Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rekomendera videokamera för incam, budget alternativ
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (14721 totalt)
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Kanske denna tråd bör bogseras någonstans.
Men jag letar ett billigt,bra alternativ för att kunna montera i bilen. Helst något med någon typ av minne (!band llr direkt till cd skiva)

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

De flesta billigare digital kompakt kamerorna kan spela in film med godtagbar kvalite om man fixar ett bra fäste med stativgänga. Minneskort är inte dyra de heller numera.

Men visst finns det nog andra alternativ. Vore trevlit med något som kunde spela in ifrån bulletcams

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

digital stillbildskamera fäst med buntband runt nackstödet:

http://www.youtube.com/watch?v=Q5L1t2OPPqM

Kameran kostade 2300 och är en sony nånting. Buntbanden köpte jag 100 för 39 kr på biltema. Kameran köptes för andra användningsområden.

Stockholm
Här sen Dec 2002

När jag kollade på det en sån här lösning förra året fastnade jag för den här mycket billiga lösningen med en full-hd kamera:
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1036795

(numera kanske det kommit andra kameror som är ännu billigare)

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Re:

Tord skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=Q5L1t2OPPqM

e28 på Gelleråsen 22081004
200 år in i framtiden borde man kunnat komma på hur man spelar in direkt från synnerven

Göteborg
Här sen Nov 2002

Mediamarkt har kamera för 999:-
-MiniDV
-16:9
-Filtergänga

Dom jag använder köpte jag för runt 1600:- (plus vidvinkel och polfilter)
http://www.youtube.com/watch?v=P31FtWQAo7k

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Panasonic SDR-S10 funkar bra för min del, men det finns ju alternativ som är ännu billigare (SDR-S9 är nog samma idag), men man får ju själv välja hur smäckigt det ska kännas (Panasonicen känns ganska bra efter ett år).
Exempel: http://vimeo.com/2102397

För denna form av filmning och med de små objektiv det blir tycker jag att HD är marknadshype, det blir bara större filer att bogsera runt.

Canon har ett par kameror som kan vara bättre val (FS100, mic-in och fjärr tex)

Men sen finns ju hela floran av sub$100 småkameror.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Rock'n'rolllösning:

Vi tejpade en Creative VADo på min nummerskylt förra året. Lite meckigt med att man inte kom åt start o stopp av inspelning utan att lossa den, men gaffatejp är billigt

http://www.youtube.com/watch?v=W2tT5jdPCJE&feature=channel_page

Vadon kommer/har kommit i HD version numera

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
För denna form av filmning och med de små objektiv det blir tycker jag att HD är marknadshype, det blir bara större filer att bogsera runt.

Nää jag håller inte med - även om små kameror har dålig optik blir det hundra ggr bättre med dålig optik i HD än dålig optik i VGA eller liknande.

Det här är en film i hd från kamerasetupen jag nämner i min tidigare post (dvs en hdkamera setup för under 1000:-!!!):
http://www.vimeo.com/2315579

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Lite vidvinkel fyller ju ut bilden med information (Svag Tele som jag har missar ju allt som händer i kupén på gott och ont kanske:)).

Har man "infrastrukturen" för DV-hanteringen (minneskort är lite bekvämt för den late) så är det ett bra val. Men det är lite mer vikt i kameran (men man ska ha fångstrem i alla fall).

Fjärr (sladd eller trådlös) och extern mic saknar jag verkligen (då slipper man klippa bort 15 min lineup varje gång samt kan få det ljud man vill).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

djungel-Jim skrev:
Niklas Falk skrev:

Nää jag håller inte med - även om små kameror har dålig optik blir det hundra ggr bättre med dålig optik i HD än dålig optik i VGA eller liknande.

Det här är en film i hd från kamerasetupen jag nämner i min tidigare post (dvs en hdkamera setup för under 1000:-!!!):
http://www.vimeo.com/2315579

WOWoOWW va bra det ser ut. Lite hack vid snabba panoreringar (= mycket svängande ;-)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

MaZ skrev:
-MiniDV
-Filtergänga

Kör du två helt separata kameror o sen får du "manuellt" synka ihop dem när du gör din splitscreenvideo? Du har inget kort exempel hur det ser ut utan youtubekomprimeringen?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:
-MiniDV
-Filtergänga

Kör du två helt separata kameror o sen får du "manuellt" synka ihop dem när du gör din splitscreenvideo? Du har inget kort exempel hur det ser ut utan youtubekomprimeringen?

Jepp, plus att jag spegelvänder den bakåtvända kameran då.
Är busenkelt, bara att öppna och stänga dörren så får man en fin disktiskt spik på ljudspåret att synka mot. Detta med bandkamera då, minneskortskameror verkar ha en tendens att tappa realtidssynken när man ger dom för mycket däng, hoppa curbs t ex.

För full DV/DVD-upplösning får du vänta lite men en vanlig .wmv kan du dra här:
Kinnekulle Race1 [52MB]

Fullupplöst blir detta löjligt bra kan jag meddela, har gjort några DVDer som jag gett bort och kommentarerna brukar vara: "Det är ju fan bättre bildkvalitet än på TV-produktionerna".

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Jag stör mig på att många av lösningarna blir väldigt hoppiga när det rör sig mycket i bilden. Blir som inget flyt och fartkänsla utan det ger mer känslan av en snabb serie med stillbilder. Typexempel när en markering som startlinjen inte är rörlig utan kommer i tre olika positioner innan man kört förbi den. HD kameran här ovan hade ju fin bild, men som sagt hackig även den när det rör sig ordentligt i bilden. Maz kamera gav ju fin flyt i bilden, den med bättre upplösning, vädertålig för öppna bilar, enkelt interface med start/stop manövrerbart med handskar och ett trevligt pris så ...

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Synd att jänkarna alltid tycks ha rutan öppen när de kör bana :/

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

2fast4u skrev:
Maz kamera gav ju fin flyt i bilden, den med bättre upplösning, vädertålig för öppna bilar, enkelt interface med start/stop manövrerbart med handskar och ett trevligt pris så ...
Maz kör ju med "gammal" stabil fin DV-teknik. Det är mycket lägre kompressionsgrad och kameran har inget som helst problem att fixa komprimering av bilden ner till den dataström som skall ner på bandet.

När man börjar hårdkomprimera filmmaterialet så blir man ju beroende av bandbredd och processorhastighet i kameran för att kunna knö in mer pixlar på mindre minne (DV är ju ca 4min/GB). Det är ju detta som gör att panoreringar etc blir jobbigt att lyckas med (stor del av bilden ändras mellan frames).

Panoreringsproblemen bli lite mindre vid lägre upplösning (om man inte snålat motsvarande på hårdvaran) men är ju fortfarande där.
Jag har inte undersökt om det blir bättre i HQ (om det fanns nån högre kvaliténivå), det kan ju bli mindre problem om det skall komprimeras mindre, men nackdelen att man inte får plats med lika mycket.

Jag upplever samma sak när man tittar på 720p på gammellaptopen, normalrörelse fungerar, scenpanoreringar rycker och vid "fightaction" hinns det väl med 1 fps ungefär. Högupplöst video kräver sin bandbredd och CPU för att hantera (de)komprimeringen.
Men konsumentkameror har ju här i mina ögon sprungit ifrån desktop-video lite, redigera 1080p (eller är det "i" det heter) vill jag inte ens fundera på med min mellangamla burk.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dessutom kan man få enorma panoreringsproblem om man har digital bildstabilisering påslagen, vid vissa panoreringshastigheter tvekar kameran mellan om bilden skall stå still eller om den skall röra på sig och då blir det typ 1Hz uppdatering på bilden vid panorering. Klart värdelöst.
Jag har stängt av allt sånt på mina kameror och har dessutom låst bländaren för att slippa massa problem med ljus/mörker på instrumentbräda vilket kan ställa till det när man egentligen bara är intresserad av att se det utanför bilen.

Att det dessutom är en fröjd att editera DV material pga den låga komprimeringen gör att man ogärna går till minneskort, för det är faktiskt inte speciellt jobbigt med band. "Stora" kameror är dessutom stabilare att montera.
HD-video är tydligen extremt tungt att redigera pga att man måste dekomprimera all video innan man ens kan börja redigera, allt lagras med keyframes och sen "ändringar i bilden" precis som med hårt komprimerade videos man kan tanka från nätet. Tydligen är det löjligt processorkrävande att dekomprimera och rendera till nåt man kan använda när man editerar. Ett ganska stort projekt i sig.
Dessutom ställer det stora krav på resten av videoproduktionen när man har sån grotesk upplösning. Jag kommer ju undan med mina 500:- wide-konverters pga att det är mest för internetproduktion men skall man dra nytta av en 1080p upplösning så får man ju köpa gluggar och mickar som matchar annars blir det ju inget bra resultat.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Att det dessutom är en fröjd att editera DV material pga den låga komprimeringen gör att man ogärna går till minneskort, för det är faktiskt inte speciellt jobbigt med band.
Jag minns när jag testade första gången med en 300Mhz Mac och första releasen av iMovie, det fungerade perfekt direkt.
10 år senare med minneskamera så är det enklare att hantera data (kopiera snabbare än realtid är ju enkelt) men själva redigeringen är mindre smidig ("10+ ggr"snabbare dator men reencoding till DV nödvändig för enkel redigering).

Ibland upplevs inte tekniska framsteg som framsteg

Men vikten och smidigheten på minneskameran vinner över DV-lösning, just nu (jag har ju iofs en gammal DVkamera liggandes).

Förresten, vad tror ni om detta: http://www.colorcode3d.com/conproduc/pages/camcorder.htm

Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Re:

MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:
-MiniDV
-Filtergänga

Jepp, plus att jag spegelvänder den bakåtvända kameran då.
Är busenkelt, bara att öppna och stänga dörren så får man en fin disktiskt spik på ljudspåret att synka mot. Detta med bandkamera då, minneskortskameror verkar ha en tendens att tappa realtidssynken när man ger dom för mycket däng, hoppa curbs t ex.

För full DV/DVD-upplösning får du vänta lite men en vanlig .wmv kan du dra här:
Kinnekulle Race1 [52MB]

Fullupplöst blir detta löjligt bra kan jag meddela, har gjort några DVDer som jag gett bort och kommentarerna brukar vara: "Det är ju fan bättre bildkvalitet än på TV-produktionerna".

Underbar film och underbar körning thumbs up
Den räddade en annars skit tråkig dag på kontoret.

Mvh
Johan

MSCC
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Roxan. skrev:

Mvh
Johan

Tack. Om du gillade den så tycker jag du skall kolla på Race 2, det är betydligt tightare...

Klicka här [51MB]

Finns en del mer på onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Re:

MaZ skrev:
Roxan. skrev:

Mvh
Johan

Tack. Om du gillade den så tycker jag du skall kolla på Race 2, det är betydligt tightare...

Klicka här [51MB]

Finns en del mer på onemanracing.com

He he oj oj.
Har sprallat fullt med svarta streck under skrivbordet nu som man har bromsat och gasat.
Nu fick man nytändning att gå ut i garaget.
Trevlig kväll och tack för underhållningen

/Johan

MSCC
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (14721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande