| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Icke-saab växellåda saab 900
|
1 besök senaste veckan (31767 totalt) |
|
Re:
Vad har du för varvtid på Kullen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Jag har bilen då den kostade 3000:- i inköp, fraktade hela möbleriet från IKEA (inkl. 180-säng), går aldrig sönder och är ultrasnabb rakt fram. Bästa bruxis jag någonsin haft! (inne på andra året nu). Men någon under av väghållning är den faktiskt inte
Jag ska faktiskt montera hårdare fjädrar fram/bak och försöka göra något åt väghållningen...den har försökt döda mig flera gånger när jag klev på gasen vid ojämn väg och den började svänga lite hur den ville. Så ja, det är kul bil men den motor i en 318is kaross skulle varit match made in heaven! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Du skall se att med hårdare fjädrar, nya gasdämpare och en sådan sak som nya spindelleder och bussningar i framvagnen är den riktigt trevlig. Var inte medveten om att den var så "original" i chassi. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
|
Fyrväxlade är klart att föredra. En turbomotor har brett register så det räcker gott och väl med fyra växlar. Har du kört en femväxlad? Vad har du ettan till? Börja rulla sedan växla... En fyväxlad kan man dra lite på ettan med. Min gjorde som sagt ca 130kmh på tvåan och mätaren runt på fyran.
Jörgen är otvistad gällande lådor, jag tycker de fungerar bra, men hört att vissa tycker annorlunda. Se till att ha en 8primar i den 4-vxl lådan, eller minst 7 i vart fall. Han kan säkert fixa diffat med och då blir du farlig på bana. Jag njöt ut ur varenda kurva när jag hade diffen i min... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
|
Uppdaterar en gammal tråd,
Efter att ha samtalat med flertalet transmissionsfirmor och diskuterat möjligheten att få en custom drevsats tillverkad, samt därutöver maxförstärka ett original kokillgjutet hus som denna drevsats monteras i, så kom jag till en punkt där jag frågade mig själv om det var vettigt att gå den vägen. Kul att lägga ner kanske 50k på att få en custom drevsats och hus mm, och så går nån lite pinal i lådan sönder och allt rasar. Funderingar har därefter övergått till att använda en beprövad och erkänt hållbar växellåda, som får anpassas för att passa i og900an. De förslag som kommit upp på tapeten är T56 / T6060 från tex GM/Corvette , och även den, vad jag kan se, mindre lådan som sitter i Ferrari 550 / 575 (prisuppgift saknas..) Har ni som läser detta fler förslag på en växellåda som uppfyller följande krav, snälla dela med er!
--layout en av följande: 1) långsmal låda med ingående axel på ena kortgaveln och utgående på motsatta kortgaveln se bildex http://www.geting.se/viewimage.php?i 2) samma som ovan, fast med "inbyggt" diffhus, se bildex http://www.geting.se/viewimage.php?i när det gäller måtten är det främst höjden, och därefter totallängden som är kritiska. --gärna använd i serietillverkad personbil för gatbruk, mht inköpspris, ljudnivå och obefintligt underhåll, dvs inte krav på att plocka isär och serva varje år osv. eller --custom lådor enligt ovan, byggda enligt egen spec. Inbillar mig att det finns "universal"-växellådor att köpa "därute"? Kanske skulle få en sådan anpassad med egen primärväxel? Vem gör detta? http://www.tractive.se/ har gjort många lådor till racingserierna, men de var inte intreserade då jag frågade. Fler växellådsbyggare? ps. för er som inte vet så har og900 längsmonterad motor med utgående axel från motorn i framkant mot kylaren enligt http://www.geting.se/viewimage.php?i http://www.geting.se/viewimage.php?i _________________ Henrik Frii 900 Aero -91 |
||||
|
Då svarar jag också i en gammal tråd!
Sen denna tråd hade startats har jag hunnit åka cca. 100 banvarv i en og900 med R-däck!
Jag har också försökt göra min SAAB mer "banvänlig" genom 4x hårdare framfjädrar, Feltema husbilsfjädrar bak, urplockad inredning, bakflyttat batteri, gasdämpare osv. Jag får krypa till korset och revidera min åsikt om og900 "banvänlighet". Min bil har nämligen fungerat ganska väl i denna utförande men personligen anser jag att det inte är växellåda som satte ribban utan vikten och väghållningen. Motorn ger i mitt utförande cca 260hk (inte bänkat men jag håller "jämn skägg" rakt fram med Boxter S eller 964 Carrera 4). Jag har inte känt att jag behöver mer effekt och växellådan har fungerat problemfritt. Skulle jag fortsätta jaga sekunder skulle jag i mitt fall fokusera på följande: - Lägre vikt, framförallt fram. - Diffbroms. Bilen eldar gärna inre däck i tvära kurvor - Bakupphängningen är av gammal modell och ej justerbar. Jag skulle gärna haft mer camber bak och friare val när det kommer till fjäderval. Effektmässigt tror jag att jag skulle kunna plocka ut en bit över 300hk med orginal låda om jag hade större turbo och kunde mappa laddtrycket på ett vettigt sätt (=ta bort laddtryckpeaket vid 3500 varv och höja laddtrycket på höga varv). Med andra ord tror jag att man kan kringgå lådproblem med klok mappning och vassa kammar och att uppdatering av väghållningen ger bättre "bang for buck" så länge man håller sig på relativt vettiga effektnivåer. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Hej
Jo jag tror det är fullt möjligt att få en "förstärkt" vanlig 4vxl låda att hålla för en viss effekt, saken är att jag redan har min motor färdigbyggd, mappad och klar.. Och jag vill väldigt gärna inte trimma ner den med tanke på hur mycket pengar jag lagt på den. Den lämnar 458nm på axeln efter korr och jag han knappt lägga 800mil innan den "maxförstärkta" Jörgen eriksson-lådan rasade förra säsongen. Innan motorbygget körde jag en lätt trimmad originalmotor och även där rasade lådan efter kort tid. En god vän till mig, som även han kör og900, är inne på sin 6e låda på en 2års-period... Nu tror ni att jag kör som en galning, med burnouts och banzaiväxlingar, men så är alls icke fallet, tar det väldigt lugnt och försöker verkligen få lådorna att hålla, men förgäves. Vill gärna ha en låda som jag vet håller och kan lita på. _________________ Henrik Frii 900 Aero -91 |
||||
|
_________________ Per Ferm |
||||
|
Re:
Men då står motorn låångt fram och kylen får antagligen inte plats framför. Visserligen finns det en blå SAAB 99 med kortmotor och Quattro drivlina som gör 9:or på strippen men jag tvivlar att viktfördelningen är optimal. Så varför inte trimma ner motorn och mappa vridkurvan så lådan håller istället för att insistera att åka med 400hk som man ändå har väldigt lite nytta av på bana. Det är himla mycker roligare att åka runt med 100hk mindre och få grejerna att funka än att spendera massa pengar för att få det att hålla med jätteeffekt.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Kläm på en rejäl Audi-låda eller något, och sätt det resulterande paketet ungefär där du har/hade baksätet istället...? Bakvagnen kan du kanske ersätta med en lite modifierad framvagn av samma modell som du har, så är det bara att fixa ihop drivaxlarna med lådan sedan. Voila! Rätthjulsdrift, plats för rejäl låda, bättre viktfördelning och bättre (?) bakvagn. Och så har du att göra i garaget ett tag framöver...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Kylare och batteri i skuffen och glasfiber flippfront
_________________ Per Ferm |
||||
|
Re:
