| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Live-referat från STBF's årsmöte
|
1893 besök totalt |
|
Årsmötet är på g att rulla igång, i Nacka. Lelle och Skoghag är på plats, likaså Thomas. De flesta huvudpersonerna är på plats, utom Hillebrink. Hallerstedt inleder med att påminna om att distriktet finns - om än som ideellt arbetande. Hallerstedt lämnar ordet till Thomas. Thomas presenterar sig själv som ny och tjänsteman. Han nämner ord som demokratisk organisation och att det inte är han som bestämmer i förbundet. Thomas ger sig på en powerpoint med förbundsinfo. Mer info senare. edit: Thomas nämner att vi ikväll ska välja delegater till förbundsårsmötet. Undrar om någon nominerar Skoghag och Lelle? edit2: Thomas får en fråga om vad han gör på förbundet. Han svarar att han främst arbetar som kanslichef, styrelsens verktyg. edit3: Thomas får frågan om han är nöjd med SBF's outsoursningar, stcc, rallycross och rally-sm. Han skrattar nervöst och säger "Vad fan ska jag svara på det?" edit4: Diskussionerna snöar in sig på "skruv och mutterdetaljer" kring rally, påverkan kring däck, och att det inte stämmer med Thomas anförande om demokratin. edit5: Thomas anförande avslutas med lite bilder från hans dikeskörning under någon träningshelg i Sveg. Nu fortsätter medaljutdelningen. edit6: Applåder till alla medaljtagare, årets ungdom och årets funktionär. De två sistnämnda fick 5000:- var. Hallerstedt presenterar styrelsen. Nu 10 minuters paus. edit7: Kaffet är svagt. Mackan var god! Skoghag står och pratar med Thomas. Pausen fortskrider. edit8: årsmötet drar igång. röstlängden gås igenom. Ca hälften har lämnat efter prisutdelningen. Från början var det ca 70 pers här. Nu är vi 40 tappra kvar. edit9: Udén väljs till mötesordförande. Anki sekreterare. edit10: Förvaltningsberättelsen gås igenom. Inget spännande. Brev från revisorn läses upp. edit11: Motioner gås igenom. Man vill få bort avgiften per startande i samband med tillståndsavgift. Det debatteras... edit12: Avgiften tas bort. Nästa motion: Utbildning av funktionärer. A-licensierade får inte ställa upp som tävlingsledare för folkrace för att dom inte gått en specifik utbildning - för att dessa koncentreras till en enstaka helg, där utbildningar i olika grenar hålls samtidigt. Denna bör komma upp en nivå, så det yrkas på att den flyttas upp till förbundsmötet. Distriktet föreslår att den ska avslås för att Hallerstedt inte kan behandla den på den här nivån.... edit13: en motion om att SGA ska röstas fram av klubbar och inte utses av distriktet. Udén konstaterar att denna är mot stadgarna om man bifaller den. edit14: Hallerstedt väljs om. Någons telefon ringer, igen. Ett alternativt förslag kommer till ledamöter(?). Udéns öra klandras och vi går till votering. Man försöker med handuppräckning, men rösträknarna räknar händer, vissa håller upp en hand, andra håller upp fingrar enligt antal röster... Det blir sluten votering. Efter att folk sagt ja till tre personer på två poster så sa Udén ja till Anki och Åke. Vad den tredje hette uppfattade jag inte. Jag är förvånad över att Udén inte hänger med och styr upp situationen. edit15: Det står mellan Åke Hansson eller Kenta Lundmark. Anki verkar alla vilja ha. edit 16: 17-17 mellan Åke och Kenta. Udén frågar efter en lösning. edit 17: Mötet gav ordförande utslagsröst, så Kenta vann. Revisorer osv väljs utan dramatik... Årsmötet väljer att låta styrelsen utse delegaterna, i min mening mot stadgarna. Stadgarna är tydliga på att delegaterna ska utses av årsmötet. Här känns det som att man ignorerar demokratin och låter "gamlingarna" fortsätta utse sig själva som delegater. Jag frågade hur det stämmer mot stadgarna och fick till svar "Ja men så har vi ju gjort de 10 senaste åren!" edit 18: Medlemsavgifter och budget gås igenom. Jag läser för mig själv ännu en gång vad stadgarna säger. http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Stadga edit 19: arbetsplan godtas. tid och plats för sbf's årsmöte meddelas. Mötet avslutas. *applåder* edit 20: Hallerstedt får ordet. Det pratas lite kring saknaden av dragracing-sga. edit 21: Nu lämnar jag. Skoghag kan säkert referera eftersnacket. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
|
Live
Spännande, så här med strålkastaren på detta numera intressanta ämne. Nästan så att man känner sig lite delaktig i SBF för första gången.
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Re:
Ja, det är ju faktiskt en fråga som ligger hos RIN, vilket är "något" över distriktet. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
|
Ju mer jag tänker på Thomas inledande lovord om demokratin i förbundet mot att han var en av de som hojtade högst om att ett sdf-årsmöte minsan visst kan sätta sig över förbundets stadgar - ju mer börjar jag fundera på om det verkligen är lönt att försöka bygga om. Nu känns det betydligt enklare att bygga nytt.
"Men så har vi gjort i 10 år..." *fnys* När jag pratade med Udén (jurist-överkukku inom sbf) efteråt så höll han med om att sådant borde avgöras på mötet. När jag jobbade på SBF så var jag runt på ett flertal distriktsmöten, och detta är inget nytt eller unikt för Stockholm. edit: Både jag och Thomas verkar glömma fort. När jag läser min text så ser jag ju att jag noterat att Thomas inledningsvis säger att vi ikväll ska välja delegater. edit2: Jag har nu mailat Pallin (rf's jurist-överkukku) och frågat om hurvida det där verkligen gick rätt till. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
|
Re:
Det var en del "sido-snack" om SMA, men jag förstår varför ingen ville ta upp det officiellt..... Och iofs så håller jag med...... det är inget som Stockholms BF har med att göra utan ligger långt ovanför deras jurisdiktion. Thomas Jansson ska jag ge en eloge som iaf ställde frågan till mig om hur jag mådde som person över allt det här..... Och svaret var, jo tack det är bra..... Däremot Janne Hallerstedt tycker jag personligen är Men det är ju lätt att påstå någonting som man "hört" och därför måste det ju vara sant
|
||
|
Re:
Han talade bra och rakt också. Han var lätt att förstå. Vid vissa frågor så borde han dock spelat "ny på jobbet-kortet" och hänvisat vidare istället för att försöka svara själv. Sen jävlar så svor han åt helvete för mycket. Fan, i varannan mening fick han nog in ett par jävla svordomar.
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1893 besök totalt |