| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
vilken klass
|
1 besök senaste veckan (5393 totalt) |
|
vilken klass
jag har en porsche 968 som jag är lite sugen på att köra lite roadsport men vilken klass skulle den kunna klassa in i bilen har följande spec porsche 968 -93 260hk 1250kg tom helbur abs bromsar någon som vet vilken klass den passar i tack på förhanad _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
|
Re: vilken klass
2. Vad är tävlingsvikten (tex över mållinjen)? I Roadsport kör vi bilarna med vätskor och förare
3. Hur mycket tilläggskrafs har du (vingar, ABS, snabbväxling, antispinn)? 5.2 tävlingskilon per Roadsporthästar är ju den magiska gränsen du ska över för att landa i B, annars blir det suboptimalt i A (som ju har 3.2 som sin miniminivå) Vi filar ju på reglementet för 2010-2012, möjligen kan det bli rimligare för mellantrim än vad det är i år. |
||||||
|
Re: vilken klass
Roadsport? Kör här i stället: http://www.pcsracing.nu/ Sjukt mycket bantid för pengarna. Kolla en typisk helg här under resultat, med antal träningar etc: http://www.pcsracing.nu/raceresults/resultat.asp oslagbart.
_________________ -- |
||||||
|
Re: vilken klass
1. motorn är modifierad, orginal effekt 240hk 3 liters 16v variocam 2. ca 1340kg 3. vinge och abs _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
|
Re: vilken klass
detta kanske är ett bättre allternativ var klassar min bil in i för klass här då? vad kostar startavgift och så vidare? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
|
Re: vilken klass
Ja, jag tror det är ett bättre alternativ än Roadsport.
Startavgiften 2008 var 1500 kronor, per racehelg. Jag undrar om den inte skulle höjas lite inför 2009? Nåja. Din bil klassar in i det som tidigare hette Klass 2, men numera heter Klass 8b. (Det är en anpassning till Porsches internationella tävlingssystem, där all standardbilsracing som vi gör i Sverige kallas Klass 8..) Så här ser klassindelningen ut, regelverk i blått, mina kommentarer i svart: Klassindelning sker enligt nedanstående grundprincip. Med effekt avses motoreffekt och med vikt avses tävlingsvikten vid målgång, dvs. bilens vikt + föraren och dennes utrustning + den bensin som finns i tanken. Vid beräkning av vikt får bilar utan ABS-bromsar göra ett avdrag om 50 kg. Detta avdrag får endast göras av bilar som från fabrik levererades utan ABS-bromsar. Grupp 8 (a): För bilar som tävlar i grupp 8 (a) gäller minimum 6,5 kg/hk. -Typisk bil 944 S2, 211 hk, 1371 kilo Grupp 8 (b): För bilar som tävlar i grupp 8 (b) gäller minimum 5,0 kg/hk. -Typisk bil 944 turbo, 250 hk, 1250 kilo Grupp 8 (c): För bilar som tävlar i grupp 8 (c) gäller minimum 4,0 kg/hk. -Typisk bil 964 Cup, 290 hk, 1160 kilo Grupp 8 (d): För bilar som tävlar i grupp 8 (d) gäller minimum 3,5 kg/hk. -Typisk bil Zolnirs 944 turbo, stark och lätt.
Bara att köra med andra ord. Det är ett trevligt gäng och snabb men ändå schysst racing. Du hittar racekalender och kontaktuppgifter på www.pcsracing.nu _________________ -- |
||||||
|
Re: vilken klass
Grupp 8 (d): För bilar som tävlar i grupp 8 (d) gäller minimum 3,5 kg/hk. -Typisk bil Zolnirs 944 turbo, stark och lätt.
Inte längre, nu har jag köpt den 944an av Zolnir och trimmat ner den för att klassa i 8c
ses på kinnekulle...
|
||||||
|
Re: vilken klass
Hur fan kan man skriva så i ett forum som tillhör en specifik klass.
Dålig stil att ragga deltagare på detta sätt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re: vilken klass
Inom SPVM gör vi allt vi kan för att undvika endagarsevent, det verkar ju vara en vattendelare. |
||||||
|
Re: vilken klass
om du max varvar 6000 (lite lågt skulle jag gissa) så räknar vi effekten som 255hk och då blir det 1329Kg plus tillägg (10% för ABS+Vinge), Lite tungt mao. Lägre än så kan du inte strypa den heller eftersom du då kommer under effekten för orörd motor (som räknas som 240+5%=252hk men då får du byta elektronik precis som du vill). |
||||||
Håller med
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
vilken klass
|
1 besök senaste veckan (5393 totalt) |

