| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Montera 6-p Bälte? Vad är rätt?
|
2074 besök totalt |
|
Tjena, Kan vara fel forumsdel men då får ni flytta till rätt. Vad gäller när man skall fästa 6-p bälte i bur? Tänker på axelband som lindas runt en del av bur eller båge. Var inne på Schroth och kollade, hittade vad de kallar "rätt" montering där är banden korsade enligt bild.
Sedan visar de en bild på felaktig montering, iofs väl överdrivet med löst hängade öglor etc.
Sistnämnda montering har man ju sett i "fastare" lindning på i stort sett alla träffar. Så hjälp mig, har "alla" lindat fel hela tiden eller är kryssningen av banden till för någon annan säkerhets detalj jag förbi ser?
fyll på med visa råd! //Ulrich _________________
|
|
Korsningen görs väl för att minska nedglidning på buteljaxlar (dvs kroppen kan rymma emellan). Hur detta skall hanteras med ev HANS etc kan ju också påverka.
Men spacern mellan banden är nog viktigt vid korsning, så banden inte trasslar ihop sig. Av samma anledning så ska banen sitta tajt runt rören. Trots att man sitter tajt så lungvolymen begränsas lite så rör sig bältet en hel del ändå (jag hör iaf mina spännen plinga emot varandra hela tiden). |
|
Hej Ulrich !!
Kors eller rak montering är ok vilket som. Banden spelar ingen roll teoretiskt för de lär inte hänga löst när du spännt åt oavsett. Testerna med bälten har ingen test med "lös" utan RAK-dragkrafts-test bla. Mvh: Jesper ÅBR |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2074 besök totalt |