Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 cup2010? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (18657 totalt) |
Jag har köpt mig en "färdig" räserbil med vagnbok för bmwcup 2008. Säkert känd för alla gamla BMWnissar
Skitar på att köra alla tävlingar 2009, först hade jag tänkt hinna med sista racet iår men det känns som att det blir många mil för att testa bilen. Den behöver säkerligen en hel del omsorg, även putsen är odiskutabelt rejsig. Varför då en tråd, jo jag har nästan ingen erfarenhet av att mecka bmw och vart man hittar grejer så lite input kan vara ovärderligt ibland. först åtgärd blir att åtgärda karossen, det behövs ny "glasfiber" huv och skuff samt ny lack. Även fjäderben runt om kommer jag att skicka till "fabriken" för olje och packningsbyte. Tänkte testa spisen på rullandeväg för att se vad som finns, tycker den inte känns så pigg... Buren är jag sugen på att bygga om ibakän, men måste kolla om man får det först. _________________ Erik Anterow E36 |
||
Hej,
Jasså det var du som köpte denna bil! Välkommen till BMW Sport Club och BMW Cup, alltid kul med nya förare samt att bilarna lever kvar i Sveriges bästa märkesbundna sprintserie Tveka inte att höra av dig till BMW Cup representanterna om du har frågor, kontaktinfo finns på klubbens hemsida. Trevlig motor är det också, den blir man snabbt förälskad i! Hoppas du tar dig till Gelleråsen på lördag, det är aldrig försent att efteranmäla sig. Det är ju bra att känna på bilen innan vinterns modifieringar. _________________ Patrik Skoog |
||
Den har väl gått i modifierad tidigare. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Ja, det är modifierad den gått i och så även nästa år.
Jag är duktigt sugen på att köra Gelleråsen men jag har hittat lite väl mycket att ordna med bilen redan. troligtvis blir det test i Fällfors i helgen istället. Det är trots allt 90 mil enkel väg till Gelleråsen men som sagt jag är riktigt sugen... _________________ Erik Anterow E36 |
||
Hoppas att du är hyfsat nöjd med shake-downtestet eller vad man ska kalla det i Fällfors i lördags. Trots snö och väta...
Det är kul att se lite rejsbilar i vår konbana också, det brukar ge en bra måttstock åt de andra tiderna. Du har en del jobb på bilen men det blir säkert bra. Kämpa på! /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
hej igen!
Blev lite lätt stressad när nyåret passerade! Det jobbas flitigt i många trådar här och vilken puts de flesta har!! Nåja jag har precis lagt fjäderbenen på "lådan", höger fram var duktigt krokigt och behöver bytas. Skickar en bild på ett av benen bak, visst skall det sitta en hylsa mellan fjädrarna? På bilden av framfjädern står det 180, kan det vara 180 N/mm som menas? Tyckte annars vid provkörning att bilen verkade sanslöst för hård i bakän... Är det nån som kan rekomendera vad man skall skaffa för belägg till bromsarna? och vart? Jag antar att det är M3 anno 87 bromsok /erik _________________ Erik Anterow E36 |
||
Kom igen, det är bara 127d kvar http://bimmer.se/springbreak/ Japp det saknas en hylsa. 180mm kan vara längden, men stämmer inte det så är det antaglingen hårdheten. Är enheten N/mm så har förra ägaren åkt med duktigt hård sättning. 120N/mm fram & 60N/mm bak kan rekommenderas som en bra start. Belägg kan jag starkt rekommendera Carbotech XP10 eller 12 fram och Carbotech 8 eller 6 bak, http://www.peansweden.com/ _________________ Patrik Skoog |
||
Kanske superdum fråga från en som inte är alls insatt utan bara läst vad andra haft, men är inte fjäderkonstanterna tvärtom? Alltså mjukare fjädrar fram än bak? 60N/mm fram och 120N/mm bak? Har för mig jag läst det på flera ställen gällande vanliga E30. Eller är M3an annorlunda med utväxlingar o allt vad det heter _________________ Peter Sternersson |
||
här finns lite excel dokument som johan sjölinder skrivit samman det finns ett som heter
fjäder konstant där kan du beräkna hur hård fjädern är så fär du en fingervisning om hårdheten på dina fjädrar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
enligt fulings excel och mina mätningar så är det 185N/mm fram och 85N/mm bak, coilover bak alltså. Är detta heltokigt? Man kanske skulle köpa extra fjädrar så att man snabbt kan byta och testa lite.
_________________ Erik Anterow E36 |
||
Har du 185 N/mm fram är det riktigt hårt värdet bak skulle motsvara 188 N/mm på orginalplats
Skulle nog vara bra att köpa på sig en uppsättning fjädrar med lite mjukare värden Patrik hade väl lite förslag tidigare i tråden Har du hydralpress & våg hemma kan du även test hur hårda dina fjädrar är ställ fjädern på vågen nolla vågen mät total fjäderlängd pressa ihop tills vågen visar 100 kg mät fjädern igen då har du hur många kg/mm det behövs grovt kan du översätta detta till N/mm genom att 1 kg = 10 N _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Ett annat bra tips är att inte stressa med att förbättra bilen. utan att lägga huvuddelen av tiden/pengarna på banan. Det är där du kan göra de stora förbättringarna genom att köra mycket. Och sedan förbättra bilen efterhand.
Själv köpte jag en bil för att åka i BMW Cup standard inför 2007. Och de stora förbättringarna jag gjort har jag gjort pga mycket tävlande och körtid. Så ut på banan och tävla. _________________ olof Johansson |
||
Jaha, då var man gipsad och sjukskriven i minst två månader. Skall med andra ord satsa på att få ihop bilen som den är, fast genomgången. Har som tur är bromsoken på garagebänken så dem kan jag göra iordning med nya packningar. Fjäderbenen är klara i veckan på "fabriken", lite dyrt tycker jag allt att det blev, 16000kr. Förutom olje och packningsbyte så byter de även det krokiga mcp benet och bägge kolvhuven i mcp benen. Macp är inte så trevligt!
Det som måste göras innan premiär är två rosthål i hjulhusen vilka gör föraren illamånde av avgaser samt byta alla oljor och blaska på lite färg. Sen är den nog redo. Även om jag är desarmerad nu så skall jag nog hinna. Att fjädrarna fram är hårda kan vara en kompromiss pga orignial kränghämmare med bussningar. Börjar man ändra i nåt får man väl ändra allt, annars kanske det blir sämre. /motorsport är bättre än tennis för 35åriga gubbar _________________ Erik Anterow E36 |
||
Surt med gipset, och andra sidan så finns det gott om garagetid nu 16k är mycket pengar, men är det mesta krokigt och läcker olja så finns det inga genvägar, dämparna är bland det viktigaste du har. Ang fjäderhårdheten så kan det mycket väl vara så att det du har passar din körstil/setup så är bara fjädrarna ok (de såg väldigt rostiga ut på tidigare bilder) så använd det du har så länge. Vill du sedan prova något annat som bevisligen går att åka fort med så kan du ju testa 120N fram & 60N bak. _________________ Patrik Skoog |
||
Ang fjädervärden så beror det ju lite på vad bilen vägen ofjädrar på varje
hjul hur hårt det egentligen blir. Det bästa äv väl ändå om man har råd att köpa på sig lite olika värden & testa vad som känns bäst i förhållande till bilen & egen körstil _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 cup2010? | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (18657 totalt) |