Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1019 besök totalt |
Backtävlingar?
Hejsan Jag har funderat lite till ofrån på dom där backtävlingarna som verkar så populära i uk. Finns det reglemente för det i Sverige och isåfall får man endast köra med rejsing bilar eller får man även köra med vanliga bilar? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Det finns SM i backe i sverige, det ligger under samma reglemente som rallycross. Det måste vara en tävlingsbil som kör, se SBF för mer info.
http://www.sbf.se/pdf/regler/RC_REGLER.PDF _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Tackar
![]() ![]() ![]() ![]() Jag hade ju iof en känsla av att det skulle vara bara för tävlingsbilar pga naturen av tävling, det vill säga rätt nära träd osv då vill man nog inte sitta i en vanlig bil utan bur så att säga. Jag fick dock bara en inlevelse att det vore nog rätt kul att köra även för förare av standardbilar. Tänk er detta: Den där favorit vägen men avlyst och garanterat ingen trafik på, inga hastighetsregler osv. Måste ju bara vara en dröm för många ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Isle of man? ![]() ![]() |
||
Folk som tävlar på allmän väg ser man ju nästan varje dag..utan bur. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
jo, det stämmer. JAg har dock inte varit med själv någon gång. Dom kör i Minnesberg i skåne. Eftersom vi alla vet att det inte finns så många stora bergsmassiv i skåne så blir längden på backen därefter
![]() Eftersom det är racingbilar så tar jag för givet att det är 100% asfalt som underlag. I MGCC's tävlingar är det dispans från burkrav t.ex _________________ Pär Hylander |
||
Skulle man inte kunna köra upp för Hallandsåsen eller Söderåsen till exempel, eller det kanske är för korta sträckor?? _________________ /David Söderblom |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1019 besök totalt |