ett SD-kort låter ju väldigt vettigt , annars skulle jag välja lap top efter som jag ändå har tillgång till en, + att det låter som det skulle bli det billigast alt. |
Vad tror du skulle kunna sälja en sån för inkl 2-axel-acc.meter? _________________ ![]() |
hovang,
Jag blev lite nyfiken på vilken typ av accelerometer du hade tänkt använda. Jag lekte lite med tankarna att bygga en lösning för dragracebruk för några år sen, men det är så låga krafter att accelerometrarna blev för dyra (trots att jag sålde dem själv... ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
jag lägger min röst på bärbar dator!
Sitter dock med en mac, men kan köra simulerad PCOS i den så det enda som ev krånglar hade varit portarna... vad blir det för kontakter på doningarna? (USB hade ju varit fint..) |
Jag håller på Palm.
Jag har iofs laptop också, men den är för klumpig att ha med i bilen och eftersom min har ett batteri som räcker högst 90 minuter kräver den dessutom ström från bilen (gör väl inte så mycket, men mera strul...), medan Palmens batteri räcker flera dygn. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
Jag använder en ytmonterad accelerometer från Analog Devices, kostar 357 kr styck från Elfa: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021267.htm Den har två axlar per chip och klarar +/-2g. Vad är det för accelerometrar du säljer? |
Hmm... Nu när jag läste Kistler fick jag en idé! Vi har en treaxlig "plattform" från Kistler för kraftmätning på jobbet och om jag skruvar fast en liten vikt på denna så att man får lite krafter att arbeta med så skulle man ju mycket enkelt kunna få ut acc-krafterna. Dessa matar man bl.a. via lite förstärkerier in i en laptop där vi har ett program som tar hand om signalen. Om man lägger in en liten enkel beräkningsformel så borde man kunna få ut en "g-graf". Blir nog aldrig av att jag gör det, men man kan ju fantisera... Mätkraftsförsärkaren kräver 220V tyvärr och skall man börja med konverters så blir det för bökigt. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
Accelerometrar hittar man på skroten!
Nästan alla bilar som har stabilitetssystem har en accelerometer som känner sidokrafterna. Den tillverkas oftast av VTI i Finland och drivs med 5V. Alldeles intill den brukar det sitta ett gyro ![]() |
http://www.mini-itx.com/
Äckligt små moderkort med det mesta inbyggt, 12v version på väg tydligen http://morphix.sourceforge.net/ Går tydligen att boota från usbminne också _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
om man vill köra PC så finns det finfina industri-PC helt utan rörliga delar och anpassade för krävande miljöer. About IC har jag goda erfarenheter från, dom säljer och supportar diverse industri-PC: http://www.about-ic.se/.
Många av modellerna klarar sej med ca 5A/5V och behöver ingen hårddisk utan kan boota direkt från ett CompactFlash. Man behöver heller inte något special OS, Windows går bra om man tycker om blå färg ![]() |
Min ringa erfarenhet av industriPC är 5x priset för 5 år gammal teknologi som väger 3x ..... Typ P2 266 Mhz för 45 kkr och 35 kg ![]() _________________ Pär Hylander |
Nja, visst är det dyrare, men inte riktigt så illa ![]() En 700MHz P2'a kostar kanske ca 4.000 kr, men då är det på PC104 format (litet!), helt utan rörliga delar, industrispec på komponenterna (tåler en typisk slaskig, vibrerande och kall/varm miljö) och oftast finns passande metallkapslingar med bra IP-klassning för en billig peng. MTBF är mycket högre än på din genomsnittliga PC. Det går säkert att bygga en mycket billigare med konsumentkomponenter, men dom går nog sönder rätt snabbt om man sätter dom i en räserbil. |
Kan ge dålig precision på annat än väldigt korta sträckor, felet växer med sträckans längd. http://www.analog.com/Analog_Root/si _________________ ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2505 besök totalt |