Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 25, 26, 27 >> 29 besök senaste veckan (76395 totalt) |
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
![]() En liten välbekant bild, motorhuven uppe och kopplingschema liggandes. Otto var här idag och gick igenom alla kopplingar igen. Efter denna genomgång så tog vi till en revolutionerande åtgärd, vi bytade tillbaks till den gamla tändspolen och vad händer, jo motorn hostar igång. Tyvärr dör den direkt, går inte att möta med gasen. ![]() otto försöker få till varvräknareinkopplingen, nu hoppar varvräknaren igång med. Men med samma klena resultat. Tidigare hade vi en teori att varvräknaren måste fungera för att få igång motorn. Men nu går det igång även utan inkopplingen. Fortsättning följer! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Gamla tändspolen, är det från en S-motor? Har för mig att spole och fördelare skiljer på S-motorer jämfört med övriga 944-snurror. Även svänghjulstriggerna är annorlunda och ger helt olik signal (60-2 lost på S-motorer).
Har ni tagit kabelstammen från en bil med likadan motor ni sätter i? _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Kabelstam kommer från motorn. Tittar man i kopplingschema för de olika modellerna (ej turbo) så är det av samma typ av tändspole. Så vi plockade bort min MSD historia och satte ditt min original, då hostar motorn igång för att sedan strax dö. Så det känns som om någon signal måste till som talar om att motorn är igång. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Re:
Får ni signal från svänghjulssensorn? Man kan se det enklast genom att varvräknaren rör sig när man drar runt motorn på starten (om den inte går igång) och visar varvtal när motorn är igång. Det satt förresten ofta larm och startstpärr originalmonterat på S2:or, det är inte så att den går igång några sekunder och sedan dör genom att tändningen lägger av? _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Det är en S-motor, men den gör som du säger, går igång för att sedan dö! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Re:
Har du några kablar som ser ut så som på bilderna så koppla svart/vit kabel till grön för att koppla förbi larmfunktion. ![]() ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
![]() Det kom lite emellan. När jag har fått bort denna så får vi se om vi inte kan få igång BettanII. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Re:
Tyvärr inte! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Flyttning av BettanII
Eftersom huset i Lomma är uthyrt så var vi tvungna att flytta BettanII och Bettan1 från Lomma norrut, upp i snapphanebygden. BettanII var lite motsträvig, antagligen något som hade frusit fast. ![]() Men efter lite slitande och insamling av hyrespengar kunde färden fortsätta mot Statoil i Lomma. ![]() BettanI spann som värsta sportbilen, men i nedförbacken strax utanför Kävlinge kastade hon in handduken. ![]() Vi lyckades få in henne till Preem. Sedan bar det vidare i en bil norrut utan några komplicerade saker eller händelser. Fredrik backade in släpet på garageuppfarten, riktigt strongt gjort. ![]() Strax så var bilen i sitt nya hem. ![]() Nu skall vi bara ha hit BettanV oxså. Tack för hjälpen Fredrik! ![]() ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Fått lite kvalitetstid med BettanII då frugan var på kurs hela söndagen.
ordnade till lite belysningen i garaget, äcen sett till så att jag har trådlöst nätverk ut till garaget. ![]() Började med att demontera lamporna fram. ![]() Kollade lite motorfilm oxså samtidigt, trevligt. ![]() Fick bort en hel del, saknade mina verktyg som är i det andra garaget. Men lite lyckades jag skrapa ihop och fick låna andra av kompisar här omkring. ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Det måste kännas fint med ett garage till Bettan II så du slipper meka utomhus.
Jag håller tummarna att du får igång bilen snart ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Dagens arbete har varit att få upp bilen på pallbockar.
![]() Det som håller en uppe är lite gott dricka, faktiskt genereras god värme med. ![]() omgivningen runt om där jag bor bjuder på så mycket. ![]() När jag är i byn så försöker jag att hålla igång löpningen, gott om backar och oändligt med naturstigar. Minst 75 minuter är vi ute per dag. Här är vi ute och promenerar, min yngsta dotter och min fru. ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Ny kväll i garaget, väldigt praktiskt att ha det bredvid huset måste jag säga.
Målet med kvällen var att få bort fronten och höger framskärm. Dags för dessa att få lite färg annat än vitt. ![]() Kom på en del förbättringar för att få bort fronten lite snabbare. Plåten fick fixas till lite för att få plats med luftfiltret. ![]() Dropstopet som jag körde med förra säsongen får justeras. ![]() Kommer att använda material från denna klump till fästet. ![]() Natti Bettan ![]() ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Sådär nu var Bettan på hjul igen, väntandes på medicinmannen från Danmark
![]() ![]() Nya planer vad det gäller fägval, blir att sätta tillbaks originaldörrarna och måla plasten i diamondblue. Blir någon lokal målare uppe i skogen. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Fick besök av Porschedoktorn från grannlandet.
![]() Efter lite kontrollerandet av alla olika ingrepp, så lades koncentrationen på tändningslåset. http://www.youtube.com/watch?v=VTojj Svårt att se på bilden, men garaget fylldes av lite härlig rök! ![]() Vi hann även med att plocka bort diverse onödiga kablar. Finns ju en hel del i en porsche. ![]() Nytt tändningslås beställt av Utzon. Fortsättning följer. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Skickade iväg frun till Väla, för att få lite lugn o ro med Bettan.
Retade mig lite på att ha kvar huvlåset och plåten runt omkring. Efter några snabba funderingar tog jag fram sågen och sågade bort skiten. Tillverkade en hållare istället i aluminium som framdelen sitter på. Hann även med att ta bort alla dekaler från PCSR, så bilen kan lackeras. Första försöket: ![]() ![]() ![]() Vad, tycker ni, skall täckas för att inte få in för mycket luft? ![]() ![]() Fronten på, sitter stadigare nu. ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Lagom slapp dag som konsult, fick sticka ner till storstaden och hämta mina biljetter till huvudstaden. I natt skall jag åka kungligt, första klass egen kupé med dusch .
![]() På vägen tillbaks till skogen var jag och shoppade lite på mina två favoritställen, Biltema och Bauhaus, Gäller att passa på. Ytterligare bråte som har försvunnit från Bettan. Trodde inte jag kunde få bort mer. ![]() Sedan fortsatte dagen men lite smådetaljer, vevhusventilation, sista på dropstopen och lite andra smådetaljer. Skall svetsas lite på dem till helgen, granne som hade svets och fixar den biten. Ämne till dropstopet ![]() Version 3 kommer att bli mycket kraftigare. ![]() Borrade hålen klara. ![]() Provmontage, nu skall en huva svetsas på. ![]() Hann ringa några kunder med och sucka djupt, svåra bekymmer de hade tar nog minst en veckas konsulting för att fixa till. ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Re: 26 november
Hur vet du att det var ett TOY? Smakade du? Det kan ju varit typ sorbit eller ngt liknande ![]() _________________ Tobias Pervik BMW 525i -01 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 25, 26, 27 >> 29 besök senaste veckan (76395 totalt) |