Det vore rätt häftigt men det är ju en hel del jobb med att modda bilen så att låda och motor hamnar rätt, sen ska man flytta stolar bakåt och förlänga rattstången. Baksätet får inte plats längre osv. om jag skulle göra något sådant så är risken stor att jag halvägs skulle stanna upp och undra va fan jag håller på med. Jag sabbar bruksvärdet till 80 % samtidigt som jag fortfarande kommer stå där med en saab 900 på slutet. Det är nog en bra ide att inse att vissa bilmodeller har vissa begränsningar, man bygger inte en bansmiskare av en gammal landrover och man kanske inte ska ta ut mer än 250 hk ur en saab 900 för det blir för mycket jobb och strul. om jag var tvungen att jobba vidare med en saab 900 så skulle jag tagit en volvo bakaxel och kardan, tagit en bmwlåda. Kardanen får förhoppningsvis plats i tunneln för avgasröret, vänt på motorn så jag fått svänghjulet åt rätt håll och byggt nytt grenrör-avgasrör och insug. "Vips" så har man en bakhjulsdriven saab 900 med bibehållet bruksvärde. Fast jag köper nog hellre en porsche 924 å monterar en saab kortmotor i eller en bubbla med mittmotor. Den viktigaste frågan man bör ställa sig är nog: Vill jag göra något kul projekt i garaget eller vill jag åka fort på bana? Är svaret åka fort på bana så är det nog vettigt att köpa en hyfsad billig bil från början och öva öva öva. Dom där 20 000 man får lägga på ombyggnaden kan man åka rätt mycket för. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Tack för svaren,
RWD, 4WD och att kapa i torpeden är tyvärr uteslutet. Dels pga brist på kunskap o tid för ett sådant ingrepp, men också för att bilen (ivf för mig) är rätt ovanlig och speciell, och jag inte gärna vill sätta kapen i den. Visst, om det hade varit en annan 900 och jag hade varit utbildad bilmek/plåtslagare med obegränsad fritid. Nu behövs det istället få plats med något i befintligt utrymme. .. Någon som kanske har måtten på T56-lådan som sitter i bla Vette C5? mvh _________________ Henrik Frii 900 Aero -91 |
||||
|
Hej!
Ifall du inte vill kapa i torpeden finns det antagligen inga som helst alternativ än förstärkta og900 lådor. Porsche eller VW-buss låda betyder låda framför motorn (och motorn mellan framsäten), alternativt fem växlar bak och en fram. Audi-lådor av äldre modell (i övrigt snarlika lådor som satt i Porsche 924/944/928/968) betyder motor framför lådan (=ingen plats för kylare och ännu mer framtung bil) alternativt kapad torped och bakhjulsdrift. Hur än man vrider och vänder ryker torpeden och bilen kräver omfattande ombyggnation. Det allra enklaste sätt för att lösa driften och viktfördelningen vore antagligen att mittmontera B2x4 motor och Audi-växellåda på samma sätt som i denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och denna bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Allt annat är antigen för bökigt eller för knasigt. Mvh, _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Jag håller inte med om att man är tvungen att kapa torpeden.
De lådor du räknar upp har diffen "först" dvs direkt vid ingående axeln. Tex som G50 http://www.geting.se/viewimage.php?i Men om man däremot använder en låda där diffen är i "bakkant", dvs längst bort från ingående axel (se tex http://www.geting.se/viewimage.php?i Det är tips på sådana lådor jag hoppas få av er! Lådan på bilden ovan är btw från Ferrari 550, som tidigare nämnt.
Hinder är till för att övervinnas, motiveringen "det är bara en Saab" / "trimma ner och var nöjd" / "köp något bättre lämpat" håller inte för mig
_________________ Henrik Frii 900 Aero -91 |
||||
|
Re:
Finns det någon annan bil än Saab 900 där motorn sitter ovanpå lådan? Någon framhjulsdriven jänkare kanske, men i övrigt? |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Icke-saab växellåda saab 900
|
1 besök senaste veckan (31767 totalt) |