| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !
|
4206 besök totalt |
|
DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !
Vintern är lång ... trodde jag Elmia närmar sig med stormsteg kanske dags att slänga upp lite bilder på mitt eget bygge innan det är försent. Den kom inte ut alls förra sommaren pga tidsbrist, för många kundbilar .....
Nu satsar jag på att ha den klar till påsk för då ska den ställas ut på Elmia
Den här bilen har varit med i Bilsport ett antal gånger, i Clubcorvettes tidning och på Elmia två gånger tidigare. Den låg etta ett kort tag i Bilsports Superstage för många år sedan och är fortfarande snabbaste Corvetten i Superstage ! Såhär ser den ut nu, lägg märke till listen i bakkant på hjulhuset bak, den är från C6 Z06 men kraftigt modifierad för att passa C5. Nu är passningen mot karossen bättre än vad den är original på C6 Z06. Sidokjolar med integrerad kylning för bakbromsarna, kylningen har en slang som går hela vägen fram till bromskivan där den är monterad med en LG Motorsports bromskyladapter för optimal kylning. Det som är kvar att göra är en riktig vinge och en diffusor.
Här ser du mycket av godiset i bakvagnen, Öhlins coilovers, PFADT extreme krängningshämmare med infästningar och nylonbussningar. En ögla om man skulle hamna i en sandfålla. Du ser också lite av PFADTs fäste för diff/låda. Insatsen i högertanken är bortmonterad på den här bilden, det kommer att sitta en extra bränslepump i tanken som kickar in över 4800rpm.
Närbild höger bak, här ser du också Baer Bump steer justeringen för bakvagnen, dvs du justerar för minsta möjliga toe avvikelse över hela fjädringens rörelseområde. Vi kommer ha fyrhjulsinställning samt corner weight hos oss from nästa år så det här blir ett bra övningsobjekt att ställa in.
Närbild på a-armens infästning, inga flexande bussningar här inte. Jag använder heim-joints i alla a-armarnas fästen inklusive dämparens fäste i a-armen bak dvs det är metall-metall, helt stumt.
Lite närbild på diffens/lådans fäste från PFADT. Du ser också de stålomspunna slangarna som går till kylarna för lådan och diffen.
Nu har vi flyttat oss till framvagnen, samma här som bak, Öhlins coilovers, Pfadt Extreme krängningshämmare med fästen, Baer bump-steer justering. PFADT fasta camberbrickor, dvs ingen camber som flyttar sig som den gör med originalprylarna. DRM bromskylkanaler som avslutas med LG Motorsports kyladapter. Heim-joints i a-armarna.
Närbild framifrån, splittern/spoilern saknas så man kan se det mesta. Arean på luftintaget är fördubblad mot original och bakom har jag byggt en helt tät låda i aluminum runt kylare och allt, all luft som kommer in måste gå genom kylarna eller in i luftfiltret, när splittern är monterad så är det helt tätt hela vägen fram till kylaren även i underkant. Bilen har ingen AC, kylarna du ser är en högkapacitets aluminumkylare som har en inbyggd oljekylare för motoroljan, den mindre svarta kylaren till höger är för servostyrningen, den svarta kylaren till vänster är oljekylare nr2 för motoroljan, den sitter efter kylaren som är integrerad i den stora.
Här ser du lite bättre hur fronten ser ut dock fortfarande utan splittern. En ögla som är bra att ha om man hamnar i sandfållan. Ungefär 2/3 av arean bakom de svarta näten är avdelad och ingår i den täta aluminum lådan för kylning/luftintag.
Här ser du tråget för ARE 3-stegs torrsumpen. LG headersen och a-armarnas infästningar med heim-joints och PFADT camberbrickor.
Närbild på framvagnsupphängningen och kylning, 14" slitsade skivor och AP-racing sex-kolvsok med Cobalt belägg
Shimsning av övre a-armsfästet för inställning av camber och caster
Lite motorgodis .... 427' C5R motor, nyrenoverad och lämnar 718hk i motorbänk, vi får se sen hur mycket det blir ner i backen på vår Rototest. Observera att detta är en sugmotor :shock: Målet är minst 600hk på bakhjulen. Här ser du också ovansidan av luftlådan jag nämnt tidigare som är byggd för optimal kylning och tryck in i insuget. Insuget är ett modifierat Callaway Honker insug till en C6 Z06, den har också en C6 Z06 MAF vilket ger oss 96mm hela vägen från luftfilter in i plenumet. Elektriska vattenpumpen och remspännaren är inte monterade ännu.
Specialbyggt bränslesystem med dubbla pumpar(en i varje tank) som klarar att förse motorn med soppa upp till 1100hk, systemet matar i framkant på fuelrailsen och regulatorn sitter på returen. Det fina med det här systemet som vi tagit fram är att det är tyst - ingen tjutande soppa pump !
Torrsumptanken, ett par slangar kvar att koppla in. Batteriet sitter bak i bilen.
Monteringen av batteriet, jag använder ett Lingenfelter kit som är lite modifierat. Den lilla röda boxen till vänster är en Boost-a-pump. Pumparna i både vänster och höger tank är Lingenfelters high-performance pumpar som är specificerade att kunna arbeta kontinuerligt med 16V för ännu högre prestanda. Boost-a-pump levererar 16V konstant till huvudpumpen i vänstertanken medans pumpen i högertanken för nöja sig med batterispänningen när den kickar in, båda pumparna har förstås ett Racetronixkablage. Avgassystemet på plats igen, det har varit med ett par år men det är så pass bra och med rätt ljud och ljudnivå att det får vara kvar(byggt av Ferrita). Sista delen för att få fronten klar, ett par dagars jobb till så ska splittern vara klar att montera på. Så var splittern klar och monterad, kan bara inte bestämma mig för om det var snyggt med svart eller inte, kanske att jag lackar om den helt i rött ... Tog en bild hur det blev när bilen står på egna hjul - det blev inte så bra att ta genom fönstret men man ser lite ..... Ett par bilder till, väldigt dammig bil både utvändigt och invändigt
I väntan på att jag ska få tid att börja med diffusorn bak, liftarna fulla med kundbilar som vanligt så egna projekt får stå tillbaks. Hur det ser ut invändigt, Recaro Pro Racer på förarsidan och Recaro SPG på passagerarsidan, Crow 5-punkts bälten. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
|
|
||||
|
Re:
7200rpm med den kam jag har nu, kan köra upp till 7600 utan problem men det är meningslöst då effekttoppen ligger tidigare. Skulle jag lägga pengar på en noggrannare balansering så ligger maxvarvet strax över 8000, låter fint redan vid 7200, 8000 ......
_________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
|
Hej,
Tyckte torrsumpstanken såg lite skum ut... Har fått för mig att man inte vill ha oljereturen komma in med en stråle rakt ner i tanken utan istället komma in i en tangent mot tanken (vinkelrätt mot radien) för att minska bubbel bildning i tanken. Men ni kanske har någon annan lösning på det? _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
|
Re:
om du tittar på bilden ovan så har du luftanslutning för vevhuset(slangen som går runt tanken) och den översta anslutningen som ännu inte är inkopplad är luft in till vevhuset via en oljeseparator. Anslutningen du ser skymta underst som ännu inte är inkopplad är oljeanslutningen. Såhär ser tanken ut i sin helhet.
_________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
|
|
||||
|
Re:
Weii.. kan tänka mig att den är kul att ratta
Verkar vara väl påkostat med fina prylar. Splittern ska vara svart det e räjsigt
|
||||
|
Ser trevligt ut. Funderade för ett par månader sedan vad som hände med denna bilen. Men det ser ju ut som den utvecklas vidare. Men det viktigaste av allt har du glömt. Vad väger bilen?
|
||||
|
Re:
1420kg, fulltankad utan förare
_________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
|
Re:
Hur mycket, om något, går det att banta bort från det (om vi nu inte pratar kolfiber för herrejösses-belopp)? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Re:
Strippar jag den invändigt och sätter i de nödvändigaste instrumenten, dvs ingen gatbil längre så är det 150-170kg, kolfiber huv ytterligare 10kg sen finns det många fler glasfiberdetaljer att byta till kolfiber men det kostar, vill minnas omkring 100000kr för allt i kolfiber. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
|
Re:
Beroende på vilken tillverkningsmetod som använts för orginaldelarna kan det gå uppnå en stor del av den viktbesparingen kolfiberdelar ger genom att använda glasfiberväv och en bättre gjutmetod. (Läser gärna på om hur Corvettens delar tillverkas om någon har info.) _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Re:
Lite mer bilder, nu med huven på
Bakändan är inte klar ännu, ska ha dit en diffusor innan jag är nöjd. Just nu är den i kartongmallsstadiet så de är mycket arbete kvar.
DRM huven i närbild, det är en reverse cooling huv, dvs den tar in luften i luftintag i bakkanten på huven och den sugs ut i 'gälarna' du ser i huven vilket samtidigt genererar bra marktryck.
Lite tydligare bild på hur det blev med spoiler/splitter och luftintaget.
Lite annan vinkel ....
Närbild på förarstolen, jag lovar att man sitter still i denna stol när det svänger
_________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
DRM bilen börjar bli klar, lite byggbilder !
|
4206 besök totalt |

