| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
skillnad mellan 320 si och vanlig 320
|
3 besök senaste veckan (1697 totalt) |
|
skillnad mellan 320 si och vanlig 320
Är det någon här inne som sitter inne med konkret kunskap på vad det är för skillnad mellan en bmw 320si och en "vanlig" bmw 320? Vad jag har för mig och hört någonstans är att den ska ha större oljekylkanaler i motorn och motorn är handbyggd utan vanos. Dessutom ska den vara lite lättare och ha smidd hjulupphängning på något sätt. Någon som sitter inne på mer info och kanske lite mer konkreta siffror på t.ex. viktminskning? Kommer tyvärr inte ihåg var jag fick min info från och har försökt googla lite utan någon större framgång. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
|
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Sköna Vicky Henderson Butler verkar gilla den http://www.youtube.com/watch?v=GT-kr
Jag gillar den också .
|
||||
|
Tack för infon, där fick man lite mer kött på benen.
Det är verkligen en trevlig bil att köra... effekten blir man kanske inte bortskämd med men den som endast tycker en rolig bil är rolig om den har mycket effekt har fortfarande mycket kvar att lära. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
|
Re: skillnad mellan 320 si och vanlig 320
Som nybliven bmw-nörd.....så måste jag fråga.... VaFan är vanos...?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: skillnad mellan 320 si och vanlig 320
"Variabeler Nockenwellen Steuerung" = Variabel kamaxelstyrning. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re: skillnad mellan 320 si och vanlig 320
ok. och det är bra...eller dåligt..att ha...?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: skillnad mellan 320 si och vanlig 320
För en gatbil är det ju perfekt att både ha lågvarvsvrid och högvarvseffekt. Det finns både enkelvanos (bara insugskammen) och dubbel vanos (båda kammarna) med hjälp av oljetryck kan ECU'n vrida kammarna +/- 12,5 grader oberoende av varandra. I tävlingssamanhang är det få som använder det och har full nytta av det då det tar väldigt med tid i bromsbänk för att mappa fram optimal kaminställning på alla lastfall. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: skillnad mellan 320 si och vanlig 320
Mitt påstående verkade dock inte helt rätt om man läser texten på emotor.se Fråga mig inte vad skillnaden är bara
_________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
|
om valvetronic: http://www.usautoparts.net/bmw/technology/valvetronic.htm
_________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
skillnad mellan 320 si och vanlig 320
|
3 besök senaste veckan (1697 totalt) |

