| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Söker förarutbildning/utveckling 2009
|
1, 2 >> 2895 besök totalt |
|
Hej Skulle vilja ha en grundkurs i bankörning. Har licens och har kört en del på bana under 2006 - 2008 ,men har egentligen aldrig förstått hur det ska gå till..
Har ni tips på förarutbildningar eller ordentliga pass med instruktör , gärna i början av säsong 2009 så vore jag tacksam Mvh Marcus _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
jag letar själv detta är vad jag har hittat som är intressant..
Åke Nyberg och ett gäng från Alfa klubben brukar ha väldigt uppskattade kurser. Har själv varit med på två. Körs i år 9/4 och 29/5. Mer info http://www.alfaromeo.org/index.taf?_ Snowdragon Racing har också förarkurs, tänkte testa denna iår men det sena datumet gör mig tveksam 26/9 http://www.snowdragon.se/ _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
|
Tack Berra.
få en genomkörare INNAN säsongen drar igång på allvar. Men det beror nog på att det är svårt med ledig bantid.. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Tack för alla trevliga inputs, har varit i kontakt med alfa utbidningen på sviestad idag och det verkar mkt intressant. Ett ypperligt tillfälle för dom som inte har licens då det ingår i förarkursen!
Dock efterlyser jag någon form av utbildning för oss reservdanskar här nere i Skauune! Kanske något på Kutstorp, Sturup eller åtminstone Anderstorp.
Hej Marcus,
Lite beroende på vad du söker så finns det ju instruktörer att "låna" på BMWSC:s träffar.
Emellanåt är de upptagna hela dagen men oftast så är efterfrågan efter lunch lika med noll. Så mitt tips är att testa dem. De grundläggande delarna i nedan torde du isf kunna få hjälp med: # Personliga grejor som sittställning, avstånd till pedaler och ratt etc # Spårval; hur hittar man spåret, när svänger man in, hur hanterar man ratten in, i och ut ur kurvan # Bilhandhavande; bromsteknik, varvtalsmatchning, vänsterbroms, power understeer/oversteer lift off understeer/oversteer, lastväxelhantering # Takt och fart: Hur mycket fortare går det att köra, när börjar det släppa och hur känner man det, skall man vara mjuk eller ta i - det finns olika skolor!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Hej Micke Har prövat detta och det har varit mkt nyttigt. Det är absolut nåt jag kommer utnyttja även i framtiden. Dock skulle en grundlig genomkörare vara nyttig , gärna under lite lugnare förhållanden än en Bmwsc träff. Man stressar lätt upp sig och försöker köra fort snarare än att köra rätt. En vanesak förstås, att hantera mkt trafik på banan och att fokusera på sin egen körning. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Re:
Tackar MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Borde vara denna va? http://www.svkg.nu/doc/SVKG%20Racing
Får en känsla av att alfaklubbens kurs tidigare i tråden ger mkt körning och kunskap, fick väldigt bra vibbar av det jag läst, har både mailat och pratat per telefon med folk som höll i detta och jag fick mersmak kan jag säga. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Japp, stämmer. Visste inte att den hade kommit ut på hemsidan... Vet inte hur SVKG gör med inbjudan, brukar bjuda in andra klubbar och finns det plats över kommer den även här på Rejsa. Niklas Falk lär veta mer. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Mycket vettig tråd. Det är ganska vanligt att man harvar omkring som man brukar, filar och trimmar på bilen men fortsätter att köra som en kratta. För det är ju alltid bilen det är fel på när det inte går som det ska.
LMS hade STCC föraren Mattias Andersson som gäst vid en av sina åkningar förra året, vi promenerade runt banan, han pekade och kommenterade hur han kör, sen fick vi åka med honom och se det han pratat om. För min del var det värt en massa. Sviestad är en bana jag nött på ganska mycket men efter detta så kapade jag en halv sekund och mer finns att plocka på att försöka köra som han sa att man ska. Det vore väldigt utvecklande att hitta nåt bra forum där man kan köra under uppsikt av nån kunnig som kommer med råd och dåd. Vad man ska tänka på, var man gör fel, vad man gör rätt (om nåt). _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Här finns det, hittar inga datum men enklast är nog att ta kontakt med dem.
http://www.gotlandring.com/events_pr _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Re:
Aha, då förstår jag absolut vad du menar.
Ja, det där är ju inte lätt alla gånger. Lite som att försöka lära sig åka skidor i svarta pisten med en massa andra åkare som vill förbi...
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Jag tycker det är lite synd att det är samma pris på Alfa kursen oavsett om man sänker ta licens eller inte. Rimligt vore ett betydligt lägre pris för de som bara vill köra, men det är min högst personliga åsikt. |
||||
|
Re:
Det går alltid att prata snällt med någon av instruktörerna och fortsätta körträningen medans licenskursen pågår. Eller fortsätta på egen hand.
Ska tillägga att det är inte Alfa-klubben som kör kurserna (även om Åke råkar vara medlem där).
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Jag körde med Alfaklubben/Åke förra året. Tyckte det var en klart vettig dag med bra instruktörer
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
Man betalar samma pris JA men å andra sidan kan du köra medan dom andra läser teorin, ställde själv denna fråga och fick det svaret, cirkus 3 timmar på eftemiddagen sitetr dom och pluggar teori mm. Borde ju bli en perfekt avslutning på en instruktörskurs med lite fritt blås framåt eftermiddagen. Anledningen till detta är ju att kostnaderna finns för instruktörer,bana mm oavsett om vi sitter med på utbildningen eller inte. Dock kan jag till viss del hålla med dig. Det finns ju alltid 2 sidor av myntet. Att utbildningen faktureras som utbildning gör det än mer intressant för dom som har eget eller snäll chef :-) Själv är jag väldigt sugen, måste bara ge mig in i förhandlingar med regeringen
Re:
Tolkar detta som 2800 kr för en dryg halvdag körning + teori för de som tar licens? Det får ju SVKGs kurs att låta riktigt prisvärd! (dessutom på Kinnekulle istället för Sviestad 2000 kr för kvällskurs teori, en dag körning med instruktörer och en dag fri körning. och så möjligheten till uppföljningskurs om man redan har licens för 1200 kr. Medveten om att det även står att det finns billigare alternativ än "Alfa"-kursen... Men även SVKG kursen är seriös, inte bara minsta möjliga för att få licens. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Re:
De gånger jag har kört har det varit körning från 9-15 teori 15-17 och man har fått köra under teorin. Kursen går både på Sviestad och Kinnekulle. Under hela dagen är banan öppen och du kör hur mycket du själv vill. På förmiddagen har du två pass med intruktör och ett på eftermiddagen.' Det är vad jag minns av de två kurser jag har varit med på, sugen på att testa något nytt iår däremot. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
|
Re:
Någon som kört denna kurs och kan dela med sig lite erfarenheter? Gäller framförallt uppföljningskursen eftersom jag har licens. Själv börjar jag få lite rutin och kört kullen en gång tidigare. Känner att jag har mycket att lära, har sett många köra VÄLDIGT mycket bättre och snabbare med min bil. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||||
|
Re:
När jag läser detta inser jag att jag nog också behöver en förarkurs. Förstår ingenting...
_________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 2895 besök totalt |