| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
MB 190E 2,5-16 eller 2,3-16
|
1241 besök totalt |
|
Nu skall jag köpa bil! Då jag bor i Tyskland så kommer förmodligen bilen att tas med som flyttgods hem. Nu slänger jag ut en allmän fråga( kanske riktar sig mest till de som kör ovanstående på forumet men alla svar beaktas noga).
Jag har hittat ett gäng 2,3-16 och några enstaka 2,5-16 i min prisklass vilket är max _5000. frågan är ju då vilken väljer man?? risken att få en slitnare 2,5-16 är ju hög, å andra sidan så är det ju rimligt att en 2,5 -90 kostar 5000 med 28000 mil och en 2,3 -86 med 20000 mil kostar 3500. Min idé med bilen är att den skall användas på ringen men samtidigt funka som andrabil. Min spontana egna infallsvinkel är att hitta en fin 2,3-16 utan kat = 185 kusar eftersom 2,5an "bara finns med kat och 195 hk, så torde skillnaden inte vara så stor. Så varsågoda, shoot. _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
|
Re: MB 190E 2,5-16 eller 2,3-16
Så här i efterhand är min spontana känsla: Köp den i sverige!
Tyska priserna HAR gått ut genom ozonskiktet.....många är rena skämtet....! Jag vet att det finns en jädrigt fin 2,3-16 på gotland som jag skulle erbjuda ägaren halva den summan du är villig att lägga å troligtvis få köpa bilen! Bilen fick kjedjehaveri för ngt år sedan MEN motorn skall vara fixad enl alla regler. Visst de är "bara" en 170hästare, men du har ju satt en budget redan som du kan köpa roliga saker för istället
och ärligt talat, att få ut ca 240hk ur denna motor går relativt snabbt! Kolvar ca 11:0.1 (ca 6000kr) Kammar från dbilas 288° (ca 7000kr) nytt insug Elektroniskt sprut. (4-7000kr) Sen kan man ju även köpa ett sådant där nürburgring kitt som RS1800 köpte.....
å kanske lite delrin i div. leder å bussningar..... [/u]
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
Jovanni.
ok, jo jag förstår vad du menar, har lusläst din biltråd och de andra oxå. Men... jag bor ju här nere. är det någon här på forumet som har den som du pratar om? PM:a gärna mig. _________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
|
Re:
Ingen på Rejsas eller vad jag vet någon "race" intresserad som ägare....(min lilla "hemliga" bil kan man säga) Nä den har bara varit på fastlandet några få år i sitt liv, sen har den bara varit på gotland resten! När jag såg den senast hadde den 2st antydningar till rost, å de var vid skärmen bak. Fullskin, ingen spoiler på luckan (avbeställdes av första ägarn!?) Svartmetalic, så mycket orginal en 88 kan bli. ca 17-18000mil..... Va vill du betala för adress å telefonnummer till ägarn idag
(riktig tysk (bryggd) öl å jäger är gott )
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
_________________ Daniel Thunberg Ivner Hjälpmek Puppan Racing MINI Cooper S cab -14 VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien) |
|
Kika in på tyska 16v-klubbens sajt, finns en del vettigt att läsa, brukar även finnas en del fräscha bilar till salu. Som johan säger så har priserna skjutit i taket i tyskland de senaste två åren. Köpte min 2006 för ca 50 000 kr, men då var av första ägaren och den var helt i originalskick. Finns ca 700 2.5-16v kvar i Tyskland, vilket var en rejäl minskining jämfört med 2007.
Köp den finaste du har råd med, sen spelar det mindre roll om det är en 2.3 lr 2.5. 2.5:an fanns ju att få utan kat, den lämnade då ca 204 häst. Får du köpt en innan slutet av juni så körs det en 16v träff på Hockenheim den 26:e juni, 100 16v är redan anmälda, men även ca 35 m3 E30, några omega EVo 500. Bankörning kommer att erbjudas under hela dagen. Det kommer även att finnas en del tävlingsbilar, så det finns möjlighet att komma ut på banan samtidigt som dessa. _________________ :: Mikael Lindqvist |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1241 besök totalt |