Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerhetsnivåsdiskussionen, gatbilsåka, tävling, konbana mm
<<   1, 2, 3, 4   >>
7032 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Re:

Björnes skrev:
Björn skrev:
Att åka full race med en Miata utan tak och bara båge är helt ok om den är gatbesiktigad oavsett trimningsgrad osv. Det är säkert!

Sedan är det livsfarligt att åka med gatdäck och bil med bara båge och stol med utgånget datum om det går under SMA? Är det bara för att det är tydliga och enkla regler det är farligt.
om Miatan är trimmad tillvilken grad som helst så är den inte gatgodkänd eller ?
Shh, tala inte så högt om Roadsports dispenser etc, vi vill gärna ha dem kvar.

Jo, vi är väl en av de få klasserna som får ta ut vagnbok utan fullbur utgående från "gatreggad bil". Med trimmad spis i sjuan så går det ju rejält fort i A med bara ett mattpiskställ bakom skallen (en Miata har ju massor av plåt runtom som jämförelse).

Men varje nytt fall som inte har beprövad erfarenhet (kalla det gammal hävd eller vad som helst) att luta sig mot blir ju jämförd mot defaultreglementet, och om det då avviker så kommer frågorna (vafödåför), ganska naturligt.

Eftersom personskador på SMAförsäkrade events naturligtvis resulterar i utbetalningar så vore det lite skoj med nån form av statistik om antalet fall. Men jag gissar att det gått för lite tid för att få ut nåt vettigt (alltför små tal). Generellt sett är ju säkerheten såpass hög att det inte är många brutna naglar per år i svensk arenabilsport (om man tillåts lägga ban/konkörningar utanför SBF i samma korg). Men varje allvarlig skada innebär ju en smärre infarkt (eller det är det vi antar, nu är det ju rätt synd om gäss).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Magnus Thomé skrev:
Björnes skrev:
På bilden som SBF har blandat in i sin anmälan är det väl någon som springer i t-skirt. där är väl inte armlängden så bra.


5-papp får Fredrik svara på. Är ingen gatbilsklubbsträff i mina ögon, klubbar som BMWSC, GTI klubben, ÖSK, Opel SC osv håller mycket hårt på heltäckande.



var för att han var med nyss och att jag såg bilden på annan tråd som jag nämnde den.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Jo, jag reagerade när jag såg den också. Herregud varför rulla upp ärmarna mitt i vintern dessutom ! Är kanske nån här på rejsa som är på bilden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Att skaffa sig en riktig säkerhetsutrustning är ju inte så dyrt om man jämnför vad många lägger
ner på sina bilar... Man behöver ju inte välja det dyraste det är bättre med en beg 3-lagers overall
än ingen alls. Och den dagen det händer är man nog inte lessen att man tog den på sig.

På bmwsc träffarna finns det ett flertal som kör med riktig utrustning vid bankörningen.

Jag kör idag med det som jag tycker är lagom 3-lagers overall,nomex strumpor,riktiga skor & handskar
har hitills fuskat med balaklavan men det känns säkrare än att sitta i jeans & tröja

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Niklas Falk skrev:
Björnes skrev:
Björn skrev:
Att åka full race med en Miata utan tak och bara båge är helt ok om den är gatbesiktigad oavsett trimningsgrad osv. Det är säkert!

Sedan är det livsfarligt att åka med gatdäck och bil med bara båge och stol med utgånget datum om det går under SMA? Är det bara för att det är tydliga och enkla regler det är farligt.
om Miatan är trimmad tillvilken grad som helst så är den inte gatgodkänd eller ?
Shh, tala inte så högt om Roadsports dispenser etc, vi vill gärna ha dem kvar.

Jo, vi är väl en av de få klasserna som får ta ut vagnbok utan fullbur utgående från "gatreggad bil". Med trimmad spis i sjuan så går det ju rejält fort i A med bara ett mattpiskställ bakom skallen (en Miata har ju massor av plåt runtom som jämförelse).

Men varje nytt fall som inte har beprövad erfarenhet (kalla det gammal hävd eller vad som helst) att luta sig mot blir ju jämförd mot defaultreglementet, och om det då avviker så kommer frågorna (vafödåför), ganska naturligt.

Eftersom personskador på SMAförsäkrade events naturligtvis resulterar i utbetalningar så vore det lite skoj med nån form av statistik om antalet fall. Men jag gissar att det gått för lite tid för att få ut nåt vettigt (alltför små tal). Generellt sett är ju säkerheten såpass hög att det inte är många brutna naglar per år i svensk arenabilsport (om man tillåts lägga ban/konkörningar utanför SBF i samma korg). Men varje allvarlig skada innebär ju en smärre infarkt (eller det är det vi antar, nu är det ju rätt synd om gäss).



Personligen så har jag betydligt högre tankar om miatan än den modell som liknar den lite men är tilloch med godkänd i år för betydligt yngre förare. modell bet, G20 Med en kat precis tillvänster om vänsterbenet innan för ett lager glasfiber osv.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Givetvis skiljer det på hur man ansöker osv. = Ännu krångligare.

Man kan ju inte ringa SBF och fråga får jag ordna ett sånt här race utan att få till svar sänd in en ansökan via din klubb och betala så får vi se.....

Tror det är helt bortaget det där med tävlingsgren och funktionärslicens men har inte läst detaljer om tekniker då det inte varit aktuellt men vad jag förstår får jag hålla på och hjälpa till att besktiga på en ganska hög nivå. Tänker nu inte göra det då jag inte kan men ändå.

Tror inte du heller har tid att gå igenom alla bilar till 100% vid en tävling det vet vi alla och att man siktar in sig på olika saker varje race osv.

Miatan har ju vissa begränsningar för att vara godkänd men mycket byggs ju om.

Läste SBF reglerna om uttålighetstävling eller vad det kallades, där skulle bilen vara besiktigad skattad och försäkrad vilket är ok. men orginallysen skulle tas bort och lysen sättas på taket och baklysena ska sitta innanför bakrutan osv. vilket jag kan ha förstålse för men hur f.n ska man kunna åka besiktigad och godkänd bil då!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Björnes skrev:
Magnus Thomé skrev:
Björnes skrev:
På bilden som SBF har blandat in i sin anmälan är det väl någon som springer i t-skirt. där är väl inte armlängden så bra.


5-papp får Fredrik svara på. Är ingen gatbilsklubbsträff i mina ögon, klubbar som BMWSC, GTI klubben, ÖSK, Opel SC osv håller mycket hårt på heltäckande.



var för att han var med nyss och att jag såg bilden på annan tråd som jag nämnde den.


när det gäller 5papp så brukar vi säga åt dom vi ser med kortärmat att sätta på sig långärmat....

Alla varken lyssnar eller läser reglerna om långärmat från början ... men få protesterar när vi plockar in dom och säger åt dom att sätta på långärmat.... fast en del får vi ta flera tävlingar för samma sak

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Michael Bäck skrev:
Att skaffa sig en riktig säkerhetsutrustning är ju inte så dyrt om man jämnför vad många lägger
ner på sina bilar... Man behöver ju inte välja det dyraste det är bättre med en beg 3-lagers overall
än ingen alls. Och den dagen det händer är man nog inte lessen att man tog den på sig.

På bmwsc träffarna finns det ett flertal som kör med riktig utrustning vid bankörningen.

Jag kör idag med det som jag tycker är lagom 3-lagers overall,nomex strumpor,riktiga skor & handskar
har hitills fuskat med balaklavan men det känns säkrare än att sitta i jeans & tröja


Fråga någon som har en viplash om han tycker det är dyrt med en Hans. Jag vet vad det är men jag förvärvade min på motorcykel vid kollition med en rattfyllerist. vid 50 kilometershastighet.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Niklas Falk skrev:


Eftersom personskador på SMAförsäkrade events naturligtvis resulterar i utbetalningar så vore det lite skoj med nån form av statistik om antalet fall. Men jag gissar att det gått för lite tid för att få ut nåt vettigt (alltför små tal). Generellt sett är ju säkerheten såpass hög att det inte är många brutna naglar per år i svensk arenabilsport (om man tillåts lägga ban/konkörningar utanför SBF i samma korg). Men varje allvarlig skada innebär ju en smärre infarkt (eller det är det vi antar, nu är det ju rätt synd om gäss).


Hittills har vi haft EXAKT ett fall som gått till rapportering om skada.... Och det är just tidigare nämnd voltning på A-torp.......

sen har vi ett fall där föraren undrade om han skulle rapportera det, då han voltade en bil på konbana i gävle när han fick sladd ut i gräset och rullade mjukt runt där...... han hade inga skador men undrade om man skulle göra det ändå för säkerhets skull..... Och jag sa självklart skicka in den ändå så är det noterat men den har iofs fortfarande inte kommit in.... fast jag vet om händelsen.....

sen förrutom det så har det varit några räckesvisiter typ den på Rejsa-träffen men det har ju "bara" varit lite plåtskador.....

Jo förresten.... Totte bröt tummen under ett 12h race som jag arrangerade genom att inte släppa ratten när han åkte ut i sandfållan och ratt-ekern slog av tummen...... men han valde att inte anmäla det av någon anledning..... Och den är iofs läkt nu.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Björnes skrev:
Michael Bäck skrev:
Att skaffa sig en riktig säkerhetsutrustning är ju inte så dyrt om man jämnför vad många lägger
ner på sina bilar... Man behöver ju inte välja det dyraste det är bättre med en beg 3-lagers overall
än ingen alls. Och den dagen det händer är man nog inte lessen att man tog den på sig.

På bmwsc träffarna finns det ett flertal som kör med riktig utrustning vid bankörningen.

Jag kör idag med det som jag tycker är lagom 3-lagers overall,nomex strumpor,riktiga skor & handskar
har hitills fuskat med balaklavan men det känns säkrare än att sitta i jeans & tröja


Fråga någon som har en viplash om han tycker det är dyrt med en Hans. Jag vet vad det är men jag förvärvade min på motorcykel vid kollition med en rattfyllerist. vid 50 kilometershastighet.


Frågar man någon som råkat ut för det & påminns varje dag pga smärta eller förhindrad rörelseförmåga
så är nog prislappen på skyddsutrustningen sällan för hög.

Tror inte killen på anderstorp som voltade med sin saab & fick in soppan från tanken i kupen
så här efteråt tycker att en riktig overall är speciellt dyr nu hade han ju en fruktansvärd tur & klarade sig
hyfsat helskinnad från den olyckan men det ger en tankeställare

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Michael Bäck skrev:
Björnes skrev:
Michael Bäck skrev:
Att skaffa sig en riktig säkerhetsutrustning är ju inte så dyrt om man jämnför vad många lägger
ner på sina bilar... Man behöver ju inte välja det dyraste det är bättre med en beg 3-lagers overall
än ingen alls. Och den dagen det händer är man nog inte lessen att man tog den på sig.

På bmwsc träffarna finns det ett flertal som kör med riktig utrustning vid bankörningen.

Jag kör idag med det som jag tycker är lagom 3-lagers overall,nomex strumpor,riktiga skor & handskar
har hitills fuskat med balaklavan men det känns säkrare än att sitta i jeans & tröja


Fråga någon som har en viplash om han tycker det är dyrt med en Hans. Jag vet vad det är men jag förvärvade min på motorcykel vid kollition med en rattfyllerist. vid 50 kilometershastighet.


Frågar man någon som råkat ut för det & påminns varje dag pga smärta eller förhindrad rörelseförmåga
så är nog prislappen på skyddsutrustningen sällan för hög.

Tror inte killen på anderstorp som voltade med sin saab & fick in soppan från tanken i kupen
så här efteråt tycker att en riktig overall är speciellt dyr nu hade han ju en fruktansvärd tur & klarade sig
hyfsat helskinnad från den olyckan men det ger en tankeställare


näe, det är alltid lätt att vara efterklok.....

men det är nog ingen här som inte säger att mer säkerhetsutrustning alltid är bättre......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Problemet med kostnader osv. är att om du är motorintresserad och vill börja rejsa så får man en chock av alla regler. en 18-20åring som mekar lite i farsans villagarage och tycker det skulle vara kul att börja tävla gör inte det!

Det är enklare att köpa en crosscykel och börja åka eller varför inte en roadracing/gathoj, det är bara att skruva bort blinkers och några låstrådar, handla ett just töj och åka. Det är inte många unga grabbar som kan börja själva att åka racing. Hur många är helt nya i branchen? 95% av yngre åkare har pappa eller någon annan närstående som hjälper till. Endast trackdays och liknande är möjligt.

Med några enkla regler som de i 5papp+ gör att det i mina ögon är minst lika säkert som cross och roadracing. Åker man på gatdäck så blir inte farten extrem, komplettera med chikaner i snabba partier så är det väldigt säkert.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Re:

Björnes skrev:
Personligen så har jag betydligt högre tankar om miatan än den modell som liknar den lite men är tilloch med godkänd i år för betydligt yngre förare. modell bet, G20 Med en kat precis tillvänster om vänsterbenet innan för ett lager glasfiber osv.
Bara man bygger efter reglerna så får det vara hur dumt som helst i övrigt, inom SBF och alla andra organisationer/regelverk.

Jag har bara problem med svedd högerdoja pga bristande stålskydd från grenrör (isoleringen har inte kommit på plats än...).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Björn skrev:
Givetvis skiljer det på hur man ansöker osv. = Ännu krångligare.

Man kan ju inte ringa SBF och fråga får jag ordna ett sånt här race utan att få till svar sänd in en ansökan via din klubb och betala så får vi se.....

Tror det är helt bortaget det där med tävlingsgren och funktionärslicens men har inte läst detaljer om tekniker då det inte varit aktuellt men vad jag förstår får jag hålla på och hjälpa till att besktiga på en ganska hög nivå. Tänker nu inte göra det då jag inte kan men ändå.

Tror inte du heller har tid att gå igenom alla bilar till 100% vid en tävling det vet vi alla och att man siktar in sig på olika saker varje race osv.

Miatan har ju vissa begränsningar för att vara godkänd men mycket byggs ju om.

Läste SBF reglerna om uttålighetstävling eller vad det kallades, där skulle bilen vara besiktigad skattad och försäkrad vilket är ok. men orginallysen skulle tas bort och lysen sättas på taket och baklysena ska sitta innanför bakrutan osv. vilket jag kan ha förstålse för men hur f.n ska man kunna åka besiktigad och godkänd bil då!



Kan inte svara för andra distrikt men i småland kollas behörigheten innan man får tillstånd och där kollas även sportgrens kunnandet. jag håller mig till tre grenar, Folkrace, Rallycross och racing. där det inte skiljer så mycket mellan Rallycross och Racing.
Allt hinner man inte titta på varje gång det har du helt rätt i men det bör man ju ha gjort vid reg bes.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005
Inlägg: 58



Hej !!

Finns ett bra startkitt i Proban.

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&productI . . . .

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jesper Åkesson - ÅBR Speedshop www.abrmotorsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

ÅBR skrev:
Hej !!

Finns ett bra startkitt i Proban.

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&productI . . . .

Mvh: Jesper ÅBR


2450 för overall, handskar och underställ ?.... eller missuppfattade jag något ? ... billigt isåfall...

men Proban.... är väl bara ok i enklare dragracing och möjligen folkrace om man pratar SBF arrangemang väl ?... SMA arrangemang däremot vet jag att det är ok för....... bara så folk vet vad det funkar för.... thumbs up

men om jag har fel på något sätt ... rätta mig gärna...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det ska funka också map vad rubriken anger för tråden, dvs även för konbana och gatbilsåkning på arrangemang under SBF-flagg.
Dock inte tävling (racing).

_________________
BMW MC-klubben
Citera
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005
Inlägg: 58



Hej Fredrik !!

Tyvärr inget underställ. Grejorna är riktigt bra. Skulle vi sälja till någon här på forumet så kommer det sättas undan pengar till dina ev "rättegångskostnader". Det är ett heligt löfte

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jesper Åkesson - ÅBR Speedshop www.abrmotorsport.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Proban är inte tillåtet i Folkrace om det inte är det som är gjort av metaaramid om jag inte mins fel.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005
Inlägg: 58



Tjena Björn !!

Kolla här gällande folkrace: En Proban-overall är "en behandling" av ett befintligt tyg. Tygerna som utgör grundstomme ska vara enligt nedan.

"overall ska vara godkänd enligt följande: FIA godkänd, SBF Godkänd (godkännandenummer skall
finnas angivet på overallen fastsydd etikett) eller enligt Standard EN 533 index 3. Godkänd är även overall
tillverkad av något av följande material: NOMEX, 100% META ARMID, 95% META ARMID 5% PARA
ARMID, FPT, ULL, ULL-GLASFIBER, KYNOL, KEVLAR, CONEX eller ZIRPRo/ULL."

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jesper Åkesson - ÅBR Speedshop www.abrmotorsport.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

ÅBR skrev:
Tjena Björn !!

Kolla här gällande folkrace: En Proban-overall är "en behandling" av ett befintligt tyg. Tygerna som utgör grundstomme ska vara enligt nedan.

"overall ska vara godkänd enligt följande: FIA godkänd, SBF Godkänd (godkännandenummer skall
finnas angivet på overallen fastsydd etikett) eller enligt Standard EN 533 index 3. Godkänd är även overall
tillverkad av något av följande material: NOMEX, 100% META ARMID, 95% META ARMID 5% PARA
ARMID, FPT, ULL, ULL-GLASFIBER, KYNOL, KEVLAR, CONEX eller ZIRPRo/ULL."

Mvh: Jesper ÅBR


Som du ser så skrev jag om jag inte minns fel. kommer bara ihåg så direkt att proban togs bort ur det tillåtna.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Säkerhetsnivåsdiskussionen, gatbilsåka, tävling, konbana mm
<<   1, 2, 3, 4   >>
7032 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande