Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Balansera svänghjul + tryckplatta?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (26576 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?

Göran Malmberg skrev:

Något som saknas?

Tror jag kan få ihopa hur det funkar... Man lagrar lagerbocken som axeln ligger på för att den ska kunna röra sig lätt.

Svänghjulet bultar man i...medbringaren va?

Fjädern, sitter den i "axelbocken"?

Bulten är till för att ha en referens att gå på. Enklare att se små vibrationer då.... Eller är jag ute och cyklar nu...

Kul liten manick du knåpat ihopa. thumbs up

EDIT: Var bara tvungen att använda smeilisarna med plakaten då jag fick en chans. Så goa dom är!

Mitt svänghjul väger just nu 9,9 kg med mkt stor del av massan liggandes längst ut från centrum... Räknar med runt hälften efter "modd". Just masströghetsmomentet kommer minska drastiskt då det sitter så långt ut. thumbs up Ska se om jag kommer ihåg att väga t.platta och lamell imorgon.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:

1
Tror jag kan få ihopa hur det funkar... Man lagrar lagerbocken som axeln ligger på för att den ska kunna röra sig lätt.
2
Svänghjulet bultar man i...medbringaren va?
3
Fjädern, sitter den i "axelbocken"?
4
Bulten är till för att ha en referens att gå på. Enklare att se små vibrationer då.... Eller är jag ute och cyklar nu...
5
Kul liten manick du knåpat ihopa. thumbs up

1
På den här konstruktionen så är lagerbocken lagrad längst ner. Men har dessutom lager som stöder längsledes längst upp,
för att röra sig lätt. 3st. Lagret mot medbringaren kan justeras genom att lossa skruven som syns på sidan.
2
Svänghjulet bultas i medbringaren.
3
Fjädern sitter fast i axelbocken och stölpen som håller bulten. Den här fjädern jobbar åt bägge håll. Då behövs bara en fjäder.
4
Bulten sitter så man kan gänga den in och ut. Den kan stoppa för stora rörelser. Samt användas att syfta mot. Man kan känna med tummen å pekfingret mellen bulten å bocken hur den minsta rörelsen finns.
5
Tack

Göran Malmberg.

Horda
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:

Mitt svänghjul väger just nu 9,9 kg med mkt stor del av massan liggandes längst ut från centrum... Räknar med runt hälften efter "modd".

Mitt m20 svänghjul vägde 8.5kg och efter svarv så väger det 6.3kg inkl kuggkrans och styrpinnar. Det går att ta lite lite till men jag vill inte riskera att det flexar vid belastning. Annars kan man göra det lite tunnare.

Hälften blir nog svårt på ditt svänghjul, men det vore trevligt om du lyckades

Mantorp
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Andreas Lidström skrev:

Mitt svänghjul väger just nu 9,9 kg med mkt stor del av massan liggandes längst ut från centrum... Räknar med runt hälften efter "modd".

Mitt m20 svänghjul vägde 8.5kg och efter svarv så väger det 6.3kg inkl kuggkrans och styrpinnar. Det går att ta lite lite till men jag vill inte riskera att det flexar vid belastning. Annars kan man göra det lite tunnare.

Hälften blir nog svårt på ditt svänghjul, men det vore trevligt om du lyckades

Har ett M20-hjul oxå här för att jämföra lite med. Klart vettigare i konstruktion.
Fast tröghetsmomentet kommer sjunka MYCKET på mitt då nästan all vikt sitter ute vid startkransen. Så det lär göra skillnad iaf.

6,3 kg. Bra med lite siffror att gå på.

Hjulet ska köras i en CNC-fräs då det inte bara går att svarva bort allt...
På liknande hjul (Volvo) så kommer man ner till 4,5 kg med "bibehållen styrka". Vissa går ner till 3,5 kg, men det känns inte bra... Det är dessa som jag har som målbild. Så kommer jag till 6,3 kg och det inte går att ta mer så är jag glad.

Vi får se hur mkt som blir till spån...

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

De sväng hjul som Saab gjorde till V4 när tiden begav sig så sparde man bara 6st klackar för att skruva tryckplattan i.
Men jag tycket de såg för vekt ut så jag gjorde enlig bilden istället så jag sparde förstärkingar mellan klackarna.
vikt std 6,6kg
vikt lättat 4,6kg
Masströghetsmomentet är minskat med 30%

Forshaga
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:

Låter det mysko? Det är aluminium.

Vi har också ett aluminiumhjul.........men jag monterade inte det, för det flexar för mycket när man kopplar ur.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Mkt likt V4:a svänghjulet på min oxå, bara det att där sitter ännu mer material...ser det ut som. Vad är det för dim. på ditt Johan?

Tänkte bara behålla klackarna. Sen får man se hur mkt mer man kan ta.

30% minskning av tröghetsmomentet är ju inget man snackar bort.

Låter ju som om jag max kommer få bort 2-3 kg... >
Fast killen som hjälper mig vet ju iofs var man ska hitta lite här och lite där...

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Andreas Lidström:
Måttet där lamellen ligger/sitter, eller vad fan den gör , är runt 203mm.
Sen är det bara att mäta på bliden och räkna.

Jag ritade upp svänghjulet i 3-cad och kollade vad det vägde och vad det hadde för masströghetsmomnet.
Sen var det bara att börja digital-lätta

ps teorin och parktiken stämde bra överens vad gällde vikten så jag utgår ifrån att masströghetsmomentet också stämmer.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Vill man vara extrem så kan man alltid göra så här:

Dubbleskivig koppling med lite diameter och extremlättat svänghjul...tillverkas av en herre som hjälper oss med information om växellådor osv.

P.S. I vårt fall kommer tryckplattan att vara tyngre än svänghjulet Över 11 kilo väger den...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

beepbeep:
Nu vart det vått i brallan, svänghjulsporr

Horda
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:

Har ett M20-hjul oxå här för att jämföra lite med. Klart vettigare i konstruktion.
Fast tröghetsmomentet kommer sjunka MYCKET på mitt då nästan all vikt sitter ute vid startkransen. Så det lär göra skillnad iaf.

6,3 kg. Bra med lite siffror att gå på.

Hjulet ska köras i en CNC-fräs då det inte bara går att svarva bort allt...
På liknande hjul (Volvo) så kommer man ner till 4,5 kg med "bibehållen styrka". Vissa går ner till 3,5 kg, men det känns inte bra... Det är dessa som jag har som målbild. Så kommer jag till 6,3 kg och det inte går att ta mer så är jag glad.

Vi får se hur mkt som blir till spån...

Jag har faktiskt tänkt att fräsa ur lite som på fulings bild. Men jag är osäker på vad dom som balanserar tycker om det. Då finns det ju knappt nåt material att borra i om man måste ta bort lite vid balanseringen.
Vi får se. Det kan hända att jag hamnar på 5.5kg

Ska du sälja det där M20 svänghjulet? jag har en intresserad här isåfall.

Halland
Här sen Maj 2003

Ragnar skrev:
När vi ändå diskuterar balansering... började fundera på definitionen på dynamisk obalans. Fick för mig att det var att rörelsemängdsmomentvektorn inte är parallell med rotationsaxeln, låter det vettigt?

mvh/Ragnar

Verkligen ingen som kan definitionen formelmässigt? Här brukar ju finnas så många duktiga både på praktik och teori! thumbs up

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Jag har faktiskt tänkt att fräsa ur lite som på fulings bild. Men jag är osäker på vad dom som balanserar tycker om det. Då finns det ju knappt nåt material att borra i om man måste ta bort lite vid balanseringen.
Vi får se. Det kan hända att jag hamnar på 5.5kg

Är svänghjulet någulunda just balanserat från början och man är JÄV.... nogran när man sätter upp det i svarven och fräsmaskinen. Så blir det knappt några balanseringshål i huvudtaget.

Uppsala
Här sen Jan 2003

[quote="Göran Malmberg"]
cat7even skrev:
Göran Malmberg skrev:
Andreas Lidström skrev:

Något som saknas?

Mitt svänghjul väger 6,1 kilo och tryckplattan 8,8 kilo. Lamell 1,7 kilo.

Göran Malmberg.

6,1 kg

Låter det mysko? Det är aluminium. Ställt emot att motorn är stor så är det lätt. Kan vara ett bra exempel på att extremlättning funkar.
Göran Malmberg.

Inte mysko men rappt! kommer själv ihåg vad skillnaden 12 kg till 8,ngnting gjorde på min bil.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
Göran Malmberg skrev:

Låter det mysko? Det är aluminium.

Vi har också ett aluminiumhjul.........men jag monterade inte det, för det flexar för mycket när man kopplar ur.

Aj då! Kommer inte ihåg fabrikatet, men jag har över 3000 poub i tryckplattan. Det kopplar i vart fall ur.
Göran Malmberg.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Ett Alfa Romeo ETCC svänghjul...

Rätt lätt verkar det vara.

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:

Aj då! Kommer inte ihåg fabrikatet, men jag har över 3000 poub i tryckplattan. Det kopplar i vart fall ur.
Göran Malmberg.

Jag var tvungen att spara in på alla glapp och flexningar, för att det skulle koppla ur överhuvud taget.
Problemet i min bil är att det inte finns plats för längre pedal........och om jag växlar om pedal/kopplingsarm så jag får rätt slag.....så orkar jag inte trycka ner pedalen.

Men lägg dej inte under bilen...när någon trampar på kopplingen.....det är bättre att inte veta hur mycket det flexar........

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Ragnar skrev:
Verkligen ingen som kan definitionen formelmässigt? Här brukar ju finnas så många duktiga både på praktik och teori! thumbs up

He he, det är ingen som lyssnar på dig! (Eller så är det ingen som vet vad dom snackar om)

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
När vi ändå diskuterar balansering... började fundera på definitionen på dynamisk obalans. Fick för mig att det var att rörelsemängdsmomentvektorn inte är parallell med rotationsaxeln, låter det vettigt?

För en gångsskull är jag mållös, bara detta ord "rörelsemängdsmomentvektorn".
Så Ragnar utveckala lite så skall vi se om tioöringen trillar ner.

Halland
Här sen Maj 2003

fuling skrev:
citat:

För en gångsskull är jag mållös, bara detta ord "rörelsemängdsmomentvektorn".
Så Ragnar utveckala lite så skall vi se om tioöringen trillar ner.

He he.... kul att kunna göra dig mållös

Rörelsemängdsmomentet för en partikel definieras som vektorprodukten mellan en avståndsvektor (från en punkt till partikeln) och partikels rörelsemängd. Det anges alltså i formen "rörelsemängdsmomentet m.a.p.en punkt.
Rörelsemängd definieras ju i sin tur som massa gånger hastighet (hastighet är ju en vektorstorhet).

När jag satt och funderade lite över rmm och dess samband med obalans så hittade jag det här dokumentet, ganska lättöverskådligt exempel:
http://www.fysik.uu.se/kurser/fy601/filer/Skev_RotationWRD.pdf

Slutsatserna där tolkar jag som att dynamisk obalans är när rörelsemängdens vektor inte är parallell med rotationsaxeln.

Hittade senare en definition som sa att dynamisk balansering innebär att tröghetsmomentet med avséende på det plan som rotationsaxeln ligger i ska vara noll. Kanske lite mer lättförståligt?

mvh/Ragnar

Edit: Gjorde vissa grejer lite tydligare

MellanSverige
Här sen Jun 2003

Jag har svänghjul från Golf G60 (väger ~7,5kg original) men nu är det lättat till 5,2kg och det mesta materialet är taget längst ut.
Lamell och tryckplatta vet jag inte vad det väger (än).

<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (26576 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande