| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Nya regler för dig som fotograferar motorsport och.... ?!?!
|
2595 besök totalt |
|
Kan någon reda ut vad som gäller. SBF har tydligen ett helt nytt avtal som man om jag förstått det hela rätt måste skriva på för att fotografera på tillställningar som går under SBFs flagg. Det innehåller bland annat ett krav på att man ska ha en klargul väst med massa reflexer på sig, det låter bra för säkerheten. Men jag hoppas jag missförstått andra delar, det ser ju lattjo ut i kommentarerna kring det t.ex. här: http://www.journalisten.se/artikel/1 http://www.journalisten.se/artikel/1 Ingen ide att fylla tråden med inlägg av typen "åååh vicka puckskallar" och inte så mycket mer. Bättre om vi kan hjälpas åt till att ge klarhet i vad som gäller. - om jag vill fota lite seriöst längs banan på t.ex en SSK-helg, Sportvagnsmeeting eller MSLS osv osv. - om jag vill fota t.ex en gatbilsträff och BMW cup race med BMW-klubben - om jag vill fota vanlig gatbilsslalomträff på Lunda med någon SBF-ansluten gatbilsklubb. Alla ovanstående är SBF-flaggade evenemang. Vem äger rätten till mina bilder? Måste jag skriva på avtalet? Vad händer om jag inte gör det? Polarna på BMW-träffen som fotar längs banan kan ju knappast krävas skriva på? Men var går gränsen? Vem måste? och vad är det för rättigheter jag faktiskt avsäger mig om jag skriver på? Att SBF har rätt o använda mina bilder hurdå? I eget pressmaterial och web? Eller får de sälja bilderna? och vilken rätt till mina egna bilder har jag själv? Stor förvirring.... Sorry. Hjälp gärna till o få rätsida. Hoppas allt är ett stort missförstånd från min sida. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Nej i sak har du inte missförstått det....
men det handlar egentligen bara om Publiktävlingar typ STCC , där dom kräver SBF-ackreditering för att få ta bilder ute på banan.... där förbehåller sig SBF rätten till bildmaterialet utan kostnad. klubbracingen har inte och kommer nog inte i fortsättningen kräva SBF-ackreditering för att få en fotoväst och komma ut på banan.... tror jag iaf.... däremot bilder som tas från sidan av banan på publikplats av hobbyfotografer berörs ju inte av det här... som jag fattar det iaf... |
||
|
Tolkar jag: http://www.journalisten.se/artikel/1
och Annemo Fribergs, presschef på SBF, uttalanden så: "För att höja statusen på denna legitimation införs i år en mediaväst" "Xxxx Yyyy är precis som tidigare välkommen att bevaka svensk bilsport, iförd sin egen väst. Han är också välkommen att ansöka om SBF:s medialegitimation om han så önskar." Min tolkning: Det är alltså frivilligt. Ackreditering till enskilda evenemang måste man fortfarande ansöka om, oavsett SBF-leg eller inte. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Det verkar ju som vanligt att en högdragen text blivit lite väl generell. Hur stor upplösning kräver de, 128x128 räcker väl, de kan väl inte ställa krav på vilken utrustning du ska ha...
|
||
|
Re: Nya regler för dig som fotograferar motorsport och.... ?
oj, mina svar på dina frågor föll bort.
om du får fota för arrangören, så har SBF inget med dina bilder att göra överhuvud taget. om du har SBF:s medialeg (och har skrivit på deras avtal) så kanske det där med att de kan begära bilder bli aktuellt (även om det är tveksamt av upphovsrättsliga skäl). _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
http://www.sbf.se/artikel/3874
I stället för att "gissa-rita-spring" så går det att kontakta Annemo på SBF (se artikeln) om det finns oklarheter. _________________ BMW MC-klubben |
||
|
oki, så:
Låt oss säga vi är på Svensk Sportvagnsmeeting. Många härliga fototillfällen där normalt Enda anledningen till att vilja bli SBF-ackrediterad fotograf på träffen är.... Ja? Öh? om man läser första svarsinlägget här http://www.journalisten.se/artikel/1 så låter det som att arrangören (MGCC, HMS, SLC, STCC o så vidare) helt själva fritt väljer om de vill ha SBF-ackrediteringskrav på fotograferna eller inte. Jag kan förstå tanken som Annemo skriver att ackrediteringen och västen är bra för det tydliggör att man är fotograf för alla funktionärer. Speciellt om man tillåter fotograferna att vara på ställen ingen annan får vara normalt. Men står det verkligen arrangören helt fritt att välja ackrediteringskrav eller inte? Nästa svarsinlägg (på ovanstående länk) citerar SBFs websida där skrivningen i mina ögon verkar hårdare. "Både fotografer och skribenter, liksom filmare, ska bära denna mediaväst på uppdrag där tävlingen är sanktionerad av SBF." _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Men fri oändlig tillgång till materialet låter ju lite tungt. Hade de varit lite tuffare så hade de ju krävt rättigheterna till dem istället (och dödat sportfotograferna som fenomen)
om det nu är så lite bilder som efterfrågas av kansliet, varför inte skriva några avtal med några av fotograferna, att ta licenspengar till det känns rimligare än att lägga det på (tid) att försvara dumma principbeslut. |
||
|
Pressfotografernas klubb uppmanar sina medlemmar att inte skriva på något avtal:
http://www.pfk.se/pfk/index.php?opti _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Re:
Enligt Annemo Fribergs inlägg på journalisten.se så: "Varje arrangör av svensk bilsport avgör vem eller vilka som får bevaka tävlingen medialt. Grundregeln är att alla är varmt välkomna!" Jag tolkar det som om det skulle vara frivilligt även för arrangören. Den här informationen hade onekligen suttit fint på SBF:s hemsida. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Re:
Den där var ju bra! Inte helt lätt o förstå allt. Speciellt när man läst artiklarna på www.journalisten.se. Det beskrivs ganska olika beroende på vem som skriver, inge konstigt om man blir
Så om jag summerar så här långt: ------------------------------------------------------------------------------------------------ 1. De som skriver på ackrediteringen: - Behåller rätten till alla sina bilder - Ger bort lite oklar rätt till SBF på alla sina bilder (vad får SBF göra med dem?) 2. I stora drag så måste man inte ha ackreditering ÖHT någonsin men arrangören kan kräva det om de känner för det (troligtvis STCC tex). Här känner jag mig lite osäker på om SBF har skrivit så överallt eller om det går att tyda lite olika beroende på var man läser. Men i informell text så är det tydligt att det är helt upp till arrangören. 3. och det skadar inte att ha en väl synlig glatt färgad väst på sig när man fotograferar på udda ställen ------------------------------------------------------------------------------------------------ _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Så är det på en hel del banor runtom i Europa. Vid flera evenemang är det fotoförbud för teampersonal etc, endast betalande publik och akrediterad press är tillåtna att fota. Sedan tar man inte superhårt i det. Antar att banägarna och arrangören kanske inte vill att bilder av en svår krasch sprids, speciellt om det blir rättsfall av det. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Med tanke på detta så kan man ju fundera på om det verkligen är så som skrivits tidigare dvs att det är upp till arr. eller om SBF försöker rädda sitt eget skin igen. Läser man det där bokstavligen så inkluderar det ju alla tävlingar som är SBF sanktionerade även då tex lazzat konbana på lunda och liknande evenemang. Vilket i förlängningen kan slå så att en del småpåvar på de olika distrikten springer omkring och hotar med repressalier för de klubbar som tillåter hobby fotografer. Ungefär så som har hänt med SMA och SBF. Se bla driftingen som ett exempel där enskilda förare blivit upplysta om att det anses som ett brott mot reglerna att tävla på annat arr än SBF sanktionerade. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Re: Nya regler för dig som fotograferar motorsport och.... ?
På en normal "stor"-tävling inom dragracing så är det vedertaget att fotograferna vänder ut och in på västarna för att inte reflex-störa de jobb som kollegor fotografer är utsända att göra. Jag har jobbat på SM och EM-tävlingar under många år och SBFs "väst-tänk" med licens är i mitt tycke mycket bra både för säkerhet och trassel med vem som bör finnas med i press-listorna och i risk-zoner ute på banorna. Det rent tekniska kruxet är som sagt reflexerna på västen. Men. Det som journalisterna hänger upp sig på är inte västen utan att en ideell förening som SBF (med uppdrag från riksdagen/svenska folket att främja svensk bilsport) kräver att man skriver på ett kontrakt som ger SBF fri tillgång till foto-journalisternas alster när det gäller bilder tagna på samtliga SBF-sanktionerade tävlingar. Följande text finns med som villkor i ansökan om SBFs medialegitimation: "Fotografer med SBF:s medialegitimation ställer på förbundets begäran bilder till kansliets fria förfogande". Självklart är det ett helt orimligt krav för en foto-journalist. Mvh PiPPi http://HarleyDrags.com _________________ PiPPi Willén |
||
|
Rätten till bilder
När jag började fotografera kollade upp vad lagen säger och så här tolkar jag det: * Du som fotograf äger alltid rätten till dina bilder. Dock så kan personer som klart kan identifieras på bilderna ha åsikter om vart bilderna publiceras. Du kan givetvis ge bort/sälja rättigheterna till bilderna via avtal. * Du får ta hur mycket bilder du vill på vem och vad du vill så länge du befinner dig på offentligt uttrymme. Jag är lite osäker på vad som gäller om man fotar millitära skyddsobjekt från offentlig mark men jag tror att det ska vara OK. * När man inte är på offentlig mark så är det markägaren som bestämmer men du får alltid ta bilder tills du blir informerad om att du inte får fotografera. När du som arrangör hyr marken/anläggningen får du rätten att tala om hur fotografering får ske om inte markägaren avtalar annat i hyresavtalet. Som besökare får man alltid fotografera tills arrangören informerar om annat. Sådan information kan stå på biljetten eller så kan det finnas skyltar vid ingången. Om en arrangör på plats talar om för dig att sluta fotografera har du inget val än att sluta, och jag uppmanar alla att följa arrangören. Arrangören kan inte hindra dig att fota från offentligt utrymme annat än med hinder så som plank. om man läser artikeln som hobbe länkar till så bekräftar det jag skriver ovan. Man får ta hur mycket bilder man vill tills arrangören säger annat. Så du kan lugnt ta med dig kameran till banan och fota på. Det är de som skaffat medialegitimationen detta berör och SBF's rättigheter till bilderna. OBS! I Sverige finns inget som heter pressleg som ger en rättigheter. Utan det är bara ett vanligt ID som talar om vem man är och var man jobbar. Det underlättar dock vid evenemang med ett leg utfärdat av "pressen" att få tillstånd att fota eller komma in på speciella platser. Jag har blivit hotade av elaka Säpogubbar som skyddar vissa kungligheter men efter konstruktiv diskussion mellan dem och arrangör gick det riktigt bra att fortsätta fotografera. Något som är viktigt att komma ihåg är att de som hamnar på korten du tar och är tydligt identifierbara har rätten att påverka hur du publicerar bilderna. Och att lägga upp bilderna på en site är att publicera. Dock finns det andra regler om du har en ansvarig utgivare. Var aldrig rädd att fotografera men respektera arrangörer och folk man tar kort på. Alla har oftast ett intresse av att du fotar se bara eftersnack här på rejsa. _________________ Dan Hörner |
||
|
Detta kom 12:37
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2595 besök totalt |