Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerhetsnivåsdiskussionen, gatbilsåka, tävling, konbana mm
<<   1, 2, 3, 4   >>
7032 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Lite annat perspektiv på frågan: Vad vill vi som aktiva ha och är beredda att betala för?

Flaggvakter är något jag personligen tycker jag ser för lite av...

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur tror du förloppet hade varit om det varit en nyare gatbil? Äldre gatbil? (skiljer ju en hel del på 2005 och 1985 typ....)

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Björnes skrev:
Björn skrev:
Det är just det här som är problemet! Vi har en regelbok som man behöver vara jurist och utbildad diarieförare för att hitta i. Går jag in och läser tex. hjälmreglementet så går inte det att uppfylla som jag ser det inom racing utan att köpa HANS. Massor med svåra regler här och där.

om någon tycker det ser kul ut med motorsport och vill prova lite och börjar läsa igenom var man kan åka lite med sin trimmad japanare blir det problem direkt. Man får inte visa sig på banan någon stans utan en hel hög med säkerhetsgrejor. Dessutom måste man köpa personlig säkerhetsutrustning för närmare 20.000:- om man vill åka kapp.

Jag vet att de tillkommit för säkerheten och rättvisan genom åren men alla bilar behöver inte uppfylla samma regler som STCC eller SLC och för den delen ER-cup.

Problemet är ju det att den dagen det händer något så dras ju alla över en kam av press och miljöivrare även om det är folk som är mindre nogräknade än Fredrik så kommer det att skvätta skit både på honom och SBF. När inte Pressen kan hålla skillnad Rally och Racing då största kvällspress och kvinnoblaskorna påstår Prinsen kör Rally. Tror inte då att dom kommer att se skillnad mellan mer eller mindre seriösa arrangörer heller. Vet fortfarande inte om den bilbranden som var i höstas då någon höll på att ta skada var ett Fredrik arrangemang men han fick skullden enligt en massa rykten.

Visserligen är det inte så många år sedan man kunde köra Rally i t-shirt, kort byxor och Träskor inom SBF ramar men ........

näe....... det var inte ett fredrik arrangemang.... däremot så försäkrade jag föraren.... så han har fått hjälp av mitt försäkringsbolag med kostnader och annat.....

fast iofs hör det inte hit.... men det var ett sådant tillfälle som skulle kunna hända varsomhelst, då orsaken var att bilen framför fick motorras och hällde ut massa olja och han åkte av och sen voltade pga det..... sen att han hade en rensad bil med möjligen tveksam brandsäkerhet utan brandväggar hör nog till mer vanlighet än man tror när det gäller öppna combicouper åssom saab mfl bilar är byggda.... har sett ett antal långloppsbilar som har godkända vagnböcker som skulle kunna ha råkat ut för exakt samma sak....

det är ju inte alla serier där säkerhetstankar är det normala utan oftast så är det ju originaltankar.... som saaben hade....

Men det är kanske inte så dumt med där dyra fleralagers overallen i allafall. Det ser inte kul ut när man skrapar bort smälta syntetkläder från kroppen.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Hur tror du förloppet hade varit om det varit en nyare gatbil? Äldre gatbil? (skiljer ju en hel del på 2005 och 1985 typ....)

personligen tror jag det hade varit säkrare med en modernare bil..... mer passiv säkerhet oftast ....

men alla varken kan eller vill åka nya bilar..... Och visst säkerhetsmässigt är det bättre om alla åker senaste modellen, och helst då med väldigt liten motor och alla möjliga säkerhetsanordningar som man kan tänka sig som full bur enligt FIA reglemente, racingstol, 6punktsbälte, HANS-system.....

men kanske livet består av ett mått av risktagande och det bör fortfarande vara till viss del upp till individen att avgöra risken för egen del oavsett..... utan att för den delen göra uppenbara fel som är lättåtgärdade och risktagande i onödan.....

hursomhelst.... det är ingen lätt sak att avgöra..... vad är acceptabel risk?, för helt klart är att motorsport ALLTID är att ta en kalkylerad risk.... shit happens ibland och frågan är alltid om det är värt det....

Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Magnus Thomé skrev:

Tanken är väl inte så annorlunda mer än att Spriten och plast inte är så bra med tanken på statisk laddning.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Björnes skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Björnes skrev:
Björn skrev:
Det är just det här som är problemet! Vi har en regelbok som man behöver vara jurist och utbildad diarieförare för att hitta i. Går jag in och läser tex. hjälmreglementet så går inte det att uppfylla som jag ser det inom racing utan att köpa HANS. Massor med svåra regler här och där.

om någon tycker det ser kul ut med motorsport och vill prova lite och börjar läsa igenom var man kan åka lite med sin trimmad japanare blir det problem direkt. Man får inte visa sig på banan någon stans utan en hel hög med säkerhetsgrejor. Dessutom måste man köpa personlig säkerhetsutrustning för närmare 20.000:- om man vill åka kapp.

