Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -87
<<   1, 2, 3 ... , 25, 26, 27   >>
29 besök senaste veckan (76395 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6230



Den första kontakten kan ju vara till en av givarna som sitter ovanpå koplingskåpan.

På min 944 85B, så sitter det två givare där med sådanna kontakter.

Den andra har jag tyvär ingen anning om vart den ska.

Blir nog snyggt med mattsvart, littet smakprov på obredad kaross i mattsvart


/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare


En liten välbekant bild, motorhuven uppe och kopplingschema liggandes. Otto var här idag och gick igenom alla kopplingar igen. Efter denna genomgång så tog vi till en revolutionerande åtgärd, vi bytade tillbaks till den gamla tändspolen och vad händer, jo motorn hostar igång.

Tyvärr dör den direkt, går inte att möta med gasen.



otto försöker få till varvräknareinkopplingen, nu hoppar varvräknaren igång med. Men med samma klena resultat. Tidigare hade vi en teori att varvräknaren måste fungera för att få igång motorn. Men nu går det igång även utan inkopplingen.

Fortsättning följer!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10570



Gamla tändspolen, är det från en S-motor? Har för mig att spole och fördelare skiljer på S-motorer jämfört med övriga 944-snurror. Även svänghjulstriggerna är annorlunda och ger helt olik signal (60-2 lost på S-motorer).

Har ni tagit kabelstammen från en bil med likadan motor ni sätter i?

_________________
Anders Hansson
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
Gamla tändspolen, är det från en S-motor? Har för mig att spole och fördelare skiljer på S-motorer jämfört med övriga 944-snurror. Även svänghjulstriggerna är annorlunda och ger helt olik signal (60-2 lost på S-motorer).

Har ni tagit kabelstammen från en bil med likadan motor ni sätter i?


Kabelstam kommer från motorn. Tittar man i kopplingschema för de olika modellerna (ej turbo) så är det av samma typ av tändspole. Så vi plockade bort min MSD historia och satte ditt min original, då hostar motorn igång för att sedan strax dö. Så det känns som om någon signal måste till som talar om att motorn är igång.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10570



Re:

easec skrev:
sweanders skrev:
Gamla tändspolen, är det från en S-motor? Har för mig att spole och fördelare skiljer på S-motorer jämfört med övriga 944-snurror. Även svänghjulstriggerna är annorlunda och ger helt olik signal (60-2 lost på S-motorer).

Har ni tagit kabelstammen från en bil med likadan motor ni sätter i?


Kabelstam kommer från motorn. Tittar man i kopplingschema för de olika modellerna (ej turbo) så är det av samma typ av tändspole. Så vi plockade bort min MSD historia och satte ditt min original, då hostar motorn igång för att sedan strax dö. Så det känns som om någon signal måste till som talar om att motorn är igång.


Får ni signal från svänghjulssensorn? Man kan se det enklast genom att varvräknaren rör sig när man drar runt motorn på starten (om den inte går igång) och visar varvtal när motorn är igång.

Det satt förresten ofta larm och startstpärr originalmonterat på S2:or, det är inte så att den går igång några sekunder och sedan dör genom att tändningen lägger av?

_________________
Anders Hansson
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
easec skrev:
sweanders skrev:
Gamla tändspolen, är det från en S-motor? Har för mig att spole och fördelare skiljer på S-motorer jämfört med övriga 944-snurror. Även svänghjulstriggerna är annorlunda och ger helt olik signal (60-2 lost på S-motorer).

Har ni tagit kabelstammen från en bil med likadan motor ni sätter i?


Kabelstam kommer från motorn. Tittar man i kopplingschema för de olika modellerna (ej turbo) så är det av samma typ av tändspole. Så vi plockade bort min MSD historia och satte ditt min original, då hostar motorn igång för att sedan strax dö. Så det känns som om någon signal måste till som talar om att motorn är igång.


Får ni signal från svänghjulssensorn? Man kan se det enklast genom att varvräknaren rör sig när man drar runt motorn på starten (om den inte går igång) och visar varvtal när motorn är igång.

Det satt förresten ofta larm och startstpärr originalmonterat på S2:or, det är inte så att den går igång några sekunder och sedan dör genom att tändningen lägger av?


Det är en S-motor, men den gör som du säger, går igång för att sedan dö!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10570



Re:

easec skrev:
Det är en S-motor, men den gör som du säger, går igång för att sedan dö!


Har du några kablar som ser ut så som på bilderna så koppla svart/vit kabel till grön för att koppla förbi larmfunktion.




_________________
Anders Hansson
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare


Det kom lite emellan. När jag har fått bort denna så får vi se om vi inte kan få igång BettanII.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
easec skrev:
Det är en S-motor, men den gör som du säger, går igång för att sedan dö!


Har du några kablar som ser ut så som på bilderna så koppla svart/vit kabel till grön för att koppla förbi larmfunktion.






Tyvärr inte!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Flyttning av BettanII

Eftersom huset i Lomma är uthyrt så var vi tvungna att flytta BettanII och Bettan1 från Lomma norrut, upp i snapphanebygden. BettanII var lite motsträvig, antagligen något som hade frusit fast.



