| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Dags att höja säkerheten lite? Rätt kallingar!!
|
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (4589 totalt) |
|
Det är bra att ni tar upp detta. Jag har alltid bomulls trosor o bomullsBH
På banträffarna brukar jag ha min 3-lagersoverall för jag tänker att råkar jag vara först till en bil som börjat brinna så vill jag ha så bra skydd mot elden som möjligt om jag kan hjälpa till att få ut nån ur bilen. (Min bil kommer ju aldrig att brinna, eller )
och- det är större chans att jag som kör bil är först, än funkisen som ska springa från sin postering med 12kg brandsläckare. (att jag svettas gör inget, ni får stå ut med doften )
Vad gäller att kräva det på banträffarna... Ja gärna, jag anmäler mig som frivillig att kolla materialet i era kalsonger
skämt åsido, det tar redan så mycket tid att kolla att bilarna är OK att få köra på banan, så det får nog vara upp till var och en vad man vill ha för material på strumporna. Men jag håller med om att det kunde stå i inbjudan som en rekommendation! |
||||||
|
Lite allmäna funderingar: hur vanligt är det med brandrelaterade olyckor i samband med
gatbilskörning? Anderstorpsolyckan(?) har nämnts i den här tråden. Att kläder som vid brand, smälter in i huden är dåligt är vi nog alla överens om men hur bra är egentligen ett bomullsplagg? Militärens M90-uniform, i bomull och konstfiber beskrivs så här i en försvarspublikation SoldR MtrlP); "Flamskyddet bygger dels på att plaggen är tillverkade i flam- och brandhämmade material och dels på flerskiktsprincipen. Skyddskravet på uniformssystemen är att det ska klara att utsättas för flamma i 10 sekunder innan andra gradens brännskada uppstår". Ur brandsäkerhetssynpunkt var den gamla M58-uniformen i tjock ylle bättre. Tänkvärt tycker jag. Hur många sekunders skydd ger ett par jeans? _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Re:
Gör gärna samma sak med T-shirtstyg i bomull och nåt annat material (inklusive bararmat, dvs utan tyg) så har du en ganska bra överblick på vad som funkar och vad som är olämpligt. Bomull brinner men ganska långsamt jämfört med andra vardagstyger. Flera lager är alltid bra (luft emellan), dubbla tyg är bättre än ett dubbelt så tjockt. Impregnering kan påverka mycket, men varar inte för evigt. Jag vill minnas att jag sett nån U-tubfilm över brandtestning av nomexutstyrsel (bla handskar). Där var det x antal sekunder över bunsenbrännare utan visst utslag på tempmätare på insidan. |
||||||
|
Re:
1: Brand efter krock, avkörning är AFAIK extreeeeemt ovanligt. 2: Brand pga motorfel är ovanligt men händer ju. Jag tror att bränder pga olja är vanligare än bensin? Dvs långsammare förlopp och större möjlighet att släcka och få stopp på branden. Rätta mig gärna om jag har fel!!!! _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Här är några filmer med test av nomex
http://www.youtube.com/watch?v=NkG9K http://www.youtube.com/watch?v=mTjNc _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Den vanligaste orsaken vad gäller brand på gata är faktiskt spolarvätska enl ett brandbefäl jag känner. Kan kanske vara värt att tänka på för de som pysslar med gatbilar på bana och dessutom vill att man ska vara ännu försiktigare om det finns E85 bilar me. Den försiktigheten skulle man tänkt på redan innan då de flesta "gat" bilarna har spolarvätska där framme.
Att ha allt i nomex under vanliga bommullskläder, nomex hanskar och nomex skor låter som en bra lösning. Tror rätt mycket på jeans faktiskt om de är i bomull. Jag personligen har även en proban overall och köpte en enlagers nomex till damen. Hon ska ju ha lika bra eller bättre skydd än mig. Skor och hanskar är viktiga för mig. Skor för att det brinner antingen bak/under, eller fram. Hanskar för att kunna hantera bälten, dörrhandtag, dörr osv om man vaknar från avtuppningen och det är riktigt varmt. Då behöver man inte blinka när man ska ta sig ut allt. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
|
Hej !!
Nån tog upp det här med skorna vilket inte många tycker är så viktigt. Förutom Nomex/Mocca/Skinn så är framförallt bindvävs-sulan limmad med Vattenbaserat/Giftfritt lim som inte utsöndrar giftiga emissioner vid brand. Konstruktionerana på balaklavor är också skitviktigt. De ska "överlappa" kragen på overallen rejält. Finns en del sorter som istort sett är raka och de ger mindre bra skydd. Svettas man kan man använda nedanstående. Den är verkligen "cool" funkar fin-fint. http://www.abrmotorsport.se/shopen/i Mvh: Jesper ÅBR
|
||||||
|
En sak som de flesta inte funderar över är att en flerlagers overall är mycket bättre än en bomullströja när det gäller att grabba tag och lyfta ur en avsvimmad förare från en brinnande bil..
Men vi ligger rätt långt framme i Sverige, jag har varit på bandagar i varma Kallefornien där en del hade på sig både skor, handskar, hjälm och HANS av värsta sort. Till detta hade man t-shirt och shorts. Jag blev för övrigt idiotförklarade för att jag hade så mycket kläder på mig i värmen..
_________________ Anders Hansson |
||||||
|
Re:
Det finns ju "Coolshirtsvarianter" med phasechangematerial, det skulle nog jag testa först. Betydligt mindre "infrastruktur" iaf. http://www.pegasusautoracing.com/pro Naturligtvis lite tjockare än Coolshirten, men man slipper kylväska och pump. |
||||||
|
Tjejer/killar med långt hår kan också tänka på att stoppa ner det i kläderna för hår brinner också rätt bra...
Har sett rätt många med fläta hängande ut ur balaklavan ovanpå overallen. |
||||||
|
Re:
http://www.coolvest.com/product-demo Man ska alltid vara kritisk, speciellt när det låter alltför bra (tex "varför använder inte alla detta då?").
|
||||||
|
Jag har under några år kikat åt hållet av de där västarna men fått intrycket att det är något som främst används av prylglada banmötesåkare i varma delar av USA. Jag kanske har fel men jag undrar hur mycket de hjälper för en vältränad förare som kör långlopp.
Nu har ju iofs AC blivit en del av reglementen på det hållet men jag undrar om det är värt så himla mycket att kyla överkroppen och sedan sätta en hjälm på huvet.. _________________ Anders Hansson |
||||||
|
Re:
Men att använda vid långa stints får man ju testa sig fram till. En kyld hjälm hade ju varit kanon, skallen är ju lämpligt kylobjekt. Det skulle vara intressant att testa under ett sprintstint vid lite värme, men man behöver ju vatten kallare än 15 grader för att få västen att stelna... Undrar hur bra bältet sitter när den har smält/mjuknat?
|
||||||
|
Re:
Jaha, bara en påse med fett och olja innanför rocken då (i en plastpåse förmodar jag?), låter ju suveränt...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
En av dom böckerna i hyllan som kändes som ett ångerköp var Bramsey&Lis "Competition Car Controls". Inte mycket godis för självbyggaren med det fanns lite om kläder.
Under "race suits": Proban är bomull behandlad med "tetrakis hydroxymetyl phoshonium".. för er nördar.. Protex är PVC/Nylon behandlat på ett liknande sätt. Under tidiga jämförande tester av Nomex var det inte bättre än dom andra som enlagers. (Fast som jag har fattat från andra håll tvättas probanbehandlingen ur med tiden.) Åter till boken: Tvålagers Nomex däremot var mycket mer effektivt eftersom luften emellan lagren gav isolering mot värmen. DuPont hävdar att när det yttre lagret "became charred"? Utsatt för flammor? Lexin hade inte översättningen.. Men att det bildas en kolhinna (Carbon crust) som skyddar nästa lager. Alltså minst två lager nomex! Trelagers med bommulsundies då? Nästa kapitel, "Underwear" fick mig att börja tänka. "A great number of drivers wear just a coverall without flame-proof underclothing. It must be stressed that this is most undesirable" skrev Jim Clark Foundation. I Autosport -89 skrev Mike Theobald från Advanced Wear and Safety att fibrerna i en bomulls tshirt kommer att brinna efter att själva flamman har slutat sveda den, medan brandskyddad väv är självslocknande. Men det otäckaste med bomullen är att den binder vätska. Det har förekommit att dräkten har varit ganska oskadad men att vätskan i bomullen närmast kroppen har varit så blöt av svett att skinnet under har följt med när man tog av tröjand. Hmm.. Man förlorar rätt mycket vätska under ett entimmespass. Och allt hamnar inte på insidan av rutan när man sitter och brummar med. Ylle under nomexstrumporna nämns som ett säkert alternativ till bomull.. Men vem kör med så stora skor att man måste ha dubbla sockar. Som kille känns ju vissa delar vitalare än andra.. vem säljer nomex-boxers. Den korven vill man ju inte ha kokt. Det finns ju icke-FIA-klassade t-shirts i nomex och närmast kroppen vill man ju helst byta till nästa stint. _________________ Arne Lindgren |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Dags att höja säkerheten lite? Rätt kallingar!!
|
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (4589 totalt) |

