Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Högupplöst satelitbild | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (35177 totalt) |
Hej Anders, Det är jag och några till som försökt bryta ner ringen lite mer än de vedertagna namnen. Wipperman-nedbrytningen är alltså i allra högsta grad korrekt som det ser ut ovan i den gröna listan. Curbsen är där man kör över dem, Kompen är kompen och Hill är kullen som man sedan klättrar upp på. Planzgarten Huppe är hoppet. Min mycket svaga tyska har fått för sig att Huppe betyder "hopp" eller liknande. PG1 är sedan högerna(2), PG2 är vänstern som leder till Sprunghugel och sedan kommer Bellofpassage (där Nordschleiferekordmannen Bellof klotade och man - i hans anda - föv håller fullt i ett blint/skymt "spiegel-kurve"-parti.) Hej Pär, Jag kan nog pin-pointa namnen. Iaf så som vi tänkt dem, frågan är bara hur? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Vi är några här på forumet som är så himla miljöskadade/fullblodsnördar att vi inte kan nöja oss med de vanliga dödligas beteckningar på banan. Dessutom visar det sig att när man snackar spårval så måste en mer precis definition till. Namnen är därför inte mer "officiella" än man vill. (Frågan är iofs vad som är officiella namn, tom skyltarna runt banan sitter ju lite fel, Kesselchen tex.) Tråden där namnen skapats: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php QB och Poststrasse har vi haft med och de förtjänar kanske sin plats? Hohe Acht Shickane är vänster-högern innan man passerar själva krönet. Höhe Acht är krönet och högern. Fullgasvänstern innan Hohe Acht Shickane kallar vi för Bergrennen-links. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Vänstercurbsen som man kör upp på eller högercurbsen som man kör upp på. Curbs är till för att köras på väl? Jag tar både vä o hö där iaf Lite på vänstern o massor på höger _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Båda curbsen och så får man speca, höger eller vänster, när man hänvisar. Föv gör jag som du! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Latmask! Nåt måste väl ni ändå göra..
Duger det inte med Antoniusbrücke..? Kan iofs lägga till "Bridge" under om det finns intresse.
Det var ett j@dra tjööötande om TAPET på det här stället då.. Har provat att skriva ut min på 4xA3=60cm brett och det ser hur bra ut som helst. Säkert inga problem allt att köra i 70x100...och även större om det skulle gå att lösa på något vis. Till er som jiddrar om tapet kan jag bara näma att det inte är speciellt billigt..typ 350-400:-/kvm är siffror jag sett.. Men Mattias..du skulle väl bli utskriftsansvarig, var det inte så vi sa..?? ;-)
okej...men då får jag nog vara lite kärringen mot strömmen, för jag vill nog helst hålla mig till namn som är relativt vedertagna i alla fall. Kan du inte pocka ut de som du absolut tycker bör vara med och dessutom försöka skriva en enkel beskrivning över var, typ "mellan kurva 5 o kurva 6, precis vid den svaga vänstern" Efter det ritar jag in och du granskar..
"Kallar vi för" ??? Vilka är vi..? Hittar inte den nu, men igår när jag Googlade runt hittade jag en bild på bron innan Fuchsröhre och på den stod det med stora bokstäver typ "Poststrasse Brücke" på sidan av bron...så det stämmer säkert.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||||||
Det är det värt Jag väntar I Adenåå _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||
Kanonförklaring Micke!
Nu förstår jag vad ni menar med Wipperhill - jag räknade den snarare till Eschbach... whatever Men då undrar jag vad man skall kalla fullfartsvänstern i nerförsbacken efter Eiskurve - det är ju liksom inledningen till Pflanzgarten det... Och samma sak med spegelkurvorna efter Bellofpassage - de är väl värda ett namn också? ! Kuppe = krön så det skall nog vara PG Kuppe iaf... _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||||
De jag skulle ta med isf är de rödmarkerade. (Även om också jag hellre ser en helt ren karta. )
Namnförslag // Förkortningar Parkplatz // PP Antoniusbuche Tiergarten komp Tiergarten rechts Hohenrain-Schikane T13 Hatzenbachbogen H2H (Hatzenbach 2 högersvängar eller Hot-To-Handle) Hatzenbach Hocheichen Quiddelbacher Brücke Quiddelbacher Höhe Flugplatz Kottenborn Schwedenkreuz sprüng Schwedenkreuz Aremberg Poststrasse Fuchsröhre kompen Fuchsröhre links AFR (Adenauer Forst Rechts) Adenauer Forst Metzgesfeld I Metzgesfeld II Kallenhard Spiegelkurve Miss-Hit-Miss Wehrseifen Breidscheid Ex-Mühle Lauda-links Bergwerk Kesselchen Klostertal Angstkurve/Mutkurve Huppe rechts Steilstreckenkurve Carcciola-Karussell Bergrennen-links Hohe acht Schikane Hohe acht Wassersprüng Hedwigshöhe Wippermancurbs Wippercomp Wipperhill Eschbach Brünnchen I Brünnchen II Eiskurve Eiskurve Hügel Pflantzgarten huppe Pflantzgarten I Pflantzgarten II Sprunghügel Bellof-passage Schwalbenschwanz Kleines Karussell Galgenkopf I Galgenkopf II Gantry Döttinger Höhe "Vi" är de som hjälpt till i nedan tråd. Tråden där namnen skapats: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
ok, Escbach räknar jag som vänstern in i Brunchen. Den fullfartsvänstern har vi diskuterat namn på, men inget bra kommit på. Förslag? Kuppe är krön alltså... Vad är Huppe? Det kanske inte är något ord på tyska? För isf skall vi väl revidera vår lista till Kuppe Rechts, höger-lyft-böjen mellan Angstkurve och Steilstreckenkurve. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Jo Eschbach räknar jag också som vänstern in i Brünnchen, men ibland finns det ju flera kurvor i ett parti.
Vad sägs om Wernerpassage eller Bluhmkurve efter Werner Bluhm som så tragiskt avled förra året och under många år drev en verkstad på andra sidan stängslet mot Meuspath till för gamla klassiker som Aston, Lambo och en och annan BMW. Brukade ofta ha en Miura och en Chevron på lyften. Körde CSL, E30 och M5 Touring privat. Sålde CSL:en för att lägga ny sten på uppfarten - livet är hårt ibland... Vore ju kul att ha en lokal anknytning på kurvnamnet efter Bellofpassage... _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||||
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||||
2 Beim Hannes heter detta snabbmatställe som serverar curry wurst. http://branchenbuch.meinestadt.de/ad 3 Är helt riktigt ett sunkit kafe med souvenir försäljning. _________________ |
||||||||||
Jag pratade för några år sedan med en fransman som hade god fart och en lite preppad Clio.
Vi diskuterade hur segt det gick upp från Bergwerk. Om inte jag minns helt galet pratade han om Kesselchen1, Kesselchen2 och även Kesselchen3. Vad är i så fall 3? Är det helt solklara och vedertagna begrepp? Hittade den här bilden på mycaterham.com: Edit: Jag kikade i "Das Nürburgringfahrer Handbuch" av Ulrich Thomson som stod i hyllan bakom mig. Där finns Kesselchen1-4 omnämnda som olika partier med början direkt efter Bergwerk... Ska läsa lite... Edit2: Det verkar som om de tycker att Bergwerk i stort sett är Kesselchen1 och att Angst/Mutkurve i princip är Kesselchen fyra... |
||||||||||
Ang hur många kurvor hittade jag detta:
There are 172 corners (88 left & 84 right, although the exact number is often contested) of every conceivable type, gradient and camber to challenge even the greatest drivers. The fastest lap on the 'Ring was recorded by Stefan Bellof in 1983 with his Group C Porsche in 6:11 min. _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé |
||||||||||
okej..tack för infon ola! Men om det var et sunkit kafé vet jag inte.. Tyckte det såg okej ut..och Latten med tillhörande liten glass i solen på eftermiddagen, smakade mycket bra. Kan ju iofs berott på den långa och extremt ansträngande körningen på förmiddagen..SPA -> Nürburg.. (kunde inte låta bli) Tyckte även att ägaren till denna verkade nöjd.. om det skulle vara så att du tycker att vaderna på mannen i ovankant av bilden känns bekanta så kan det bero på att dom sitter på en känd Mobil1-profil..
Den info jag har när det gäller antal kurvor har jag tagit här: http://www.nuerburgring.de/Race-trac "Nordschleife: 33 left bends, 40 right bends" När det gäller kurvnamn så tar jag ogärna bort några av de som jag har fått dit. Enbart rena fel eller felaktiga placeringar korrigeras.. Hoppas det är ok!? _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||||||
Kanske var lite otydlig men det var så jag menade Kanonjobb fö _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||||||||||
Det är denna sifferlösning (som också förekommer i planzgarten) som jag fann otillräcklig. Så fort någon börjar nämna siffror får man direkt motfråga vilken kurva det är som menas, för oftast brukar siffrornas placering variera med antalet männsikor som frågar. Min tanke var att dessa glidande referenser skulle bli något fastare om man satte olika namn på kurvorna. Tex: Bergwerk - förhoppningsvios inget utrymme för tolkning vilken kurva det är. ...de 3-4 påföljande långa vänsterkurvorna är så okomplicerade att de inte förtjänar egna namn... Kesselschen - vänsterkinken som de absolut allra flesta skall kunna ta "flat as a strap" Klostertal - fullgas-högern som leder in mot cobbelstonen på högerisdan och line:ar upp en mot Angstkurve - som har ett synnerligen adekvat namn där man siktar på en blind apex. Kuppe (Huppe) Rechts följer på det där man iaf i min bil kan kör flat-out. Blir det enklare/ mer precist? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||
Nej Jag tycker den förklaringen gör att det blir väldigt enkelt att visualisera allt i huvudet och veta exakt vad du pratar om |
||||||||||
Håller med. Skulle också vilja ha en Basic version. |
||||||||||
jag håller nog oxå med, dom "vanliga" namnen räcker i min begränsade värld
Eller kanske det blir open source" på filen, DET hade varit roligt så kan man själva modda enligt tycke o smak Under alla omständigheter så blir det ascoolt så ta inte det som något gnäll utan bara synpunkter i all välmening! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Nürburgring Högupplöst satelitbild | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (35177 totalt) |