Jag vet att de tillkommit för säkerheten och rättvisan genom åren men alla bilar behöver inte uppfylla samma regler som STCC eller SLC och för den delen ER-cup.

Problemet är ju det att den dagen det händer något så dras ju alla över en kam av press och miljöivrare även om det är folk som är mindre nogräknade än Fredrik så kommer det att skvätta skit både på honom och SBF. När inte Pressen kan hålla skillnad Rally och Racing då största kvällspress och kvinnoblaskorna påstår Prinsen kör Rally. Tror inte då att dom kommer att se skillnad mellan mer eller mindre seriösa arrangörer heller. Vet fortfarande inte om den bilbranden som var i höstas då någon höll på att ta skada var ett Fredrik arrangemang men han fick skullden enligt en massa rykten.

Visserligen är det inte så många år sedan man kunde köra Rally i t-shirt, kort byxor och Träskor inom SBF ramar men ........

näe....... det var inte ett fredrik arrangemang.... däremot så försäkrade jag föraren.... så han har fått hjälp av mitt försäkringsbolag med kostnader och annat.....

fast iofs hör det inte hit.... men det var ett sådant tillfälle som skulle kunna hända varsomhelst, då orsaken var att bilen framför fick motorras och hällde ut massa olja och han åkte av och sen voltade pga det..... sen att han hade en rensad bil med möjligen tveksam brandsäkerhet utan brandväggar hör nog till mer vanlighet än man tror när det gäller öppna combicouper åssom saab mfl bilar är byggda.... har sett ett antal långloppsbilar som har godkända vagnböcker som skulle kunna ha råkat ut för exakt samma sak....

det är ju inte alla serier där säkerhetstankar är det normala utan oftast så är det ju originaltankar.... som saaben hade....

Men det är kanske inte så dumt med där dyra fleralagers overallen i allafall. Det ser inte kul ut när man skrapar bort smälta syntetkläder från kroppen.

visst är det inte kul att skrapa bort smälta syntetkläder från kroppen, men som jag fått information i efterhand så var det ju inte det som var fallet här som du refererar till..... utan brandskador på armarna pga uppkavlade armar...... vilket jag vet minst en Rallyförare på VM-nivå som brukar göra samma sak... Och har gjort själv med vid ett antal tillfällen....

brand ger skador på bar hud.... varken konstigt eller förvånande ........ Och något jag även tror att alla vet som kavlar upp ärmarna när det är varmt........ Och skadar man sig då, så är det ju lite upp till den personens samvete och fria val.... (även fast det utbetalas från vårt försäkringsbolag)

men man kan inte vara "dadda" i alla lägen åt alla..... tycker jag iaf....

Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Björnes skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Björnes skrev:
Björn skrev:

visst är det inte kul att skrapa bort smälta syntetkläder från kroppen, men som jag fått information i efterhand så var det ju inte det som var fallet här som du refererar till..... utan brandskador på armarna pga uppkavlade armar...... vilket jag vet minst en Rallyförare på VM-nivå som brukar göra samma sak... Och har gjort själv med vid ett antal tillfällen....

brand ger skador på bar hud.... varken konstigt eller förvånande ........ Och något jag även tror att alla vet som kavlar upp ärmarna när det är varmt........ Och skadar man sig då, så är det ju lite upp till den personens samvete och fria val.... (även fast det utbetalas från vårt försäkringsbolag)

men man kan inte vara "dadda" i alla lägen åt alla..... tycker jag iaf....

Det var inte en koppling till det fallet utan mer en reflektion till att många erkänner att man har underkläder i dessa material då man ställer frågan. de flesta har inte en tanke på det men håller med vid eftertanke. Om man då är "dadda" så okej då är jag det men det har hänt att folk tackar efteråt.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Alla gatbilsklubbar kräver heltäckande bommullskläder. Inte som en overall men bättre än t-shirt eller syntet....

Tystberga
Här sen Mar 2004

Eftersom jag inte läst racingregler på länge och nu byggt en långloppsbil där jag försökt hitta vad som gäller olika saker och då pratar vi tekniska sidan. Går vi sedan över till tävlingsreglerna ska vi inte ens diskutera det. Detta i kombination med olika seriers regler blir det ganska krångligt. Som sagt jag har inget mot att köpa en riktig raceoverall, underställ mm. Köper även gärna en skaplig hjälm. Men när priset på godkänd hjälm efter regelboken hamnar på 10.000:-.

Men då säger någon i perifirin att du kan följa internationella reglerna när det gäller hjäm... men var står det och hur länge är det godkänt.

Sedan hittar man i liten text någonstans att visa FIA godkända bälten är ok fast datumet är gammalt vid lokal tävling.

Vid lokala tävlingar behövs inte samma säkerhet runt banan som en nationell tävling. Lokal är den om man är med i den lokala klubben.... Men om kubben inte är lokal? Vilket distrikt tillhör man då?

Att åka full race med en Miata utan tak och bara båge är helt ok om den är gatbesiktigad oavsett trimningsgrad osv. Det är säkert!

Sedan är det livsfarligt att åka med gatdäck och bil med bara båge och stol med utgånget datum om det går under SMA? Är det bara för att det är tydliga och enkla regler det är farligt.

och Björnes planterar du in säkerhetsfel i en bil du och Bosse R kommer med hadde jag åkså missat det eftersom ni inte åker med farliga grejor utan jag hadde letat i andra bilar (oerfarna teams) efter farligheter.

För övrigt får jag ta hand om racebeskitning av ganska avancerade tävlingar inom SBF utan någon som helst erfarenhet då jag har B licens som tekniker men bara jobbat med karting.......
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Björnes skrev:

Det var inte en koppling till det fallet utan mer en reflektion till att många erkänner att man har underkläder i dessa material då man ställer frågan. de flesta har inte en tanke på det men håller med vid eftertanke. Om man då är "dadda" så okej då är jag det men det har hänt att folk tackar efteråt.

Självklart både kan och ska man ge ut sådana goda erfarenheter....... det är inte att vara "Dadda" för mig.

Det jag menade var att om någon ändå väljer att t.ex kavla upp ärmarna..... ja då tar den personen DET valet själv och skadar han sig så har HAN hela ansvaret för det........ dvs man kan inte vara "Dadda" i alla lägen......

eller som jag själv brukade nästan alltid göra.... knäppa upp overallen i halsen en bit efter SS-start...jag visste mycket väl att det var "mot" reglerna men valde det ändå även fast det fanns en liten ökad risk att skada mig själv vid allvarlig brand...... men det valet tog jag......

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Alla gatbilsklubbar kräver heltäckande bommullskläder. Inte som en overall men bättre än t-shirt eller syntet....

Hur efterlevs det?

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

P.P. skrev:
Magnus Thomé skrev:

Hur efterlevs det?

av dom jag har besökt eller jobbat åt/med .... förvånansvärt bra faktiskt.....

men det finns säkert exempel på motsatsen......

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

P.P. skrev:
Magnus Thomé skrev:

Hur efterlevs det?

Alla de etablerade klubbarna följer det mycket nogrannt, alla jag vart med på. På privata träffar är det en del rock-n-roll när det gäller armlängden, dvs ibland krav ibland inte.

Krav på handskar skiljer däremot även mellan de stora klubbarna. Vissa har det som krav andr inte.

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Björn skrev:
Eftersom jag inte läst racingregler på länge och nu byggt en långloppsbil där jag försökt hitta vad som gäller olika saker och då pratar vi tekniska sidan. Går vi sedan över till tävlingsreglerna ska vi inte ens diskutera det. Detta i kombination med olika seriers regler blir det ganska krångligt. Som sagt jag har inget mot att köpa en riktig raceoverall, underställ mm. Köper även gärna en skaplig hjälm. Men när priset på godkänd hjälm efter regelboken hamnar på 10.000:-.

Men då säger någon i perifirin att du kan följa internationella reglerna när det gäller hjäm... men var står det och hur länge är det godkänt.

Sedan hittar man i liten text någonstans att visa FIA godkända bälten är ok fast datumet är gammalt vid lokal tävling.

Vid lokala tävlingar behövs inte samma säkerhet runt banan som en nationell tävling. Lokal är den om man är med i den lokala klubben.... Men om kubben inte är lokal? Vilket distrikt tillhör man då?

Att åka full race med en Miata utan tak och bara båge är helt ok om den är gatbesiktigad oavsett trimningsgrad osv. Det är säkert!

Sedan är det livsfarligt att åka med gatdäck och bil med bara båge och stol med utgånget datum om det går under SMA? Är det bara för att det är tydliga och enkla regler det är farligt.

och Björnes planterar du in säkerhetsfel i en bil du och Bosse R kommer med hadde jag åkså missat det eftersom ni inte åker med farliga grejor utan jag hadde letat i andra bilar (oerfarna teams) efter farligheter.

För övrigt får jag ta hand om racebeskitning av ganska avancerade tävlingar inom SBF utan någon som helst erfarenhet då jag har B licens som tekniker men bara jobbat med karting.......

Bältet skiljer inte mellan lokal tävling utan när du kör nationelltävling så får det vara mer än 5 år och detta är framtaget för att du sliter inte ut bältet på fem år om du bara kör någon tävling om året men ställer då större krav på bes. att det kollas för det händer att man hittar rostskador tex.

sedan det med lokal tävling är ju hur man sökt tävlingstillståndet där är ju begränsningar gällande antal deltagare och antal klubbar osv men det vetl Inger och Roffe mer om än jag.

Sedan skall man inte göra skillnad på bil och förare för att det är känt folk. Sedan skall man väl ha sin licens i den sportgren du jobbar i om du skall inneha chefs possition och upp daterad inom tre år.

om Miatan är trimmad tillvilken grad som helst så är den inte gatgodkänd eller ?

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jupp men syntetsgtrumpor och kallingar brukar man inte tänka på.

Jag kan väl erkänna att kallingarna under overall och underställ förmodligen innehåller mer syntet än noll, men då är det mer isolerande material emellan än jeans och långärmad Tshirt.

Jag har skrämt vett i labbande kemister några gången genom att visa hur fint smält syntettyg fastnar i en bordsskiva. När man refererar till hud när man spettar bort tygbiten så fastnar det en minnesbild.
Bomull brinner bra det med, men är fortfarande mjukt och lite isolerande.

När det väl går åt skogen (rullnngar, tvärstopp i räcke och brand) så går det ju inte att komma ifrån att så mycet säkerhet som möjligt alltid är det bästa, Men om jag idag skulle välja bort säkerhetsutrustning stegvis så skulle jag plocka bort släckningssystmet först (det har jag inte ens skaffat än), sen buren (om jag hade kört karossbil), stol/bälte och först därefter funderat på att pilla på personligt skydd (jag gamblar iofs med HANS nåt år till). Ordningen kan man alltid diskutera (speciellt Bur/stol/bälte vilket kan ses som en kombinationslösning).

Tyvärr så blir skydd inte naturligt förrän man antingen varit nära själv (åskådare till en bilbrasa hjälper också) eller fått det itutat så det är en självklarhet.

En ren mekoverall i bomull är ett lätt sätt att nå en bra bit på heltäckandet, kostar en bra bit mindre än tom Folkraceoverallerna och ger lite känsla av ändamålsenlig klädsel (man klär upp sig). Nånstans måste man ju börja, och det är ju bättre än tunna bomullsbrallor och tunn långärmad Tshirt. Men man ska ju vara medveten att det inte är nån Nomexoverall och det är svårt att få tätt runt hand/fot-leder och hals.

Räknar man med konbana och liknande lågriskaktiviteter så ligger man ju riktigt nära gatkörningsrisker. Där känns det som hjälmen är det enda tillbehöret, mest för att inte slå sig mot inredningen vid sladdstopp. Men även här finns det olika skolor.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Dags att propagera att alla gatbilsträffsarrangörer kräver heltäckande bommullskläder och bomullkallingar/strumpor som minimum!

Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Dags att propagera att alla gatbilsträffsarrangörer kräver heltäckande bommullskläder och bomullkallingar/strumpor som minimum!

Klippa bort resåren eller köra kommando?

Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

På bilden som SBF har blandat in i sin anmälan är det väl någon som springer i t-skirt. där är väl inte armlängden så bra.

Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Jag vet att många klubbar säger att man skall ha det, men jag ser inte mycket av det kontrolleras.
Blir att beställa en ny trelagrad i veckan, farsan får ta över den urväxta (hmmm, det kändes sååå fel att skriva... ).

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

OFFkeFF skrev:
Magnus Thomé skrev:

Klippa bort resåren eller köra kommando?

Racingkallingar + strumpor kan nog alla ha råd med i sin årskörabanabudget thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Björnes skrev:
På bilden som SBF har blandat in i sin anmälan är det väl någon som springer i t-skirt. där är väl inte armlängden så bra.

5-papp får Fredrik svara på. Är ingen gatbilsklubbsträff i mina ögon, klubbar som BMWSC, GTI klubben, ÖSK, Opel SC osv håller mycket hårt på heltäckande.

EDIT: Gatbilsbanträffarna är på asfalt hela vägen till skillnad mot 5-papp som ju har betydligt lägre farter (även om det nog kan gå lite olämpligt fort på någon tävling på något banparti på någon bana?)

Säkerhetsnivåsdiskussionen, gatbilsåka, tävling, konbana mm
<<   1, 2, 3, 4   >>
7032 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande