| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Licensutbildning (utsplittat från SMA-tråden)
|
2 besök senaste veckan (2517 totalt) |
|
Jag kom under fjolåret äntligen till skott med att ta racinglicens, har varit en av dom där som tecknat ett 10tal prova-på/år innan.
Den dagen bestod mest av att det skulle fikas/pratas gamla minnen bland instruktörerna/snackas skit om sma indirekt/dela ut en pärm för självstudier. Provet som genomfördes på slutet gjordes gemensamt enligt principen, vi diskuterar fram det rätt svaret gemensamt, m.a.o. kan man sitta av dagen utan att lära sig ett skit. Det som vare bra var en genomgång/körning på banan där man pekade på spårval o sånt. Fast å andra sidan har de flesta banträfar nuförtiden en liknande genomgång med de som är intresserade innan körningen börjar. Ska man lära sig nåt så är det självstudier som gäller och då är sma ett fullgott alternativ tycker jag. _________________ /Per |
||||||
|
Re:
så gick det inte till när jag har tagit mina licenser utan det har varit ett traglande av flaggor och annat provet på slutet skriver man och byter med någon annan som rättar och man sedan diskuterar felen för att lära sig det rätta. Men det är ju olika utbildare. I småland har vi kanske hårdare utbildning än övriga. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Min uppfattning om teoridelen av racinglicenskursen stämmer rätt bra med Per Erikssons. Det var mycket anekdotberättande och pratande om hur bra man var jämfört med vissa andra kurshållare. Vi fick dock en genomgång av banan också. Flaggorna nämndes, men det fanns ingen uppföljning på att någon hade förstått något.
Enda gången jag avkrävts personliga svar på en SBF-kurs var när jag uppgraderade till TL B för några år sen. Jag har även närvarat på en funkiskurs på en SLC-tävling och teoridelen där skiljde sig inte nämnvärt från förarkursen på Sviestad. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Re:
Tyvärr är min erfarenhet som Pers när det gäller teoridelen fast utan någon genomgång på banan ÖHT, när allt var klart i teorisalen så sa de två utbildarna "ja ni som vill kan väl åka bort till banan och köra några varv nu". Inga flaggvakter, ingen vid utsläpp osv. Jag tappade hakan. Jag är säker på att det finns ypperliga utbildare också men bevisligen så är kvaliten extremt ojämn. Det här är nåt för en egen tråd osså kanske, om att få bort de dåliga licenskurserna så bara de bra är kvar. Nu var det inte det som du ville belysa utan utbildning och teoriprov via nätet. Där kan man väl säga att det går att göra det via nätet hur bra som helst. En av mina söner pluggade t.ex. en del av gymnasiet via nätet. Det hänger bara på att den som lägger upp och utvecklar systemen för utbildningen och proven gör ett bra jobb, precis likadant som med vanlig klassisk (licens)utbildning helt enkelt. Via nätet är i sig inget hinder alls. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Via nätet är absolut inget sämre..... jag är utbildare för SBF licens och den som gjort SMA delen med.... däremot så är det möjligen skrämmande för en del äldre som inte är vana att göra saker på dator och nätet .... till skillnad mot den yngre generationen som det är naturligt för numera.... |
||||||
|
När Fredrik ändå tar upp ämnet, så här dåligt kan det gå till på en SBF utbildning i modern tid.
Fredrik stöttade bra omgående med snabba bra svar vilket vi uppskattade då (och nu såklart) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Följer tråden nyfiket och håller tummarna för att Fredrik/SMA går ut som vinnare ( om man nu kan kalla någon vinnare i denna surdeg) i sin David mot Goliat kamp Vill inte bli av med SBF som har sina positiva egenskaper men det känns som detta verkligen behövs så att dom vaknar till liv och ser att världen inte står stilla, vi utvecklas och förändras hela tiden, det måste även dom göra.
Intressant att ämnet togs upp.
När jag tog min SBF licens var det inte riktigt som när jag tog min jägarexamen om man säger så. Jag behöver inte gå in i detaljer när det gäller SBF licensen, men det är "skönt" med utbildningar som alla klarar oavsett kunskaps- eller deltagarnivå.
Skulle man inte klara en fråga är det ju skönt att man kan be funktionären komma och peka ut det rätta svaret.
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Re:
Gissar jag fritt finns det en 'mall' på vad som är tänkt att läras ut, tankar hur det gör och hur det sedan verifieras. Låter som dåliga utbildare som troligen inte själva har den nödvändiga kunskapen. Är med och har hand om licenskurser för 2 hjul, och där brukar vi köra en fiktiv träning. Börjar med licenstagarna ska göra sig färdig för sitt körpass, sedan får LT1 berätta när han kör ut på banan och hur han kör ut på banan. LT2 får berätta vad för flagga (grön) man kan förvänta sig på alla posteringar under första varvet. LT3 får redogöra för vad en gul/röd randig flagga kan innebära och sedan kanske det händer en krasch etc. Givetvis går det bra att tex stoppa racet och diskutera olika situationer. Men jag har hört om folk som gått andra kurser där ledarna mest diskuterar hur bra de har kört och sedan är det klart. Förbundets direkta fel? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Sen går det ju alltid att sitta av kursen utan att lära sig nånting, oavsett hur bra utbildare eller material är. Material i knät i god tid för självstudier och sen 4+4h har visat sig vara ganska väl fungerande. Det rackarns materialet är ju så tungrott att 4h knappt räcker för att springa igenom det (vi skär mer och mer varje år men hinner knappt igenom ändå). 8h praktik ger iofs mer tid till återkoppling
Men visst muttras det om halvtimmesteori vid licenskurs "inför nån långloppsserie" men det lägger jag till högen av gnäll utan underlag (och hör inte till illojalitetsdiskussionen). Sen kvittar historiken, det är vad man vill göra framöver som spelar roll. Stollar som valt att inte lära sig nåt och sen börjar tävla fem-sex år senare kommer att göra allvarliga misstag, oavsett vilken licenskurs de gått. |
||||||
|
När jag tog min licens på Sviestad så var det väldigt ingående i det teoretiska, med kollar lite då och då fär att se att vi fått in det, speciellt mycket om flaggor då, men det som var lite irreterande var massa exempel om folkrace hela tiden, men som sagt jag lärde mig mycket och dom förklarade mycket grundligt, även med körningen sen var det mycket bra.
Då nämde ju vår utbildare också SMA, frågan kom nämligen upp om man fick ha både SMA och SBF licens på samma gång, då var svaret klart och tydligt JA, för det var ju inget som stred mot SBF eller vice versa, men han la in lite varningar om SMA osv osv, lite skrämsel, riktigt fult tycker jag. Men det roliga är ju ändå att det som varit uppe på tråden nu med SMA var ok då i våras, för det var inga problem alls hette det. _________________ Viktor Starkman |
||||||
|
Inom Småland har man ett avslutnings prov på kursen för att tom bli Folkrace tekniker och klarar du inte gränsen till den tänkta nivån så får du inte din uppklassning. Det vet jag att det finns folk som har varit duktig förbannade för från annat distrikt. Förarlicensen var det ett jäkla traglande med flaggor och andra regler också men kvaliteten varierar narturligt vis på olika utbildare.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
problemet med SBF utbildningen är att det ENBART finns ett krav på 4h teori och 4h praktik....
och ingenting om vad och hur dessa 8h ska fyllas eller hanteras...... så kravet konstig satt enligt min mening. det naturliga hade ju varit om det hade funnits ett centralt utfärdat utbildningsmaterial och prov som vi utbildare hade kunnat använda oss utav..... och även jag tragglar flaggor när jag har utbildning för SBF....... för det är ändå det som egentligen är det enda som är skitviktigt att förarna kan utantill..... det övriga som t.ex Protestregler kan man ju ändå läsa på när det behövs....eller fråga någon som kan.... men sån raketforskning är det ju ändå inte att ta en förarlicens..... det viktigaste egenskapen för att bli förare kan man ju ändå inte lära ut eller förebygga.... dvs att föraren inte får horn och kör på någon annan med flit .... för SBF har ändå inte råd att lägga in personlighetstest ala flygvapnet, eller ?
|
||||||
|
Re:
Det utbildningsmaterial som finns är ju inte direkt lysande (vi väljer ut några av bilderna för genomgång), men att göra ett helt eget kostar rätt mycket energi (om utbildningsverksamheten inte långt mindre än primär verksamhet, då skulle man ju kunna optimera det rätt fort). En självstudiekurs man kunde ta när som helst hade varit jättebra, det hade inte skadat om man som tävlande klickat igenom en sån inför varje säsong heller för den delen. Jag tvivlar på att jag själv skulle klarar ett kunskapstest utan reglementesstöd, och ändå tragglar jag del av texterna nästan dagligen. Men oftast är det ju specialfall som är grumliga, återanslutande (eller avbrytande) bil under gulflagg, när får den passeras och när inte (tex rullande på gräs utanför banmarkering)? Vad är det för färg på tjuvstartsskylten tex (det är inte på alla banor jag sett den)?
Samma sak gäller både funktionär och förare, snabb, enkel möjlighet till uppfräschning gör ju att det är möjligt (säger inte att det automatiskt sker). |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Licensutbildning (utsplittat från SMA-tråden)
|
2 besök senaste veckan (2517 totalt) |