Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Grus på Sturup
4050 besök totalt
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Göteborg
Här sen Nov 2002

Tufft, men det har väl funnits en RC bana där tidigare?

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Vad jag har förstått så var ursprunget till asfaltbanan en rallycrossbana.
Citat:
Snabb och omkörningsvänlig bana
Redan 1973 kördes den första rallycrosstävlingen på banan, med bl a rallyässen Björn Waldegård och Stig Blomqvist. I slutet av 80-talet sjönk intresset, hela banan asfalterades och man satsade helhjärtat på racing, bl a STCC.
- Nu blir det comeback med en helt ny bana, som blir mycket spännande och omkörningsvänlig. Det gillar ju publiken, påpekar Börje Jönsson.

Sturup Raceways nya rallycrossbana blir ca 1100 meter lång, varav 500 meter grusbana byggs i den kuperade terrängen intill racingbanan. Resten körs på delar av asfaltbanan, vilket ger förarna möjlighet att gasa på ordentligt, uppåt 180 km/h över backkrönet. En tuff hårnål och alternativspåret direkt efter första kurvan kommer också att bidra till publikfriande tävlingar i alla klasser.

Vi kommer att dyka upp och prova den nya banan

Citera
stefan2
sjöbo
Här sen Dec 2005

Ni tänker väl inte köra ner bara för att prova på banan?
Men skriv gärna in här innan ni gör det så man får höra lite skönsång på rätt underlag :-)

Der drüben
Här sen Dec 2002

Kör ni ner från Kalix så är blir det fri pilsner på kvällen! Det står jag för! (kommer med Compacten lastad)

Det som glädjer mig är att man istället för att se snack om konkurs osv ser att det investeras vidare på sturup, verkligen en lättnad om allt fortsätter funka med banan då jag själv gillar den skarpt. Sen så tycker jag det är lite spännande att man mixar ihop en sån här lösning där man blandar grus och asfalt, kan blir riktigt publikvänliga aktiviteter där i framtiden

thumbs up thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

stefan2 skrev:
Ni tänker väl inte köra ner bara för att prova på banan?
Men skriv gärna in här innan ni gör det så man får höra lite skönsång på rätt underlag :-)

Nä inte bara för att prova vi hade tänkt dominera i rallycross SM iår (tror dock inte vi åker ner en sväng till bara för att testa banan, det blir skarpt på en gång den 29/8 )

Citera
stefan2
sjöbo
Här sen Dec 2005

ok. Har inte lyckats hitta SM kalendern på SBF:s sida så visste inte det men var tvungen att leta upp den :-)
Kan ju vara mer än jag som är intresserad.

13/6 Tomelilla MK (Div 1, Div 1A, Div 2, Supernationell)
12/7 Skellefteå MK ( Div 2, Supernationell, RM 2400)
15/7 Piteå MS (Div 1, Div 1A, Div 2, Supernationell)
19/7 Kalix MK (Div 1, Div 1A, Div 2, Supernationell)
29/8 Svedala MK/Sturup Raxeway( Div 2, Supernationell, RM 2400)
19/9 Götene MK/Kinnekulle Ring (Div 1,Div 1A, Div 2, Supernationell)
Finnskoga MK:s EM-deltävling i Höljes 5/7 kommer att poängmässigt ingå med klasserna Div 1 och Div 1A.
Källa: Pressrelease

Själv är man gjuten på Tomelilla, Sturup och Höljes. TIPS Är det någon tävling i Sverige på grus man skall se och uppleva så är det Höljes. Säger bara Folkfest och killarna brukar bjuda till med tät rallycross av högsta klass. Och sa jag att det är FOLKFEST!!!

Aldrig varit i Kalix men har hört att det skall vara en trevlig bana.

Kinnekulle undviker jag nog. Men får se. Avslutar väl min rallycross säsongen med Estering, Tyskland där man varit en 5-6år och tittat men nu var det 2 år sen sist.

Hmm satt och titta igenom mitt inlägg igen och man är nog inte riktigt frisk.....

götene
Här sen Feb 2006

stefan2

stefan2

En nyfiken fråga bara.
Varför undvika Kinnekulle Ring?
/Peter

sjöbo
Här sen Dec 2005

Mest därför att jag varit där några gånger och tycker inte banan i sig är speciellt kul att titta på och för det andra att dom gånger jag varit där har det varit en massa klydd med att publikplats varit uppköpta av förare (och varit tomma). Har man kanske löst men kör inte upp om man har den inställningen till sin publik.
Har du tips på bra ställe på Kinnekulle där man ser bra och får den där goa känslan av rallycross så kanske jag ändrar mig?

götene
Här sen Feb 2006

rc

Att förare/team köper upp biljetter som de ev. inte använder till 100%, är ju inget som arrangören kan göra något åt.
När det gäller sittplatser: är det verkligen Kinnekulle Ring du menar. Det finns 2+1 läktarplatser där du ser hela banan från start till mål, förutom några meter av startlinjen om man sitter på VIP-läktaren.
Sedan är ju själva banan en smaksak. Att köra banan är iallafall mycket häftigt då det går att trampa ur rejält på vissa avsnitt.

sjöbo
Här sen Dec 2005

Re: rc

Baron skrev:
Att förare/team köper upp biljetter som de ev. inte använder till 100%, är ju inget som arrangören kan göra något åt.

Vill man inte göra något åt det så vill man inte. Att man inte kan är ju att göra det lätt för sig....
Att alienera sig från sin publik ligger väl inte i varken banans/klubbens eller förarnas intresse?
Nog tjatat om det

Baron skrev:
När det gäller sittplatser: är det verkligen Kinnekulle Ring du menar. Det finns 2+1 läktarplatser där du ser hela banan från start till mål, förutom några meter av startlinjen om man sitter på VIP-läktaren.
Sedan är ju själva banan en smaksak. Att köra banan är iallafall mycket häftigt då det går att trampa ur rejält på vissa avsnitt.

Att köra banan vet jag är skoj men det är ju inte det som var tanken. Vad jag har tyckt när jag varit där är att jag inte hittat något ställe där man får känslan av närhet och ser starten bra samtidigt. Vilket är vad jag vill ha :-) Kan ju vara att jag inte letat tillräckligt bra?
Vi ses på rallycrossbanorna i sommar

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: rc

stefan2 skrev:
Att köra banan vet jag är skoj men det är ju inte det som var tanken. Vad jag har tyckt när jag varit där är att jag inte hittat något ställe där man får känslan av närhet och ser starten bra samtidigt. Vilket är vad jag vill ha :-) Kan ju vara att jag inte letat tillräckligt bra?
Vi ses på rallycrossbanorna i sommar
Förstatanken är "oj. va bortskämd" men sen kan man ju hålla med om att en lyckad areansport bör se till publikens krav och önskemål.
Inom racing är man ju inte direkt vad att ha nån publik att bry sig om (förutom som tävlande i grannklasser, då är det ju trevligt att kunna följa fighterna).

stefan2
sjöbo
Här sen Dec 2005

Hehe Var ju inte min mening att låta bortskämd...
Men jag är en av dom där konstiga människorna som gärna kör en bit och offrar ett par dagar på semestern för att titta på rallycross. Men har man varit på en bana ett par gånger (10-talet) och inte hittat den där bra platsen som man vill ha så drar man sig för att köra dit igen.

Grus på Sturup
4050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande