Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 14050 besök totalt |
Köpa bil efter tävlingen
Hej Det fanns det flera ekipage som såg ut att vara riktigt vettiga köp för 5000kr till och med efter genomfört 5 timmars test denna gången. Hur går det till rent praktiskt att köpa loss en bil? Är det bara att vifta med en 5000kronors sedel och be om nyckeln eller? Det är inte så att vissa team glömt att bilen ska vara säljbar för 5000kr? Man ser ju rätt uppseendeväckande lullul & gedigna modifieringar förstärkningar på flera ekipage. om jag inte tolkar reglerna fel här så får man alltså både ratt o racing stol på köpet om säljaren inte lyckas byta ut på plats till org. Och ev bur medföljer dessutom alltid vid köp? Jag har frågat runt lite och ingen verkar ha varit med om att någon bil någonsin har "köpts" efter tävling Finns det någon oskriven lag att inte köpa? _________________ linus sjöberg |
||||
Ska börja tacka för ett riktigt roligt arrangemang, jättetrevligt och jag tyckte det fungerade väldigt bra. Stor eloge till räddningskillarna som drog loss oss oräkneliga tillfällen.
Jag var helt grön innan den här tävlingen på kombinationen bakhjulsdrift, svetsad diff, väldigt halt underlag och 20 år gamla torra vinterdäck men jag hade fantastiskt kul. Körde andra halvtimmen och då upplevde jag att dom flesta var väldigt snälla i sin körning, jag lyckades snurra fyra eller 5 ggr på ett varv men alla gånger av egna misstag. På slutet upplevde jag att en del körde onödigt hårt, det var många påkörningar rakt bakifrån och många omkörningar var av typen "köra om genom att studsa i sidan på bilen framför", vi är som lite långsammare släpper gärna förbi snabbare bilar så fort tillfälle ges. En del skrotar ju sina bilar direkt efter loppet men vi hade tänkt köra så många rejs som möjligt och då är det ju tråkigt om nån rammar en för han inte kan vänta 5 sekunder för att bli omsläppt. Men dom flesta krockar är ju "race-incident" och det får man ju ta, inga problem. Som sagt jättekul arrangemang och 90 % var snälla vid omkörningar så vi kommer vara med flera gånger med säkerhet! Dom som inte kan låta bli att knuffas kan ju hitta likasinnade och knuffas med dom eller börja med folkrace istället. Sen tycker jag att en del var dåliga att respektera gulflagg, om det är stillastående i en kö pga av gulflagg och hinder är det INTE ok att glida förbi 5 bilar i promenadfart. /Karl, den långsammaste föraren i bilen med sämst fäste (360n). _________________ Karl Vestgöte |
||||
Re: Köpa bil efter tävlingen
vanligt vis så är det inte så många som är värda 5000:- efter ett lopp, men efter som det gick på is/snö så många av bilarna hyfsade efter detta event. se ut någon potent bli till nästa race och KÖP, gärna våran hottade 245a. _________________ svante hedlund |
||||
Vi gav 500 för vår 360 sen fick vi en reservdelsbil av en annan gratis. En del pill i garaget med lättning och svetsning av diff så är man redo.
Det är nog billigare att hitta en nästan gratis bil och preppa om man vill köra än att köpa en efter ett rejs. Men hittar man en med vass spis, båge och rejsstolar på en tävlin så köp den! Det är nog bara bra får då håller det nivån på "sporten" på den trevliga amatörmässiga och kamratliga nivån som är tanken. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Fjärde försöket.
Äntligen fick jag känna på hur det var att gå i mål, men det hade sitt pris. Sitter här med blåsor på fingrarna och värkande kropp. Mina lagkamrater låg däckade i sjukdomar, så fick dra lasset själv. 4 timmars (fick lite avlastning av Team Hjulben/Rabbit) bakhjulsdrivet på det underlaget var....intressant. Är supernöjd med resultatet trots att man hamnade i mitten. Var t.ex. tvungen att stanna för toa- och drickapaus. Vart svartflaggad men fick ingen riktig förklaring till varför (du kanske körde om under gulflagg undrade dom?) Hakade i nån efter träskkurvan och vart stående flera varv. Vart stående några gånger i kurvan innan "publikrakan". Arrangörerna gjorde ett superjobb med sandningen och räddningspersonalen måste haft värkande kroppar på kvällen. Det känndes inte riktigt som det var samma "anda" som vanligt. Det känndes mer som en tävling än va det brukar göra på Sundsta. Mycket gnäll här på forumet om påkörningar tycker jag. En stort tack till Team Makaron (#74) för otroligt roliga fighter på banan. Vill gärna se fler bilder/foton på tävlingen/min bil, det är alltid kul ![]() _________________ Lars Eriksson #10 Team Lisco (ljusblå 240 med orangea flaggor) |
||||
Kul att köra på en ny bana, med en som vanligt bra fungernde organisation. Körde ett pass i början och kontakten som skedde då under halkan är inget att saga om. Men sista 30 minuterna upplevde jag ett "knuffande" som var värre än jag upplevt tidigare. Som omkörningsförsök får de väl ses som väldigt optimistiska. Om de berodde på frustration eller att det var mer bilar kvar än det brukar har jag inget svar på. Konstaterar bara att om möjligheten funnits att köra på det sättet från början hade det inte kommit många bilar i mål. Det är skillnad på att kana fram och få en kanande bil som glider in i sidan lite mjukt än att få en laddande bil in i baken eller sidan när båda har ordentligt fäste. Så hoppas på "snällare" körning till nästa gång.
_________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||
Team JPS tackar för sig
Tack för arrangemanget! Vi tyckte det var jättekul att delta, även om vi fick bryta efter halva loppet efter att vår 5e-förare inte kunnat kontrollera bilen på halt väglag och parkerade den i en snövall med brutet styrstag.Lättreparerat, men oerhört svårt utan reservdel. Vår fina svarta JPS-saab funkade hur bra som helst och vi är helnöjda med bilen - för att inte tala om the paint job. Vi tycker också att de flesta (90%) av alla omkörningar var helsjyssta, men att vissa (10%) hade lite för brottom för denna form av "rejs". Urkul var det i varje fall, och vi kommer tillbaka! Men INTE i Saaben: den vill vi sälja enligt 5papp-reglementet: Finns köpare till en Saab 900 (1994) med 2.3l-motor, fullt 5papp-preppad ![]() Supertack Fredrik! Team JPS _________________ Robert Börjesson |
||||
Re:
Jo men det är ju inte tillåtet med avsiktliga påkörningar enligt reglerna, det ska bestraffas med rödkort men dom flesta är ju väldigt snälla med att ge ut röda kort. Visst när det är så här halt så går det inte så fort och det är lätt att glida in i andra, det går ju inte att undvika. Men när det är bättre grepp kommer det gå fortare och då kan konsekvenserna bli större, vore väldigt tråkigt om nån blir knuffad och rullar det kan ju leda till ordentliga skador efter det kan vi ju glömma att köra utan bur och bälten. _________________ Karl Vestgöte |
||||
Stort tack till Fredrik och Glenn! Jag hade riktigt kul. Som stolt medlem av ZZ Racing är man extra glad att båda bilarna tog sig i mål vilket resulterad i veckans i-landsproblem. Att transportera hem två bilar med ett släp.
Jag körde sista stinten i den vita Peugeot 205:an. Bilen hade åkt på en smäll tidigare som resulterade i någon sorts justering av vitala delar i framvagnen. Det var inte helt lätt att svänga vänster. Så genom 180-gradaren efter "gulflaggsrakan" agerade jag bromskloss. Framvagen högg, släppte, högg, släppte vilket kan ha givit intrycket av att jag fulblockade lite. Vilket inte är fallet. Jag tog ett väldigt djupt spår genom nästa höger för att släppa förbi snabbare bilar. Jag förstår att det kanske framgick som att jag körde lite dumdefensivt stundtals. Men det gjorde jag icke. Mitt enda mål var att ta bilen i mål ![]() F*n va detta är kul! Ser framemot nästa 5papp! _________________ // Thomas Granbacka ZZ Racing International |
||||
Nästa 5papp blir på Sundsta Lördagen den 7 Mars ...... sen förhandlar vi med Ticksta om när vi kan köra där nästa gång, vilket jag idag inte vet men återkommer när vi vet mera.....
|
||||
Vilket jävla gnäll
Den här linköpingssnubben som inte gjorde annat än att snurra in i räcken och vara ett allmänt orosmoment kommer till 5-papp enbart för att gnälla. Jag har aldrig snyftat över andra medtrafikanter och jag hoppas verkligen de stannar hemma för att köra på linköpings gatorna i sin 360 sen komma med 20 år gamla däck och heldiffade bakaxlar visar nog på linköpings kompetensen........ Ni andra glada grabbar som körde tycker jag gjorde ett kanonjobb, Vi piskade 379 varv vilket troligtvis är nytt 5-papps rekord.?? vi kommer inom kort upp med filmer osv på team-bangolfen.info.se 7 Mars kommer vi inte starta då vi har franska mästerskapen i isracing vilket denna lördag gav bra träning. När det gäller team brum brum så är det underbart att se ett team kämpa så för att ta en checkflagg och för oss är det en självklarhet att vi hjälper varann i depå plats med reservdelar och mek kunskaper. Sen på banan är det "match" igen. ![]() mkt kul att se 2 golfar överst på podiet då vi oftast gillat golfarna. Vi hoppas att det mekas i garagen runt om nu tills nästa gång. Hasse Söderström ![]() _________________ Hasse Söderström |
||||
Vilket jävla gnäll
köpa bilarna av varann är inget vi förespråkar. och för oss har det funnits oskrivna reglar, för problematiken blir som på 24 timmars med ett bilhandlar koncept då det skulle vara lott dragningar om vem som fick köpa osv. och sen köpa tillbaka ritualen, själv budade jag som ung alltid på vinnarbilen köpte den för 8000 sålde 1 minut efter för 20,000-30,000 detta hoppas jag vi kan slippa på Sundsta då det drar ner på glädjen att fixa bilarna även om jag varit sugen på att köpa rap volvon bara för att få bort den. Men samtidigt ler jag varje gång den kommer rullande och ställer sig på segerpodiet gång efter annan, De grabbarna är de bästa i hela 5-papp sen får någon annan komma fram med motsatsen bangolfen Hasse _________________ Hasse Söderström |
||||
Re:
kan du inte lägga det på söndagen i stället? snälla _________________ svante hedlund |
||||
Re:
näe tyvärr för det var det något annat arrangemang där..... som redan var bokat... |
||||
Re: Vilket jävla gnäll
inte jag heller egentligen..... däremot så måste man ha något sätt att hålla ner utvecklingen på så det inte skenar iväg.... en sak som jag funderar på är att göra två klasser..... flergångsbilar och engångsbilar... eftersom där skiljer sig det mest........ sen kanske då ta bort försäljningskravet på flergångsbilarna och istället köra med samma system som 5papp+.... dvs en "jury" som bedömer bilarna och om det är ALLT FÖRMYCKET iordninggjorda så får man lite avdrag på varv.... vad tycker ni andra ? |
||||
Det finns ju bilar som kommer utrustade med nya riktiga dämpare och fjädrar långt från vad som en gång satt i original på bilen. Det känns ju så där att se det när man själv står med en bil för någon tusenlapp eller tre med fjädrar och dämpare som är lika begagnade som övriga bilen.
Jag kan inte se hur det ska vara fel att lägga ett bud på en sådan bil som är så preppad på förhand. Det är väl egentligen just en sådan utveckling med alltför välpreparerade bilar som regeln om att vara beredd att sälja är tänkt att stävja. En del bilar är idag nästan lite väl förberedda på förhand på ett sätt som kanske inte riktigt är i linje med vad 5papp är tänkt att vara. Vi som kanske kollar oljestickan på väg till startplattan, letar bland de minst begagnade av de begagnade däck som följde med bilen och lägger kvällen innan start på att sätta på lite dekaler och spraymåla lite psykedeliska mönster på bilen kan känna oss ganska små när man ser en del ekipage på plats sen. Besiktningen verkar mest gå ut på att kolla att batteriet sitter fast, lyktorna är tejpade och att bromsljusen lyser. _________________ Ola Lennström |
||||
höna av en fjäder
tror vi gör en för stor sak av detta nu. vi har denna regel och den har fungerat flera år, vill någon köpa min bil så har vi bra regler men vi vet ju hur verkligeheten ser ur detta rejs var inte som det brukar, men till den 7 mars ärdet väl som vanligt ca 5-10 bilar forslas till malsta ca 5 bilar till balak gubben och vi har inga dealers. så jag röstar med fortsatt system tills den dagen det blir problem men så är inte fallet nu. hasse _________________ Hasse Söderström |
||||
Team JPS Saab
Med anledning av uppkommen diskussion vill jag bara förklara vad vår supersaab är för nåt: En gratis-saab 900 som vi ryckt ur inredningen ur, och monterat in spolartanken in i kupén på. I övrigt standard. Förre ägaren hade själv bytt ut motorn till en 2.3l, men det var inget vi lade nån vikt vid: vi fick den gratis, det var huvudkravet! och sen 3 eller 4 kvällars arbete med målningen och vingen ![]() Inför framtiden skulle jag önska att ramningar på något vis kan hållas ned: vi kommer att komma till fler lopp, med förhoppningen och tron på att kunna delta i fler än ett rejs. Jag gillar idén med man inte får krockas, men man kan få bucklas. Lite som devisen att "det är ok att slå sig, men inte ok att skada sig", som min far brukade säga. Alla regler som kan få 5papp ditåt välkomnas enligt mig. Exakt vad dessa regler skulle vara vet jag inte själv. _________________ Robert Börjesson |
||||
Re: Vilket jävla gnäll
Jag vet att det gick å helvete i första stint, det smyger jag inte med. Men det var en av dom första gångerna jag körde bakhjulsdrivet och vi var där för att prova på med nya bilen och ha kul. Förlåt å heligaste att jag inte kan hålla samma tempo som gamla folkraceförare med nya däck. Jag försökte iallafall hålla mig ur vägen även om det inte gick till 100 % alltid. Det är ju väldigt trevlig stämning oftast men nu verkar du nog ha spårat ut lite. Jag trodde ju detta var mest på skoj och att man kunde ta hänsyn till dom inte hunnit bli så bra än. Men visst jag kan hålla käften och försöka hålla tempot nästan gång och blir det för hårt så trycker jag väl tillbaka så får vi se om nån av bilarna kommer vara kvar på banan. ; ) _________________ Karl Vestgöte |
||||
Det som känns så underbart med hela 5-papp cupen är ju att det är så okomplicerat och enkelt.
Man gör lite som man vill med bilen så länge den är "vägsäker", kan hålla med om att det är lite för avancerat med bur och gömda förstärkningar eftersom det blir lite för mycket pansarvagn över det hela. Vårt mål är under alla omständigheter att ha kul på hjul, först eller sist spelar inte lika stor roll ,huvudsaken är ju det där med att inte kunna sova natten innan och ha "17år 9månader och körkortet imorgon"-mentaliteten med ett brett leénde. Vi kommer aldrig att köpa en bil för mer än 2000:-, sällan byta annat än förare (och troligen inte hamna på pallen), eller sikta på nån för att djävlas (däremot hade vi lite taskiga bromsar/grepp sist) För mycket regler kommer nog att göra konceptet svagare ävenom vissa regler är väl till pass. Heja det sunda förnuftet. farbror muggen (som känner sig lite som en vis man i skrivande stund) ![]() |
||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 14050 besök totalt |