Men efter lite slitande och insamling av hyrespengar kunde färden fortsätta mot Statoil i Lomma.



BettanI spann som värsta sportbilen, men i nedförbacken strax utanför Kävlinge kastade hon in handduken.



Vi lyckades få in henne till Preem. Sedan bar det vidare i en bil norrut utan några komplicerade saker eller händelser.

Fredrik backade in släpet på garageuppfarten, riktigt strongt gjort.



Strax så var bilen i sitt nya hem.



Nu skall vi bara ha hit BettanV oxså.

Tack för hjälpen Fredrik!


_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Fått lite kvalitetstid med BettanII då frugan var på kurs hela söndagen.

ordnade till lite belysningen i garaget, äcen sett till så att jag har trådlöst nätverk ut till garaget.



Började med att demontera lamporna fram.



Kollade lite motorfilm oxså samtidigt, trevligt.



Fick bort en hel del, saknade mina verktyg som är i det andra garaget. Men lite lyckades jag skrapa ihop och fick låna andra av kompisar här omkring.


_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Det måste kännas fint med ett garage till Bettan II så du slipper meka utomhus.

Jag håller tummarna att du får igång bilen snart thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Dagens arbete har varit att få upp bilen på pallbockar.



Det som håller en uppe är lite gott dricka, faktiskt genereras god värme med.



omgivningen runt om där jag bor bjuder på så mycket.



När jag är i byn så försöker jag att hålla igång löpningen, gott om backar och oändligt med naturstigar. Minst 75 minuter är vi ute per dag.

Här är vi ute och promenerar, min yngsta dotter och min fru.


_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Ny kväll i garaget, väldigt praktiskt att ha det bredvid huset måste jag säga.

Målet med kvällen var att få bort fronten och höger framskärm. Dags för dessa att få lite färg annat än vitt.



Kom på en del förbättringar för att få bort fronten lite snabbare.

Plåten fick fixas till lite för att få plats med luftfiltret.



Dropstopet som jag körde med förra säsongen får justeras.



Kommer att använda material från denna klump till fästet.



Natti Bettan


_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Sådär nu var Bettan på hjul igen, väntandes på medicinmannen från Danmark



Nya planer vad det gäller fägval, blir att sätta tillbaks originaldörrarna och måla plasten i diamondblue. Blir någon lokal målare uppe i skogen.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Hallå Mats!

Kul att det går frammåt!

Noterar att Fredrik ær fotogenisk som få och vill "påsa" så fort tillfælle ges, bra det!


Ser fram emot att ses mær det blir varmare/banåkar-tider!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Fick besök av Porschedoktorn från grannlandet.



Efter lite kontrollerandet av alla olika ingrepp, så lades koncentrationen på tändningslåset.

http://www.youtube.com/watch?v=VTojjIW6K1I

Svårt att se på bilden, men garaget fylldes av lite härlig rök!



Vi hann även med att plocka bort diverse onödiga kablar. Finns ju en hel del i en porsche.



Nytt tändningslås beställt av Utzon. Fortsättning följer.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Skickade iväg frun till Väla, för att få lite lugn o ro med Bettan.

Retade mig lite på att ha kvar huvlåset och plåten runt omkring. Efter några snabba funderingar tog jag fram sågen och sågade bort skiten.

Tillverkade en hållare istället i aluminium som framdelen sitter på.

Hann även med att ta bort alla dekaler från PCSR, så bilen kan lackeras.

Första försöket:







Vad, tycker ni, skall täckas för att inte få in för mycket luft?





Fronten på, sitter stadigare nu.


_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383


Trådstartare
Lagom slapp dag som konsult, fick sticka ner till storstaden och hämta mina biljetter till huvudstaden. I natt skall jag åka kungligt, första klass egen kupé med dusch .


På vägen tillbaks till skogen var jag och shoppade lite på mina två favoritställen, Biltema och Bauhaus, Gäller att passa på.

Ytterligare bråte som har försvunnit från Bettan. Trodde inte jag kunde få bort mer.




Sedan fortsatte dagen men lite smådetaljer, vevhusventilation, sista på dropstopen och lite andra smådetaljer. Skall svetsas lite på dem till helgen, granne som hade svets och fixar den biten.

Ämne till dropstopet



Version 3 kommer att bli mycket kraftigare.



Borrade hålen klara.



Provmontage, nu skall en huva svetsas på.





Hann ringa några kunder med och sucka djupt, svåra bekymmer de hade tar nog minst en veckas konsulting för att fixa till.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Alltid trevligt att följa lite småpyssel. Speciellt när man själv inte har möjlighet till egna

_________________
/David Johansson
Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36



Re: 26 november

easec skrev:


Anders, du får ta med dig en pall oxså!





Ulf, pennan kom fram!!!! 15 kronor plus några tyska pengar och ett gammalt Toy! Går snart med vinst!


Hur vet du att det var ett TOY? Smakade du? Det kan ju varit typ sorbit eller ngt liknande

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -87
<<   1, 2, 3 ... , 25, 26, 27   >>
29 besök senaste veckan (76395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande